Підготовка до ЗНО. Відсотки. Задачі на відсотки.

Про матеріал
Матеріал може бути використаний під час підготовки до ЗНО. Надається основний теоретичний матеріал, а також основні типи задач на відсотки та приклади їх розвязання.
Перегляд файлу

 Підготовка до ЗНО.  Відсотки.Задачі на відсотки.

 

Соту частину будь-якої величини або числа називають відсотком (процентам). Слово «відсоток» замінюють знаком %, тобто 1% = https://subject.com.ua/mathematics/zno_2017/zno_2017.files/image215.png = 0,01.

Наприклад: 1 копійка — один відсоток від гривні, 1 см — один відсоток від метра, тобто

1 коп. = 1 % грн. 1 см = 1 % м.

Щоб перетворити відсотки на десятковий дріб, треба число відсотків розділити на 100.

Наприклад: 30 % = 0,3; 53 % = 0,53; 1,58 % = 0,0158.

Основні задачі на відсотки.

  • Знаходження відсотка від числа.

Для того щоб знайти р відсотків від даного числа а, треба:

1) перевести р відсотків у десятковий дріб;

2) помножити число а на одержаний десятковий дріб.

Приклад 1. Знайти 20 % від числа 120.

Розв'язання. 20 % = 0,2,120 ∙ 0,2 = 24.

Відповідь: 24.

  • Знаходження числа за його відсотками.

Для того щоб знайти все число за відомою частиною b і числом відповідних відсотків р. треба:

1) перевести р відсотків у десятковий дріб;

2) розділити b на одержаний десятковий дріб.

Приклад 2. Знайти число, 12 % якого складає 60.

Розв’язання. 60 : 0,12 = 6000 : 12 = 500.

Відповідь: 500.

  • Знаходження відсоткового відношення двох чисел.

Щоб знайти відсоток числа b від числа а, треба дріб https://subject.com.ua/mathematics/zno_2017/zno_2017.files/image216.png помножити на 100 %.

Приклад 3. Скільки відсотків складає число 0,3 від 20?

Розв’язання.

https://subject.com.ua/mathematics/zno_2017/zno_2017.files/image217.png ∙ 100% = https://subject.com.ua/mathematics/zno_2017/zno_2017.files/image218.png = 0,3  5% = 1,5%.

Відповідь: 1,5 %.

 

Збільшення (зменшення) числа на декілька відсотків. Формула складних відсотків

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/4772/mod_book/chapter/676/l69.jpg

Задача 1. Число спочатку збільшили на 20%, а потім зменшили на 20%. Як змінилося число?

Розв’язання:

Нехай х – число. Тоді після збільшення його на 20% воно дорівнюватиме 1,2х. 1,2х*0,8 = 0,96х – становить число після зменшення;

х – 0,96х = 0,04х – зміна числа.

Оскільки 0,04 = 4%, то це значить що число зменшилося на 4%.

Відповідь. На 4% зменшиться.

Задача 2. На скільки відсотків зменшиться площа квадрата, якщо його сторону зменшити на 10% ?

Розв’язання:

Нехай початкова сторона квадрата буде , тоді . Після зменшення сторони на 10% матимемо площу . Очевидно, що площа зменшилася на .

Відповідь. Зменшиться на 19%.

 

Задачі на розчини та суміші

Якщо - маса розчину, - маса розчиненої речовини, то відношення , подане у відсотках, називають концентрацією розчину.

Відсотковою концентрацією розчину називають виражене у відсотках відношення маси розчиненої речовини до маси всього розчину.

Задача 1. До 80% розчину кислоти масою 6 кг вливають воду, масою 4 кг. Яка стала концентрація утвореного розчину?

Розв’язання:

 Знайдемо масу кислоти в 80% розчині. Для цього складемо пропорцію

Звідси, кислоти в даному розчині. Якщо до цього розчину долили воду, то 6 кг + 4 кг = 10 кг – маса утвореного розчину. Оскільки маса кислоти в розчині залишилася тією ж самою, то можемо знайти її відсоткову концентрацію в новому розчині. Складемо пропорцію

Звідси, . Отже, концентрація нового розчину становить 48%.

Відповідь. 48%.

Задача 2. Вода містить 5% солі. Скільки треба долити до цього 30-кілограмового розчину води, щоб сіль у воді становила 1,5% ?

