Розробка Першого уроку на тему «Я громадянин України – європейської країни» включає матеріали для формування в учнів громадянської свідомості та сприйняття себе як частини Європейської спільноти.
ПЛАН – КОНСПЕКТ
першого уроку з учнями 5-го класу
«Я громадянин України – європейської країни»
Класний керівник 5 класу
Скрипник А.О.
Перший урок (5 клас) Дата
Тема: Я громадянин України – європейської країни
Тип уроку: нестандартний.
Мета: виховувати в учнів національну свідомість, сприяти усвідомленню учнями місця України серед інших країн, особливо Європи, самосвідомі, почуття патріотизму, толерантність до інших народів, почуття взаємоповаги, взаємодопомоги, свідомої громадянської зрілості, почуття гордості за власну державу; розвивати увагу, пам'ять, кмітливість, ерудованість, розвивати логічне мислення, допитливість; формувати в учнів моральні пріорітети, вміння працювати в команді, співпрацювати.
Обладнання: два малюнки (Європи та України) приєднавши які утворюємо мапу Європи; мультимедійний пристрій Презентація «я громадянин України - Європейської країни»; Картки з зображенням прав та обов’язків для оформлення постеру, картки-сліди з номером, запитанням і відповіддю, Конституція України
Хід уроку
І Організаційна частина уроку
Учитель: - Добрий ранок дорогі учні! я рада вас вітати на першому уроці, яким ми розпочинаємо новий навчальний рік. Сьогодні ви зробили ще один важливий крок у вашому житті. Ви переступили поріг вже такої знайомої, але в одно-час вже іншої школи. Ви стали дорослішими та розумнішими. Тому я з вами можу обговорювати більш серйозні теми та опиратися на ваші знання.
Учитель: - Діти подивіться уважно на дошку (на дошці розміщений малюнок-пазл Європейських країн та малюнок-пазл України), що ви бачите (учитель підводить учнів до правильної відповіді )? Вірно – це наша держава Україна та зображення інших європейських країн. Сьогодні ми разом доведемо, що ми Громадяни України – європейської країни
ІІ Основна частина уроку
Учитель: - Якщо ми уважно придивимось на суспільство (це сукупність людей, об’єднаних певними відносинами, зв’язками), можна переконатися, що воно не є однорідним і цілісним, а складається з багатьох груп.
Найважливішою серед груп є сім’я. Члени сім’ї підтримують та оберігають один одного. Саме в сім’ї ми вчимося, як себе поводити, як виконувати найпростіші обв’язки, здобувати перші уроки життя, справедливості та визначаємо життєву мету і цінність.
Крім сім’ї, кожна людина водночас належить до багатьох груп. Вона може бути, наприклад, українцем, миколаївцем, православним, учителем, уболівальником якоїсь команди. Важко уявити собі когось, хто не належить до жодної групи, хто не відчуває зв’язку з іншими людьми й не потребує їхньої допомоги, підтримки тощо.
Поміркуйте, до яких груп ви належите? Це – група друзів або однокласників. Або ви належите до дитячих організацій, наприклад до гуртків чи клубів по інтересам: до танцювального ансамблю, до спортивної секції. Зараз ми з вами по-співпрацюємо і пограємо у гру ( Вправа “Хто я і хто ми”(мозковий штурм з питання “Хто я”, записуючи всі відповіді учнів на дошці і об’єднуючи їх у певні групи).
ХТО Я? ХТО МИ?
Дівчина Дівчата
Хлопець Хлопці
Учень Учні
Людина Люди
Брат Члени сім’ї
Українка Українці…
Учитель: - таким чином ми визначаємо себе як члени різних суспільних груп і протягом всього життя ми залишаємося людьми, членами нашої сім”ї, мешканцями країни.
Давайте з вами разом поміркуємо, як називаються всі мешканці однієї держави (вчитель слухає відповіді учнів). Упродовж життя ми переходимо від одних груп до інших, утім ніякі зміни не можуть нас відокремити від нашої основної належності – всі ми люди, представники людства. Всі ми – громадяни України, представники українського народу. Отже давайте з вами з’ясуємо хто такі громадяни для цього нам допоможе відео презентація (презентація «Я громадянин України»;) пояснення учителя до кожного слайду ) (слайд №1)
Учитель:- Хто ж такий громадянин – це людина яка народилася в Україні - це людина вільна, незалежна, недоторканна, здатна вирішувати, що для неї важливо (слайд № 2).
Громадянин та держава тісно пов’язаі між собою. (слайд № 3)
Людина перебуває під захистом своєї держави. Держава надає своєму громадянину безліч прав, насамперед це право на на життя, свободу, особисту недоторканність, на вільну працю, відпочинок, на освіту, вільну участь у культурному житті суспільства, право на свободу думки, совісті і релігії, але щоб людина могла успішно реалізовувати всі свої права, вона також має виконувати покладені на неї обов’язки (слайд №4).
Права і обов’язки людині прописані у Конституції Україні (наочний приклад)
Кожна дитина має права та обов’язки. Учні висловлюють свої здогадки.
Кожен з учнів отримує по паперовому зразку прав та обов’язків, зачитують та класом оформлюють постер (слайд5,6)
А тепер пограємо у гру (бліц опитування для учнів ) «Чи ти знаєш, як бути громадянином України» (Учні діляться на дві команди шляхом жеребкування, вчитель задає питання команда,яка першою підняла руку та дала правильну відповідь отримує прапорець України. Команда, яка назбирає більше прапорців перемагає) (слайд 7)
Питання для опитування:
Учитель: - Наступним нашим кроком ми доведемо, що Україна – це європейська країна. Для цього нам знадобиться гра «Путівник» (шляхом жеребкування учні по черзі дістають з будь-якої ємності (мішечок, коробка) записки з номером (щоб кожен учень мав змогу прийняти участь у грі) та запитанням. Вчитель на дошці у формі стежки розміщує сліди з номером відповідним до питання на звороті якого можна буде дізнатися відповідь. Учні по черзі зачитують запитання, та дають свій варіант відповіді на нього, після чого учень перегортає слід на дошці і вони дізнаються правильну відповідь. Останнє запитання має звучати так: «Чи Україна європейська країна?» - Учні хором відповідають «Так»
Список питань до гри:
ІІІ Заключна частина уроку
Учитель: - А чи тепер після всіх наших доказів ми тепер можемо з’єднати наші дві частинки пазлів (які розміщенні на дошці) - двоє учнів за бажанням об’єднують пазли (слайд 8), - і ми можемо підтвердити, що «Я громадянин України – європейської крани» (учні промовляють хором)