Підсумковий урок за повістю Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»
Мета: вдосконалювати навички аналізу тексту, характеристики героїв; розвивати образне та асоціативне мислення, творчу уяву; сприяти формуванню гуманної особистості; виховувати в дітей людяність, милосердя, доброту.
Тип уроку: урок узагальнення вивченого матеріалу.
Хід уроку
«Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи»
Ч.Діккенс
Не помилюся, коли скажу, що кожен з нас прагне піймати казкового синього птаха на ймення Щастя; всі ми хочемо бути щасливими! Звичайно, кожен розуміє його по - своєму, але є певні істини, обов’язкові для всіх, що полегшують пошуки цього загадкового птаха!
Сьогодні ми спробуємо дати відповідь на головне питання нашого уроку «Що в житті людини найцінніше?»
II. Актуалізація опорних знань.
1.Слово вчителя.
2.Бесіда з учнями.
Пригадайте, діти, хто є головним героєм повісті «Різдвяна пісня у прозі»?
(Скрудж Ебенезер)
Яка пригода з ним трапилась?
Чи змінилося після цього життя Скруджа?
III. Опрацювання теми уроку
1. Робота з текстом
Я підготувала вам карточки з цитатами, але вередливий вітер їх усі сплутав, мені потрібна ваша допомога, щоб їх привести до порядку. Погляньте на слайді два малюнки: Скрудж на початку твору і Скрудж в кінці твору, ви повинні кожну цитату розташувати під відповідним малюнком.
1-й малюнок 2-й малюнок
1. Не було вітру жорстокішого за Скруджа 1. Скрудж став таким добрим другом, добрим
2. Темрява річ дешева і Скрудж тому її господарем і доброю людиною, що навряд чи
любив. був другий такий у доброму старому Лондоні.
3. Це був старий грішник – заздрий, жадний, 2.Та запалить насамперед більший вогонь у себе
твердий, як кремінь. в каміні.
4.Старці ніколи не сподівались від нього 3.І про нього казали, що вже хто- хто, а Скрудж
милостині. уміє шанувати Різдво.
5. Через холод у душі й постать його немов 4. Скрудж привітно озивався до дітей, до старців
заморозилась. …і відчував, що це все сповнює його серце
радістю.
Вчитель. Погляньте на цитати, які ви розмістили під першим малюнком. Як ви вважаєте, чи почувався Скрудж щасливою людиною?
( Ні )
Які риси характеру були притаманні Скруджу на той час?
( Злість, жадібність, байдужість, жорстокість ).
5. Бесіда
Скрудж був людиною заможною, мав гроші, але чи принесло це йому щастя? (Ні)
Чи мала гроші та достаток родина Кречетів? ( Ні, вони були бідні )
А чи можна сказати, що ця родина була щасливою? ( Так )
Чому їх можна назвати щасливою родиною, що їм допомагало так себе почувати? (Любов і повага одне до одного, турбота про інших, людяність і милосердя, що сповнювали їх серця)
Кого ще з герої повісті ми можемо назвати щасливою людиною? (Племінник Скруджа)
Дійсно,хоч він і небагатий, але мабуть щасливий. Він добрий і йому шкода свого дядька.
Проблемне запитання.
Ми підійшли до найважливішого запитання.
Що ж в житті людини цінується понад усе? Що може зробити людину щасливою?
(Відповіді дітей)
Слово вчителя.
Людське щастя не залежить від багатства. Не гроші роблять людину щасливою. Безсумнівно, не можна в наш час обійтись без грошей, вони багато в чому полегшують наше життя приносять чимало приємних моментів. Але чи потрібно їх ставити на перше місце у своєму житті?На прикладі наших герої ми знайшли відповідь на це важливе питання.
- Діти ми забули ще про одного героя з повісті «Різдвяна пісня у прозі». Дам вам підказку – він теж був нещасливим за життя. Хто він? (Компаньйон Скрудж, Марлей)
- Скрудж отримав шанс за життя змінитись і скористався таким шансом. А чи був такий шанс у Марлея? (Ні)
- Давайте пофантазуємо, уявіть, що нам випав шанс допомогти Марлею. Чи готові ви прийти йому на допомогу? (Так)
- Пригадайте у якому вигляді з’явився Марлей перед Скруджем?(……)
6. «Ланцюжок теплих порад»
Давайте створимо свій ланцюжок, який би зміг допомогти Марлею. Ми назвемо його «Живий ланцюжок теплих порад». Яким треба бути, щоб вас не спіткала доля Марлея? Записати в зошит 2-3 поради.
Дякую вам. Це дійсно гарні поради. І в першу чергу ви самі повинні їх дотримуватись.
Можна бути багатою людиною, а почуватися нещасним, бо в душі, сповненій прагнення до заможності, не лишилося місця для добра. А можна навпаки, не мати багато грошей, а все ж таки бути щасливим, бо твоя душа бажає допомогти іншим, захистити тих, хто поряд, створити щось прекрасне!!!
Одним словом, потрібно мати щиру й красиву душу, щоб бути корисним, а не пройти по життю сірою тінню.
IV. Підсумок
«Свічечки побажань»
- Діти, яке свято несе нам найбільше різнокольорових вогників? (Різдво, Новий рік)
Дійсно всюди гірлянди, вогники, свічки., адже вогонь - це тепло, затишок, любов, друзі, рідні…
Напишіть на свічечці побажання, що потрібно цінувати в житті.
Роздати малюнок свічки.
Ось ми і закінчили вивчати «Різдвяну пісню у прозі», яку сам Діккенс назвав «…повістю про переродження людини, яка понад усе цінувала дзвін монет» Скоро і ми будемо святкувати Різдво -
єдиний з усіх днів коли ширшають вузькі серця, найкращий в році добрий, веселий, привітний день» (Звучить музика «Різдвяні дзвоники») Тож нехай різдвяний дзвін розбудить замкнені людські душі, як розбудив душу Скруджа. Запам’ятайте, діти, слова Діккенса «Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи» (Епіграф уроку)