Урок. Д.Лондон. "Жага до життя". Описи природи та їх роль в оповіданні

Про матеріал

Урок допомагатиме учитись проводити паралелі між станом природи та внутрішнім станом героя, розвиватиме уважність. Виходячи зі змісту оповідання, можна сформулювати правила виживання людини в екстремальних ситуаціях

Перегляд файлу

Тема . Джек   Лондон. «Жага до життя». Описи природи та їх роль у тексті

Мета. Дати  відомості   відображення життєвого досвіду Джека Лондона в тематиці його творів;  розвивати вміння визначати роль і функції описів природи у творі, проводити паралелі між станом природи і внутрішнім станом головного героя оповідання;  викликати інтерес до творчості Джека Лондона

 

Обладнання. Портрет Джека Лондона, презентація,  міні-підручник,  карта світу

 

Тип уроку. Урок -дослідження

 

«Доки людина бореться, вона сильніша за власну долю»

Е.-М. Ремарк

 

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності.

 

               Учитель. Діти, ви вже переконалися, що література – це предмет, який дає нам можливість познайомитися з прекрасними художніми творами, а й подорожувати країнами та континентами.  У цьому на допомагають талановиті письменники. 

 

«Моряк, золотошукач, військовий кореспондент, фермер, мандрівник, шукач прогод, письменник».

      -Усе це заняття і спеціальності якого письменника?   

      чим особливо вразив вас Джек Лондон?

 

      -Давайте ще раз звернемось до цікавих фактів із його життя.

Цікаві факти з  життя Джека Лондона

Трудове життя Джека Лондона почалося рано: продавець ранкових і вечірніх газет, хлопчик в кегельбанів, прибиральник в парку, робочий консервної фабрики.

Потім почалися морські пригоди. Добра Вірджинія позичила хлопчикові 300 доларів, на які була куплена стара шхуна, і незабаром 14-річного «капітана» прозвали «Принцом устричних піратів» за незаконну ловлю креветок і крабів біля набережної Сан-Франциско.  Потім була служба в рибальському патрулі і плавання матросом на промисловій шхуні «Софі Сазерленд» до Японії і в Берингове море.

 Вісімнадцятирічний хлопець, після походу безробітних на Вашингтон і проведеного у в’язниці місяця,  остаточно прийняв рішення стати письменником.

 Не вистачало освіти. Лондон вступив до середньої школи, але залишився незадоволений темпами навчання і кинув її. Самостійно підготувавшись, Джек успішно склав іспити в Каліфорнійський університет і провчився три семестри. А потім закінчилися гроші.

Джек Лондон був і золотошукачем на Алясці, і всю Америку перетинав на даху вагона, вирушив на російсько-японську війну, на острови Тихого океану і в найстрашніші нетрі Лондона для своїх романів …

 Працездатність Джека Лондона була неймовірною: 15-17 годин літературної праці кожен день! Тому і написано ним за не таку вже довгу письменницьку кар’єру близько 40 книг.

Джек Лондон був найбільш високооплачуваним письменником Америки. Вже до 1907 року (до 30-ти років) він був дуже заможною людиною, його гонорар доходив до 50 тисяч доларів за книгу (на ті часи це була фантастична сума). Джек Лондон був першим в історії американським письменником, який заробив своєю працею мільйон доларів

 

      -Як ви думаєте, чому так цінились його твори? (Тому, що герої його творів – це сильні духом люди, які борються і перемагають)

      -Чи є таким герой твору «Жага до життя?

 

 

ІІ. Презентація теми та мети уроку.

 

        -Де відбуваються події твору?(На Алясці)

       -Що ви знаєте про Аляску?  

Презентація слайдів

 

                 Учитель. Ви бачите, який це суворий край. І тут можуть вижити лише мужні, стійкі, сильні духом люди. Одним з тих, хто побував там, зумів вистояти, був американський письменник Джек Лондоні, там побували і  герої його творів.

 

ІІІ. Робота над темою уроку.

 

              -Ми тільки бачили  картини природи. Як описи природи називаються у мистецтві? (Пейзаж)

     -А для чого автор вводить у художній твір опис природи?

 

Роль пейзажу у художньому творі

 -Допомагає представити місце і час дії, умови, в яких розвивається дія.

 -Допомагає зрозуміти стан героя, його почуття, настрій.

-Містить авторську оцінку того що відбувається.

Учитель.Зображення природи у творі «Жага до життя» теж тісно пов’язане з психологічним станом головного героя.

 

 Робота з текстом

 

-Знайдіть у тексті  оповідання описи природи.

-А ви звернули увагу, скільки днів блукав головний герой?

 

    Учитель. Давайте проаналізуємо, як автор описує природу в кожен із 5 днів.

 

Початок оповіді

«Сонце сідає, дотліває, ховається.» «Перед очима героя простяглася пустеля.»

