Ключарьова О.М. Підсумковий урок з читання "Літературо - казковий ярмарок".
Матеріал складений у вигляді сценарія, який можна використати як підсумковий урок з читання за розділом Українські народні казки, а також як позакласний захід в 1-3 класах
Виховний захід
для учнів 1-2 класів
Літературно – казковий ярмарок
Мета. Поглибити та розширити знання дітей про український народний фольклор: казки, загадки, пісні. Розвивати пам'ять дітей, цікавість, спостережливість, мислення, зосередженість. Виховувати любов до рідної мови, звичаїв та обрядів українського народу.
Обладнання. Кошики, горщики, миски, ложки для ігор, карточки з картинками казок, овочі, інвентар до вистави казок.
Підготовча робота. Розучування з дітьми українських пісень, віршів, таночків; підготовка вистави.
Звучить українська народна мелодія.
1 ведучий
На ярмарок поспішайте,
Сміх і жарти доставайте,
Веселіться і співайте.
2 ведучий
Платять нам не гривнями,
А піснями дивними,
Танцями веселими.
Ведучі розкривають завісу.
Вчитель
Щоб зайти на ярмарок
Ворота відчиняй,
Казку продавай.
Торговці за столами. На столах різні речі.
Вчитель
Гості дорогі!
Подивіться на казковий наш базар
Різний є для всіх товар.
Можна все отут знайти,
Так заходь і щось купи!
Чим торгуєш господиня?
1 господиня
Казку продаю в мішечку.
Тільки він чарівний, загадковий.
Дуже міцно зав’язаний,
Ви загадки мої відгадайте,
дивись, і мішечок розв’яжеться.
Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі.
Тут лисичка прибігає,
Мерщій півника хапає.
Біжить котик рятувати,
В лисиці півника забирати. (“Котик і півник”)
Я- бичок- третячок.
Солом’яний в мене бочок.
Із соломи дід зробив,
Бік соломой засмолив. (“Солом”яний бичок”)
Виріс цей хлопчина
З малої деревини.
У печі зміючку спік,
Сам на дерево утік.
Його гусятко врятувало-
На крилечка свої узяло.
Принесло до тата й мами
Частувати пирогами. (“ Івасик- Телесик”)
На голову глечик лисиця оділа,
Мерщій до річки поспішила,
Скоріше глечик сворити,
У річці жартуна втопити.
І не подумала лисиця,
Що і сама може втопитись. ( “Лисичка та глечик”)
В древнім Києві він жив.
Кожу м”яв, дітей любив.
За царівну заступився.
Злого Змія переміг. ( “Кирило Кожум’яка”)
Що за хата на узліссі?
Вся ворушиться, дрижчить.
Де не взявсь, кабан біжить.
Тут і вовк іде, й ведмідь,
Й кожен в хатці хоче жить.
Так вже тісно їм усім-
Ось- ось- ось порветься дім.
Що за дім такий лежить,
І ворушиться, й дрижить? (“Рукавичка”)
Спік негайно у печі
Пиріжки та калачі.
Мишенят не пригощав,
Бо жоден з них не помагав. (“Колосок”)
Маленьке, сіреньке біди наробило,
Щось біле, кругленьке хвостиком розбило.
Сумує і плаче бабуся,
дідусь витирає сльозу,
а курочка кудкудаче.
Як називається казка? ( “Курочка- Ряба”)
Розкажу вам, діти, казку
Я про кішку і собачку,
І про діда, і про бабу,
І про мишку- Сіроманку.
Я скажу, а ви згадайте,
Назву казки відгадайте. ( “Ріпка”)
1 господиня.
Ой, так гості молодці,
Всі загадки відгадали
Казки правильно назвали.
Розв’язався в нас мішечок!
Лунає музика. З’являється Лисичка, співає пісню.
Пісня Лисички.
Я Лисичка, я сестричка
Не сиджу без діла.
Я гусяток пасла,
Полювать ходила.
А тепер мені в неділю
Треба відпочити.
Свою хатку гарнесеньку
Треба прикрасити.
А щоб краща, а щоб краща
Була моя хатка.
Піду у гайочок
Квіточок нарвати.
Ведуча.
Лисичка – сестричка до нас на ярмарок завітала.
За півником, чи за рибкою прийшла?
Лисичка.
Почула про ярмарок і прийшла
на вас подивитися, себе показати.
А ви мене впізнали?
В багатьох українських казках я побувала.
І хочу перевірити, чи знаєте ви казки.
Вікторина. (Вчитель читає уривки з казок, діти відгадують.)
- Чого ти, Зайчику- побігайчику, плачеш?
-Звір страшний, лисичко- сестричко, в моїй хатці сидить, Ведмідь гнав – не вигнав, і вовк гнав, та не вигнав.
- А я вижену... ( “Коза – Дереза” )
Запросили Вовк, Ведмідь, Дикий кабан і Зайчик Лисичку з Паном Коцьким на обід. Погодилася Лисичка, але застерегла їх:
- Я з ним прийду, а ви поховайтеся, бо він розірве вас.
( “ Пан Коцький” )
-Ану-ну, ще заспівай! Сідай у мене на язиці, щоб мені чутніше було.
От він сів та й давай співати:
- Я по коробу метений...
- А лисичка його гам! Та й проковтнула.
( “Колобок”)
Лягла лисичка на шляху та й лежить. Їдуть чумаки з рибою; вона притайлась, мов нежива. Чумаки дивляться – яж лисиця.
-Візьмем собі...
Скинули її на останній віз та й поїхали. Їдуть... А лисичка- сестричка бачить, що вони не дивляться, та все кидає по рибці на дорогу...
( “Лисичка-сестричка та Вовк- панібрат” )
Закликала лисиця журавля в гості до себе. Зварила молочної кашки – дуже смачної! – і подала на тарілочці.
( “Лисичка та Журавель” )
-Е,- каже лисичка,- се можна дуже добре зробити. Ось давайте я вас поділю!
Лисичка переділила сир надвоє, й каже:
-Ні, оцей шматочок- більший, треба порівняти.
Так й надїла одного шматочка...
( “Лисичка в суддях” )
Лисичка звертається до другої господині.
Лисичка.
Чим, господарка, торгуєш?
2 господиня.
Різний у мене є товар.
Тільки товар цей незвичайний.
З різних казок до мене потрапив.
Треба речі ці розібрати
І по казкам розташувати.
Вчитель.
( Гра. ) Запрошую 4 команди з трьох учнів. На столі картки з малюнками до казок. Яка команда швидше складе казку.
Вчитель.
Що за ярмарок без пісень і танців. Музики заграйте.
Дівчина.
Гей хлопці та дівчата,
Давайте затанцюємо,
Казковому ярмарку
Усмішки подаруємо.
Дівчата та хлопці виконують український танок.
3 господиня.
Купіть, люди добрі, чудові ложки.
Ложки ці кольорові, різними візерунками розмальовані.
В дитинстві грати ми любили
Картоплю ложкою носили
І в решті той перемагав,
Хто з нею швидше прибігав.
Скоріше картоплю в глечик клав,
І ложку друзям віддавав.
Гра – естафета “Перенеси картоплю”.
Вчитель.
Скільки книжок на ярмарку можна побачити. Валентина Миколаївна, бібліотекар школи, з ними нас познайомить.
Виступ бібліотекаря.
Вчитель.
Мила господиня, де твій товар? Чи не донесла його, розгубила?
4 Господиня.
Товар мій незвичайний. Як відкрию свій кошик, товар мій оживе. А зможу відкрити тоді, коли загадки мої відгадаєте.
Маленьке, сіреньке, а хвостик, як шило. ( Мишка.)
Рано встає, всіх піснею будить. (Півник.)
Вчитель.
Допоможіть, діти, загадки відгадати, чарівний кошик відкрити.
Діти загадки відгадують. Виходять Півник і двоє мишенят. Показують казку “Колосок"
Інсценізація казки
«Круть і Верть»
Діючі персонажі:
Круть - дуже активне, рухоме мишеня
Верть - сором'язливе, нерішуче мишеня, копіююче свого брата
Півник - особа, старша за віком від мишенят
Автор - людина за кадром
Автор
Жили в одній оселі у долині чистій
Два брата мишеняти й Півник голосистий
Він кожного ранку їх співом будив
І, день у день, мишеням говорив:
Півник
Милі мої мишенята,
Любі ви мої малята!
Ранок на вулиці - треба вставати!
Хто буде зі мною у дворі` працювати?.
Сьогодні вранці (пауза), через поле я ішов
І ось, цей стиглий колосок, я там знайшов.
Тепер, що з ним роби`ти? - підкажіть,
Щоб смачних пиріжків нам підсмажи`ть!
Мишеня Круть
Колосок спочатку треба, ретельно весь обмолотити,
Мишеня Верть
А з зе`рна, на млині, пухкого борошна зробити
Півник
Хто з вас це зробить, мої мишенята?
Поки для пічки дрова буду я руба`ти.
Мишеня Круть
Ім'я мені - Круть
Не можу я на місті буть.
Втомився з ранку я чекати,
Коли ж таки я буду грати!
Мишеня Верть
А, я…?! , а, я ?! - однаковий із братом!
З ним поруч бути - справжнє свято
На нього хочу бути схожим.
Тобі, мабуть, ми потім допомо`жем?!
Півник
Хай буде так, -
Автор
їм Півник відповів.
Взяв ціп і сам, той колосок обмолотив
Та склавши всі зерня`тка у мішок
Пішов він до млина - до лісу, за горбо`к.
Півник
Сюди Круть, сюди Верть! Я борошно приніс!
Хто буде з вас роби`ти, для пиріжків замі`с?
Автор
Круть відповів:
Мишеня Круть
Я ще у схованки не догуляв
Автор
Не забарився й Верть:
Мишеня Верть
А, я - я буду там, де брат сказав
Півник
Гаразд, тоді я буду тісто сам міси`ти.
Сам буду піч топи`ть і пиріжки ліпи`ти.
Автор
У Півня працьовитого, все смачно так виходить
Які рум'яні пиріжки! - хоч вперше їх в житті він ро`бить.
Не встиг він з їжею, ще відійти від пе`чі,
Як Круть і Верть вже за столо`м, поки`давши на вулиці всі речі.
Здивований Півник, аж тут їх питає:
Півник
Чи це мені здає`ться? Чи за столом я Крутя з Вертєм маю?
Скажіть мені, будь ласка, хто в полі колосок знайшов?
Хто зе`рняток намолотив і до млина пішов?
Мишеня Круть (із сумом)
Це, ти Півнику
Мишеня Верть (із сумом)
Це, справді так
Півник
А хто дро`ва колов? Хто тісто заміси`в?
Хто піч топи`в та пиріжки туди сади`в?
Мишеня Круть (із сумом)
Це, ти Півнику
Мишеня Верть (із сумом)
Це, справді так
Півник
Тож, добре поміркуйте, милі мишенята,
Як ваш сьогодні день пройшов, мої любі` малята!?
Потрібно не ба`йдики, з ранку до вечора, би`ти.
А треба, ще й вдома щось корисне роби`ти!
Автор
Вилазять вони з-за столу та Півник їх і не трима`є
Хто ж лі`нюхів смачними пиріжками пригоща`є!
Та Слава Богу, все відбуло`ся в пе`вний строк
І Круть та Верть для себе з того винесли урок
З того моменту Півнику вони усім допомага`ють
І ціну дружбі й праці вони вже чітко знають
Всі діти-артисти співають пісню
Текст пісні "Приходьте в гості до нас"
1
Якщо ви не так вже боїтеся Кощія
Або Бармалея і Бабу Ягу,
Приходьте в гості до нас скоріше,
Там, де зелений дуб на березі.
Там гуляє чорний котище вчений,
П'є він молоко і не ловить мишей,
Це справжній кіт говорить,
А на ланцюгу сидить Горинич-змій.
Приспів:
Приходьте в гості до нас,
Мерщій приходьте в гості до нас!
Кот про все розповість вам,
Тому що він бачив усе сам.
Ах, як тихо і темно!
Ах, як прекрасно і чудово!
Ах, як страшно і смішно,
Зате в кінці все буде добре!
2
Ти дізнаєшся багато чарівних історій:
Тут тобі і "Ріпка", і ключ золотий.
Тут і Чорномор, той самий, який
Дарма всіх лякав своєю бородою.
А зрештою, всьому світові на диво,
Після пригод, битв і бійок,
Станеш ти веселим, як Буратіно,
І дуже розумним, як Іван-дурень!
Приспів.