Урок на тему: "Лафонтен – відомий французький байкар. Байка «Зачумлені звірі»

Про матеріал
Мета: повторити відомості про байку, алегорію, езопову мову; ознайомити учнів з фактами біографії Жана де Лафонтена; розвивати навички роботи з підручником, акторські здібності дітей; виховувати негативне ставлення до людських недоліків і вад.
Перегляд файлу

 

Тема. Жан де Лафонтен – відомий французький байкар.

Байка «Зачумлені звірі»

 

Мета: повторити відомості про байку, алегорію, езопову мову; ознайомити  учнів з фактами біографії Жана де Лафонтена; розвивати навички  роботи з підручником, акторські здібності дітей; виховувати негативне  ставлення до людських недоліків і вад.

Обладнання: портрет Ж. де Лафонтена, тексти байок, карта Європи.

Тип: урок вивчення нового матеріалу.

Читаючи Лафонтена, помічаємо в душі своїй таке відчуття, яке зазвича викликає в ній присутність скромного, милого, абсолютно доброго мудреця, - вона спокійна, щаслива, задоволена і  природою, і собою.                                                           В.Жуковський

 

Хід уроку

 

1.Установчо – мотиваційний блок, повідомлення теми і мети уроку

     

 1.Слово учителя.  

 

XVIII століття у літературі має назву доби Просвітництва. У цей час зросла роль знань. Найвищими законами життя стають закони розуму. Письменники, філософи, вчені вважали, що несуть людям світло нової істини. Недарма їх називали просвітителями. Одним із них був і письменник Жан де Лафонтен-відомий французький байкар.  

                      Зверніть увагу на вислів російського поета Василя Андрійовича Жуковського. Які риси, на думку автора, притаманні Жану де Лафонтену?

    Ми з вами знайомимось із життєвим і творчим шляхом цього письменника.

 ІІ. Вивчення нового матеріалу

 1. Виступи учнів-літературознавців з  розповіддю    про Ж. де Лафонтена (1621–1695)

     1 - й   у ч е н ь. Жан де лафонтен народився у 1621 р. у французькому  містечку шато-Тьєрі в сім’ї чиновника. Здобувши несистематичну освіту,  він  деякий  час  працював  чиновником,  успадкувавши  посаду  свого  батька. Але служба мало цікавила поета. Він залишив її і переїхав до Парижа, де швидко здобув славу талановитого поета і став вести світське  життя. Його життя, легке і безтурботне, нагадувало життя Цикади, геро-їні його байки «Цикада і Мурашка».

    2 - й   у ч е н ь. У 1668 р. Лафонтен надрукував перші 6 книг байок під  назвою  «Байки  Езопа,  перекладені  віршами  паном  де  Лафонтеном».  принесли  йому  всесвітню  відомість.  лафонтен  практично  відродив  цей  жанр  античної  літератури,  вдихнув  у  нього  нове  життя  вже  в умовах європейської культури Нового часу.

     3 - й   у ч е н ь.  Книгу  байок  відкриває  присвята,  адресована  шестирічному спадкоємцю престола. У ньому поет пише: «Ви в такому віці, коли принцам дозволені забави та ігри, та в той же час Вашій думці не  повинні бути зайвими чужі серйозні роздуми. Все це міститься в байках,  якими ми зобов’язані Езопу. Езоп винайшов своєрідне мистецтво поєднувати одне з іншим; читання його творів непомітно сіє сім’я добра  і вчить розуміти себе самого».

    4- й  у ч е н ь. У байці «Пастух і лев» лафонтен так сформулював своє  ставлення до цього жанру: Байки не такі прості, як здається:  В них учитися можна навіть у тварини. Гола мораль наводить сум, А розповідь наша допоможе і урок прийняти.  Наша вигадка — навчати, розважаючи; А розповідати просто так — не варто праці.

     1 - й   у ч е н ь. Лафонтен  зазвичай  запозичував  сюжети  своїх  байок  у грецького байкаря Езопа, римського — Федра, індійського — Бідпая  та інших, але переказував сюжети цих байок так, що вони виражають  французький менталітет, думки і погляди самого поета.У своїх байках Лафонтен проповідує певну мораль, що втілює прак- тичний здоровий глузд. Як говорив В. Г. Бєлінський, у байках «опоетизовується проза життя і практична мудрість життєва».

    2 - й   у ч е н ь. Кращі байки Лафонтена являють собою немовби маленькі комедії, в яких зображення тварини допомагає розкрити суспільні  пороки  людей.  Можливо,  саме  тому  поет,  який  написав  238  байок,  назвав їх своєю «стоактною комедією». Чудовий гумор Лафонтена і сам тон його байок мають глибоко національний характер. О. С. Пушкін вважав, що «простодушність є природжена якість французького народу», яку особливо чітко виразив у своїх байках Лафонтен.

     3 - й   у ч е н ь. Вірш Лафонтена, вільний і гнучкий, часто завершується прислів’ям або афоризмом, точно висловлює дотепну думку, влучне  спостереження  над  життям  і  характерами  людей,  над  їх  поведінкою.  Мова байкаря багата на народні звороти.  Спадок поета широко увійшов у народний побут. Його сюжети, образи, вислови зберігаються й у живій мові, й у літературній формі.

 

2. Знайомство із змістом байки «Зачумлені звірі»-інсценізація байки підготовленими учнями..

     ЗАЧУМЛЕНІ ЗВІРІ


Автор.Небесна кара, що її за гріх

Великий наслано на всіх,

Чума — нещадна, люта сила,

Спроможна все живе за день

До решти винищити, впень,

Нещадно звірину косила.