 

 

 

 

Перший день

«Сонце зійшло на північному сході — принай­мні там розвидніло, бо сонце ховалося за товщею сизих хмар». «Небо теж було сіре. А на небі ні сонця, ні навіть проблиску сонця».

 

 

 

 

 

 

 

День другий

 «Сонця не було. Земля й небо стали ще сіріші, аж темні». «Сонце підсушило кущики моху...». «Віяв холодний вітер, і перший сніг побілив вершки горбів... повітря сповнилось білою гущею. Почав падати мокрий лапатий сніг. Попервах він танув, ледве торкаючись землі, але дедалі снігопад густішав, і зре­штою сніг укрив .землю суцільним завоєм...».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Третій день

 

 

 

 

Четвертий день

«Знову туман».  «Увечері він прийшов до тями, лежачи горілиць на кам'яному виступі. Гріло яскраве сонце».

 

 

 

 

 

П'ятий день

. «Зійшло яскраве сонце... Погода стояла чудова...».

 

 

 

 

   -Так яку ж роль відіграє пейзаж у творі? (Пейзаж підкреслює настрій головного героя. Автор використовує прийом психологічного паралелізму, який допомагає розкрити внутрішній стан героя оповідання)

Лінгвістичний коментар

-Який колір переважає? (Зверніть увагу, що автор не використовує звичайних прикметників(білий, чорний), а темна картина вимальовується за допомогою засобів художньої виразності: «дотлівало сонце, проглядаючи крізь туман», «туман і мла налягли на землю наче гуща». Це приклад чарівної сили літератури. Читаючи твір, в уяві ми малюємо картини і образи.

     -А як ви думаєте, кого ще потрібно згадати, що ми миожемо отримувати таке задоволення від читання саме цього твору?

(Звичайно, перекладача Петра Соколовського, який зумів підібрати з нашої мови найвлучніші слова, щоб донести нам ідею автора)

 

Робота з репродукціями картин.

 

        Незважаючи на суворий клімат Аляска приваблювала до себе не лише золотошукачів. Подорожував Аляскою і  американський художник Рокуелл Кент.  Він малював гористі пйзажі, річки і озера.

 

Презентація репродукцій картин

 

-Порівняйте, як малював Кент, а як зобразив Північ Джек Лондон.

 

 

ІV. Етап рефлексії.

 

Бесіда

  • Спробуйте пояснити суть заголовку до оповідання.
  • В  перекладах оповідання існує ще один варіант назви – «Жага до життя». Який, на вашу думку, більш влучно розкриває головну думку?

 

Словникова робота

 Жага – бажання, жадання, темперамент, запальність, пристрасність.

 Любов – захоплення, вподоба, відданість, пристрасть, слабкість до… . інтерес.

  • Мовою оригіналу воно звучить «Love of Life».

 

                 Робота з словником.

 

                Визначення теми та ідеї оповідання.

       Тема – це оповідання про мужність і стійкість, про зраду, про виклик смерті, про протиборство людини й природи.

        Головна думка – перемога людини над собою, над смертю, над життєвими обставинами, збереження людської гідності.

 

           «Мікрофон»

- Які епізоди оповідання схвилювали вас найбільше? Чому?

- Чому вчить оповідання?

 

«Правила виживання людини в екстремальних ситуаціях»

 1. Не втрачати надію!

 2. Зберігати вогонь!

 3. Щоб вижити, треба їсти!

 4. Не показувати страх перед хижими звірами! Не тікати! Людина сильніша за звіра!

 5. Найбільша цінність людини – життя! Відмовся від усього, що заважає боротися за життя!

 6. Бережи людську сутність!

 

  Творче  завдання «Чого я навчився, прочитавши оповідання «Жага до життя» 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Правила виживання людини в екстремальних ситуаціях»

 1. Не втрачати надію!

 2. Зберігати вогонь!

 3. Щоб вижити, треба їсти!

 4. Не показувати страх перед хижими звірами! Не тікати! Людина сильніша за звіра!

 5. Найбільша цінність людини – життя! Відмовся від усього, що заважає боротися за життя!

 6. Бережи людську сутність!

 

 

 

 

«Правила виживання людини в екстремальних ситуаціях»

 1. Не втрачати надію!

 2. Зберігати вогонь!

 3. Щоб вижити, треба їсти!

 4. Не показувати страх перед хижими звірами! Не тікати! Людина сильніша за звіра!

 5. Найбільша цінність людини – життя! Відмовся від усього, що заважає боротися за життя!

 6. Бережи людську сутність!

 

 

 

 

«Правила виживання людини в екстремальних ситуаціях»

 1. Не втрачати надію!

 2. Зберігати вогонь!

 3. Щоб вижити, треба їсти!

 4. Не показувати страх перед хижими звірами! Не тікати! Людина сильніша за звіра!

 5. Найбільша цінність людини – життя! Відмовся від усього, що заважає боротися за життя!

 6. Бережи людську сутність!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Борисова Любовь
    Гарний урок. Дуже дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 березня 2018
Переглядів
33009
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку