Підготовка двигуна до пуску після короткотривалої зупинки. Загальні положення охорони праці при обслуговуванні суднової силової установки

Про матеріал
Методична розробка уроку з предмету суднові енергетичні установки. Мета: ознайомити учнів з видами робіт, які забезпечать безперебійну і безпечну роботу дизеля; розвивати технічне мислення, стимулювати пізнавальний інтерес, уміння співвідносити теоретичні знання з практикою; виховувати уважність, культуру обслуговування і ремонту суднової силової установки.
Перегляд файлу

План уроку

Тема уроку: Підготовка двигуна до пуску після короткотривалої зупинки. Загальні положення охорони праці при обслуговуванні суднової силової установки

Мета: ознайомити учнів з видами робіт, які забезпечать безперебійну і безпечну роботу дизеля;

розвивати технічне мислення, стимулювати пізнавальний інтерес, уміння співвідносити теоретичні знання з практикою;

виховувати  уважність, культуру обслуговування і ремонту суднової силової установки.

Методи та методичні прийоми: бесіда  з елементами розповіді,  робота з роздатковим  матеріалом.

Тип уроку: систематизація та узагальнення нових знань.

Хід уроку:

І. Організаційний момент. (доповідь старости групи про відсутність учнів на уроці, перевірка конспектів).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.  Дати визначення терміну технічна експлуатація?

  1. Організаційні заходи підготовки дизеля до пуску після тривалої зупинки?
  2. Перевірка системи охолодження після тривалої зупинки?
  3. Перевірка паливної системи після тривалої зупинки ?
  4. Перевірка мастильної системи після тривалої зупинки?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку,плану уроку (все записано на дошці).

План уроку:

1. Організаційні заходи підготовки дизеля до пуску після короткочасної зупинки

2. Перевірка систем дизеля

3. Загальні положення охорони праці при обслуговуванні суднової силової установки

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

 1. Які види робіт необхідно зробити, щодо пуску дизеля після короткочасної зупинки?

      2. З якою метою виконують пробне провертання дизеля?

      3. З якою метою видаляють відстій з мастилозбірника?

      4. Правила охорони праці при обслуговуванні ССУ?

V. Самостійна робота учнів.

      1. Підготовка проблемних запитань.

      2. Робота учнів з опорними конспектами

      3. Робота з підручниками

      4. Робота з питаннями закріплення матеріалу

VІ. Підсумок уроку.

Оцінювання  роботи учнів на уроці та аналіз відповідей.

VІІ. Домашнє завдання.

Навчальний матеріал

У разі нетривалої стоянки (не вище 12 ч) дизель підготовлюють до пуску в наступному порядку:

переконуються у відсутності сторонніх предметів на кришках циліндрів, валопроводі і поблизу інших рухомих деталей;

перевіряють, чи не закриті приймальний і відливної крани забортної води, уточнюють рівень пом'якшеної води в розширювальному баку системи охолодження і при необхідності доводять його до встановленого значення;

оглядають паливну систему; визначають, чи достатньо палива у видатковій цистерні, і видаляють з неї відстій води і механічних домішок; відкривають повітряні крани і пробки на паливних фільтрах, ПНВТ і трубопроводі для випуску з системи повітря; прокачують паливні насоси і форсунки, якщо на стоянці демонтувати нагнітальну магістраль системи;

перевіряють наявність мастила в розхідному баку, картері, мастилозбірнику, в корпусі турбокомпресора, реверс-редуктора і інших механізмів (рівень масла у видатковому баку повинен становити не менше 3/4 його обсягу); видаляють відстій з мастилозбірнику; переконуються, що крани і вентилі знаходяться в робочому положенні; прокачують масляну магістраль резервним насосом і змащують вручну деталі, що труться, не включені в циркуляційних мастильну систему;

визначають тиск повітря в балонах, при необхідності вводять в дію резервний компресор і доводять тиск в системі до значення, при якому можливий пуск холодного дизеля, продувають балони і з'єднують їх з пускової магістраллю:

провертають колінчастий вал дизеля валообертовим пристроєм на 2-3 обороту і переконуються у відсутності перешкод для переміщення рухомих деталей (особливо рейок ПНВТ і органів управління ДАУ);

виконують пробне провертання колінчастого вала і при відсутності неполадок вважають дизель підготовленим до роботи.

Загальні положення охорони праці при обслуговуванні суднової силової установки

1.1. Силові установки суден, знаходячись в експлуатації, і їх обладнання повинно відповідати Правилам Регістру судноплавства України.

1.2. При обслуговуванні електрообладнання суден треба керуватися діючими «Правилами охорони праці при експлуатації і ремонті електрообладнання суден».

1.3. При обслуговуванні суднових силових установок повинні виконуватися  “ Правила пожежної безпеки на водному транспорті України", а на нафтоналивних судах  додатково - "Правила пожежної безпеки на нафтоналивних суднах України".

Забороняється експлуатація судна за відсутності встановлених нормами протипожежних засобів чи при їх несправності.
1.4. Виконання лакофарбових робіт в машинному відділенні повинно проводитися тільки з дотриманням діючих "Правил охорони праці при виконанні очисних, ізоляційних, лакофарбових та оброблювальних робіт на підприємствах і суднах України".
1.5. Головні та допоміжні двигуни (машини), котельні установки, механізми і пристрої необхідно обслуговувати тільки згідно з діючими правилами технічної експлуатації і інструкції заводів-виробників.
1.6. Доступ сторонніх осіб в машинне відділення без дозволу вахтеного начальника забороняється.
1.7. На пасажирських суднах, що обслуговуються за методом суміщення професій, машинне відділення за відсутності там членів екіпажу повинно бути зачинене на замок, а ключ від машинного відділення знаходиться в рульовій рубці на видному місці.
1.8. На всіх небезпечних місцях і над запасними виходами повинні бути вивішені на видному місці попереджувальні написи та плакати.
1.9. Освітлення машинного відділення не повинно мати різких переходів від яскраво освітлених поверхонь до слабо освітлених. При заміні несправних ламп на їх місце слід встановити лампи тієї ж потужності. Світильники повинні мати справні матові плафони.
1.10. Борти, переборки та підволоки машинного відділення і машинна шахта повинні буди пофарбовані в світлі тони в відповідності з "Табелем фарбування суден внутрішнього плавання".
Трубопроводи суднової силової установки фарбують в розрізнювальні кольори.
1.11. Бортовий запас деталей, навігаційних матеріалів, пристосувань та інвентар повинні зберігатися закріпленими в спеціально відведених місцях. Забороняється зберігати в машинно-котельному відділенні запасні деталі, інвентар, матеріали та інші предмети, що не відносяться до обслуговування суднової силової установки.
1.12. Проходив машинно-котельному відділенні повинні бути завжди вільними і забезпечувати доступ до всіх постів керування судновими механізмами, кранів та клапанів системи.
1.13. Машинно-котельне відділення утримується в чистоті й порядку; пролиті нафтопродукти (масло, паливо, мазут) необхідно прибрати. Слані повинні бути сухими. Не допускається збирання нафтопродуктів під сланню.
1.14. Трапи, решітки, площадки, обмеження, поручні в машинно-котельному відділенні необхідно утримувати в справності.
Плити настилів завжди повинні бути на місті й закріплені, а вирізи на них – закриті.
в місцях, де тимчасово зняті поручні, трапи, решітки, настили, кришки горловин та люків, а також залишені виступаючі частини різноманітних механізмів та трубопроводів біля підволока, необхідно обгороджувати прохід, вивішувати попереджувальний надпис, а в темний час доби – попереджувальне освітлення (тимчасове чи стаціонарне). По закінченні робіт поручні, трапи, решітки, настили, кришки горловин та люків слід негайно встановити на місце та закріпити.
1.15. Прибирати чи знімати встановленні огородження та попереджувальні надписи без дозволу особи, відповідної за безпечне виконання профілактичних чи ремонтних робіт, забороняється.
1.16. Забороняється пуск та робота двигунів, машин та механізмів із знятими кожухами та огородженнями рухомих частин.
Огородження і кожухи, зняті на час огляду чи ремонту механізму, слід негайно установити на місце після закінчення огляду та ремонту.
1.17. Ізоляція поверхонь газовипускних трубопроводів, паропроводів, котлів, а також розташованих на них маховиків та вентилів повинна бути справна, а всі труби парового опалення повинні мати міцні кожухи, предохраняющій особистий склад від опіків.

1.18. Температура зовнішніх ізоляційних поверхонь не повинна перевищувати 60 градусів. Для окремих важкоізолюємих частин допускається підвищена температура поверхонь при умові, що такі частини мають огорожу, яка унеможливить травмування обслуговуючого персоналу.

Температура зовнішніх ізольованих поверхонь, а також нагрітих частин механізмів  або огороджень на робочих місцях не повинна перевищувати 45 градусів.

1.19. Забороняється використовувати відкрите полум’я при:

а) огляд місць зберігання палива і змащувальних матеріалів;

б) розтині і внутрішньому огляді холодильних машин , картерів двигунів, компресорів, зубчастих передач, а також у інших місцях, в яких можливе скупчення парів палива, мастила і газів вибухонебезпечної концентрації

в) огляді в акумуляторних приміщеннях;

д) підігріві палива.

У цих випадках для цілей освітлення повинні застосовуватися переносні акумуляторні ліхтарі або переносні електричні лампи напругою 12В у вибухонебезпечному виконанні.

1.20. Бункерування суден паливом повинна проводитися тільки закритим способом.

1.21. Забороняється здача (прийом) легко летючих горючих матеріалів (бензин, гас і ін.) разом з під сланевими водами.

1.22. Всі двері водонепроникних перегородок повинні бути завжди готові до негайного їх задраювання. Забороняється прокладка через двері переборок електричних проводів, шлангів і т. п.

1.23. Капітан-механік (командир - механік, механік, шкіпер) судна зобов'язаний своєчасно проводити технічні огляди механізмів і устаткування силової установки, передбачені інструкціями по обслуговуванню. Виявлені несправності, що загрожують безпеці обслуговуючого персоналу та експлуатації суднової силової установки, повинні негайно усуватися.

1.24. Здаючи вахту зобов'язаний поставити до відома приймаючого вахту про всі несправності в роботі судновий силової установки, помічених на його вахті, і вжитих заходів, по їх усуненню.

1.25. Експлуатація судна з несправними сигнальними і переговорними засобами забороняється.

1.26. Для запобігання поломок , аварій і нещасних випадків підготовка головного двигуна (машини) до пуску повинна проводитися під керівництвом вахтового начальника (старшого по вахті машинного відділення), а при підготовці головного двигуна (машини) до пуску після поточного ремонту або тривалої перерви в роботі - під керівництвом капітана-механіка (командира-механіка, механіка) судна.

1.27. Забороняється проводити прокручування, пуск в дію, зупинку, огляд і ремонт двигунів, машин і механізмів без дозволу вахтового начальника судна (старшого по вахті, машинного відділення).

1.28. Кожен член суднової команди , що виявив несправність двигуна, машини, механізму, устаткування і т. п. , зобов'язаний негайно повідомити про це вахтовому начальнику судна (старшому по вахті машинного відділення).

У тих випадках , коли помічена несправність становить небезпеку для обслуговуючого персоналу або судна, а також виникає небезпека поломки двигуна (машини, механізму), член суднової команди, що виявив її , зобов'язаний вжити необхідних заходів до запобігання небезпеки аж до зупинки двигунів (машини, механізму), якщо помічена несправність погрожує життю людини, і негайно доповісти про це вахтовому начальнику. 1.29. При нещасних випадках особовий склад, що знаходиться у місці події, повинен негайно надати першу допомогу постраждалому (до відправлення його в амбулаторію або до прибуття лікаря). При відсутності лікаря на судні капітан - механік зобов'язаний негайно вжити заходів для термінової доставки потерпілого до найближчої медичної установи або викликати лікаря на судно.

1.30. Члени екіпажу, обслуговуючі суднову силову установку, допускаються до несення вахти тільки у справному, застебнутому спецодязі.

Носіння спецодягу обов'язково.

Забороняється носіння взуття на гумовій підошві, а також з металевими набійками. Контроль за виконанням цих вимог покладається на вахтеного начальника судна (старшого по вахті машинного відділення).

1.31. При виконанні робіт, які можуть викликати засмічення або пошкодження очей (чистка димогарних трубок, рубка металу та ін.) застосування захисних окулярів обов'язково.

1.32. Члени екіпажу , обслуговуючі суднову силову установку з рівнем шуму в машинному відділенні , що перевищує допустимі норми, повинні користуватися індивідуальними засобами захисту (протишумові навушники або пробки).

1.33. Вентиляційні системи машинного відділення (арматура , заслінки , перемикаючі пристрої) необхідно зберігати в справному стані. Потрібно регулювати повітрообмін залежно від пори року, режимів роботи суднової силової установки, при стоянці і руху судна.

Контроль за роботою вентиляційних систем здійснює капітан-механік (командир-механік , механік) судна.

1.34. Глушники та газовипускні трубопроводи двигунів повинні піддаватися періодичному очищенню для усунення можливості загоряння в них залишків палива і масла.

1.35. Газовипускні трубопроводи двигунів і димарі котлів не повинні мати пропусків газів.

1.36. У випадку проникнення значної кількості газів в машинне відділення необхідно посилити вентиляцію і при першій можливості вжити заходів по усуненню причини проникнення газів.

1.37. Подача в душові , банні та пральні приміщення відкритого (гострого) пара для підігріву води (у баки та змішувачі ) і обігрівання приміщення забороняється.

Забороняється підключати до пожежної системи магістраль гарячої води, використовуваної для побутових потреб.

1.38. Перекачка баласту проводиться тільки за вказівкою капітана-механіка (капітана, шкіпера ) судна і під наглядом вахтового начальника.

1.39. Під час роботи двигунів (машин, механізмів) забороняється виконувати обжимку і обтирку рухомих деталей (сальників, гайок тощо), а також виконувати інші роботи, які представляють небезпеку для обслуговуючого персоналу.

1.40. Забороняється застосовувати для відкриття і закриття клапанів, клінкетів і кранів ломи, труби та інші предмети.

1.41. Піддони, призначені для збору витоків палива і масла, слід очищати в міру заповнення, але не рідше одного разу за вахту.

1.42. У насосному приміщенні нафтоналивних суден при перекачуванні етилованих нафтопродуктів повинен знаходитися спеціальний ящик з дегазуючими матеріалами

(хлорним вапном, гасом тощо) і ящик з чистою тирсою.

Настил насосного приміщення повинен мати стік для збору продуктів знешкодження

(гасу, води, хлорного вапна) в приймач . Видаляти продукти знешкодження з насосного поміщення слід за допомогою насоса в спеціальну тару з подальшою здачею на берег в пункти призначення.

Виконувати цю роботу вручну забороняється.

1.43. Запобіжні клапани механізмів, парових котлів, посудин і трубопроводів, що працюють під тиском , повинні проходити перевірку не рідше одного разу на рік і мати пломби власника судна. Забороняється експлуатація запобіжних клапанів без пломб і з простроченою перевіркою. Журнал реєстрації перевірок повинен , перебувати на судні.

1.44. Всі частини механізмів і посудин, що працюють під тиском , повинні мати контрольно-вимірювальні прилади і арматуру для спостереження за справним і безпечним їх дією.

1.45. Контрольно-вимірювальні прилади повинні бути справними, а в необхідних випадках опломбовані і забезпечені паспортом - атестатом. Повірку контрольно-вимірювальних приладів необхідно проводити у встановлені терміни з відповідним записом про це в паспорті приладу або в журналі реєстрації, що знаходиться на судні.

1.46. Забороняється вносити будь-які зміни в установку і регулювання контрольно-вимірювальних приладів і запобіжних клапанів котлів, паропроводів і балонів стисненого повітря.

1.47. Забороняється відкриття вентилів відкачування підсланевих вод за борт без дозволу органів, які їх опломбували.

1.48. Капітан-механік (командир-механік, механік) судна повинен систематично перевіряти достовірність показників встановлених на командних постах судна приладів дистанційного контролю роботи силової установки шляхом звіряння їх з показниками приладів місцевого контролю, а також перевіряти настройку датчиків аварійно-попереджувальної сигналізації та захисту.

1.49. Перевірка працездатності та налаштування приладів дистанційного контролю, регуляторів, аварійно-попереджувальної сигналізації та захисту механізмів повинні проводитися в терміни , передбачені графіком технічних доглядів.

1.50. Всі клапани, клінкети й крани механізмів і систем повинні мати написи про їх призначення і покажчики напрямку руху води, палива, пари, масла та інших робочих тіл, а також покажчики «Відкрито», «Зачинено».

Зафарбовування написів і табличок при виконанні малярних робіт не допускається.

1.51. Експлуатація несправних двигунів, машин, механізмів, пристроїв і обладнання забороняється . Переліки таких несправностей наведено в правилах технічної експлуатації та інструкціях заводів-виготовлювачів.

1.52. Місце проведення профілактичних оглядів або ремонтних робіт має бути вільним від предметів, що заважають роботі.

1.53. До початку профілактичного огляду або ремонту двигунів (машини, механізми) необхідно:

а ) відключити привід дистанційного керування з рульової рубки від поста управління в машинному відділенні;

б) вивісити біля посту управління в машинному відділені і в рульовій рубці (при дистанційному управлінні) забороняючий плакат: «Не вмикати - працюють люди». Плакат вивішується на ручці (маховику, кнопці) управління механізмом.

Заборонний плакат вивішує і знімає вахтовий начальник судна.

1.54. Перед виконанням профілактичного огляду або ремонті двигуна (машини, механізму, устаткування) капітан-механік (механік) судна зобов'язаний провести спеціальний інструктаж осіб, призначених на ці роботи з безпечних методів праці стосовно даному виду робіт з відповідним записом про це в особистій картці інструктажу з охорони праці.

1.55. Найбільш складні і небезпечні роботи з обслуговування суднових силових установок, пов'язані з підвищеною небезпекою для особового складу (роботи всередині котла, огляд і ремонт рушіїв і ін.), повинні проводитись під безпосереднім керівництвом капітана-механіка (командира-механіка, механіка) судна.

1.56. Перед розборкою двигуна, машини, механізму або обладнання попередньо має бути підготовлено робоче місце (освітлення, такелаж, пристосування і інструмент, підкладки для деталей і ін.).

1.57. Забороняється проводити обертання вала за маховик двигуна (машини, механізму) випадковими предметами; для цієї мети у кожного двигуна (машини, механізму) має бути спеціальне пристосування (обертальний пристрій).

1.58. Для перевірки збігу болтових отворів при з’єднанні фланців необхідно користуватися оправками або ломами. Перевіряти збіг отворів пальцями забороняється.

1.59. Забороняється проводити роботи, що супроводжуються ударами по трубопроводах та арматурі, які знаходяться під тиском, « Чи такі ж роботи в безпосередній близькості від них, а також розкривати і виконувати їх розбирання без попереднього зниження (стравлювання ) тиску до атмосферного і відключення від діючих систем.

1.60. При виконанні забортних робіт забороняється виконувати відкачку води і продування по трубопроводах, що виходить в районі проведення цих робіт. На пусковому пристрої відповідного механізму повинен бути заборонний плакат.

1.61. До початку робіт на висоті капітан-механік (механік)судна повинен особисто переконатися в надійності майданчиків, решіток та огорож.

1.62. Забороняється одночасне виконання робіт двох і більше осіб, що знаходяться на одній (вертикалі, за відсутності між ними суцільного настилу або без прийняття інших спеціальних заходів обережності.

1.63. Проведення ремонтних робіт на верхніх або проміжних решітках в МВ дозволяється за умови, що на решітках або під ними укладені щити або брезент. Матеріали, деталі, інструмент і пристосування, необхідні для роботи слід містити в переносних ящиках.

1.64. Деталі й устаткування вагою більше 50кг потрібно піднімати і переміщати справними вантажопідйомними механізмами, не перевищуючи вантажопідйомність останніх.

1.65. Деталі, механізми або обладнання, які після демонтажу можуть впасти, слід до закінчення розбирання надійно застропити або зміцнити болтами.

1.66. Демонтовані або приготовані для складання частини та деталі механізмів слід укріпити до бортів або переборок в стійкому положенні так, щоб при струсі вони не могли

накочуватися один на одного. Всі великовагові деталі потрібно укладати на настили і дерев'яні прокладки.

1.67. Переміщаючи деталі, механізми або обладнання вручну, спільно з іншими працюючими, необхідно піднімати і опускати їх узгоджено, по команді.

1.68. При укладанні валів з ​​насадженими на них зубчастими колесами в підшипники необхідно стежити, щоб руки не опинились затиснутими валом або зубчастим колесом.

1.69. Забороняється при ремонтних роботах:

а) ходити по відкритим флорам , бімсам, стрингерам і окремим дошках;

б) класти інструмент і деталі на бімси, підвіски, решітки та інші місця, звідки не виключена можливість падіння їх на людей, що знаходяться знизу;

в) залишати без нагляду, навіть на короткий час, запалені переносні свічки, лампи, ліхтарі;

г) застосовувати бензин для промивання деталей;

д) застосовувати антинакипін для побутових потреб або використовувати його не за призначенням;

е) мити руки розчинниками фарб.

1.70. Забороняється приносити і зберігати гас і масло на місцях проведення робіт з промивки та змазки ремонтованих деталей в кількості, що перевищує необхідне для проведення даної роботи.

docx
Додано
28 квітня 2022
Переглядів
811
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку