"Хороших методів існує стільки, скільки існує хороших вчителів." Д.Пойа
Зважаючи на сучасний підхід до суті навчального процесу як до процесу управління (керування) пізнавальною діяльністю учнів при викладанні економіки виникла необхідність в застосуванні інноваційних технологій, інтерактивного навчання.
Однією із неодмінних умов досягнення високої результативності у будь-якій підприємницькій діяльності є отримання необхідних знань, уявлень про умови й особливості цієї діяльності. Тобто, підприємництву необхідно вчитися. У зв’язку з цим велика увага приділяється самостійній навчальній діяльності учнів у процесі навчання.
Цього можна досягти застосовуючи інтерактивні методи та прийоми, прийоми кооперативного навчання.
Парна і групова робота може бути організована на різних етапах уроку. Більшість завдань, наведених нижче, виконуються в малих групах або в парах. Ця форма роботи корисна для формування навичок участі у дискусії. Заняття в малих групах дає змогу учням набути навичок, необхідних для спілкування і співпраці. Дискусії малими групами стимулюють роботу в команді, розвивають почуття терпимості і поваги до думки інших.
Дуже важливо на уроках залучити всіх учнів, У цьому допомагають такі методи, як «Коло ідей», «Мікрофон», «Мозковий штурм» та інші.
У залежності від рівня підготовленості учнів групи та спеціалізації із наведених нижче обираються завдання та дидактичні матеріали до уроків.
Організаційний момент уроку націлений на підготовку учнів до продуктивної роботи. Для цього викладач визначає емоційний фон групи, щоб за необхідності підсилити або скоригувати його.
Мотивація є своєрідною психологічною паузою, яка дозволяє учням усвідомити, що вони зараз почнуть вивчати інший (після попереднього уроку) предмет, що перед ними інший викладач й зовсім інші завдання. Крім того, кожна тема, яку ми засвоюємо з учнями може реально вважатися засвоєною, якщо вона (тема) стала основою для розвитку в особистості суб'єкта пізнання власних новоутворень. Учень має бути налаштований на ефективний процес пізнання, мати в ньому особистісну, власну зацікавленість. З цією метою можуть бути використані прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають в учнів здивування, подив, інтерес до змісту знань та процесу їхнього отримання, підкреслюють парадоксальність явищ та подій. Мотивація чітко пов'язана з темою уроку, вона психологічно готує учнів до її сприйняття, налаштовує їх на розв'язання певних проблем. Як правило, матеріал, вербалізований (словесно оформлений) учнями під час мотивації, наприкінці підсумовується і стає «місточком» для представлення теми уроку.
Мета наступного етапу — оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів — забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти в результаті уроку і чого від них чекає викладач. Часто буває доцільно долучити до визначення очікуваних результатів усіх учнів.
Щоб визначити для себе майбутні результати уроку, учні інколи мають озвучити своє особисте ставлення до суті та структури вибраних способів навчальної діяльності й спланувати свої дії щодо засвоєння та застосування знань, передбачених темою.
Мета етапу актуалізації опорних знань учнів – дати учням достатньо інформації для того, щоб на її основі виконувати практичні завдання, але за мінімально короткий час.
На даному етапі уроку роботу учнів можна організувати за допомогою виконання різноманітних вправ; усного вирішення задач і прикладів; виконання графічних робіт та роботи над таблицями, схемами тощо; письмових відповідей учнів на запитання з пройденого матеріалу; тестування.
На цьому етапі використовую роботу в парах, розгадування кросвордів, ребусів, прийоми: «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Незакінчені речення», «Вірю - не вірю», «Лови помилку», «Гронування», «Інтелектуальний бій», «Знайди пару» інше.
Наступним етапом є надання необхідної інформації. Його мета – дати учням достатньо інформації для того, щоб на її основі виконувати практичні завдання шляхом інтерактивної взаємодії. На даному етапі уроку організувати роботу можна одним із наступних способів:
Дидактичні матеріали до уроку розподілені за принципом доцільності використання на різних етапах уроку.
І ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1. Привітання, психоемоційне налаштування на роботу на уроці:
Ще в ХІ ст. видатний лікар і вчений Середньої Азії Авіценна провів цікавий дослід, що оригінально довів вплив нервової системи на стан організму. Двох овечок він годував однаковою їжею. Біля однієї в сусідній клітці посадив вовка, інша була в нормальних умовах. Через певний час стало помітно, що перша овечка худнула і хворіла, а друга залишалася цілком здоровою. Як видно з досліду, страх та хвилювання викликають хвороби.
Щоб позбутися безпричинного хвилювання, проведемо невеличкий тренінг позбавлення тривоги і хвилювання. Поставте собі запитання і дайте відповідь:
- Про що я зараз думаю, хвилююсь і тривожусь? Як я можу попередити неприємне? Що я збираюся зробити, щоб розв'язати проблему? Коли я почну заплановані дії?
Виходячи зі своїх відповідей, наклейте наліпки певного кольору (Додаток 2) у картку «Мій профіль» (Додаток 1) в розділі «Психологічна розминка». (Картки «Мій профіль» використовують, як рефлексію під час уроку.)
Уважно розгляньте смайлики в картці «Барометр навчання» (Додаток 3). Намалюйте свій смайлик у картці «Мій профіль» станом на початок уроку.
То ж посміхнулись, і до роботи, друзі!
Додаток 1.
Мій профіль __________________________________________________ _________________________________________Психологічна розминка |
Барометр навчання |
||
Початок уроку |
Кінець уроку |
Початок уроку |
Кінець уроку |
|
|
|
|
Додаток 2
КОЛЬОРОПИС
Червоний колір – Ви маєте гарний настрій;
Жовтий колір– задовільний; Синій – поганий; Білий – важко сказати.
Додаток 3
Барометр навчання
Початок уроку |
Кінець уроку |
||||||
|
|
|
|
|
|
||
Хочу старанно працювати на уроці та дізнатися багато нового |
Працювати на уроці не хочу, нецікаво |
Якщо вчитель перевірить - буду працювати, якщо ні - не буду |
Мені незручно, я так мало знаю |
Я старанно працював на уроці та дізнався багато нового |
На уроці не працював, було нецікаво |
Мені було байдуже, що відбувалося на уроці |
Справді багато дізнався |
Завдання: за твердженням з’ясуйте, про кого з відомих людей йде мова? Розставте в таблицю відповідний номер визначення.
1. Запропонував та втілив ідею парку розваг.
2. Найвідоміший у світі мільйонер, керівник найбільшої у світі компанії з виробництва програмного забезпечення.
3.Власник і засновник відомої японської компанії з виробництва мотоциклів.
VI. Узагальнення та систематизація знань
Завдання: Укажіть відповідність між поняттями та їхніми визначеннями.
1. Підприємець. |
|
2. Підприємницькі здібності |
|
3. Підприємство |
|
4. Підприємницька діяльність |
|
А. Самостійний економічний суб’єкт – юридична особа, що має відокремлене майно і створена для здійснення господарської діяльності. Б. Самостійна, ініціативна, на власний ризик діяльність щодо виробництва продукції, виконання робіт і надання послуг з метою отримання прибутку В. Тип господарської поведінки підприємців щодо організації виробництва й реалізації економічних благ з метою отримання прибутку Г. Здатність певної частини людей до професійних, енергійних і цілеспрямованих дій пов’язаних з організацією виробництва ризиком керівництвом для досягнення поставленої мети Д. Економічний суб’єкт-фізична особа, що поєднує в собі новаторські, комерційні й організаторські здібності для пошуку і розвитку нових видів і методів виробництва, нових сфер застосування капіталу |
Вправа: «Економічний диктант.
Підприємець – це людина котра ___________ виробництво товарів і послуг і ___________ _____________ підприємства. 2. Підприємець вкладає гроші у ____________ 3. Підприємство (фірма)- це ___________ суб’єкт господарювання, який здійснює ________________діяльність з метою одержання _________________.4. Підприємництво – це самостійна, ініціативна, систематична ризикована ____________, спрямована на створення найбільш сприятливих умов господарської діяльності з метою _______________.
Завдання: Яке визначення точніше передає суть підприємництва?