Не кожен хворий помирав,

Та кожен дні лихої скрути

Хотів як-небудь перебути.

Було звіроті не до справ:

Уже не йшли на полювання

Ні хитрі лиси, ні вовки,

І велелюбні голубки

Забули вже за любування.

Лев скликав раду і сказав:

Лев.Напевно, кару Бог послав

Нам за чиюсь тяжку провину.

кого з нас найбільший гріх,

Хай жертвує собою й від загину

Рятує всіх.

 

Історія нас вчить: зі скрути

Не вийти без належної покути.

Покаймося ж, мов на духу, при всіх

У всіх своїх тяжких провинах.

Я маю на душі великий гріх:

Я стільки з'їв овець невинних!

Куди подітись від гріха?

Того ще мало

Я, бувало,

З'їдав і пастуха.

Я жертвую собою, як немає

У вас гріхів. Та закликаю вас

Покаятись, як я, бо вмерти має

Найбільший грішник серед нас».

Лис."О царю!"-

Автор. -каже Лис. -

Лис. Сумлінність ваша може

Всім бути за взірець.

Але хіба то гріх? Та, може,

Ви, ївши тих дурних овець,

їм честь велику виявляли.
А щодо пастухів — який то гріх?

Вони нам стільки дозоляли,

Що краще б їх поїсти всіх».

Підлесники аплодували.

А потім тигри та вовки

Себе картали залюбки.

Та всіх їх так атестували,

Що хижаки, розбійники — і ті,

Здавалося, були святі.

Та встав Осел:

Осел. «Пригадую, давненько

Ішов я лугом, травка зелененька,

А я голодний — біс і спокусив:

Я, грішний, жмутик і вкусив,

А, щиро кажучи, не мав же права».

Весь клас.« Ганьба! Ганьба!»

Автор.— зарикала орава.

А Вовк довів — учений писарчук! —

Що цей Осел — падлюка із падлюк,

Паршивий і коростявий — причина

Всіх напастей і лих.

Та мало вішати таких!

Він їв чужу траву!

Проклята твар злочинна!

Від них завжди чекай біди.

І заревла громада:

Весь клас.«Браво!»

Автор.Отак і в нас: є гроші — маєш право,

Немає — то під суд іди.


3.Бесіда: - Яке враження на вас справила байка?

4.Словникова робота

 

— Чи всі слова були зрозумілі? 

Паршивий — 1. Покритий паршою — заразною шкіряною хворобою. Негідний.

Коростявий — 1. Покритий коростою — гнійними розчухами шкіри.

Чума - хвороба

Зачумлені – хворі

 

їЗ'ясувати , які людські вади чи якості заховані за образами звірів ,

Лев - цар звірів, сила

Лис-хитрість

Тигри - улесливість, зневага до закону

Осел - беззахисність, чесність.

4. Робота в парах:бесіда з елементами аналізу    

-    Назвіть головних персонажів байки. (Лісові звірі: Лев, Лисиця, Осел, Вовк.)      

 - Яке лихо трапилося з лісовими звірами? (« Чума косила звірину»)

-   Як почували себе звірі в умовах чуми?  

-  Навіщо Лев скликав раду? (Щоб обрати найбільшого грішника і принести його в жертву, щоб зупинити чуму.)

Чи справжнім грішником, на вашу думку, є Лев? (Так, він з'їв не тільки багато овець, але й пастухів.) ,                                                                          

-    Як Лис виправдовує Лева? («Ви, ївши тих дурних овець, їм честь велику виявляли. А що до пастухів —який то гріх? Вони нам стільки дозволяли, Що краще б їх поїсти всіх»)

 - Чому Лис виправдовує Лева? (Тому що Лев — цар звірів)

-   Чи були гріхи в інших звірів і чи служило це їм провиною?

 - У чому полягає гріх Осла? (Він ущипнув зелененької травки) Чи був Осел найбільшим грішником у лісі? (Ні, він навіть не був хижаком)

 - Чому ж саме його лісова громада вирішила принести у жертву? (Осел — найбеззахисніший від усіх звірів)

 - Яка мораль байки? («Отак і в нас: є гроші —маєш право, Немає — то під суд іди»

5.Міні-диспут

-  Байкар пише: «Отак і в нас: є гроші — маєш право, Немає — то під суд іди». Кого має на увазі автор? (Звичайно, людей, у житті яких панують жорстокі й ниці закони.)

-    У чому полягає алегорія твору? (Не тільки в тому, що розповідається про життя людей. Алегоричним є й образ чуми. Чума — це гроші, страшна влада яких засмоктує людину, калічить її душу, потьмарює розум.)

-    Як у байку вводяться соціальні мотиви? (Осел бідний, він не має грошей, тому й винен.

-   Чому байка називається «Зачумлені звірі»? (Герої байки засліплені блиском золота, яке дає право на життя у цьому світі.)

 

ІІІ  1.Узагальнююча бесіда:

            * Що ви дізналися про Ж. де Лафонтена?

            *   У яких байкарів поет запозичував сюжет?

            * Скільки байок було написано поетом?

            * Які недоліки людей і суспільства викриває Лафонтен у байці «Зачумлені звірі»?

             * Якою чумою вражені звірі?

             * Чи актуальні проблеми, порушені у байці «Зачумлені звірі»? Висловіть власну думку з цього приводу.

 

 

2.Домашнє завдання: виразно читати байку, відповісти на запитання в підручнику.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бєлошенко Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бєлошенко Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 грудня 2019
Переглядів
10964
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку