Лиманське управління освіти, молоді та спорту
Лиманська загальноосвітня школа І – ІІІ ст. № 5
Лиманської міської ради
ПРОЄКТ
Персонажі повісті
Івана Нечуя - Левицького "Кайдашева сім'я"
в Новій українській школі
м.Лиман - 2023
Зміст
1. Цікавинка1. "Писати треба так, як люди говорять"
2. Цікавинка 2. "Яка прекрасна мова!.."
3. Цікавинка 3. "У всьому винна груша, що всохла ..."
4. Цікавинка 4. "Ми маємо рівні права і можливості!"
5. Цікавинка 5. "Розумні світлини"
6. Цікавинка 6. "Зорові фантазії"
7. Цікавинка 7. "Сучасна вправа"
ВСТУП
Процес вивчення української літератури в Новій українській школі повинен бути надзвичайно цікавим, доступним і простим. Творчо готуватися до ЗНО , швидко опанувати програмовий матеріал допоможуть інтелект-карта, схеми, таблиці, сюжетні ланцюжки, ключові слова, тести, онлайн-інтерактив, завдання ЗНО різних років, QR - коди. Різнорівневі тестові завдання та вправи сприятимуть розвитку аналітичного, логічного, творчого мислення, що буде незамінним помічником під час іспиту.
Тонке поєднання реалістичної конкретності описів, великої уваги до деталей портретів та особистісних характеристик, побуту, обставин праці, особливостей мови та поведінки персонажів із живописною образністю, емоційністю, тяжінням до яскравих епітетів, тонкий гумор - своєрідна риса стилю Івана Семеновича Нечуя - Левицького.
Тож спробуємо розгадати кубик-рубик характерних рис вдачі кожного героя соціально-побутової повісті “Кайдашева сім’я”.
Проте не слід забувати, що сміх у “Кайдашевій сім’ї” - це “сміх крізь сльози”. Чому? Вирушаємо шукати відповіді…
Цікавинка 1.
"Писати треба так, як люди говорять"
РЕАЛІЗМ
ЕПОС
ІВАН НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ
Цікаві факти про Івана Нечуя-Левицького
|
|
|
|
|
Усі гроші, що давав батько на гостинці, витрачав на книжки, написані французькою мовою. Особливо пишався ілюстрованою "Божественною комедією". |
Псевдонімом письменник обрав прізвище козацького полковника, героя "Думи про Нечуя".
|
Дуже категоричним був щодо правопису: "Писати треба так, як люди говорять". Не визнавав апострофа та букви "ї". |
Дивував своєю пунктуальністю: за його розпорядком можна було звіряти годинники. Спати лягав рівно о десятій, навіть із власного ювілею пішов спати, не дослухавши вітальних промов. |
Крім прози, у творчій спадщині письменникатакож існують драматичні твори (комедія "На кожум'яках", історична драма "Маруся Богуславка" та літературно-критичні статті) |
І.Нечуй-Левицький "Кайдашева сім'я"
|
|
|
|
|
Цікавинка 2. "Яка прекрасна мова!.."
Інтелект - карта
Літературний напрям: реалізм |
Автор: Іван Нечуй - Левицький (Левицький) |
Рік написання: 1878 р. |
|
Персонажі: Омелько Кайдаш, Маруся Кайдашиха, Карпо,Лаврін, Мотря, Мелашка, Палажка |
"Кайдашева сім'я" |
Тема: зображення реалістичних картин селянського побуту ІІ половини ХІХ століття |
|
Рід літератури: епос |
Жанр: Соціально - побутова повість |
Місце подій: Семигори, Біївці, Київ, р.Рось |
Композиція: 9 частин |
Критики про твір |
|||
"Кайдашева сім'я" з погляду "на високоартистичне змалювання селянського життя і добру композицію належить до найкращих оздоб українського письменства"(Іван Франко) |
"Яка прекрасна мова! Читав - наче погожу воду у спеку пив. Яке знання народних звичаїв, народного життя!" (Михайло Коцюбинський) |
||
Теорія літератури |
|||
Повість - середній епічний жанр, де розкривається доля героїв у зв'язку з дійсністю. Відрізняється від роману тим, що кілька подій зображуються довкола 1 героя, характерні потенційна ліричність, роздуми автора, відсутність єдності дії, напруженості дії. |
|||
Соціально-побутова повість — художній твір, у якому картини родинного життя, побуту героїв зображені на фоні якихось соціальних подій чи зв'язані з певними суспільними обставинами і пояснюються ними.
|
|||
"Часто трапляються такі сім'ї, в котрих буває колотнеча та завсідня лайка та варка, що життя в хаті стає якимось пеклом" (Іван Нечуй - Левицький) |
|||
Прототипами Кайдашів була сім'я Мазурів із села Семигори, що славилася на весь повіт постійними бійками, сварками, колотнечею. Вони мали багатих сватів - Довбушів. Духовна роз'єднаність - це те лихо, яке отруює кожний день життя батьків і їхніх дітей. |
Цікавинка 3.
"У всьому винна груша, що всохла..."
Цитатник
Омелько Кайдаш |
"Широкі рукава закачались до ліктів; з-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице в ченця. На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки. Кучеряве посічене волосся стирчало на голові, як пух, і блищало сивиною" |
Маруся Кайдаш |
«терлась коло панів і набралась від них трохи панства», «від її погляду молоко кисне», «на словах, як на цимбалах грає», сварлива, улеслива, любляча бабуся. «Вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем, з сірими очима, з тонкими губами та блідим лицем». |
Карпо Кайдаш |
«Широкий в плечах, з батьківськими карими гострими очима, з блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве. Гострі темні очі були ніби сердиті». |
Мотря |
«Висока на зріст, рівна станом, але не дуже тонка, з кремезними ногами, з рукавами, позакачуваними по лікті, з чорними косами, вона була ніби намальована на білій стіні. Загоріле рум’яне лице ще виразніше малювалось з чорними тонкими бровами, з темними блискучими, як терен, облитий дощем, очима. В лиці, в очах було розлите . щось гостре, палке, гаряче, було видно розум з завзяттям і трохи з злістю». |
Лаврін Кайдаш |
«Молоде довгасте лице було рум’яне. Веселі сині, як небо, очі світились привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи – все подихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на матір». |
Мелашка |
«Була невелика на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгообраза, повновида, з тонким носиком. Щоки, червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі тонкі чорні брови, густі-прегусті, як шовк». |
Цікавинка 4. "Ми маємо рівні права і можливості!"
Гендерна характеристика героїв
Гендер — це набір соціальних ролей. Це «костюм», «маска», в яких чоловік та жінка виконують свої соціальні ролі.
Гендерна характеристика героя - це дослідження психологічної і соціальної поведінки
персонажів твору; глибоке вивчення рис характеру та особливості поведінки, які вважають характерними для чоловіків і жінок у певному суспільстві.
ТАК чи НІ?
Омелько Кайдаш 1.Авторитет у сім'ї до появи прагматичних цілей у синів, дружини. 2.Зниження самооцінки через невизнання сім'єю його ролі господаря, гострі конфлікти із дружиною, синами. 3.Моральна деградація. 4.Божевілля. 5.Смерть. |
Омелько: хазяїн, батько, чоловік, свекор, релігійна особистість, пияка. Маруся: господиня, мати, дружина, свекруха, пані економша, бабуся. |
Маруся Кайдаш 1.Самодостатня господиня. 2.Прагнення керувати, бути єдиною хазяйкою в домі, перекласти свої функції на невісток, приниження чоловіка. 3.Надмірна агресія, корисливість, втрата моральності. 4.Утвердження жіночого самолюбства. 5.Пробудження почуття провини через зникнення Мелашки. 6."Ходячий конфлікт" |
Висновок: взаємини Марусі та Омелька Кайдашів матріархатні. |
||
Карпо 1.Апатичний, похмурий, грубий, несміливий у ставленні до дівчат. 2.Інертний, морально слабкий, пасивний Карпо почуває себе комфортно поряд із темпераментною, владною Мотрею. 3.Перебуває ще під впливом батьківського виховання. 4.Пробудження гендерної свідомості (протест проти батька) 5.Компенсація нереалізованої потреби в домінуванні у сім'ї за рахунок професійного становлення (роль десяцького). |
Карпо: син, брат, "плотух" " жорстокий бунтар", десяцький. Мотря:"в'юн", психолог-аналітик, дружина, невістка, "цариця", "чорна хмара". |
Мотря 1.Емансипована особистість. 2.Непідпорядкованістьволі батьків. 3.Пригнічення її лідерського "я" свекрухою. 4.Оголошення війни свекрусі (протест проти гендерної дискримінації). 5.Реалізація активного "я" в ролі незалежної самодостатньої господині (перемога у війні зі свекрухою). 6. Формування матеріального максималізму ("бути царицею"). 7.Гіперпортреба мати більше (спрямування активного "я" в негативне русло - ворожнечу з близькими). |
Висновок: взаємини Карпа та Мотрі емансиповані. |
||
Лаврін 1. Добродушний, життєрадісний романтик, працелюбний юнак, люблячий своїх батьків син. 2.Борець за своє щастя. 3.Захищає дружину від нападів родини. 4.Зародження прагматичності. 5.Відчай через зникнення Мелашки. 6.Повернення сімейної гармонії. 7.Утягнення в міжсімейний конфлікт, боротьба за хазяйнування батьківщиною.