Розв’язання:

Щоб знайти скільки кг солі міститься у 5% розчині, складемо пропорцію

Звідси, . Очевидно, що 1,5% розчин містить 1,5 кг солі. Знайдемо скільки кг води у цьому ж розчині

Отже, води в утвореному розчині 98,5 кг, а було 30 – 1,5=28,5 кг. Щоб знайти, скільки долили, потрібно 98,5 – 28,5 = 70 кг.

Відповідь. Долили 70 кг.

Задача 3. Змішали 60% - й розчин сірчаної кислоти з 25% - м її розчином і отримали 700 г 40% - го розчину. Скільки грамів кожного розчину було взято?

Розв’язання:

Нехай 60% - го розчину взяли г, тоді 25% - го взяли (700 - х) г.

У 700 г 40% - го розчину міститься г сірчаної кислоти, в г розчину 0,6 г кислоти, а в (700 - х) гкислоти буде г. Маємо рівняння:

Отже, взяли 300 г 60% - го розчину. Тоді 25% - го розчину взяли 700 – 300 = 400 (г).

Відповідь. 300 г, 400 г.

Задачі на сплави

Задачі на сплави розв’язуються аналогічно до задач на змішування.

Задача 4. Сплав вагою 450 кг містить 40% цинку і 180 кг міді. Який відсотковий вміст домішок у цьому сплаві?

Розв’язання:

1) (кг) – цинку у сплаві.

2) (кг) – домішок у сплаві.

3) домішок.

Відповідь. 20%.

Задача 5. Сплав олова і свинцю масою 12 кг містить 45% свинцю. Скільки чистого олова потрібно додати до цього сплаву, щоб отримати новий сплав, який містить 40% свинцю?

Розв’язання:

Очевидно, що вміст олова у сплаві масою 12 кг становить 55%, а у новому сплаві -  60%. Якщо до сплаву додати кг олова, то олова в ньому стане кг. А з іншої сторони, у новому сплаві кг олова.

Маємо рівняння:

Отже, до сплаву треба додати 1,5 кг олова.

Відповідь. 1,5 кг.

Задача 6. Сталь двох видів містить нікель 5% - ий і 40% - ий. Скільки сталі кожного виду треба взяти, щоб отримати 140 т сталі, яка містить 30% нікелю?

Розв’язання:

Нехай візьмемо т сталі, яка містить 5% нікелю, та т сталі, яка містить 40% нікелю. Тоді нікелю у сплавах буде та т. У 140 т сталі нікелю буде т. Отже, можемо скласти систему

                                                            

                                                            

Отже, потрібно взяти 40 т одного виду сталі і 100 т іншого.

Відповідь. 40 т, 100 т.

 Інші задачі на відсотки

Задача 7. Початковий капітал 20 000 грн поклали в банк під 7% річних. Яка сума грошей буде на рахунку через 5 років?

Розв’язання:

Щоб розв’язати цю задачу використаємо формулу складних відсотків:

,

де - майбутня сума, - початковий капітал, - відсоток річних, - кількість років.

За формулою маємо: грн..

Відповідь. 28 060 грн.

Задача 8. Два туристи за два дня пройшли 72 км. Після того як перший турист збільшив швидкість на 15%, а другий – на 25%, то за наступні два дні вони пройшли 86 км. Скільки кілометрів пройшов кожен з них після збільшення швидкості?

Розв’язання:

Нехай перший турист пройшов км шляху, а другий км шляху. Після збільшення швидкості перший турист пройшов км, а другий - км. Отже, можемо скласти систему:

                                                       

                                                       

                                                       

Отже, після збільшення швидкості маємо:

(км) пройшов перший турист;

(км) пройшов другий турист.

Відповідь. 46 км, 40 км.

Задача 9. Вологість свіжих яблук дорівнює 99%. Після того як їх підсушили, їх вологість стала 98%. Як змінилася маса яблук?

Розв’язання:

Нехай початкова вага яблук кг, а підсушених кг, тоді маємо:

яблука ,

вода ,

суха речовина .

Для підсушених яблук маємо наступне:

яблука ,

вода ,

суха речовина , звідси . Можемо зробити висновок, що маса яблук зменшиться у 2 рази.

Відповідь. Маса зменшилася у два рази.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Свільонок Олена Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 січня 2021
Переглядів
6089
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку