Підготувала вчитель
української мови та літератури
Дунковицької ЗОШ І- ІІ ступенів
Мигович Віра Юріївна
Тема. Систематизація та узагальнення знань з теми «Дієслово».
Підсумковий урок. Сім чудес Закарпаття. 7 клас
МЕТА: узагальнити і систематизувати знання учнів про дієслово як самостійну частину мови; вдосконалювати навички знаходити дієслова у тексті, визначати їх граматичні ознаки і синтаксичну роль, підвищувати культуру усного і писемного мовлення; виховувати патріотичні почуття, гордість за свою Батьківщину, за свій рідний край – Закарпаття.
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого
Форма проведення: урок – подорож
Цілі уроку
Діти знатимуть: загальне значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль
Діти вмітимуть: знаходити дієслова серед запропонованого матеріалу, визначати їх граматичні ознаки; правильно записувати дієслова відповідно вивчених орфограм та аргументувати їх.
Обладнання: Мультимедійна презентація, підручник, дидактичний матеріал, роздавальний матеріал; сигнальні картки для визначення часу дієслова.
Міжпредметні зв'язки: географія, література, музика, історія.
«Уся яскравість мовлення у дієслові,
адже дієслово – це дійова сила характеру»
Ю. Бондарєв
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Здоров’я щиро зичу Вам.
І ось іще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось знаннями й пером,
Щоб упірнуть у мовну нам безодню!
ІІ. Повідомлення теми, мети та цілей уроку
1. Вступне слово вчителя.
Ми закінчили вивчати тему «Дієслово» з великого розділу мовознавчої науки «Морфологія».
Сьогодні урок узагальнення й систематизації знань із цієї теми. Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати дієслова, визначати їх граматичні ознаки, правильно використовувати дієслова в мовленні.
Гадаю, під час сьогоднішньої роботи ви не загубитеся в часі, подолаєте перехідність, не спіткнетеся через дієвідміну, впораєтеся з видом, для вас не стане перешкодою спосіб. І взагалі, робота з дією буде корисною і цікавою. І ви з нею справитеся легко.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Слово вчителя.
Рідний край – це місце, де родився,
Це частина нашого життя.
Тут початок усього нового –
Нашого із вами майбуття.
Закарпаття – це моя країна,
Казка надзвичайно чарівна,
А яка веселка тут барвиста!
Кращої у світі не бува!
Сьогодні наш урок пройде у вигляді подорожі до найцікавіших місць нашого краю. Наша мандрівка попрямує до семи чудес Закарпаття. Давайте здійснимо подорож по цим місцям разом з дієсловом. Нашим путівником буде магічне число сім. Сім нот, сім днів тижня, сім кольорів веселки, сім чудес світу…Ви здивуєтесь, але і клас, у якому ви зараз навчаєтесь, також сьомий. Отже в путь!
ІV . Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Але, щоб взяти участь у подорожі, слід придбати путівки, вартість яких виражається не грішми, а вашими знаннями. З кожної подорожі мандрівники повертаються з приємними враженнями та везуть друзям подарунки. Ви теж маєте змогу привезти гостинець – оцінку за урок.
Оголошую аукціон розпродажу путівок.
Виконання домашнього завдання і є підтвердження наявності путівки. Зараз з’ясуємо чи нема серед нас «зайців». (Перевірка наявності домашнього завдання)
1. Першим чудом нашого краю є ОЗЕРО СИНЕВІР
Щоб відвідати це чудове місце, слід пригадати теорію і відповісти на запитання.
Гра «Ланцюжок» (Бліц-опитування)
ОЗЕРО СИНЕВИР
Вчитель. Справжньою перлиною Карпат є озеро Синевир, поетично назване Морським оком. Справді, воно нагадує око з висоти пташиного польоту. Посередині острівець, як зіниця ока, як зеленкуватий зрачок, а довге віття смерек і ялин – наче казкові вії.
Легенда про озеро Синевір
Колись у давні часи жив собі один багач. У нього була дуже вродлива донька, яку звали Синя, бо мала сині очі. Вона полюбила сільського пастуха Вира. Але батько дівчини заборонив їй зустрічатися з бідним, хоч дуже любилися. І молоді надумали втекти , щоб десь поселитися глибоко в горах і жити там, далеко. Але багач дізнався про втечу хлопця й дівчини. Відразу послав за ними погоню. Погоня наздогнала їх, коли були в ущелині межи високими скалами. Переслідувачі не знали, як до них доступити і скинули на хлопця згори величезний камінь, який упав і роздавив його. Дівчина дуже плакала. Вона тут же поховала хлопця, а сама сіла на той камінь і гірко лила сльози. І наплакала ціле озеро. Його й назвали Синевирським — од імен закоханих Сині й Вира.
ВОДОПАД ШИПІТ
2.Вчитель. Наступна наша зупинка буде біля водопада ШИПОТА. Але , щоб побачити всю цю красу вам потрібно швиденько записати речення, ставлячи дієслова, що в дужках, у потрібній формі, визначити спосіб дієслів.
Якщо б ти (мовчати), то (залишатися) б мудрим. (Стримувати) себе у всьому, а найбільше – у словах. Одне погане слово (сказати) – (почути)десять. Слів не (розкидати) – добру славу (мати). Раз (промовчати), де слід, і (відвертати) тисячу бід. І риба б (співати), якби голос (мати).
Якщо б ти мовчав, то залишився б мудрим. Стримуй себе у всьому, а найбільше — у словах. Одне погане слово скажеш — почуєш десять .Слів не розкидатимеш — добру славу матимеш. Раз промовчиш, де слід, і відвернеш тисячу бід. І риба співала би, якби голос мала би.
Робота з підручником біля дошки ( Вправа 170)
Вчитель: Отже, які способи дієслів ви знаєте?
Водоспад Шипіт - одне з семи природних чудес України - найкрасивіший водоспад Закарпаття, розташований на північних схилах гірського масиву Боржавських полонин біля підніжжя гори Гимба, що у селі Пилипець Міжгірського району. Ущелина, де знаходиться водограй дуже мальовнича, оточена буковими лісами та віковічними смереками.
Водоспад причаровує всіх своєю незвичайною природною красою. Падаючи численними мальовничими каскадами з 14-ти метрової висоти кришталево чиста вода розбивається об каміння, утворюючи міріади діамантових краплинок, що переливаються дивовижними барвами у променях карпатського сонця.
Водоспад красивий будь-якої пори року. Улітку, у найбільш посушливі часи, водоспад являє собою невеличкий струмок, що збігає каскадом по декількох скельних уступах. Взимку він частково замерзає, утворюючи цікаві фігури. Та найбільше приваблює він навесні, коли тануть сніги та осінню в період рясних дощів . Саме тоді повноводий красень гучить на всю околицю, розповідаючи давню легенду про кохання.
Легенда про водопад Шипіт
Колись у селі Пилипець жили дві сім’ї. В багатшій родині росла красуня донька, яка була гордістю батьків. Знатна і хороша собою дівчина приваблювала чимало багатих сватачів. Та серцю не накажеш: покохала вона Іванка з бідної родини. Аби батьки не дізналися про їхню любов, закохані почали зустрічатися таємно, біля підніжжя гори Великий Верх. У безлюдному місці лише природа була свідком їхніх побачень.
Та шила у мішку не сховаєш. Про їхнє кохання говорило все село, чутки дійшли й до матері. Якось простеживши за донькою, вона стала свідком їх зустрічі. У гніві вона всіляко лаяла молоду пару. Аж раптом небо страшенно загриміло, блиснуло та почалася злива. Бурхливі каламутні потоки вмить підхопили Іванка та Марічку й понесли у провалля. Спочатку вони трималися за руки, та раптом водоспад силоміць роз’єднав їх долоні та відкинув у протилежні сторони.
Мати дівчини, що стала свідком страшної трагедії, відтоді щодня приходила до водопаду. Аж поки у ніч на Купала їй не почувся голос доньки, яка шепоче до Іванка. Приголомшена згорьована мати крикнула: «Чуєте шепіт? Це вони між собою шепочуться». Відтоді водоспад прозвали «Шипіт».
Інший варіант походження назви говорить про те, що назва водоспаду «Шипіт» походить за його гучний голос, який вдалечині чується як шепіт.
3. Вчитель. Подорожуємо далі. Третім Чудом Закарпаття є Долина нарцисів – один з найкрасивіших куточків України, жива легенда Закарпаття, яка знаходиться в урочищі Кіреші між річками Тиса та Хустець (фото)
Один раз на рік вона перетворюється на справжнє диво. На зеленому оксамиті трав сходять мільйони білих зірочок диких нарцисів. Легким квітковим туманом вони вкривають підніжжя карпатських гір, створюючи просто дивовижної краси картину. Але, щоб нас впустили на територію, ви повинні виконати
«Музичний диктант».
- Зараз ви прослухаєте пісню. Випишіть з неї дієслова, визначте особу, число і час. Пісня «Долина нарцисів» Василя Дунця.
Карпатська легенда про Долину нарцисів
Карпатська Долина нарцисів теж має свою легенду.
У князя, що мешкав у старому Хустському замку, була красуня-донька. Дівчину, яка от-от мала досягти повноліття, звали Руся. Коли День народження настав, батько влаштував великий бенкет, накликавши в замок знатних вельмож і городян. Гості принесли дорогі подарунки, та був серед них і особливий, який сподобався князівні найбільше. Велика красива ваза, на якій, наче живі, мерехтіли квіти граціозного білого нарциса. То був подарунок від гончара Іванка. Закохані таємно від всіх зустрічались мало не щодня. А місцем побачень була мальовнича долина біля високих гір.
Одного дня князь таки довідався про побачення Русі та Іванка. Розлючений, він вхопив подаровану вазу і жбурнув її до низу з гори. Дрібним дощем розсипалась ваза, розбита об камінь. А на ранок у долині під горою почали сходити білі квіти, схожі на зірки синього неба на фоні зелені трави.
5. ЛИПОВА АЛЕЯ В УЖГОРОДІ
Вчитель. П’яте місце в рейтингу семи чудес Закарпаття займає Липова алея в Ужгороді. Вона має статус пам’ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення. Розташована вона на набережній річки Уж, займає площу 1 га, протяжність – 2,2 км. Славетна тим, що найдовша в Європі. Липи посаджені 1928 року чеськими ботаніками. Їх тут близько трьохсот. Алея стала улюбленим місцем для прогулянок мешканців міста. Липи різних сортів квітнуть майже цілий місяць. Існує легенда, що під однією з лип закопана капсула часу для прийдешніх поколінь.
Щоб пройтися набережною, між липами виконайте, будь-ласка, розподільний диктант.
Розподільний диктант
Записати дієслова першої дієвідміни - у першу колонку та другої дієвідміни – у другу.
Святку…мо, вивча…ш, знаход…ш, ненавид…те, сто...мо, схоч…те, лет…те, колиш…ться, осміл…ться, одяга…ться, захист…мо, пиш…ш, утриму...мося, змін…ться, тьопа…те, перестав…ш.
Ключ: у словах підкреслити другу букву від початку. З цих букв прочитати закінчення вислову давньоримського письменника Публія Теренція: «Якщо двоє роблять те саме,…»
І дієвідміна |
ІІ дієвідміна |
Святкуємо |
Знаходиш |
вивчаєш |
ненавидите |
схочете |
стоїмо |
колишеться |
летите |
одягається |
насмілиться |
пишеш |
захистимо |
утримуємося |
зміниться |
тьопаєте |
переставиш |
Вчитель. Про що ми з вами повторили? Подорожуємо далі.
ЦЕНТР ЄВРОПИ
Хочете побувати у центрі Європи? Тоді нам обов’язково слід відвідати Рахівщину. Запитаєте чому? А відповіддю на Ваше запитання буде: тому що центр Європи, а саме географічний центр Європи знаходиться саме в нашому мальовничому та незрівнянному краї. Точне місце знаходження європейського серця є село Ділове, що пролягає територією Рахівського району, Закарпатської області. Рахівський район розташований серед Карпатських гір, тому окрім жаданої поїздки до серця старенької Європи, Ви завжди матимете можливість подихати свіжим гірським повітрям та поринути у світ життя, побуту і традицій місцевого населення.
Але нам ще треба туди добратися, адже дорога не близька. Відстань від Ужгорода до с. Ділове – 194 км, приблизно 4 години їзди. Поки будемо їхати, спробуйте за малюнками впізнати фразеологізм, пояснити їх значення. (Додаток малюнки з фразеологізмами)
Робота з підручником
Двом учням біля дошки виконати вправу 168.
Спалювати кораблі – рішуче порвати з минулим, стати на новий шлях;
Топтати ряст – жити, ходити по землі;
Тягти волинку – повільність у роботі, навмисне затягування справи;
Співати дифірамби – надмірно захвалювати; вихваляти;
Бити байдики – ледарювати, нічого не робити;
Пекти раки – червоніти від чого-небудь (сором, перегрівання тощо…)
Прикласти руку – взяти участь у якомусь заході;
Надути губи – ображатися, гніватися;
Накивати п'ятами – втекти;
Напускати туману – навмисне заплутувати, перебільшувати, перебріхувати;
Вчитель. У селі Ділове, де розташований географічний центр Європи1887 року було встановлено кам'яний стовпчик, на якому латиною написали: «Locus Perennis Dilicentissime cum libella librationis quae est in Austria et Hungaria confectacum mensura gradummeridionalium et paralleloumierum Europeum. MD CCC LXXXVII» — що в перекладі означає «Постійне, точне, вічне місце. Дуже точно, зі спеціальним приладом, виготовленим в Австро-Угорщині, за шкалою меридіанів та паралелей, встановлений центр Європи. Рік 1887». Саме ці слова викарбувані на майже двометровому стовпі, що розташований між закарпатськими містами Тячів та Рахів, на трасі Мукачево-Рогатин. Цей знак пережив дві світових війни й дійшов до нашого часу у своєму первинному виді, але оскільки він виглядає досить скромно, його було вирішено доповнити ще одним знаком. Недивно, що це місце надзвичайно популярне серед туристів та подорожуючих, та й місцеві жителі неодноразово зупиняються, коло “Центру Європи”, проїжджаючичи його.
ГОРА ГОВЕРЛА
Вчитель. Тепер ми наблизилися до Карпат. Найвища гора українських Карпат - Говерла, не могла не увійти у рейтинг природних чудес Закарпатської області. Її висота - 2061 м. Гора вкрита альпійськими луками, де є цілий ряд рідкісних видів рослин і тварин. Підніжжя Говерли прикрашає кришталевий водоспад. Розташована вершина у масиві Чорногора на межі Закарпатської та Івано-Франківської областей за 17 км від кордону з Румунією.
- А щоб піднятися на вершину гори
Необхідно написати вірно дієслова з карток-завдань. (Додаток)
(1 учень працює біля дошки, інші – у зошитах. )
(Не) відвідав, (не) прийшов, (не) зчувся, (не) волити, (не) дописати, (не) здужати, (не) бачити, (не) притомніти, (не) покоїти, (не) вивчив, (не) кладіть, (не) хтувати.
- Отже, як пишеться не з дієсловами?
Ще пограємо у гру «Світлофор»
Гра «Світлофор».
Використовуючи сигнальні картки, визначити час почутих дієслів.
Напишу, порадьте, читав, перечитав, буду читати, виїхали, приїду, граю, грав, одягає, переодягнула, знаю, знати, біжать, перебігаю, прибіг, світає, світити.
Гора Говерла та її леґенда
Про Прут і Говерлу існує кілька схожих леґенд. За однією із них, вони колись були хлопцем та дівчиною, які кохали одне одного, допоки про це не довідався грізний Мольфар, батько дівчини. Щоб Прут не знайшов Говерлу, Мольфар сховав її, перетворивши у гору. Прут знайшов кохану й довідався, що відчарувати її можна, але потрібно встигнути вийти до світанку на вершину гори. Та не встиг він... Сів він тоді на схилі Говерли і гірко заплакав. Так і досі він плаче, а його сльози перетворились у річку Прут, що витікає з вершини. Відтоді й поєднались назавжди ріка Прут і гора Говерла.
СОЛЯНІ ПЕЧЕРИ СОЛОТВИНА
Вчитель. Завершує список семи природних чудес Закарпаття цілющий куточок - солекопальні у селі Солотвино. Тут, практично, на кордоні з Румунією є теплі соляні озера, аналогічні ізраїльському Мертвому Морю. Вода в озерах термальна, мінеральна та солена з рідкісними елементами. Купатися в цих озерах просто сюрреально - вода тримає на поверхні. У соляних печерах Солотвина найчистіше повітря – тут міститься в 10 разів менше мікроорганізмів, ніж в операційній. Воно насичене біоактивним аерозолем хлористого натрію, що оздоровлює слизову дихальних шляхів. У соляній товщі практично немає радіації й електромагнітних хвиль, алергенів і шкідливих газів. Цілий рік під землею температура 22-23 градуси, вогкість 20-40%.
- А щоб вам дозволили скупатись у соляних озерах або побувати у соляних печерах ви повинні виконати тестові завдання за допомогою яких дізнаємось, з якими знаннями ви підійшли до контрольної роботи.
1. Які види має дієслово?
А)Теперішній і майбутній;
В)дійсний і наказовий;
Б)простий і складний;
Г)доконаний і недоконаний.
2. У якому рядку всі дієслова теперішнього часу?
А)Питати, мити,класти, іти;
Б)перетворила, забігав, плакав, дивлюся;
В)іду, колоситься, мріємо, зріють;
Г)перетворюють, кохає, живе, плакатиме.
3. Виділіть речення, у якому вжито дієслова минулого часу.
А)Чую, земле, твоє дихання, розумію твій тихий сум.
Б)Лягло сонце за горою, зірки засіяли.
В)Бринять живою радістю ліси, як ранок спалахне на небокраї.
Г)Осінь ходить, яблука золотить.
4. Виділіть речення, у якому вжито дієслова майбутнього часу.
А)Забіліли сніги, забіліли пухнасті, і украли вони в білу шубу поля.
Б)Буде спати зерно, щоб прокинутись в щасті, коли сонцю обійми розкриває земля.
В)Засинають поля, облітає гілля, і садами по жовтому листі лине осінь в багрянім намисті.
Г)Люблю дітей, та й як їх не любити.
5. Виділіть рядок, у якому названі способи дієслів.
А)Теперішній, майбутній, минулий;
Б)якісний, відносний, присвійний;
В)доконаний, недоконаний;
Г)дійсний, умовний, наказовий.
6. Категорії особи не мають дієслова
А) майбутнього часу;
Б) минулого часу;
В) теперішнього час
Вчитель . Обміняйтеся, будь ласка, зошитами із виконаними завданнями. Виконаємо взаємоперевірку.
(1. Г; 2. В; 3. Б; 4. Б; 5. Г; 6. Б.)
V. Підсумок уроку
Слово вчителя. Сім чудес Закарпаття - це лише невелика частина всіх природних об'єктів області, які могли б претендувати на це звання. Ми з вами, мандруючи з місто в місто, повторили усі знання про дієслово. Мандруючи, ви добре попрацювали. Всі завдання виконано і я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння застосовуєте на практиці.
Оцінювання учнів
Слово вчителя. Ви повертаєтесь додому з подорожі з подарунками — це оцінки за ваші знання, це такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить : „ Учити - за плечима не носити ".
Друзі! Летить невпинно час,
І сторінки історія все пише.
Можливо, там згадають і про нас,
А кожний, впевнена, свій слід залишить.
Навчаючись, духовно ви зростіть,
Нехай тільки на благо діє слово.
У пам’яті найкраще збережіть,
А в серці – материнську, рідну мову.
VІ. Домашнє завдання.
Для всіх: підготуватися до контрольної робота за темою «Дієслово».
Індивідуальні: створити завдання за вивченою темою для однокласників.
За бажанням: підготувати творчі роботи за вивченою темою (вірші, загадки, кросворди, ребуси)
1