а) підприємництво - приватна господарська діяльність людей, пов'язана з виробництвом товару;
б) підприємництво - ініціативна, самостійна діяльність людей, пов'язана з організацією нового підприємства, розробкою нового товару, прийняттям інших оригінальних рішень, яка передбачає ризик та повну відповідальність;
в) підприємництво - нові ініціативні підходи у виробничій діяльності, що найбільше
відповідають вимогам економічного розвитку. Вправа «Знайди зайве» Завдання: 1. З’ясуйте, що не є характерним для підприємницької діяльності?
а) економічна самостійність;
б) необмежена самостійність у господарській діяльності; в) ризик;
г) правильно вказане у п. б), в).
2. Кого з перелічених суб'єктів не можна вважати підприємцями? а) власника кафе;
б) фермера;
в) власника простих акцій;
г) власника облігацій державної позики;
д) правильна відповідь відсутня.
Завдання: Учні діляться на дві групи, кожна з яких повинна дати відповіді на запитання.
1. Поясніть, завдяки чому Майкл Делл зміг узгодити власні підприємницькі амбіції з потребами споживачів?
2. Назвіть риси Майкла Делла, які дозволили йому стати успішним підприємцем (сильні сторони).
Інтерактивна вправа «Закінчи речення» - На уроці я дізнався ...
- Найцікавішим для мене на уроці було… - Я зрозумів, що ...
- Мені захотілося ...
На дошці ви бачите два смайлика, виходячи з уроку домалюйте волостячко тому смайлику, що
відповідає вашому настрою після закінчення уроку.
- Чи справдилися ваші очікування щодо уроку?
-Яку оцінку поставите собі за урок?
- Що найбільше вразило? Домашне завдання
Ø Опрацювати прийнятий Верховною Радою України Закон «Про підприємство» написати основні принципи, за якими здійснюється підприємство.
Ø Написати есе (короткий письмовий твір) на тему «Підприємництво»
Урок 2
Тема: Види і форми підприємств Мета уроку:
Навчальна: ознайомити з поняттями «Одноосібне володіння», «Партнерство», «Корпорація» ; з’ясувати, у чому полягають переваги та недоліки різних організаційних форм, визначити роль малого підприємництва в сучасній економіці, класифікувати підприємства за різними ознаками, визначити їхні спільні та відмітні особливості.
Розвиваюча: розвивати абстрактно-логічне та образне мислення, інтерес до науки, допитливість та самостійність, комунікативні навички ділового спілкування та продуктивної взаємодії в групі, продовжувати формувати вміння працювати з різними джерелами знань, порівнювати, узагальнювати, робити висновки.
Виховна: виховувати творчу активність, економічну культуру, толерантність та самостійність у формуванні нових знань, сприяти професійній орієнтації учнів, виховувати прагнення до досягнення життєвих цілей.
Дидактичні матеріали до уроку розподілені за принципом доцільності використання на різних етапах уроку.
Організаційний момент уроку націлений на підготовку учнів до продуктивної роботи. Для цього викладач визначає емоційний фон групи, щоб за необхідності підсилити або скоригувати його.
«Малюнкове вітання». Викладач прикріпляє на дошці смайл «Радість» і бажає всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.
Пропоную учням обрати «Смайл уроку» серед запропонованих.
Учням, що обрали «сумні» або занадто веселі смайли, раджу налаштуватися на роботу. Важливо використати цей прийом і наприкінці уроку, під час рефлексії. Учні можуть смайликом показати свої враження від уроку, чи змінився їх настрій за час уроку. Це дасть змогу викладачеві проаналізувати свої помилки, знайти індивідуальний підхід до кожного учня.
1. Привітання, психоемоційне налаштування учнів на роботу на уроці.
«Я боюсь потерпіти поразку. Це цілковита правда. Кожного дня, коли я приходжу в офіс, я запитую себе: Ми все ще добре працюємо? Випередив нас хто-небудь? Справді той чи інший товар користується попитом? Що ще ми можемо зробити для удосконалення нашої діяльності?». Білл Гейтс
Я бажаю Вам ніколи не зупинятися на досягнутому і постійно проходити тяжкий шлях самовдосконалення..
Завдання: Учні діляться на групи, кожна з яких має пояснити значення нижченаведених висловлювань.
І група |
ІІ група |
1. Не підприємець платить зарплату — він лише вручає гроші; це товар платить зарплату (Б. Франклін). 2. Будь-яка комерція — це спроба передбачити майбутнє (С. Батлер). |
3. Бізнес, який не робить нічого, крім грошей, — це бідний бізнес (Г. Форд). 4. Інформація як така — не сила, інакше наймогутнішими у світі були б працівники бібліотек (Б. Стерлінг). |
Завдання: Визначте, чи правильними є твердження (Так – червона картка, Ні – синя)
1. Підприємство перебуває в безризиковій зоні, якщо дохід дорівнює витратам. (Так)
2. Підприємницьку діяльність здійснюють фізичні та юридичні особи, зареєстровані як суб’єкти підприємницької діяльності. (Так)
3. Узгодити інтереси виробника і споживача можна, якщо якість зростає більшою мірою, ніж ціна, а ціна — меншою мірою, ніж витрати. (Ні)
4. Перепродаж цінних паперів — це комерційне підприємництво. (Ні)
Завдання: Із запропонованого переліку відібрати основні риси, що характеризують підприємство
1. Статутний суб’єкт;
2. Самостійна, пов’язана з ризиком діяльність;
3. Відокремленість майна, яким володіє, розпоряджається і користується у виробничому процесі;
4. Відносини між людьми з приводу володіння та розпоряджання;
5. Юридична та економічна відповідальність за своїми зобов’язаннями;
6. Мета - одержання прибутку;
7. Здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної та іншої господарської діяльності;
8. Боротьба за один і той же сегмент ринку.
Вправа: Термінологічна розминка Завдання: Дайте відповідь на питання, заповнивши клітинки.
1. Суб’єкт , який поєднує в собі новаторські, комерційні та організаторські здібності?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Економічною основою підприємництва є
Завдання: За поданими характеристиками розташуйте у схемі відповідні номери.
1. Юридична особа діє на основі приватної власності одного або кількох громадян або юридичної особи;
2. Законодавство не містить обмежень щодо статутного фонду ПП;
3. Власність і управління майном у приватному підприємстві не розмежовуються;
4. Структура корпоративного управління і режим майна приватного підприємства визначаються його засновником на власний розсуд.
5. Діє на основі колективної власності засновника (засновників);
6. Правосуб’єктність власника реалізується через юридичну особу — підприємство, яке володіє, користується і розпоряджається майном відповідно до свого статуту;
7. Право колективної власності здійснюють його органи управління — вищий орган управління (загальні збори) і правління;
8. Засновники й учасники є власниками часток (паїв, вкладів) у майні підприємства
9. Діє на основі державної власності;
10. Підприємство не є власником, що зумовлює необхідність виконання розпоряджень власника і узгодження з ним головних питань діяльності;
11. Функції власника майна (органу, уповноваженого управляти державним майном) щодо державного унітарного підприємства виконує галузеве міністерство (відомство), до сфери діяльності якого належить підприємство, або державне господарське об’єднання, до складу якого входить підприємство.
1. Вправа «Аналітик» (робота в групах) Завдання: Проаналізуйте й охарактеризуйте основні риси кожного типу підприємств. Заповніть таблиці.
Завдання для групи №1
Форми підприємств |
Основні риси |
Переваги |
Недоліки |
Відповідальність |
Одноосібне володіння |
|
|
|
|
Партнерство |
|
|
|
|
Корпорація |
|
|
|
|
Завдання для групи №2
Організаційна форма підприємницької діяльності |
Кому належить підприємництво |
Хто керує підприємництвом |
Кому і як дістається прибуток |
Одноосібне володіння |
|
|
|
Партнерство |
|
|
|
Корпорація |
|
|
|
Потрібні матеріали: кольорові картки. Потрібний час: 10 хв.
Методика проведення гри:
1. Роздайте учням 3 види карток різного кольору з назвою організаційних форм підприємств:
- біла картка – “Одноосібне володіння”; - блакитна – “Партнерство (товариство)”; - рожева – “Корпорація”.
2. Викладач читає вголос інформацію, що містить основні ознаки певної організаційної форми бізнесу.
2.Прослухавши інформацію викладача, учні піднімають ту картку, яка, з їхньої точки зору, характеризує конкретну організаційну форму бізнесу.
Інформація, яку зачитує викладач:
Яку організаційну форму бізнесу це характеризує?
- Людина є власником акцій підприємства
- Власник підприємства має найбільшу ступінь свободи дій
- Юрист склав угоду між 3 особами на спільне відкриття підприємства
- Велика нафтопереробна компанія поєднала свій капітал з 2 нафтодобувними підприємствами
- Значна концентрація грошей, матеріальних активів, людських ресурсів характерна для
- Власник підприємства сам отримує весь прибуток
- Невелике за розміром підприємство розподіляє між трьома його власниками відповідальність за прийняті управлінські рішення, прибутки та збитки
- Я хочу відкрити лоток по продажу хліба. Яку організаційну форму підприємства доцільно
обрати?
За формою власності підприємства бувають____________________
Приватні підприємства за організаційною формою поділяють__________________ Партнерства, у свою чергу бувають________________________________
Метод «ПРЕСС»
Якому з наведених варіантів ви надаєте переваги? Поясніть свій вибір.
Завдання: Складіть сенкан до слова «підприємець» Алгоритм складання сенкану:
1. Іменник – назва поняття
2. 2 Прикметники – опис поняття
3. 3 Дієслова – визначення дії
4. Фраза з 4-х слів – ставлення до теми
5. 1 слово – синонім, асоціація, суть поняття
Завдання: Оцініть свою роботи на уроці за наступними критеріями (від 0 до 2 балів за кожен напрямок):
1. Я брав активну участь у роботі.
2. Я чітко та правильно відповідав на запитання.
3. Я надавав підтримку іншим учням.
4. Я вносив цікаві пропозиції.
5. Я висунув нову ідею, яка всім сподобалася.
6. Я узагальнював думку інших.
Домашнє завдання:
Четверо громадян України вирішили створити підприємство для спільного здійснення ремонтно-будівельних робіт. Один із цих громадян пообіцяв внести 100 грн., другий – надати свою невеличку майстерню площею 10 м2 для облаштування офісу, решта не могла запропонувати нічого, крім своєї праці. Відтак постало питання про вибір організаційно-правової форми підприємства, що відповідала б таким ознакам: відсутність законодавчих вимог до мінімального розміру статутного фонду; участь усіх учасників організації у веденні справ; один голос в управлінні кожного з учасників. Яку організаційно-правову форму підприємства ви можете порекомендувати?
2. Розробити письмово процес створення підприємства.
Урок 3
Тема: Структура витрат. Валовий доход, витрати на прибуток підприємця
Мета уроку: Навчальна:
Сформувати первинні знання про витрати виробництва та їх види, про формування економічного прибутку. Показати, за рахунок чого відбувається зростання підприємницького доходу, та як між собою пов’язані дохід, витрати та прибуток підприємця. Формувати вміння розраховувати підприємницький прибуток. Розвиваюча:
Розвивати логічне мислення, спостережливість, самостійність. Сприяти розвитку економічного світогляду учнів. Виховна:
Виховувати пізнавальний інтерес до економічної науки та прагнення до досягнення життєвих цілей. Дидактичні матеріали до уроку
Дидактичні матеріали до уроку розподілені за принципом доцільності використання на різних етапах уроку.
Формула уроку Учні повинні скласти формулу своєї майбутньої роботи на уроці, використовуючи умовні позначення всіх якостей, що необхідні для плідної роботи. "Психологічна настанова". Ось якими можуть бути варіанти початку уроку: А. "До успіху"
- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі( можна оформити як девіз уроку):
Не просто слухати, а чути. Не просто відповідати, а міркувати. Не просто дивитися, а бачити. Дружно і плідно працювати. Б."Самоналаштування"
- Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю всім одногрупникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
Г. "Спіймай мій настрій"
Учням пропонується попрацювати в парі і домовитися, хто почне свої дії першим.
Діти виконують дії, які називає учитель.
- Посміхніться, „зніміть” посмішку зі свого обличчя долонею та „киньте” своєму сусідові.
„Спіймайте” посмішку, „прикрасьте” нею своє обличчя.
- Зобразіть на обличчі ще будь-яку емоцію, „подаруйте” її своєму товаришеві.
Ґ. "Девіз творчих та винахідливих"
Учням пропонується перед початком роботи промовити такі слова:
Видумуй, пробуй, твори! Активним і уважним будь
Розум, фантазію прояви! І про кмітливість не забудь!
Д. "Психоформула"
Рекомендую використовувати таку настанову на початку уроку, перед самостійною чи контрольною роботою.
Люблю я свій розум, Сприймаю все нове Увагу та пам'ять. І мислю логічно. Працює мій мозок. Учителя слово
І вчусь я старанно. Здійсню практично.
Вправа: «Займи позицію» Завдання: Якою підприємницькою діяльністю слід позначити кожну ситуацію?
(В — виробнича, П — посередницька, Ф — фінансова) Застосувати кольорові картки
- Брокер запропонував до продажу 10 % акцій ВАТ «Іваноенерджі». (П)
- У супермаркеті «Сільпо» пропонують бонуси-знижки на продукти харчування. (П)
- Будівельна компанія «Херсонпромбудспецмонтаж» здала в експлуатацію новий двадцятиповерховий будинок. (В)
- Банк «Аргентум» видає кредити на придбання авто. (Ф)
- Швейна фабрика «Коу фешн» пропонує до продажу товари літнього асортименту. (В)
- Страхова компанія «Наска» освоїла нові види страхування. (Ф)
- Приватний підприємець С.Возняк відкрив майстерню з ремонту взуття. (В)
Завдання: Кожна з трьох організацій бізнесу має певні переваги і недоліки. Вкажіть, які з ознак різних форм бізнесу відносяться до переваг, а які до недоліків.
Одноосібне володіння
Переваги________________________Недоліки_______________________________
Товариство
Переваги ________________________Недоліки_______________________________
Переваги _______________________Недоліки _______________________________
1. Повна майнова відповідальність.
2. Необхідність надання інформації про свої фінанси та операції зацікавленим особам.
3. Не є платниками спеціального податку.
4. Обмежена відповідальність.
5. Необхідність поєднання різних поглядів власників на управління фірмою (конфлікт інтересів).
6. Обмеженість капіталу.
7. Підприємство припиняє своє існування в разі смерті одного з власників.
8. Об’єднання фінансових ресурсів, ідей декількох осіб.
9. Власник автоматично стає “сам собі господар”.
10. Може існувати необмежено довгий час.
11. Одна людина повинна виконувати багато управлінських функцій.
12.Процес реєстрації підприємства та статуту потребує допомоги юриста. Вправа: Міні-тест Головний стимул підприємницької діяльності – це:
А) отримання прибутку Б) сприяння соціальному прогресу
В) визнання в суспільстві Г) ефективне використання ресурсів
Підприємство – це:
А) основна ланка економічної системи;
Б) економічна одиниця, в якій поєднаються фактори виробництва;
В) самостійний суб’єкт господарювання, який займається виготовленням товарів та наданням послуг з метою одержання прибутку; Г) усі відповіді правильні.
Підприємство, капітал якого утворюється за рахунок випуску акцій, називається:
А) одноосібним підприємством Б) товариством
В) корпорацією Г) малим підприємством
Загальними називаються витрати виробництва:
А) сума зовнішніх і економічних витрат; В) сума постійних і внутрішніх витрат;
Б) сума альтернативних і змінних витрат; Г) сума постійних і змінних витрат.
Прибуток дорівнює:
А) сумі грошей, яку було отримано від реалізації товарів та послуг;
Б) сумі грошей, яку отримує менеджер за свою працю;
В) різниці між виручкою від реалізації товарів і послуг та витратами на виробництво і продаж;
Г) всі відповіді правильні.
Різниця між загальним доходом підприємця і його витратами на виробництво становить:
А) нормальний прибуток; В) граничний дохід;
Б) чистий дохід; Г) бухгалтерський прибуток.
Ситуаційна вправа: “Ход-доги, якими торгує Іван”
Завдання: Уважно прочитайте ситуацію та зробіть висновки чи буде Івану краще займатися своєю справою, чи піти працювати у «Макдональдс».
Іван Петренко – студент економічного факультету Київського національного університету ім. Т.Г. Шевченка, який зацікавлений заробити гроші під час літніх канікул.
В нього є приятель, який запропонував йому попрацювати влітку в місцевому ресторані “Макдональдс”. Проте Іван сподівається, що він зможе заробити більше, якщо відкриє невеликий власний бізнес.
Він розмірковує над тим, щоб продавати ход-доги на Труханівському озері біля Дніпра, оскільки там влітку буває досить багато відпочиваючих.
Іван зняв 5000 грн. зі свого ощадного рахунку в банку “Ажіо” і використав ці гроші на організацію власного бізнесу. Він сплатив 1000 грн. місцевим органам влади за отримання дозволу для встановлення кіоску на алеї для прогулянок. Він сплатив ще 2000 грн. за оренду устаткування, необхідного для кіоску та приготування хот-догів. Ще 2000 грн. було витрачено на придбання необхідних продуктів харчування.
Протягом літа за допомогою школярів, яким він сплачував з виручки, Іван приготував та реалізував 10000 хот-догів за ціною 1 грн. за штуку.
Бухгалтер, до якого він звернувся, підготував для нього фінансовий звіт. Звіт про доходи та витрати Виручка (виторг):
10000 штук хот-догів продано за ціною 1грн. за штуку = 1грн.×10000=10000грн.
Витрати:
Плата місту за дозвіл на встановлення кіоску = 1000 грн. Плата робітникам, які готують хот-доги = 3000 грн. Плата за оренду устаткування власнику фірми “Все в оренду” (Мікрохвильові печі, холодильники, столи, касові апарати та ін.) = 2000 грн. Плата торговцям продуктами харчування (сосиски, булочки, кетчуп, овочі, серветки та ін.). = 2000 грн.
Всього витрат = 8000 грн.
Як ви гадаєте, про що піде мова на сьогоднішньому уроці.
Завдання: Під час лекції заповніть схему і запишіть її в зошит.
Завдання: Розділіть види витрат на постійні та змінні
Види витрат
Постійні Змінні заробітна плата робітників; витрати на сировину; амортизаційні відрахування;
плата за устаткування, що орендуються фірмою для офісу; витрати на електроенергію; заробітна плата персоналу фірми, що управляє; оплата транспортних послуг за перевезення сировини і готової продукції. Вправа: «Аналітик»
P
Завдання: На малюнку показаний стан фірми, яка діє на ринку досконалої конкуренції. Q Використовуючи цей малюнок:
а) Позначте на ньому криві середніх загальних витрат (ATC), середніх змінних витрат (AVC) та граничних витрат (MC), а також граничного доходу (MR) фірми.
б) Визначте, що необхідно робити фірмі в цій ситуації (збільшувати обсяг випуску, зменшувати обсяг випуску, або припинити випуск продукції та закритися, чи нічого не змінювати).
За рік фірма реалізувала 200 тис. одиниць продукції за ціною 5 грн. Витрати на одиницю продукції становили 3 грн. Податок на прибуток складає 30%. Який балансовий і чистий прибуток отримає фірма? Підказка для рішення задачі
Для знаходження балансового прибутку слід відняти від загальної виручки загальні витрати (TR – TC). Загальну виручку знаходимо шляхом множення кількості реалізованої продукції і ціни: Завдання: Заповніть таблицю та розрахуйте величину прибутків та втрат фірми.
P |
TR |
VC |
TC |
FC |
ATC |
MC |
Q |
|
|
4000 |
|
8000 |
|
6 |
|
Скористайся підказками:
TC=FC+VC; TR=Pх Q; АТС=ТС: Q;
Q= ТС: АТ; P=TR: Q; Рr= TR- ТС; Завдання:
P |
Q |
TR |
TC |
FC |
VC |
ATC |
AFC |
AVC |
MC |
|
2000 |
10000 |
|
3000 |
|
7,5 |
|
|
5,0 |
Кількість продукції, яку виробляє фірма, є такою, що при збільшенні обсягів виробництва граничні витрати зростатимуть.
На основі цієї інформації зробіть розрахунки і дайте відповіді:
1. Розрахуйте відповідні показники та заповніть таблицю.
2. Оцініть становище, в якому знаходиться ця фірма: знайдіть величину прибутків чи збитків.