19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Підсумковий урок. «Питання геніальності Т. Шевченка».

Про матеріал

Розробка підсумкового уроку з української літератури у 9 класі. Питання геніальності Т. Г. Шевченка . Урок- дискусія. Обговорення обдарованості Кобзаря не тільки як поета.

Перегляд файлу

Підсумковий урок.  «Питання геніальності  Т. Шевченка».

Мета: оглянути вивчену поетичну спадщину Т. Шевченка, його малярського доробку, прози, драматургії; виявити той великий «духовний імпульс», який подала діяльність митця у боротьбі за політичну незалежність і культурне збагачення України; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, вміння узагальнювати, виділяти головне, суттєве із потоку інформації, раціонально використовувати навчальний час; формувати та розширювати світогляд  школярів; виховувати повагу до Т. Шевченка за його внесок у скарбницю української поезії, у розвиток української літературної мови, у світовий мистецький поступ.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, картинна галерея його малярського доробку,  фото пам’ятників Кобзаря у різних куточках світу.
ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Емоційна готовність школярів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

1.Вступне слово вчителя .
Ось уже з лютого ми з вами вивчаємо творчість Шевченка. Розглянули його нелегкий життєвий шлях,прочитали багато творів…Нещодавно і ви написали твір про великого Кобзаря. І ось читаючи ваші твори я зайвий раз впевнилась, що наш великий поет  асоціюється  у вас як :

  • поет;
  • художник;
  • борець за волю народу;
  • основоположник української мови;
  • громадський діяч, що має вплив у певних колах.

Роблю висновок, що в вашій уяві виник канонічний образ  дядька в смушевій шапці з суворим і проникливим поглядом. І хоч я просила вас викласти свої  особисті думки, а не ті шаблонні фрази, якими рясніє Інтернет.  В двох словах скажу основні думки:
-якби не написаний «Кобзар»,чи був би всесвітньо відомим Шевченко?
-основоположник  української  мови,але ж до нього були Котляревський та Квітка-Основ’яненко і мова наша в ті часи не була забороненою,ба навіть модною.
-чи пророк Шевченко?Чи може просто ми 200 років тупцюємо на місці?
Проблемне питання:

Ми знаємо, що він був дуже талановитим художником і самостійно досяг академічного рівня ,але йому допомогли І.Сошенко, К. Брюллов, Є.Гребінка…Шевченко став відомим у вузькому колі суспільства. І раптом показав себе, як письменник, чому саме цей талант так підносять українці. Може письменнику просто пощастило жити у часи, коли українська мова і  культура не були заборонені, а навіть були модними. Започаткував моду М.Гоголь. Шевченко ж писав вірші про життя простого народу. Шевченко – пророк? Він писав про Україну  - велику руїну, але це не пророцтво, а лише говорить про те, що ми за 200 років нічого не зробили, тупцюємо на місці, живемо так само?
Так, українська мова прийшла до нас з творами Шевченка, але і Шевченко знав, що йому передували  Котляревський та Квітка- Основ’яненко. А на початку творчості свої твори обговорював з Кулішем…Тому основоположником української мови називати Шевченка несправедливо.
Чи можемо ми  стверджувати, що Шевченко геніальний поет чи спростувати це? Питання залишаємо поки що відкритим.
На  фоні класичних ця відповідь звучить чомусь досить переконливо? Правда ж? Якщо в Інтернеті ввести в пошук « Шевченко» то більше 1.5 млн відповідей видає, але яка ця інформація? Правдива чи не правдива, але вона однакова,однотипна: «він боровся за неньку Україну»,
«Він боровся проти кріпацтва», «він боровся проти царату»  і т.д. Тому люди, що думають інакше – переконливіші. Є люди, що за рахунок скандалів роблять собі ім’я по суті просто руйнуючи ідеали, доречно привести тут слова  Ліни Костенко:

Як легко плюнути в велике –
У нього точно попаде.
Усе бридке й усе безлике
Тоді собі ціну складе

Як легко висміяти вчинок
Як просто – знищити талант
Щоб обезкровити людину
Достатньо слів – не треба ран.

Або

"Толпа жадно читает исповеди, записки.личные письма, потому что в подлости своей радуется унижению высокого, слабостям могущего. При открытии всякой мерзости она в восхищении. Он мал, как мы, он мерзок, как мы! Врете, подлецы: он и мал и мерзок — не так, как вы — иначе. " (А. С. Пушкин)


III.Засвоєння нових знань

Для чого я це все вам кажу? Бо хочу попередити, що справа стосується не тільки Шевченка, а й будь-якої видатної особистості. Тому ми перш за все повинні вміти мислити критично.
 Для початку давайте визначимося з вами, що таке здібності, обдарованість, талант і геній.

Здібності – схильність до певних предметів наук видів мистецтва, а
обдарованість - це розвинені здібності в певній сфері діяльності,
талант – високий рівень обдарованості здібностей у порівнянні з іншими суб’єктами з тєї ж галузі,
геніальність вища ступінь обдарованості, (доречною тут є фраза «талановита людина – талановита в усьому»).

Отже, по суті здібності має кожна людина, від того на скільки наполегливо вона буде працювати над цими здібностями залежить рівень її досягнень.
Геніальність – вища ступінь обдарованості. Чи можна талант розвинути у геніальність – це питання не визначене навіть науковцями. Геніальність  – це щось принципово нове, щось важливе для всього людства, але які ознаки геніальності? Це питання лишається відкритим. Давайте з вами спробуємо охарактеризувати Шевченка. Що кожен із вас може сказати про нього, хто він, ким і яким він був? Що зробив особливого у своєму житті? 

          Взагалі постать Шевченка багатогранна і якщо вже ми взялися довести геніальність цієї людини, то мабуть треба згадати його таланти.

1.Шевченко-поет.

Перш за все всесвітньго визнання він досяг завдяки «Кобзареві» .
2.Шевченко- художник.
Вже згадували ми сьогодні,  що саме любов до малювання вивела Шевченка у світ, саме як художника його помітив Сошенко і разом з друзями викупив поета з кріпацтва.

Художник, адже перше його покликання саме художник, він самостійно здобув звання академіка, закінчивши академію мистецтв, і був би визначним художником, аби не обрав шлях боротьби.

3. Шевченко-драматург
Крім того, що був він художником, поетом, крім віршів, поем, балад є у його творчому доробку прозові та драматичні твори,
значна кількість прозових творів, у тому числі російською мовою, на жаль,є тільки один із дописаних драматичних творів, про інші відомо із записів з його щоденника, але мабуть постійні обшуки змушували знищувати свої праці, але все ж внесок у драматургію української літератури  значний.
 

4. Шевченко- дослідник

Але є і білі плями в його біографії, зокрема досить мало ми знаємо подробиць про життя у засланні, зокрема в Кост Аралі, де для полегшення його служби, його включили в дослідницьку експедицію. Дослідник - найменш досліджена сторінка його життя. Неймовірно важкі умови життя у засланні, заборона і писати і малювати… Тараса Григоровича в солдати відправлено з таким вироком: „Художника Шевченко за сочинение возмутительных и в высшей степени дерзких стихотворений определить в Оренбургский отдельный корпус, поручив начальнику иметь строжайшее наблюдение, дабы от него ни под каким видом не могло выходить возмутительных и пасквильных сочинений». Миколі Першому цього здалось мало, і він власноручно приписав: „Под строжайший надзор и с запрещением писать и рисовать”.

     5.Шевченко-філософ.

6. Шевченко-педагог

А чи можна назвати його педагогом? І з яких творів ми це бачимо? Хоч як педагог він ніде не згадується,ю але питання освіти завжди турбувало його, починаючи від пияка дяка до інститутів для панянок…
 

Як бачимо він талановитим себе проявив у різних галузях, а ще він був фольклористом, громадським діячем, гарно співав і був жартівливої вдачі(про музику Верді та картину віслюка,і кожух.)


Портрет і бачення Шевченка різними художниками.

Образ Шевченка, о зародився в нашій уяві може бути досить далеким від дійсності. Для початку звернімося до його портрету. Це один із найвідоміших його портретів, написаний через десять років після смерті Шевченка – канонічне зображення, таким його бачив художник, а де він його побачив? І з фото намальовано портрет. Папаха, модні чоботи на показ, весела людина, щасливе з гумором обличчя…

І.Репін  «Не ждали», Некрасов і Шевченко… чому у цій родині висять ці портрети? В простій інтелігентній сім’ї … Значить він був популярним.  А в родині, де хочуть змінити життя, висить портрет Шевченка, значить слави поета він здобув ще за життя ( ви тільки уявіть – «Кобзар» вийшов, коли йому було 26 років!!! )
Згадується Шевченко і в серіалі «Доктор Хаус» (подробиці в інтернеті) - це говорить про всесвітню славу поета, говорить про це і кількість пам’ятників по світу – біля 1.5 тисячі, більшість з них з цікавою історією, головним є пам’ятник у Каневі на Чернечій горі, де поховано Шевченка, як він і заповідав у «Заповіті». Цікавим є і той факт, що «Заповіт» перекладено більш, як на сто мов, це унікальне явище  для твору громадянської лірики, написаного про Україну,  для України, як послання до українців, але читають і інші народи.

Парадоксально?Шевченко взагалі парадоксальний, ажде думаючи, що помирає він пише заповіт нащадкам, що легко запам’ятовується і розбирається на цитати (це стосується усієї його творчості).Який віршований розмір поезії ? Ямб, хорей чи може інший? Рахуємо склади – 14 – коломийка, а це – народні жартівливі пісні, уявіть – людина помирає, пише заповіт, думаючи про майбутнє держави, а в душі коломийки….

 

IV.Підсумки уроку.
І повертаючись до питання геніальності, чи можемо ми зробити висновок, що Тарас Григорович Шевченко видатна особистість, є не просто отим канонічним образом суворого дядька у смушевій шапці, а багатогранна особистість, інтелігентна людина. Він не був бідним, як це раніше любили показувати, але він був простою людиною, що мріяла про сім’ю і хату на Україні. Як поет він завжди актуальний, в усі часи його «Кобзар» є надзвичайним!!! Але його «повісили» на стіну, сказали, що він великий чоловік і перестали вивчати…
От цікаво, якби зараз він прийшов і подивився на нас, чи сподобалось би  ми йому?

Думаю кожне покоління бачитиме і читатиме по-своєму Шевченка.
Останньою його фразою була: «Я спущуся вниз і наведу порядок»….
 

V.Оцінювання.

 

VI.Домашнє завдання.
П.Куліш біографія і роман «Чорна рада».

 

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку