ТЕМА УРОКУ : «Велика грецька колонізація. Заснування античних грецьких поселень на території України. Взаємини греків і місцевого населення.»
МЕТА УРОКУ : Сформувати у учнів основні знання про причини , напрямки Великої грецької колонізації про причини появи та занепаду античних міст – колоній Північного Причорномор’я ,про особливості державного, господарського та культурного життя. Розвивати вміння встановлювати логічний зв'язок між подіями, співвідносити події з всесвітньої історії з історією України, логічне мислення, вміння аналізувати й узагальнювати, удосконалювати навички роботи з історичною картою, історичними джерелами. Продовжити національне, патріотичне виховання учнів; виховувати інтерес до історії та культури України.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
Після нашого уроку ви, діти, самостійно зможете:
*Називати причини, напрямки та наслідки Великої грецької колонізації;
*Характеризувати античні міста – колонії на Північному Причорномор’ї та Криму;
* про особливості державного, господарського та культурного життя.
* співвідносити події з всесвітньої історії з історією України.
*Розповідати про взаємовідносини місцевого населення з греками;
*Показувати на історичній карті колонії,які були утворені греками на території України.
ПОНЯТТЯ: Колонія, колонізація.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, карта підручника, ілюстрації, презентація, зошити,дидактичний матеріал.
ТИП УРОКУ : урок вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ:
1.Бесіда:
*Учитель: Діти історію якої країни вивчаємо?
На якій частині Європи знаходиться Греція? На якому півострові?
Назвіть особливості географічного положення Стародавньої Греції?
Учитель - Сьогодні ми з вами продовжимо вивчення історії цієї країни і познайомимося ще з однією сторінкою Стародавньої Греції це-----------
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ УРОКУ . (Запис у зошиті)
ІУ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПРНИХ ЗНАНЬ. УМІНЬ,НАВИЧОК УРОКУ.
(Демос, аристократи, громадянин, народні збори, поліс, агора, акрополь.)
2.Робота з історичним джерелом.
Учитель: Діти! Що це за книга у мене в руках?
Як називаються ці твори? Чому ми працюємо з ними?
Яке вони мають значення для історії?
Про що вони розповідають? Чим вони є для історії?
3.Дискусія «Поміркуйте» … На стор.143 вашого підручника є проблемне питання з приводу якого я запрошую вас поді скувати.
Учитель: Яке значення для історії Стародавньої Греції мають твори Гомера «Іліада» та «Одіссея»
У. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1.Бесіда. Діти! Що таке колонія? А колонізація? Греція у стародавні часи могла б утворювати такі поселення? Чому?
Що сприяло грецькій колонізації? Де греки утворювали колонії на вашу думку?
НАПРЯМКИ КОЛОНІЗАЦІЇ Північно – Східний напрямок:
Узбережжя Фракії
Узбережжя Чорного моря
Південний напрямок: до Фінікії.
Західний напрямок:
Південна Італія,
О.Сицилія,
Узбережжя Франції,
Іспанії (місто Куми)
3.Учитель: З якою метою греки утворювали колонії?
ПРИЧИНИ КОЛОНІЗАЦІЇ:
*Нестача землі;
*З метою розвитку торгівлі;
* У пошуках сировини;
* З мето власного збагачення.
Учитель: Знайдіть відповідь у підручнику с.144 - Чому названо цю подію Великою грецькою колонізацією? (2млн. осіб; У трьох напрямках)
4.Робота з картою. Назвіть міста – колонії, які були утворені на узбережжі Північного Причорномор’я. Якій країні належали і належать ці землі?
5. Рольова гра. Зустріч на вулиці м.Ольвія.
Діти! Уявіть, що ви потрапили на одну з вулиць міста - колонії. Доповнити ваші знання допоможе наш підручник с.147.
6. Робота з ілюстраціями підручника, презентацією.
7. Складіть словесний опис міста – колонії. РОБОТА У ГРУПАХ.
І – ша група – перша ілюстрація;
ІІ – га – друга ілюстрація,
ІІІ – я – Яке враження справило на вас місто – колонія на Північному Причорномор’ї.
УІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
1.Метод «ПРЕС» ( «Я ВВАЖАЮ,ЩО…» «…ТОМУ ЩО…»).
А). ПРОБЛЕМНЕ ЗАВДАННЯ с 147. Чому міста – колонії Північного Причорномор’я та Криму називають сколком грецького світу?
Б). ЗАКІНЧІ РЕЧЕННЯ….
*колонія – це….
*колонізація - це…
2.РЕФЛЕКСІЯ УРОКУ.
УІІ. Підсумок уроку.
УІІІ. Домашнє завдання.