Ознайомити учнів із етикетними формами спілкування; закріплювати вміння виділяти звертання та добирати слова близькі за значенням; розвивати мовлення учнів; виховувати навички культурної поведінки у школі, на вулиці, в громадських місцях.
Тема. Слова ввічливості. Засвоєння етикетних форм спілкування.
Мета. Ознайомити учнів із етикетними формами спілкування; закріплювати вміння виділяти звертання та добирати слова близькі за значенням; розвивати мовлення учнів; виховувати навички культурної поведінки у школі, на вулиці, в громадських місцях.
Обладнання: ілюстративний матеріал до уроку, мовний матеріал, презентація, підручник, мапа Країни Ввічливості, казковий герой Незнайко.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок – подорож.
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок ,
Тож і ми часу не гаймо,
Роботу швидше починаймо.
2. Перевірка готовності до уроку
- Діти , подивіться, чи все необхідне ви підготували до уроку, а саме : підручник , зошит , ручку та олівець.
3. Введення нестандартності
- Діти, прослухайте, будь ласка, казку «Пригода в лісі».
Олег мав багато різних звичок. Однієї лише звички не вистачало хлопчикові – казати «добрий день», «до побачення», «вибачте», «будь ласка», «дякую».
Якось приснилося Олегові, що прийшов він до лісу. Йде, ні на що уваги не звертає. Ледь мурашку не розтоптав. Метелика з листка зігнав. Пташку злякав. Ведмедеві на лапу наступив. Розгнівався ведмідь, схопив хлопця і… з’їв!
Прокинувся Олег і вирішив: візьму я собі за звичку казати «добрий день», «до побачення», «вибачте», «будь ласка», «дякую». І мені не заважає, й іншим добре.
- Тож сьогодні до нас на урок завітав гість, а щоб дізнатися хто, вам потрібно переглянути уривок з мультфільму. (м\ф «Незнайко на Місяці»)
- Так, правильно, до нас завітав Незнайко, який потрапив до невідомої йому країни і не знає що потрібно робити і куди треба йти. Тож він просить щоб ви йому допомогли. Допоможете? Але перш ніж допомогти дізнатися де йти, треба взнати до якої ж країни він потрапив. А для цього вам потрібно відгадати анаграму:
К Ї Р Н А А І В Ч В И В С О І Т Л
1 4 2 5 6 3 3 1 4 2 6 7 9 8 11 10 5
(Країна Ввічливості)
- Правильно Незнайко потрапив до чарівної Країни Ввічливості. Він дуже хоче вибратися звідти, а для цього йому потрібно знати правила етикету та слова ввічливості, яких, на жаль, наш гість не знає і саме тому він прийшов до вас. То що ж , навчимо Незнайку словам ввічливості?
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
гостю було легше мандрувати, вона дала йому мапу своєї країни, на якій позначено кожну зупинку та шлях до неї.
Наприклад: мама – мамо
котик – котику
Ірина – Ірино
Марія Іванівна – Маріє Іванівно
Петрик – Петрику
дощик – дощику
синичка – синичко
мова – мово
земля – земле
- Молодці, ви впоралися з цим завданням, тож Незнайко може йти далі.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. ІІ - га зупинка «Вітання»
(Слухання оповідання В. О. Сухомлинського «Здрастуйте»)
Здрастуйте
Лісовою стежкою йдуть батько і маленький син Тима. Сонце світить. Стукає дятел. Дзюрчить струмок у лісовій гущині. Раптом син побачив: на зустріч їм іде бабуся з паличкою.
– Коли зустрінемося з нею, скажемо їй «здрастуйте», - сказав батько.
– Навіщо їй казати це слово? – здивувався син. – Ми ж зовсім незнайомі.
– А ось зустрінемося, скажемо їй «здрастуйте», тоді побачиш для чого. Ось і бабуся.
– Здрастуйте, – сказав син.
– Здрастуйте, – сказав тато.
– Здрастуйте, – сказала бабуся і усміхнулася.
І син із здивуванням побачив: усе кругом змінилося. Сонце засвітило яскравіше. По верховіттях дерев пробіг легенький вітерець, листочки заграли, затремтіли. В кущах заспівали пташки. На душі у хлопчика стало радісно.
– Чому це так? – запитав син.
– Тому, що ми сказали людині «здрастуй», і вона усміхнулася.
2. Бесіда за прочитаним
- Чому тато запропонував синові привітатися з бабусею?
- Яке слово змінило настрій бабусі?
- Що означає слово «здрастуйте»?
- А як потрібно прощатися? Прохати?
3. Оголошення завдань уроку
- Сьогодні ми навчимося вживати слова ввічливості, щоб про кожного сказали: культурна людина.
- Яка, на вашу думку, має бути культурна людина?
- Діти, культурна людина, в першу чергу, повинна бути охайною.
Культурна людина перш ніж щось сказати, подумає. Адже в народі говориться: " Слово - не горобець, вилетить - не впіймаєш ". Тому в розмові з іншими слід добирати такі слова, якими краще можна висловити свою думку, почуття. Слова ввічливості: прошу, будь ласка, добрий день, до побачення, вибачте та ін., є цінним надбанням людства. Тому всі, при потребі, повинні вживати їх у своєму мовленні.
Але інколи трапляються випадки, коли хтось образить тебе і, щоб показати свою культуру, каже: "Вибачаюся ",. Чи правильно він вживає це слово? Ні, тому що " вибачаюся" означає, що він сам себе вибачає. У такій ситуації потрібно казати: прошу вибачити або пробачте, перепрошую.
Культурна людина завжди скромна, вона не вихваляє себе, не прагне до чогось надзвичайного, до слави, яку не може осягти. Бо, як говориться в прислів'ї :"Зрілий колос з зерном до землі гнеться. А порожній угору пнеться".
- Отже, хто така культурна людина?
- А чи є у вашому класі культурні люди?
4. ІІІ – тя зупинка «Звичай» (впр. 202)
- Щоб наш гість міг мандрувати далі, вам потрібно виконати 202-гу вправу.
а) Слухання тексту
Ми добре знаємо гарний звичай нашого народу, коли, проходячи вулицею в селі, один одного обов’язково привітає: «Здорові були!» А у відповідь: «Здрастуйте!»
І не обов’язково треба бути знайомим один одному, ні! Це такий всенародний звичай, що знаменує собою взаємну повагу громадян.
- Про який давній звичай нашого народу розповів письменник?
- А зараз, розгорніть ваші зошити та запишіть число, класна робота.
- Спишіть останнє речення. Поділіть виділені слова для переносу.
(зна - ме - ну – є со - бо - ю)
(Один учень виконує біля дошки.)
5. Фізкультхвилинка(електронна)
6. ІV-та зупинка «Слова ввічливості»
а) Робота з таблицею (впр. 203)
Доброго ранку! Здрастуйте!
Добридень! Заходьте, будь ласка!
Добраніч! До побачення!
Доброго дня! Дозвольте Вам допомогти!
На добраніч! Будьте здорові!
Добрий вечір! Сідайте, будь ласка!
Щасливої дороги!
б) Робота в зошиті
(Доброго ранку! Здрастуйте! Добридень! Доброго дня! Добрий вечір!)
7. V-та зупинка «Пам’ятай!» Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 77)
- Ось, нарешті, Незнайко дійшов до останньої зупинки, на якій королева Країни Ввічливості хоче нагадати, як правильно треба говорити слова ввічливості.
Пам’ятай! Треба говорити: «Дякую вам», а не «Дякую вас», «Пробачте мені», а не «Пробачте мене».
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
V. Підсумок уроку
1. Гра «Павутинка»
- Сьогодні, коли я йшла до вас на урок, до мене у сумку зазирнув зимовий вітерець та переплутав усі слова ввічливості. Тож вам потрібно об’єднати слова у групи:
І – вітання
ІІ – прощання
ІІІ – пробачення
Вітання Прощання Пробачення
Доброго дня! Щасливої дороги! Вибач!
Здрастуйте! На добраніч! Пробачте!
Добрий вечір! Щасти вам! Перепрошую!
- Зараз ми перевіримо, чи запам’ятали ви слова ввічливості. Поставте руки на парти долонями одна до одної. Зараз я буду вам говорити слова, і якщо це слова ввічливості, то ви плескайте в долоні, а якщо ж ні, то сидіть тихо-тихо.
Дякую, сік, лимон, будь ласка, пробачте, картопля, книга, смачного, спасибі, добридень, вчитель, школа, на все добре, добраніч, парта, автомобіль, перепрошую.
- До побачення!