|
Лаврін: син, брат, романтик, ідеальний чоловік, хазяїн. Мелашка:"русалка", дружина, "жертва", самодостатня господиня. |
Мелашка 1.Тиха, сумирна, привітна, стримана, сором'язлива, роботяща дівчина. 2.Внутрішні страждання - духовна смерть через пригнічення її свекрухою. 3.Духовне очищення через звернення до Бога. 4.Досягнення омріяного жіночого щастя-раю через позитивне ставлення до неї свекрухи, свекра, взаємне кохання з Лавріном. 5.Прийняття законів пекла сімейного життя. 6.Формування здатності протистояти, захистити "я".
|
Висновок: взаємини Лавріна та Мелашки гармонійні. |
ЗАВДАННЯ: порівняйте персонажів після перегляду
сучасного художнього фільму "Спіймати Кайдаша" .
«Спіймати Кайдаша» — український 12-серійний телесеріал 2020 року. Його було створено компанією «ПроКіно» для телеканалу СТБ. Сценаристка та виконавча продюсерка проєкту – Наталка Ворожбит. За основу сюжету телесеріалу взято повість Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я».
|
|
|
Поміркуйте !
Якою могла б бути розв'язка повісті "Кайдашева сім'я", якби
Маруся щиро полюбила невісток?
Цікавинка 5."Розумні світлини"
Тест № 1
1. "Кайдашеву сім'ю" представляє:
А) український просвітитель-гуманіст, мандрівний філософ;
Б) видатний український поет, прозаїк, драматург, літературний критик, публіцист, перекладач, науковець, громадський і політичний діяч;
В) видатний прозаїк-реаліст другої половини XIX століття.
2. Високохудожній твір, у якому правдиво показано життя українського села другої половини XIX століття представляє:
А) Великий Кобзар;
Б) «Імператор залізних строф»;
В) "Колосальне всеобіймаюче око всієї України".
3. "Сміх крізь сльози":
А) роман;
Б) повість;
В) новела.
4. Родина селян Мазурів із кутка Солоний, відомих своїми бійками та колотнечами, є прототипом твору:
А) реалістичного;
Б) класичного;
В) експресіоністичного;
Г) імпресіоністичного.
5. Оберіть рядок, у якому правильно названо причини сварок між Мотрею і Кайдашихою:
А) віник, кухоль, борщ, сміття, півень, порося, межа, груша, мотовило;
Б) кухоль, тісто, межа, будинок, лікарські трави, груша, мотовило;
В) тісто, груша, будинок, межа, кухоль, посуд, віра;
Г) кухоль, посуд, будинок, полотно, мотовило, корова.
6. Оберіть рядок, у якому правильно зазначено всі географічні назви, згадані в повісті:
А) Богуслав, Рось, Піски, Київ, Львів;
Б) Рось, Київ, Богуслав, Семигори, Біївці;
В) Київ, Роставиця, Рось, Біївці, Піски;
Г) Рось, Біївці, Семигори, Харків, Київ.
7. Про кого говорив Карпо слова: "Мені аби була робоча, та проворна, та щоб була трохи куслива, як мухи в спасівку"?
А) Вівдя;
Б) Химка;
В) Одарка;
Г) Мотря.
8. Слова "З чорнявим постояла б, а рудому - зась" належать:
А) Мелашці;
Б) Христі;
В) Вівді;
Г) Мотрі.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
В |
В |
Б |
А |
А |
Б |
Г |
Г |
Тест № 2
1. Установіть відповідність "Герой твору - опис".
1 |
Омелько Кайдаш |
А |
"Веселі сині, як небо, очі світились привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум'яні губи - все подихало молодою парубочою красою" |
2 |
Лаврін Кайдаш |
Б |
"З маленького личка хоч води напийся,а сама пишна,як у саду вишня, а тиха, неначе вода в криниці" |
3 |
Карпо Кайдаш |
В |
"Дівчина була невелика на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгообраза, повновида, з тонким носиком" |
4 |
Мелашка |
Г |
"Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве. Гострі темні очі були ніби сердиті" |
Д |
"Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице ченця. На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки. Кучеряве волосся стирчало на голові, як пух, і блищало сивиною" |
2. Установіть відповідність між персонажем і його реплікою.
1 |
Маруся |
А |
"Хто постить у ті п'ятниці та носить при собі сон богородиці, той не буде у воді потопати, в огні горіти, од наглої смерті помирати " |
2 |
Карпо |
Б |
"Покиньте мотовило, бо так і впечу обох по спині кочергою" |
3 |
Лаврін |
В |
"Хіба моя жінка курка, щоб я їй крила обборкав" |
4 |
Палажка |
Г |
"Спасибі тобі, моє серце кохане, що ти нас вітаєш" |
Д |
"Твою жінку тільки посадить у клітку та показувати за гроші, як звірюку, на ярмарках" |
3.Установіть послідовність розвитку подій у повісті.
1 |
Перша подія |
А |
Мелашка зникла в Києві |
2 |
Друга подія |
Б |
Мотря народила сина |
3 |
Третя подія |
В |
Брати говорили про дівчат |
4 |
Четверта подія |
Г |
Смерть Кайдаша |
Д |
Карпо та Мотря перейшли до власної хати
|
1 |
1 - Д |
2 - А |
3 - Г |
4 - В |
2 |
1 - Г |
2 - В |
3 - Д |
4 - А |
3 |
1 - В |
2 - Д |
3 - Б |
4 - Г |
Тест № 3 "Як на ЗНО"
1.На малюнку зображено епізод із твору
А) Панаса Мирного;
Б) Івана Карпенка - Карого;
В) Марка Вовчка;
Г) Івана Нечуя - Левицького.
2. У творі «Кайдашева сім’я» слова «Діло з грушею скінчилося несподівано. Груша всохла, і дві сім’ї помирилися. В обох садибах настала мирнота й тиша» є :
А) експозицією;
Б) зав'язкою;
В) розвитком дії;
Г) кульмінацією;
Д) розв'язкою.
3.«Безокою економшею» односельці називали героїню твору, у якому
А) син одружується з дівчиною з іншого села;
Б) мати мріє віддати заміж за гетьмана свою дочку;
В) батько стає старостою села під час нацистської окупації;
Г) родина дає притулок в’язню-втікачу;
Д) дівчина постає перед судом за те, що отруїла козака.
4. "Сміхом крізь сльози" можна схарактеризувати зображене в обох творах рядка.
А) «Бджола та Шершень» і «Кайдашева сім’я».
Б) «Мартин Боруля» і «Чорна рада».
В) «Я (Романтика)» і «Бджола та Шершень».
Г) «Три зозулі з поклоном» і «Я (Романтика)».
Д) «Кайдашева сім’я» і «Мартин Боруля».
5. Установіть відповідність між творами одного жанру.
Твір Твір
1«Тіні забутих предків» А) "Три зозулі з поклоном"
2«Чорна рада» Б) "Мина Мазайло"
3«Intermezzo» В) "Максим Гримач"
4«Мартин Боруля» Г) "Тигролови"
Д) "Кайдашева сім'я"
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
Г |
Д |
А |
Д |
1-Д |
2-Г |
3-А |
4-Б |
Тест № 4
1. Прочитайте уривок з повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» та вкажіть виділені художні засоби. «Що за люба дитина мій Карпо, такий слухняний, такий тихий, хоч у вухо бгай. Я не хвалю своїх синів, але, коли правду сказати, то на всі Семигори немає таких хлопців, як мої. Що вже робочі, слухняні, покірливі, то дай, Боже, таких дітей усякому. Мого Лавріна, проше вас, хоч у пазуху сховай, а як іде селом, то дівчата аж перелази ламають».
А) уособлення, гіпербола, епітети;
Б) епітети, фразеологізми, гіпербола;
В) уособлення, гіпербола, епітети;
Г) гіпербола, пестливі слова, епітети;
Д) фразеологізми, пестливі слова, літота.
2. Слова «чоловік гордий та жорстокий, з його буде добрий посіпака» характеризують героя «Кайдашевої сім'ї» Івана Нечуя-Левицького
А) Карпа;
Б) Омелька;
В) волосного;
Г) Лавріна.
3. "Серце з перцем" у героїні твору:
А) Мелашки
Б) Марусі
В) Мотрі
Г) Параски
4. На світлині зображено:
А) розглядини Кайдашів у Мотрі
Б) розглядини Кайдашів у Мелашки
В) хрестини
Г) весілля Мотрі та Карпа
5. Установіть відповідність
Герой (героїня) твору Характеристика
1) Омелько А) був багатий чоловік, жив на
самому кінці села
2) Маруся Б) горнеться до духовенства,
любить молитися і постити
3) Карпо В) ніколи не сміється гаразд,
як сміються люди
4) Мотря Г) любить чепуритися і держить
себе дуже чисто
Д) має серце з перцем
6.Установіть відповідність
Герой (героїня) твору портрет
1) Карпо А) гострі темні очі були ніби сердиті
2) Лаврін Б) як гляне, то од її очей молоко кисне
3) Мотря В) веселі, сині очі світилися привітно
4) Маруся Г) очі, як у сови, а носом чує.. як у небі
млинці печуть
Д) в очах було щось гостре, палке, гаряче,
розум зі злістю
7.Установіть відповідність
Герой (героїня) твору Репліка
1) Карпо А) Ваша частка - і моя частка, ви сьогодні
господар, а завтра я.
2) Мелашка Б) Не так шкода мені матір,
як шкода чобіт .
3) Лаврін В) Як Бог дасть, то і в калюжі втопишся.
4) священник Г) Вдавіться тими грушами разом зі своїми
жінками.
Д) Така нудьга мене бере, що, здається,
степи попалила б своїми сухотами.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Б |
А |
В |
А |
1-Б 2-Г 3-В 4-Д |
1-А 2-В 3-Д 4-Б |
1-Б 2-Д 3-А 4-Г |
Тест № 5 "Світлини"
Завдання: побудуйте сюжетний ланцюжок за поданими світлинами.
10 |
7 |
9 |
20 |
5 |
1 |
Зразок:
Експозиція
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
11 |
|
2 |
|
12 |
|
3 |
|
13 |
|
4 |
|
14 |
|
5 |
|
15 |
|
6 |
|
16 |
|
7 |
|
17 |
|
8 |
|
18 |
|
9 |
|
19 |
|
10 |
|
20 |
|
Експозиція
Відповіді:
7 |
4 |
8 |
3 |
19 |
15 |
1 |
2 |
12 |
6 |
20 |
16 |
17 |
13 |
14 |
11 |
5 |
10 |
9 |
18 |
"Кайдашева сім'я". Композиція.
Експозиція – опис села Семигори, портрети головних героїв, розмова Карпа та Лавріна про одруження.
Зав’язка – одруження Карпа з Мотрею.
Розвиток дії – постійні сутички в родині, одруження Лавріна з Мелашкою, проща Мелашки до Києва, смерть Омелька Кайдаша, розподіл спадщини.
Кульмінація – сутичка Мотрі з Марусею, внаслідок якої Маруся втратила око.
Розв’язка – примирення двох сімей після того, як засохла груша. «Діло з грушею скінчилося несподівано. Груша всохла, і дві сім’ї помирилися. В обох садибах настала мирнота й тиша».
У товаристві лад - усяк тому рад. Де дружно, там і хлібно.
Поміркуйте!
Проблема Кайдашів |
|
|
Цікавинка 6.
"Зорові фантазії"
Інфографіка
при вивченні персонажів соціально - побутової повісті
"Кайдашева сім'я " І.Нечуя - Левицького
Словник:
Інформаційна графіка або інфографіка (англ. Information graphics; infographics) — це графічне візуальне подання інформації, даних або знань, призначених для швидкого та чіткого відображення комплексної інформації. Вона може покращити сприйняття інформації, використовуючи графічні матеріали для того, щоб підвищити можливості зорової системи людини бачити моделі і тенденції. Процес створення інфографіки можна розглядати як візуалізацію даних, створення інформаційних схем та моделей подання інформації.
