Тема. Жан де Лафонтен – відомий французький байкар.
Байка «Зачумлені звірі»
Мета: повторити відомості про байку, алегорію, езопову мову; ознайомити учнів з фактами біографії Жана де Лафонтена; розвивати навички роботи з підручником, акторські здібності дітей; виховувати негативне ставлення до людських недоліків і вад.
Обладнання: портрет Ж. де Лафонтена, тексти байок, карта Європи.
Тип: урок вивчення нового матеріалу.
Читаючи Лафонтена, помічаємо в душі своїй таке відчуття, яке зазвича викликає в ній присутність скромного, милого, абсолютно доброго мудреця, - вона спокійна, щаслива, задоволена і природою, і собою. В.Жуковський
Хід уроку
1.Установчо – мотиваційний блок, повідомлення теми і мети уроку
1.Слово учителя.
XVIII століття у літературі має назву доби Просвітництва. У цей час зросла роль знань. Найвищими законами життя стають закони розуму. Письменники, філософи, вчені вважали, що несуть людям світло нової істини. Недарма їх називали просвітителями. Одним із них був і письменник Жан де Лафонтен-відомий французький байкар.
Зверніть увагу на вислів російського поета Василя Андрійовича Жуковського. Які риси, на думку автора, притаманні Жану де Лафонтену?
Ми з вами знайомимось із життєвим і творчим шляхом цього письменника.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Виступи учнів-літературознавців з розповіддю про Ж. де Лафонтена (1621–1695)
1 - й у ч е н ь. Жан де лафонтен народився у 1621 р. у французькому містечку шато-Тьєрі в сім’ї чиновника. Здобувши несистематичну освіту, він деякий час працював чиновником, успадкувавши посаду свого батька. Але служба мало цікавила поета. Він залишив її і переїхав до Парижа, де швидко здобув славу талановитого поета і став вести світське життя. Його життя, легке і безтурботне, нагадувало життя Цикади, геро-їні його байки «Цикада і Мурашка».
2 - й у ч е н ь. У 1668 р. Лафонтен надрукував перші 6 книг байок під назвою «Байки Езопа, перекладені віршами паном де Лафонтеном». принесли йому всесвітню відомість. лафонтен практично відродив цей жанр античної літератури, вдихнув у нього нове життя вже в умовах європейської культури Нового часу.
3 - й у ч е н ь. Книгу байок відкриває присвята, адресована шестирічному спадкоємцю престола. У ньому поет пише: «Ви в такому віці, коли принцам дозволені забави та ігри, та в той же час Вашій думці не повинні бути зайвими чужі серйозні роздуми. Все це міститься в байках, якими ми зобов’язані Езопу. Езоп винайшов своєрідне мистецтво поєднувати одне з іншим; читання його творів непомітно сіє сім’я добра і вчить розуміти себе самого».
4- й у ч е н ь. У байці «Пастух і лев» лафонтен так сформулював своє ставлення до цього жанру: Байки не такі прості, як здається: В них учитися можна навіть у тварини. Гола мораль наводить сум, А розповідь наша допоможе і урок прийняти. Наша вигадка — навчати, розважаючи; А розповідати просто так — не варто праці.
1 - й у ч е н ь. Лафонтен зазвичай запозичував сюжети своїх байок у грецького байкаря Езопа, римського — Федра, індійського — Бідпая та інших, але переказував сюжети цих байок так, що вони виражають французький менталітет, думки і погляди самого поета.У своїх байках Лафонтен проповідує певну мораль, що втілює прак- тичний здоровий глузд. Як говорив В. Г. Бєлінський, у байках «опоетизовується проза життя і практична мудрість життєва».
2 - й у ч е н ь. Кращі байки Лафонтена являють собою немовби маленькі комедії, в яких зображення тварини допомагає розкрити суспільні пороки людей. Можливо, саме тому поет, який написав 238 байок, назвав їх своєю «стоактною комедією». Чудовий гумор Лафонтена і сам тон його байок мають глибоко національний характер. О. С. Пушкін вважав, що «простодушність є природжена якість французького народу», яку особливо чітко виразив у своїх байках Лафонтен.
3 - й у ч е н ь. Вірш Лафонтена, вільний і гнучкий, часто завершується прислів’ям або афоризмом, точно висловлює дотепну думку, влучне спостереження над життям і характерами людей, над їх поведінкою. Мова байкаря багата на народні звороти. Спадок поета широко увійшов у народний побут. Його сюжети, образи, вислови зберігаються й у живій мові, й у літературній формі.
2. Знайомство із змістом байки «Зачумлені звірі»-інсценізація байки підготовленими учнями..
ЗАЧУМЛЕНІ ЗВІРІ
Автор.Небесна кара, що її за гріх
Великий наслано на всіх,
Чума — нещадна, люта сила,
Спроможна все живе за день
До решти винищити, впень,
Нещадно звірину косила.
Не кожен хворий помирав,
Та кожен дні лихої скрути
Хотів як-небудь перебути.
Було звіроті не до справ:
Уже не йшли на полювання
Ні хитрі лиси, ні вовки,
І велелюбні голубки
Забули вже за любування.
Лев скликав раду і сказав:
Лев.Напевно, кару Бог послав
Нам за чиюсь тяжку провину.
кого з нас найбільший гріх,
Хай жертвує собою й від загину
Рятує всіх.
Історія нас вчить: зі скрути
Не вийти без належної покути.
Покаймося ж, мов на духу, при всіх
У всіх своїх тяжких провинах.
Я маю на душі великий гріх:
Я стільки з'їв овець невинних!
Куди подітись від гріха?
Того ще мало
Я, бувало,
З'їдав і пастуха.
Я жертвую собою, як немає
У вас гріхів. Та закликаю вас
Покаятись, як я, бо вмерти має
Найбільший грішник серед нас».
Лис."О царю!"-
Автор. -каже Лис. -
Лис. Сумлінність ваша може
Всім бути за взірець.
Але хіба то гріх? Та, може,
Ви, ївши тих дурних овець,
їм честь велику виявляли.
А щодо пастухів — який то гріх?
Вони нам стільки дозоляли,
Що краще б їх поїсти всіх».
Підлесники аплодували.
А потім тигри та вовки
Себе картали залюбки.
Та всіх їх так атестували,
Що хижаки, розбійники — і ті,
Здавалося, були святі.
Та встав Осел:
Осел. «Пригадую, давненько
Ішов я лугом, травка зелененька,
А я голодний — біс і спокусив:
Я, грішний, жмутик і вкусив,
А, щиро кажучи, не мав же права».
Весь клас.« Ганьба! Ганьба!»
Автор.— зарикала орава.
А Вовк довів — учений писарчук! —
Що цей Осел — падлюка із падлюк,
Паршивий і коростявий — причина
Всіх напастей і лих.
Та мало вішати таких!
Він їв чужу траву!
Проклята твар злочинна!
Від них завжди чекай біди.
І заревла громада:
Весь клас.«Браво!»
Автор.Отак і в нас: є гроші — маєш право,
Немає — то під суд іди.
3.Бесіда: - Яке враження на вас справила байка?
4.Словникова робота
— Чи всі слова були зрозумілі?
Паршивий — 1. Покритий паршою — заразною шкіряною хворобою. Негідний.
Коростявий — 1. Покритий коростою — гнійними розчухами шкіри.
Чума - хвороба
Зачумлені – хворі
їЗ'ясувати , які людські вади чи якості заховані за образами звірів ,
Лев - цар звірів, сила
Лис-хитрість
Тигри - улесливість, зневага до закону
Осел - беззахисність, чесність.
4. Робота в парах:бесіда з елементами аналізу
- Назвіть головних персонажів байки. (Лісові звірі: Лев, Лисиця, Осел, Вовк.)
- Яке лихо трапилося з лісовими звірами? (« Чума косила звірину»)
- Як почували себе звірі в умовах чуми?
- Навіщо Лев скликав раду? (Щоб обрати найбільшого грішника і принести його в жертву, щоб зупинити чуму.)
Чи справжнім грішником, на вашу думку, є Лев? (Так, він з'їв не тільки багато овець, але й пастухів.) ,
- Як Лис виправдовує Лева? («Ви, ївши тих дурних овець, їм честь велику виявляли. А що до пастухів —який то гріх? Вони нам стільки дозволяли, Що краще б їх поїсти всіх»)
- Чому Лис виправдовує Лева? (Тому що Лев — цар звірів)
- Чи були гріхи в інших звірів і чи служило це їм провиною?
- У чому полягає гріх Осла? (Він ущипнув зелененької травки) Чи був Осел найбільшим грішником у лісі? (Ні, він навіть не був хижаком)
- Чому ж саме його лісова громада вирішила принести у жертву? (Осел — найбеззахисніший від усіх звірів)
- Яка мораль байки? («Отак і в нас: є гроші —маєш право, Немає — то під суд іди»
5.Міні-диспут
- Байкар пише: «Отак і в нас: є гроші — маєш право, Немає — то під суд іди». Кого має на увазі автор? (Звичайно, людей, у житті яких панують жорстокі й ниці закони.)
- У чому полягає алегорія твору? (Не тільки в тому, що розповідається про життя людей. Алегоричним є й образ чуми. Чума — це гроші, страшна влада яких засмоктує людину, калічить її душу, потьмарює розум.)
- Як у байку вводяться соціальні мотиви? (Осел бідний, він не має грошей, тому й винен.
- Чому байка називається «Зачумлені звірі»? (Герої байки засліплені блиском золота, яке дає право на життя у цьому світі.)
ІІІ 1.Узагальнююча бесіда:
* Що ви дізналися про Ж. де Лафонтена?
* У яких байкарів поет запозичував сюжет?
* Скільки байок було написано поетом?
* Які недоліки людей і суспільства викриває Лафонтен у байці «Зачумлені звірі»?
* Якою чумою вражені звірі?
* Чи актуальні проблеми, порушені у байці «Зачумлені звірі»? Висловіть власну думку з цього приводу.
2.Домашнє завдання: виразно читати байку, відповісти на запитання в підручнику.