Тема :Підкорення Греції Македонією
Мета: визначити основні причини занепаду грецької державності,
охарактеризувати процес зміцнення Македонії за часів правління
Філіпа II та підкорення нею Греції.
Розвивати вміння та навички роботи з мапою,встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між занепадом Греції та завоювання її Македонією.
Формувати інтерес до історії Македонського царства і стародавнього світу
в цілому.
Тип уроку: формування нових знань
Обладнання : ноутбук, проектор, атлас, портрет Філіпа ІІ, Александра Македонського, зображення статуї Демосфена, картки, схема «Державна влада»
Словник:
Македонська фаланга- стрій солдатів, вишикуваних у 16 рядів і озброєних довгими списами - сарисами.
гегемонія -політичне і військове панування над іншими державами
гетайри - дружина македонського царя з важких вершників
філіппіки - палкі промови проти Філіпа ІІ .Слово «філіппіка» вживають і
нині у значенні «викривальна промова проти когось»
оратор- людина, яка володіє даром красномовства
реформа –зміни , перетворення
Дати: ІVст. до.н.е — зміцнення Македонії;
338р. до н.е.- битва біля м.Херонеї;
337 р.до н.е - Панеллінський конгрес(загально грецький з’їзд) в Коринфі.
Постаті: Філіп ІІ, Александр Македонський, Демосфен, Ісократ
Перебіг уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Розминка
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
План
Мотиваційя навчальної діяльності
Перегляд відеофрагменту
У ІУст.до н.е. становище грецьких міст-держав погіршилося внаслідок війни з персами, незалежність в якій вони зберегли, але понесли тяжких втрат, а також через внутрішні конфлікти та політичну роздробленість. Саме в цей час, зміцніла та почала процвітати Македонія, яка і скористалася ослабленням Греції. Яким чином молода держава Македонія змогла підкорити майже всю, колись сильнішу, Грецьку державу, ми з вами дізнаємося на сьогоднішньому уроці.
Робота з атласом
Природні умови.
Македонія знаходиться на півночі Балканського півострова. Гірська внутрішня частина і нижня приморська рівнина. У горах населення займалося скотарством, у низині – землеробством. Македонія – перехрестя торговельних шляхів: з Південної Греції до Фракії, Іллірії і до проток. У горах ріс потрібний для будівництва флоту корабельний ліс, який вивозили до інших країн. Природні багатства : дьоготь, смола, золото, срібло, залізо.
Столиця – місто Пелла.
Державою керував цар
Цар( з І ст.. до н.е. рід Аргеадів)
Рада (обирала царя)
Гетайри – «приятелі царя»
(дружина македонського царя з важких вершників)
У ІУ ст..до н.е царем Македонії став Філіп ІІ, який заклав основи могутності своєї держави завдяки проведення реформ
Робота з підручником
Реформи Філіпа ІІ
Грошова Військова
( золоті філіппіки) * Македонська фаланга
* Кіннота гетайрів
* Технічне оснащення
( балісти, тарани,
катапульти)
Маючи таку сильну армію Філіп ІІ почав завойовувати Грецію, яка була ослаблена. Він уміло розпалював сварки між грецькими містами-державами і змушував їх приєднуватися до Македонії. А проти тих, хто чинив опір, посилав армію або використовував підкуп. «Жодна фортеця не буде чинити опору віслюкові, що несе на собі торби, повні золота»
Багато грецьких полісів визнали владу Філіппа.
Тобто, у IV ст. до н.е. Македонське царство під владою розумного царя Філіпа II та завдяки його вдалим реформам перетворюється на централізовану державу з сильною центральною владою розширюючи свої кордони
Афіни – головний противник Македонії
Два табори:
Боротьбу афінян проти македонського поневолення очолив видатний афінський політичний діяч Демосфен .). Його гнівні і сміливі промови, спрямовані проти царя Філіппа, стали називати філіппіками.
Робота з історичним джерелом
Яка головна думка цієї промови(філіпіки)?
Схаменіться! Послухайте стратега!
На нас війна знову чекає. Повинні бути разом ми!
Філіпп мріє підкорить Елладу!
Нам об’єднатись треба!
Казну наповнити, до армії вступить.
Загибель чекає на всіх,
Якщо не дійдемо ми згоди,
Забути нам слід ворожнечу
Між бідним і багатим.
І Грецію потрібно об’єднати!
Об’єднавшись фіванцям, коринфянам, афінянам,
Про допомогу Спарту попросити.
А ні — свобода Греції помре.
Завдяки патріотичним виступам Демосфена більшість полісів Еллади обєдналися в анти македонський союз. Проте Спарта відмовилась брати участь у війні
Що ви скажете про Демосфена, як про людину і громадянина?
Індивідуальне завдання
Оратор Демосфен. Від народження Демосфен був слабкий та хворобливий. Батьки його рано померли, а нечесні опікуни забрали собі маєток і гроші. Коли хлопчик виріс, він вирішив повернути своє майно назад. Але для цього треба було вміти гарно виступати в суді. Демосфен гаркавив і дуже соромився говорити. Для того щоб виправити цей недолік, він купив цуценя і слідом за ним повторював звук «р-р-р». Крім того, він виходив на берег моря, набирав у рот круглих камінців і під шум прибою вчився чітко вимовляти слова. Невдовзі він зробився гарним оратором і відсудив своє майно.
У Демосфена була ще одна погана звичка: під час промови він, хвилюючись, некрасиво пересмикував плечем. Щоб позбутися цього, він підвісив на нитці до стелі меча, якраз над своїм плечем. Коли він забувався, меч боляче колов його. Так він позбувся цієї шкідливої звички.
Демосфен.
Ви бачите мою статую. Скульптор зобразив мене на повний зріст з виразом роздумів і турботи на обличчі. Так, мені було від чого впасти у відчай.. У жахливий час, коли в Елладі досить зрадників, я очолив афінський демос, я пишаюсь з того, що жарт про віслюка, який штурмує фортецю, не про моїх співгромадян. Все своє життя я боровся проти найсильнішого ворога. Перемагав його словом, а коли війна стала неминучою, взявся за спис і прийняв нерівний бій. Ми програли і втратили найвищу цінність, що мали.. Якщо навіть решта еллінів погодиться бути рабами, ми повинні боротися за свободу.
Метод «Займи позицію»
В чий би ви табір хотіли приєднатися до тих ,хто хотів здатися, чи до тих хто хотів відстоювати свою незалежність «ЗА» «ПРОТИ» Чому? Обгрунтуйте свою думку
Фізкультхвилинка
Презентація
Вирішальна битва між македонським військом і об'єднаним військом грецьких міст (основу якої становили афіняни та фіванці) відбулася в серпні 338 р. до н. е. біля містечка Херонеї. Сили еллінів складали 50 тис. осіб, армія Філіпа — близько 32 тисяч. Результат битви вирішила македонська фаланга. Битва була жорстокою і тривалою Філіпп II переміг, Афіни зазнали поразки. Майже вся Греція потрапила під владу Македонії. Таким чином відбулося встановлення Філіппом II македонської гегемонії в Греції
У битві при Херонії загинула вся добірна дружина, так званий, Священний загін із Фів, із 300 фіванських юнаків, які зневажили втечу. Їх стійкості дивувалися вороги і пліткували, що узи братерства і військова доблесть дружини скріплені чоловічою любов'ю. Громадяни м. Фіви на місці битви спорудили 5-метровий мармуровий монумент, що зображує пораненого лева.
Чому греки перемогли У ст.. до н.е Персію, а в ІУ ст. до н.е. були підкорені Македонією?
Робота з підручником
Яку можна дати оцінку наступним діям Філіпа ІІ після перемоги при м.Херонеї?
Але цим планам царя не судилося збутися: під час весілля своєї дочки він був убитий.
Отже,завдяки далекоглядності, прогресивним поглядам Філіпа ІІ Македонія стала найсильнішою державою на Балканському півострові і почала перетворюватися на імперію
Метод «Навігатор»
Позначте на контурній карті
Македонія
Пелла
Херонея
Афіни
Фіви
ІV.Закріплення вивченого матеріалу.
Тести (кожна відповідь оцінюється у 2 бали)
1. Оберіть правильну відповідь.
Македонське царство розташовувалося:
а) на півночі Балканського півострова;
б) на півдні Балканського півострова;
в) у Малій Азії, неподалік від Мелету.
2. Оберіть найбільш важливу причину, чому Греція зазнала поразки в боротьбі з Македонією.
а) Не знайшлося людей, які пояснили б грекам небезпеку македонського вторгнення;
б) грецькі держави ворогували між собою,між ними не було єдності;
в) усередині грецьких держав точилася запекла політична боротьба.
3. Оберіть поняття, якому відповідає опис.
Македонська фаланга складалася із 16 рядів. Перші шість рядів клали в бою довгі списи на плечі воїнів, що стояли в попередніх рядах. При цьому воїни останніх рядів стояли обличчям до супротивника. Її порівнювали із залізним звіром.
а) Фаланга;
б) трієра;
в) колона.
4. Поясніть значення вислову.
Філіппіки (походить від імені царя Філіпа) — це ... :
а) сильне відчуття;
б) пристрасний захист будь-чого;
в) гнівна викривальна промова.
5. Оберіть правильну відповідь.
Із закликами об’єднатися та надати відсіч Філіппу Македонському звернувся до греків:
а) Перікл;
б) Демосфен;
в) Ісократ.
6. Знайдіть зайве.
Сильною армією македонського царя Філіппа робили:
а) застосування облогових башт;
б) використання метальних знарядь;
в) використання фаланги;
г) постійні тренування воїнів;
д) застосування військових суден нової конструкції.
Відповіді: 1 а). 2 б), в). 3. а). 4. в). 5. б) 6. д).
V. Підсумки .Оцінення здобувачів освіти
VІ . Домашнє завдання
Параграф 37
Вивчити дати , історичні терміни