Закріплювати знання учнів про поняття «Батьківщина» і «батьківщина», «патріот»; розрити зміст понять Конституція України, права і обов’язки громадянина, розширити знання учнів про державні символи України (герб, прапор, гімн); викликати в учнів зацікавленість історією свого народу, постатями видатних українців, історією боротьби українського народу за свободу і незалежність, історією рідного краю; вчити дітей усвідомлювати себе громадянином, патріотом України, висловлювати почуття гордості за свою Батьківщину, бажання стати на її захист; виховувати в учнів патріотичні почуття, національну свідомість, гордість та шанобливе ставлення до героїв – захисників незалежної України; викликати прагнення бути справжнім патріотом рідної землі.
скалівський НВК «ЗШ I-II ст. – ДНЗ»
Новоархангельського обєднання №1
Перший урок на тему:
«Я громадянин України – європейської країни»
2017
Мета: закріплювати знання учнів про поняття «Батьківщина» і «батьківщина», «патріот»; розрити зміст понять Конституція України, права і обов’язки громадянина, розширити знання учнів про державні символи України (герб, прапор, гімн); викликати в учнів зацікавленість історією свого народу, постатями видатних українців, історією боротьби українського народу за свободу і незалежність, історією рідного краю; вчити дітей усвідомлювати себе громадянином, патріотом України, висловлювати почуття гордості за свою Батьківщину, бажання стати на її захист; виховувати в учнів патріотичні почуття, національну свідомість, гордість та шанобливе ставлення до героїв – захисників незалежної України; викликати прагнення бути справжнім патріотом рідної землі.
Обладнання та оформлення: Конституція України, репродукції краєвидів України, вишитий рушник, вислови, прислів’я,карта України, паперові голуби, дипломи патріотів, портрети.
Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя.
Сенека
Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не зможе.
Д. Байрон
Шматок землі, ти звешся Україною. Ти був до нас. Ти будеш після нас.
Л. Костенко.
I. Організаційний етап.
Вчитель:
Доброго дня, дорогі учні! Сьогодні ви знову сідаєте за шкільні парти, відпочилими, змужнілими, дорослішими. Вам усміхається лагідне сонце, яке посилає свої промені із синього неба, бо немає на світі кращого неба, ніж небо України! Воно благословляє свою Україну, береже у віках її материнську любов, тому його ніколи не відділити від матінки-землі. Як не можна відділити небо від землі, так і не можна відділити Захід України від Сходу, Карпати від Світязя, Чорне море від Дніпра. Бо це все – Україна – єдина, суверенна, незалежна. Але останнім часом нас постійно переслідує думка: чи буде так, чи ні. Яким буде вже завтрашній день нашої України.
Нещодавно наша країна відсвяткувала 26 років Незалежності. На перший погляд, це не так вже і багато, але цілі століття передували цій важливій сторінці історії України. Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі ― на нашій славній Україні.
Наша країна пройшла великий і важкий шлях назустріч Незалежності. І сьогодні ми з творчою групою учнів приготували для вас невеликий квест, який допоможе зрозуміти, як добре ви знаєте свою рідну державу.
– Дорогі діти! Ось і ще одні веселі канікули пролетіли на крилах теплого і ласкавого літа. І знову вересень, і шкільний дзвоник кличе вас до праці. Кожен наступний клас — це новий щабель вашого фізичного, розумового і морального зростання, яке не відбувається само собою, для цього потрібна праця мускулів, розуму, серця.
- Ану Посміхніться один одному, подаруйте свої чарівні посмішки нашим батькам, а тепер посміхніться мені, бо ж перший день осені особливий.
А зараз ми пограємо в одну гру, Гра «Так чи ні, я чи не я»
Діти, прошу відповідати чесно та відверто:
Усі за літо відпочили?
А набралися ви сили?
У школу всі із вас хотіли?
А на сонці загоріли?
Хто улітку грався?
Ну, а хто купався?
А хто букви всі забув?
Хто з вас їздив до бабусі?
Хто допомагав матусі?
Хто книжку нову прочитав?
А хто лише в м’яча ганяв?
А хто загадку зможе відгадати?
Відгадування загадки
Красивий, щедрий рідний край,
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься... (Україна)
II. Основна частина.
Учитель: Що таке квест? По-перше, квест – це командна гра, в нас буде одна.
По – друге, квест – це виконання групами кількох завдань за маршрутним листом. У нашому квесті їх 7. Стільки ж букв у слові «Україна».
Станція № 1. «Чи знаєте ви?»
Виступ учня:
Україна – одна з найбільших європейських держав. ЇЇ площа дорівнює 603,4 тис. кв. км. На її території нині проживає понад 110 національностей. Чисельність населення України становить 43 мільйона чоловік.
Оскiльки це велика країна, то земля нашої Батьківщини багата на широкi i чарiвнi простори, прекраснi села i мiста.
На першій станції ви зможете перевірити себе, наскільки добре ви знаєте країну, в якій ми живемо.
Завдання: відповісти на запитання
1. Найвища гора України? ( Говерла в українських Карпатах, висота 2061 м)
2. Найбільше море, що омиває Україну? (Чорне. Його площа біля 420 тис.кв.км)
3. Найбільша річка нашої держави? (Дніпро, найдовша її довжина на території України, і становить 981 кілометр, річка впадає в Чорне море)
4. Найглибше озеро України? (Світязь . Максимальна - глибина – 58,4 км. Розташоване у Шацькому районі Волинської області)
5. Україна – європейська держава, назвіть її сусідів. Назвіть не менше трьох країн. (Росія, Білорусь, Молдова, Польща, Румунія, Угорщина та Словаччина)
6.Столиця України. (Київ)
26. На території якого материка розташована Україна? (Євразія)
Станція 2 « ІСТОРІЯ»
Виступ учнів: Україна має багатолітню історію, якою може пишатися, і кожен з нас повинен її знати і пам’ятати.
Українська історія – диво нетлінне,
Кожна сторінка – це в серці світлина.
Нам пам’ятати минуле так треба,
Бо кров проливалась за мирнеє небо.
Козацькі шаблюки свистіли у полі,
За наше майбутнє, за вольную волю.
Нащадками гідними станемо нині,
Бо ми українці й живемо на Вкраїні.
Завдання: відповісти на питання.
1. В якому році було проголошено День незалежності України? (1991 рік)
2.Як називалась перша слов’янська держава? ( Київська Русь)
3. Як звали сестру Кия, Щека, Хорива? (Либідь)
6. Назвіть найвидатнішого гетьмана України. ( Богдан Хмельницький)
7.Назвіть державні символи символи Української держави. ( Наш Герб - тризуб , синьо-жовтий Прапор, Гімн « Ще не вмерла Україна»)
8.Назвіть народні символи нашої держави(дуб, калина, верба, вінок, писанка,рушник)
Станція № 3. «ОСОБИСТОСТІ»
Виступ учителя: Багато видатних постатей світового мистецтва і науки були українцями за походженням! Отже, дізнаємось, як добре ви знаєте великих українців.
Завдання: назвати імена видатних українців за портретами.
На столі портрети: Т. Шевченко, Л. Українка, Іван Франко, княгиня Ольга, Богдан Хмельницький, Володимир Великий.
Станція №4 . МУЗИКА
Слово вчителя.
Послухайте уважно казку.
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці дисципліну і порядок. Діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики…
Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багряний вінок з червоної калини.
-Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь?.
-Я Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові і пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з дідів та сиріт, у своїй хаті нема правди й волі.
-Чого ж ти не підійшла до мене скоріш? Я всі таланти вже пороздавав. Як же зарадити твоєму горю?
Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її:
-Є у мене найцінніший дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.
Узяла дівчина – Україна – дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.
Проходить конкурс «Відгадай мелодію» .
Діти відгадують мелодії відомих українських пісень,наспівують куплет.
Записи: «Океан Ельзи» (“Я не здамся без бою”); Олександр Пономарьов ( “Не стидайся, то твоя земля”); Руслана (“Дикі танці”); Джамала (“1944”); «Пікардійська терція» (“Пливе кача”)...
Станція № 5. СПОРТ
Виступ учня: Наші видатні спортсмени-
Майже справжні супермени.
Україну прославляють,
Призові місця займають.
Давайте згадаєм тих, хто здобув перемоги у спорті.
Завдання: співставити пари - прізвища спортсменів і види спорту за допомогою стрілок
Брати Кличко– бокс; Сергій Бубка - стрибки з жердиною; Лілія Подкопаєва - спортивна гімнастика; Яна Клочкова –плавання; Андрій Шевченко –футбол.
Учитель пропонує учням продовжити речення:
Учитель. Любов до Батьківщини виявляється у патріотизмі.
Сьогодні про патріотизм говорять усюди. Як ви розумієте зміст цього поняття?
Учні відповідають, учитель підсумовує.
Патріотизм – це любов до Батьківщини, свого народу, турбота про його благо, сприяння становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, нації, готовність відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею.
Скажіть мені, будь ласка, чи зможе захистити себе від агресії країна, в якій не має патріотів? (Діти відповідають).
Ми живемо у найкращій країні на Землі: із зеленими лісами і гаями, блакитними ріками і озерами, щедрими полями і садами. Ми любимо свою мелодійну мову, пісні, народні традиції, пишаємось своєю історією. Але в нашу країну прийшла біда. Анексовано Крим, палає війна на сході України, в якій гинуть військові, мирне населення і діти. Нова Україна народжується у цій боротьбі, бо її свободу відстоює увесь український народ. Вчорашні студенти, програмісти, фермери, інженери стали на захист України і нашого майбутнього.
Країна, яка не зростила патріотів не має права на життя, бо вона не спроможна боротися за свою цілісність, за свою свободу, право на своє життя, на свою свободу, право на європейський вибір.
Станція № 7. « Оберіг для воїна»
Весь український народ став на боротьбу з окупантом. Розгорнувся масштабний волонтерський рух, і на передову вчасно доставлялося військове спорядження, харчі, маскувальні сітки, теплі листи і малюнки від школярів. Саме так, школярі стали волонтерами. Це ваші листи, обереги і малюнки носять солдати біля серця. Розвідники, отримавши завдання, віддають на зберігання усі особисті речі, крім ваших листів, з якими вони ніколи не розлучаються, бо заради вас усіх вони там. Ви для них найцінніше, що є на світі, і вони це доводять щодня своїм ратним подвигом. Ваші дитячі сувеніри перетворюються на родинні реліквії, бо комусь вони нагадали про рідний дім, дітей, комусь підняли настрій, а комусь і врятували життя. Ваші обереги біля ліжок ранених бійців, а ваші слова є найкращими ліками для них.
Діти підписують паперові чайки, які буде передано через волонтерів на передову.
ІІІ. Заключна частина. Висновки
Учитель :
Сьогодні у нашому квесті брало участь команда 5 класу, які проходили завдання за маршрутним листом, і кожен із учасників показав гарний результат. Отже, за підсумками квесту я хочу нагородити кожного за перемогу Дипломом Патріота України.
У кожного з нас є рідна хата. Подумайте, скільки потрібно праці, щоб утримувати в домі порядок і лад, щоб було в ньому чисто й затишно, щоб жилось заможно.
Україна — наш спільний дім. Тож маємо дбати всі, щоб були в ній добробут і лад, мир і злагода, вічна краса. Усі ми повинні усвідомити: своє, рідне — не тільки хата й подвір'я, а й вулиця, село чи місто, де ти живеш, ліс і річка, степ і море. Якби кожен це пам'ятав, — чи були б засмічені лісосмуги, ниви і шляхи, отруєні водоймища, понівечені насадження, понищені святині?
Україна з надією дивиться в завтрашній день, чекає на вас, завтрашніх господарів життя. Ви потрібні їй мудрі, умілі, дбайливі і людяні.
Ви – майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте наш народ і нашу мелодійну мову. І під кінець нашого квесту давайте всі разом скажемо:
Ми – це Держава, велика, єдина,
Ми – українці, наш дім – Україна!
Учитель:
Усі ми, громадяни України, не байдужі до долі своєї Батьківщини, маємо пам’ятати: саме в єдності наша сила!
- Отож, поговоримо про нашу славну Україну, а тема уроку: "Це наша Україна!"
Україна — це наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми народились, уперше побачили і пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку — це наша найдорожча у світі Батьківщина. Вона для кожного з нас одна, як і мама,Україна має давні традиції державотворення, вона пройшла непростий шлях до здобуття своєї Незалежності. Її історія та велич творилась віками людьми, чиї імена викарбувані в серці кожного українця. Варто згадати не одне покоління борців за визволення, за відновлення української державності,зокрема, це: І.Мазепа, П.Орлик, Грушевський, Винниченко, Шухевич, та багато інших Завдяки їх відвазі та відданості рідній землі ми отримали у спадок вільне та незалежне сьогодення. Ми не маємо права знехтувати цим подарунком.
І не має значення, на якій частині цієї величної держави ми проживаємо, ми –єдині. Єдині в думках, у помислах, у бажанні жити у вільній, незалежній державі з високими показниками її розвитку та співдружності її громадян.
- На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного. Історія України – це історія народу, який протягом багатьох століть боровся за свою незалежність.
Вчитель.
Діти, я ще сьогодні хочу щоб ви висловили свою думку, коли ви чуєте вислів Моя Україна – це ….
а) Створення павутинки (індивідуальна робота). Кожному учневі дається листочок з колом і променями . У колі написано «Моя Україна – це…».
- Запишіть слова та фрази, які спадають на думку, коли чуєте вислів
Дякую! Як і до кожного свята, ми завжди готуємося, так от і я сьогодні зі своїми дітьми готувалися до нашого першого уроку!
2.2. УченьЯ - українка!
Горджуся й радію,
Що рідною мовою
Я володію,
Шевченковим словом
Умію писати
Слова мелодійні
У вірші складати.
Я - українка!
Живу в Україні,
На вільній, єдиній
Моїй Батьківщині,
Де все мені в радість:
Ліси і садки.
Озера й річки,
І глибокі ставки,
Лани неосяжні,
І гори, й долини,
Цвіт білосніжний
У лузі калини.
В душі моїй солодко
Грає сопілка,
Бо я з України,
Бо я - українка!
Учень
1.Вишита колоссям і калиною,
Вигойдана співом солов’я,
Звешся величаво – Україною,
Земле зачарована моя.
Учень
2.Мій край чудовий – Україна,
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов’я
Учень
3.На ріднім полі шепчуть колоски.
Я радий знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово „Україна”.
Учень
4.У ріднім краю зелен-гай щумить.
Я знати радий, про що він мріє-снить.
Я слухав, чув, як кожна деревина
Шуміла ніжно слово „Україна”.
Учень
5.О Боже, дай повік любити край,
Де квітка, пташка і зелений гай,
Де кожна вірна тій землі дитина
Живе єдиним словом: «Україна»
- Давайте спробуємо підібрати риму до вірша про Україну.
2.3. Вірш про Україну
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна найкраща у …. (світі!)
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні … (джерельця.)
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і річки… (глибокі.)
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже …(сучасні.)
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня … (весела.)
Це щира, багата, як світ її мова,
Крилата така, мелодійна … (чудова.)
Її обереги верба і калина,
Найкраща у світі – …( моя Україна.)
Бо нам найрідніші Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не кохати!
Моя Україна – козацькая слава!
Така волелюбна й мирна … (держава.)
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, … (відкрила.)
Вітчизна свята, дорога Україна,
Для кожного з нас ти у світі – … (єдина.)
Вчитель. : Прислухайтесь, як б’ється ваше серце (діти кладуть руку на серце). І доки воно б’ється, доти живе людина. Через нього проходить сум і радість, біль і щастя – все, що ми бачимо, чуємо, відчуваємо, все, що трапляється у нашому житті. Серце може ненавидіти і любити, радіти і боліти. І якщо ненависть і біль руйнує, убиває наше серце, то любов сповнює його життєдайною енергією і окриляє людину.
Учитель торкається до кожного, даючи змогу висловитися.
Учитель відкриває велике серце класу, у центрі якого – карта України.
— Так. Це наша рідна Україна. Кожна людина найбільше любить той край, де народилася i живе. Кожен пишається своєю рідною землею. Завжди хоче сказати про неї найкраще. Подивіться уважно на карту України. Що ви знаєте про Україну? (столиця, найбільші міста, сусідні держави тощо).
2.4. Виготовлення «Символу класу»
— Ми сьогодні у класі теж створимо свій оберіг – свій віночок, який буде нашим символом. Погляньте-но сюди – це український вінок. І кожна рослинка в нім – то знак:
Волошки сині – символ чистоти,
Колосся в ньому – то мотив багатства,
А маків цвіт – любові й доброти,
Ромашки білі – символ миру й щастя.
Калини листя у вінок вплели,
Щоб про красу ми теж не забували:
Краса обличчя – то не ж назавжди —
Краса душі – оце навіки з нами! (А.Ткаченко)
— Ось який символічний у нас віночок! Що ж у ньому головне, на ваш погляд?
— Саме так. Краса душі – то найважливіша людська риса, адже народна мудрість каже: добра душа – то повна криниця, а темна душа – криниця пуста.
— Кожен з вас – це невтомне дзвінке джерельце. Кожен з вас дарує цьому світові і людям навколо часточку добра. Давайте ми вплетемо у наш віночок стрічечки і побажаємо один одному, усім українцям та людям світу чогось доброго.
(Учні прикріплюють паперові кольорові стрічки на символічний вінок. Прикріплюючи стрічку, кожен каже: я бажаю (кожному з нас/українцям/нашому класу) миру, добра, сонця, любові, щастя і т. ін.
За умови малої наповнюваності класу доцільно використати вінок з живих квітів та зав'язувати на ньому справжні стрічки).
2.5. Без символів та оберегів важко уявити багатомільйонну українську родину, але ще важче уявити собі українців без пісень і танців.
Так, для кожного з нас найдорожча і найрідніша та земля, на якій ми народилися, де живуть наші батьки, рідні, де поховані наші предки. Це – наша рідна земля, наша Україна. Кожна країна світу обов’язково має свої символи. А що означає слово «символ»?
Символ – це предмет, який характеризує державу, відображає її побут, традиції, господарювання, історичне минуле, прагнення народу.
У статті 20 (розділ 1) Конституції України записано: «Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб, Держаний Гімн України». Символіка – своєрідна візитна картка країни, вона ніби представляє її, підтверджує її існування.
ЛЕГЕНДА
Не тільки людина, не тільки сім’я мають властиві їм ознаки – такі зворушливі й неповторні. Кожна держава також має свої розпізнавальні символи. Це прапор і гімн.
З глибини віків дійшла до нас ось така легенда. Жила собі жінка. І мала вона трьох синів. Сини зростали чесними, сміливими, дуже любили свою неньку і готові були віддати за неї своє життя.
Виросли сини і розійшлися по світах, прославляючи свою матір. Найстаршому матір подарувала на згадку про себе золоту корону з трьома промінцями. Корона зігрівала людей, вела вперед, показувала шлях до кращого життя. За цю трипроменеву корону люди дали першому синові ім’я Тризуб.
Середньому сину мати дала в дорогу блакитно жовтий одяг. Сміливий і сильний був середній син, і прославив він свою матір добрими звитяжними (героїчними) вчинками. Люди запам’ятали його і назвали Прапором.
А найменший син отримав у дарунок від матері соловейків голос. І де б він не був, усюди лунала його дзвінка урочиста пісня. За цей голос і величний спів люди дали йому ім’я Гімн.
Так і донині по всьому світу золотий тризуб, синьо-жовтий прапор і урочистий гімн прославляють рідну неньку – Україну.
Вони стали державними символами України.
2.6. Створення картини рідного куточка
— А зараз ми з вами спробуємо створити картину одного з куточків рідного краю.
Діти на динамічній таблиці "Українська хатинка" по черзі виставляють (в прорізи) предметні малюнки із зображеннями верби, калини, лелеки, соловейка і коментують. Наприклад: "Це — гніздо. Я кладу його на дах хати. У гніздо посаджу лелеку" і т. д. Учитель біля річки "садить" кущ калини і говорить:
А калина біля броду
Білі квіти розпускає.
На свою чарівну вроду
Задивляється у воду,
Соловейка виглядає.
Діти "садять"на кущ соловейка.
— На Україні калина завжди росла біля хати. У народі було прийнято садити кущ калини, коли народжувалася в сім'ї дитина.
- Погляньте, діти, яка красива вийшла картина. Така ж багата і красива наша українська земля.
III. Заключна частина
Вчитель. Підійшла к кінцю наша зустріч. Сьогодні ми з вами ще раз пригадали українські звичаї та традиції символи нашої держави. Бо знати та пам’ятати це потрібно, тому що ми з вами живемо на Україні, нашім ріднім краї. А велика, священна і прекрасна любов до Батьківщини жила, живе і житиме в усіх чесних і щирих серцях.
Ви – майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю так, як заповідав великий Тарас, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і нашу мелодійну мову. Шануймо себе свою гідність і шановані будемо іншими.
А сьогодні я бажаю усім присутнім мирного неба! Здоров’я! А вам дітки бути дружніми.
Читання рядків вірша учнями (виходять учні з літерами до акровірша)
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
Додатки