1.https://www.canva.com
Вивчення психологічного стану героїв за допомогою інтелект - карти
2. https://wordart.com/create
Завдання:
- випишіть слова з "Хмаринки слів";
- поміркуйте, як вони пов'язані між собою;
|
“Жодна література світу не має такого правдивого, дотепного, людяного, сонячного, хоч дещо затьмареного тугою за кращим життям, твору…, як “Кайдашева сім’я” Нечуя” (М. Рильський). |
|
|
|
|
|
«Яка прекрасна мова! Читав — наче погожу воду у спеку пив. Яке знання народних звичаїв, народного життя!» (М. Коцюбинський)
|
|
3. https://learningapps.org/4356954
Використайте QR - коди, щоб навчитися встановлювати відповідність між цитатними характеристиками та персонажами
соціально-побутової повісті "Кайдашева сім'я":
|
|
|
|
|
|
4. http://rebus1.com
4444
4)
Цікавинка 7."Сучасна вправа"
Вправа
«Меми - деталь - асоціація»
Мета вправи/заняття: сприяти широкому використанню мемів як сучасного тренда та вдалого інструмента в освіті; навчити учнів по-новому сприймати біографічні відомості про І.Нечуя - Левицького, художній твір (соціально-побутову повість "Кайдашева сім'я"), будувати характеристики героїв на основі художньої деталі, асоціації, власного сприйняття та розуміння особливостей створення та формування персонажів, виробити вміння порівнювати та зіставляти образи із сучасним життям.
Основні фукції мемів при вивченні біографії письменника та персонажів повісті:
Короткий опис вправи, анотація: демонстрація фрагментів відеоролика "Меми в українській літературі" з метою вивчення їх особливостей, робота з інтерактивною дошкою Jamboard: групова робота над дослідженням цікавих фактів з біографії І.Нечуя - Левицького та образів соціально-побутової повісті "Кайдашева сім'я"; на етапі закріплення навчального матеріалу учням пропонується спробувати створити власні меми за онлайн - редактором та виконати інтерактивну онлайн - вправу.
Час необхідний на виконання вправи: до 15 хвилин.
Застосування вправи: на етапі закріплення навчального матеріалу, уроки української літератури в 10 класі за чинною програмою Державного стандарту загальної середньої освіти.
Необхідне обладнання/матеріали: для виконання вправи учасникам необхідні комп’ютери, планшети або телефони з доступом до інтернету (принаймні один на команду у разі групової роботи), мультимедійний проєктор для виведення зображення на екран, інтерактивна дошка Jamboard.
Форма/метод роботи: групова/ інтерактивний.
Детальний опис вправи:
Вправа «Меми - деталь - асоціація»
1.Словник:
Мем, або інтернет-мем, – це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин, та поширюється в інтернеті. Найпопулярнішими є інтернет-меми у форматі зображення із влучним жартівливим текстовим поясненням.
Художня деталь - це така характерна риса чи подробиця, яка має відносно самостійне значення та використовується для того, щоб емоційніше й глибше змалювати картини чи образ, підкреслити важливість чогось, індивідуальну особливість.
Асоціація - поняття, що спадає на думку при згадуванні іншого поняття.
2. Відеоролик "Усе про меми "
https://www.youtube.com/watch?v=JXDT-Zh0rec
3. Робота з мемами на онлайн - дошці Jamboard
https://jamboard.google.com/d/1oq4MqNGXjJgb-fRMNjsxICi26NavxqDy57oui2DUjFE/edit?usp=sharing
Завдання: знайти взаємозв'язок між портретом-мемом І.Нечуя-Левицького та ілюстраціями; з'ясувати, яка художня деталь допомогла знайти правильну відповідь; зробити висновок .
Завдання: розглянути портрети - меми Мотрі і Карпа; пригадати риси характеру персонажів; поміркувати, як пов'язати слова "бізнес" і "бізнесмени" з героями; зробити висновок.
Завдання: розглянути меми; уявити, що створюється нова картина на мистецьку виставку "Мелашка і Лаврін"; усно описати свій майбутній мистецький шедевр, підібрати одяг для своїх персонажів; зробити висновок.
Завдання: познайомитися з мемами до образів Марусі та Омелька Кайдашів; скласти декілька порад для персонажів, щоб покращити їх внутрішній психологічний стан; зробити висновок.
Рефлексія.
Бесіда:
Посилання на сайт для створення мемів онлайн:
https://www.iloveimg.com/uk/meme-generator
Для закріплення знань пропонується виконати інтерактивну вправу на сайті learningapps.org "Художня деталь у розкритті характерів персонажів соціально-побутової повісті І.Нечуя-Левицького "Кайдашева сім'я"
Інтерактивна вправа https://learningapps.org/3807518
Очікувані результати.
Учень/учениця:
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Метод "Мікрофон"
Використані джерела:
Інтернет - ресурси по підвищенню медіаграмотності:
1. https://www.youtube.com
2. https://jamboard.google.com
3. https://www.iloveimg.com/uk/meme-generator
4. https://learningapps.org
5.Безкоштовний генератор QR - кодів https://metriqr.com/uk/
Додаток 1
Меми