Підсумковий урок із зарубіжної літератури класі з елементами медитації у 6 класі за повістю Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»: «Що в житті людини найцінніше?»

Про матеріал

урок із зарубіжної літератури у 6 класі з елементами медитації . У "Різдвяній пісні у прозі" Ч. Діккенса показаний старий жадібний чоловік. У нього немає власної родини, дітей, і він зовсім не радіє найкращому святу — Різдву. Справжнє щастя Скрудж пізнав, коли зумів зробити гарні справи. Подарував родині Боба великого індика, а сам відправився в гості до племінника. Він став посміхатися й робити добро. Від цього на душі в нього потеплішало, і Різдво стало його улюбленим святом. Мені здається, що найцінніше в житті — це наші рідні. Коли сімя збирається разом, навіть без подарунків, але з гарним настроєм — це найцінніше... Добре, що Скрудж зрозумів свої помилки та встиг їх виправити...

Перегляд файлу

 

 

 

Тема уроку:  Підсумковий урок із зарубіжної літератури у 6    класі з елементами медитації за повістю Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»: «Що в житті людини найцінніше?»

                                                                                (вчитель Бут Н.М.)

 

 

Мета: -  вдосконалювати навички аналізу тексту, характеристики героїв;

  • розвивати образне та асоціативне мислення, творчу уяву;
  • сприяти формуванню гуманної особистості;
  • виховувати в дітей людяність, милосердя, доброту.

 

Тип уроку: урок узагальнення вивченого матеріалу.

 

Обладнання: дошка прикрашена так, щоб створити різдвяний настрій;

                       макет новорічної   ялинки,  намальовані різнокольорові свічки,

                         два малюнки Скруджа (на одному малюнку  

                          герой має сердитий вигляд, на іншому навпаки-добрий);

                          відео-слайди по даному твору,музичний запис «Шум вітру»

 

 

Хід уроку

 

                                                                                                          Епіграф уроку:

                                                          «Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи»

                                                                                                                     Ч.Діккенс

 

I. Оголошення теми, завдань уроку, мотивація.

1. Вступне слово вчителя

   Не помилюся, коли скажу, що кожен з нас прагне піймати казкового синього птаха,що зветься -  Щастя; всі ми хочемо бути щасливими! Звичайно, кожен розуміє його по - своєму,  але є певні істини, обов’язкові для всіх, що полегшують пошуки  цього загадкового птаха!

      Сьогодні ми спробуємо дати відповідь на головне питання нашого уроку «Що в житті людини найцінніше?»

Відкрийте зошити і  запишіть тему.

 

II. Актуалізація опорних знань.

 

1.Слово вчителя.

 

-Пригадайте, діти,  хто є головним героєм повісті «Різдвяна пісня у прозі»?

(Скрудж Ебенезер)

-Яка пригода з ним трапилась?

 

 Пропоную наочно нагадати сюжет повісті за допомогою відео-слайдів (показ слайдів)

 

-Чи змінилося після цього життя Скруджа?

 

Щоб дізнатися відповіді на всі ці питання, давайте запросимо до нас самого Скруджа.

 

2. Інсценізація «Інтерв’ю з героєм» ( Діти готували інсценізацію вдома.)

 

Журналіст: Шановний пане Скрудже, коли я читав повість про Вас, то мені здавалось, що Ви ніколи не станете іншим. Адже багато років Ви не любили людей і Різдво. Що ж Вам допомогло змінитись?

 

Скрудж: Одного разу до мене прийшов дух мого товариша Марлея. Він нагадав мені, що я відповідаю перед Богом за свої вчинки. У той момент, мені ще не дуже хотілося ставати кращим.

Марлей зрозумів, що один я не впораюсь із цим завданням і прислав до мене трьох духів.

1-й - це Дух Минулого Різдва, який  показав мені моє дитинство. Я все пригадав і навіть заплакав, коли побачив себе маленьким самотнім хлопчиком, який сидів у похмурій кімнаті.

2-й – це дух Нинішнього Різдва… показав мені як люди, незалежно від свого становища, святкують Різдво і при цьому почувають себе щасливими.

 

2.Журналіст: А все-таки, пане Скрудж, що ж переконало Вас, стати добрим, щедрим, веселим?

 

Скрудж: О, шановний журналіст, то був Дух Майбутнього Різдва, який показав, що на мене  чекає самотність, як я закінчу  своє життя і за мною навіть ніхто не сумуватиме, бо я  нікому не потрібний! 

 Саме тоді я все  зрозумів і вигукнув: «Я вже не той чоловік, що був раніше! Я вже не хочу бути тим, ким я був…»

 

Журналіст: Дякую,вам за гарну,щиру розмову! Бажаю вам і надалі бути добрим та щедрим! Гарного Різдва у цьому році! До зустрічей!

 

Вчитель: Дякуємо нашим акторам! Оплески!

 

III. Опрацювання теми уроку

1 Музична пауза(елементи медитації)

 

Вчитель. Діти, зараз я прошу вас заплющити очі і дещо послухати. Пофантазуйте….

Звучить запис  « Шум вітру» .Вчитель читає текст:

 

Вітер,шумить вітер …здуває з усіх дерев останнє,жовте листя, дощ вистукує барабанну дріб по дахах.

Взимку  завірюха замітає дороги, будинки. І через таку хурделицю небо здається сіро-білимВ такі хвилини мрієш тільки про затишну кімнату, де можна  закутатися в ковдру, та спокійно питии гарячий чай з медом. Від такого душевного затишку стає тепло, і це тепло неначе заколисує. А та холодна заметіль десь вже далеко і зовсім вас не турбує.

А ще вітер буває зовсім іншим. Коли на вулиці стоїть нестерпна спека, то врятує саме вітерець. Саме він принесе довгоочікуване полегшення. Згадайте свіжість морського бризу. Зразу перед очима вимальовується сонячний день,море колишеться від вітру, і пінними хвилями б’ється об берег. А в степу за вітром  високі трави гнуться додолу. Вітер розганяє повсюди неймовірний запах степових квітів.

А взагалі вітер мінливий. Він буває холодним і теплим, сильним і спокійним, добрим та лагідним. Вітер має здатність все змінювати, переносити все з одного місця на інше. Він ніколи не зупиняється. Вітер мандрівник.

Сьогодні тут, а завтра там. Мандрує на великі відстані. Він знає безліч доріг. Але всі вони йому байдужі, у нього свої секрети та загадки, які він ніколи і нікому  не розкриє.

 Діти,прокидайтеся,відкривайте очі.

 Так, дійсно, це був шум вітру. Холодний, зимовий вітер, який не оминув і нас.

 

Я приготувала вам карточки з цитатами, але вередливий вітер їх усі сплутав, мені потрібна ваша допомога, щоб їх привести до порядку.  Погляньте на дошці два малюнки: Скрудж на початку твору і Скрудж в кінці твору, ви повинні кожну цитату розташувати під відповідним малюнком.

 

 

           3.Робота з цитатами

 

 

      Скрудж

     на початку

           твору

 

 

 

       Скрудж

        в кінці

          твору

 

 

 

                                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 1-й малюнок                                          2-й малюнок

 

 

 1. Не  було вітру жорстокішого  за Скруджа        1. Скрудж став таким добрим другом, добрим              

 2. Темрява річ дешева і Скрудж  тому її                    господарем і доброю людиною, що навряд чи      

     любив.                                                                         був другий такий у доброму старому Лондоні.

3. Це був старий грішник – заздрий, жадний,        2.Та запалить насамперед більший вогонь у себе

     твердий, як кремінь.                                                   в каміні.

4.Старці ніколи не сподівались від нього               3.І про  нього казали, що вже хто- хто, а Скрудж

    милостині.                                                                  уміє шанувати Різдво.   

5. Через холод у душі й постать його немов            4. Скрудж привітно озивався до дітей, до старців

     заморозилась.                                                              …і відчував, що це все сповнює його серце 

                                                                                            радістю.                                  

 

 

Вчитель. Дійсно з серцем переповненим такими почуттями навряд чи можна бути щасливою людиною. Але ми вже знаємо, що він все ж змінився. Зараз ви виконаєте завдання « Почуття в серці». Це -

 

4. Робота в парах. Подивіться на фото. Які риси характеру були притаманні Скруджу на 1та 2 фото,судячи з обличчя та аналізі твору? Подумайте. (достатньо 4 пари)

       Кожній парі надається блакитне і червоне серце на якому вони пишуть рису характеру,притаманну одному з фото,виходять  до дошки парами по черзі,називають вказані ними риси і прикріпляють до великих сердець на дошці (Наприклад: Злість, жадібність, байдужість, жорстокість,а на 2 – доброта,щирість,милосердя,співчуття)

       На дошці розташовані намальовані два серця – блакитне та червоне, між ними намальована свічка)

 

Вчитель. В який день відбулася пригода з героєм?( На Різдво)

Отже, погляньте на ці серця: серце, скам’яніле від душевного холоду , було здатне тільки на негативні почуття. Але під час Різдвяної подорожі сталось диво – воно змінилось і стало зовсім іншим. З таким серцем Скрудж був здатний зовсім на інші почуття: добро, милосердя, співчуття!

 

 5. Бесіда за змістом прочитаного твору «Різдвяний зорепад» Підсумуємо вивчене. (питання написані на паперових зірочках,що розміщені на ялинці)

          -     Чому Скрудж не любить Різдва? (бо вважає це дурницею)

  • Скрудж був людиною заможною, мав гроші, але чи принесло це йому щастя? (Ні)
  • Чи мала гроші та достаток родина Кречетів? ( Ні, вони були бідні )
  •  Хто з являється вночі до Скруджа? (привид Марлі)
  • Про що попередив привид Марлі? (що до Скруджа прийдуть духи)
  • Назвіть духів,які завітали до Скруджа( дух Минулого,Теперішнього і Майбутнього Різдва)
  • Кого  ще з герої повісті ми можемо назвати щасливою людиною? (Племінник Скруджа)

    Отже, ми підійшли до найважливішого проблемного запитання.

 Що ж в житті людини цінується понад усе? Що може зробити людину щасливою?

 (Відповіді дітей)

 

Слово вчителя.

 Людське щастя не залежить від багатства. Не гроші роблять людину щасливою.  Безсумнівно, не можна в наш час обійтись без грошей, вони багато в чому полегшують наше життя приносять чимало приємних моментів. Але чи потрібно їх ставити на перше місце у своєму житті?На прикладі наших герої ми знайшли відповідь на це важливе питання.

 

  6. Пропоную таке завдання :«Ланцюжок теплих порад»

 

Давайте створимо свій ланцюжок порад  яким треба бути, щоб вас не спіткала доля Скруджа? ( Діти по черзі  беруться за руки,встаючи з-за парт,створюючи ланцюжок і дають по одній пораді)

 

Вчитель.

 Дякую вам. Це дійсно гарні поради. І в першу чергу ви самі повинні їх дотримуватись.

Можна бути багатою людиною, а почуватися нещасним, бо в душі, сповненій прагнення до заможності, не лишилося місця для добра. А можна навпаки, не мати багато грошей, а все ж таки бути щасливим, бо твоя душа бажає допомогти іншим, захистити тих, хто поряд, створити щось прекрасне!!!

Одним словом, потрібно мати щиру й красиву душу, щоб бути корисним, а не пройти по життю сірою тінню.

 

Давайте підведемо підсумок

IV.  Підсумок уроку  «Свічки  побажань»

 

- Діти, яке свято несе нам найбільше різнокольорових вогників? (Різдво, Новий рік)

  Дійсно всюди гірлянди, вогники, свічки., адже вогонь - це тепло, затишок, любов, друзі, рідні…

Перед вами маленький вогник – запалена свічка-, який несе тепло, світло та надію на добро та щастя, а у себе на партах ви бачите маленькі паперові свічечки.      Спробуємо їх запалити своїми  теплими побажаннями. Напишіть на свічечці побажання, що потрібно цінувати в житті.

(У класі стоїть штучна  ялинка до якої діти прикріплюють підписані свічечки, в цей час вмикаються гірлянди, які розташовані на ялинці)

    Ось ми і закінчили вивчати «Різдвяну пісню у прозі», яку сам Діккенс назвав «…повістю про переродження людини, яка понад усе цінувала дзвін монет» Скоро і ми будемо святкувати Різдво -  єдиний з усіх днів» коли ширшають вузькі серця, найкращий в році добрий, веселий, привітний день» Запам’ятайте ,діти, слова Діккенса «Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи» (Епіграф уроку)

     VI. Оцінювання

  1. Домашнє завдання.       

     Скласти твір-мініатюру «Як потрібно прожити життя, щоб бути  щасливим?»

 

doc
Додано
9 березня 2018
Переглядів
2702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку