Тема. Письмовий переказ тексту "Ромашка"
Мета: вчити учнiв логiчно, зв'язно викладати думки, сприяти збагаченню лексичного запасу, виробляти умiння користуватись як усним, такi письмовим мовленням; сприяти закрiпленню грамапичних знань,правописних навичок; розвивати логiчне мовлення; виховувати прагнення наслiдувати краще в поведiнцi iнших. Написати переказ за поданим планом.
Обладнання: загадка, малюнки, записи на дошцi.
Література: Методика навчання української мови в початковій школі:навчально-метоичний посібник для студентів вищих навчальних закладів/За наук.ред.М.С.Вашуленк.-К.:ЛТД.2011.-364с.
Хід уроку
I. Органiзацiйний момент
Продзвенiв дзвiнок
Почався урок.
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сiсти рiвно, гарно.
Не базiкать на уроках
Як папуги та сороки.
II. Підготовка до сприйняття тексту.
2.1. Відгадайте зашифроване слово, це є тема нашого уроку.
Я на сонце дуже схожа —
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розквітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати всім не важко.
Що за квітка я? (Ромашка)
2.2. Бесіда
Відомі 25 видів ромашок (деякі види повністю знищені, наприклад в Центральній Африці через забобони, що ромашки нібито викликають злих духів). Ромашка є лікарською рослиною і через це вона вирощується на спеціальних плантаціях. Багато косметичних засобів (особливо креми) містять екстракт аптечної ромашки. Для додання волоссю золотистого відтінку, їх обполіскують настоєм ромашки. Відвар або настій ромашки в медицині використовується як антисептичний і протизапальний засіб. З ромашок готують чай або настій, який застосовується при діареї і спазмах кишечника. Ромашка, також використовується як потогінний засіб. Екстракт ромашок входить до складу багатьох ліків. Квітки ромашок застосовуються в парфумерної промисловості (в шампунях і лосьйонах). Батьківщиною ромашок є — Південна і Східна Європа. Масло ромашки, в стародавньому Єгипті використовувався для муміфікації. Залежно від виду, ромашки ростуть 1 — 2 роки
IIІ. Читання тексту вчителем.
Ромашка
Проклюнулася на леваді маленька ромашка. Навколо високі трави стоять. І всім їм до ромашки байдуже.
Незатишно стало ромашці, й вона сумно похилила голову. Коли чує: хтось грає.
Ворухнувся на ромашчиному стеблі один листочок, другий. Розплющила ромашка очі- аж то бджілка кружляє. Її крильця бринять, і від того- музика.
Радіє зелена земля. Радіє синє небо. Ромашка підвела голову і розквітла.
І від того, що ромашка розквітла, літо стало ще краще.
(70 слів) Борис Харчук
IV. Бесіда за змістом прочитаного (аналіз тексту за запитаннями).
V. Словникова робота
Левада – присадибна ділянка землі з сінокосом, городом та плодовим садом або іншими деревами.
Бриніти- дзвінко звучати.
VІ. Складання плану.
(складання під контролем вчителя).
VІІ. Усний переказ за планом.
(переказ кожної частини тексту).
VІІІ. Орфографічна робота.
Високі- зміни приголосних перед -Ш(ИЙ) у вищому ступені прикметників (прислівників).
У вищому ступені прикметників і прислівників г, ж, з перед суфіксом -ш(ий) змінюються на -жч(ий), а с + ш(ий) на -щ(ий): високий — вищий (вище).
Зелена- голосні під наголосом вимовляються завжди чітко (зелений- зелень, голуб- голубка).
Бджілка- змінимо форму іменника або підберемо родинні слова, щоб наголосом перевірити сумнівний голосний:
бджола - бджоли, багато бджіл;
Отже, в корені слова "бджола" пишеться буква. Вимова звуку [дж].
Розквітла- Що зробила? і виявляється формою минулого часу дієслова Розквітнути. Однокореневі словами виявляються: розквітають-Цвісти-Цвітіння-Квітка-Колір.
ІX. Повторне читання тексту.
Ромашка
Проклюнулася на леваді маленька ромашка. Навколо високі трави стоять. І всім їм до ромашки байдуже.
Незатишно стало ромашці, й вона сумно похилила голову. Коли чує: хтось грає.
Ворухнувся на ромашчиному стеблі один листочок, другий. Розплющила ромашка очі- аж то бджілка кружляє. Її крильця бринять, і від того- музика.
Радіє зелена земля. Радіє синє небо. Ромашка підвела голову і розквітла.
І від того, що ромашка розквітла, літо стало ще краще.
X.Самостійний запис переказу.
(на чернетці для редагування).
XІ. Підсумок уроку.
Учнi перевiряють написане i здають зошити на перевiрку.
НАЦІОНАЛЬНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ М.П. ДРАНОМАНОВА
Модульна контрольна робота
з дисципліни: “Розвиток зв`язного мовлення”
на тему: Письмовий переказ тексту "Ромашка"
Клас:3
Хоменко Аліна