Українська мова 3 клас
Підсумковий урок за темою «Іменник».
Формувати групу компетентностей:
- Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української літературної мови та мовленнєвого етикету.
- Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними джерелами інформації;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.
Очікувані результати.
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі.
Сприймає монологічне висловлення та аудіо матеріали.
Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання в усній та письмовій формі.
Розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого висловлення (казка, вірш, розповідь про події з життя) або побаченого (про спостереження за чимось/ кимось).
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання до іншої особи, уживає ввічливі слова.
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини)
Бере участь в мовних іграх.
Розрізняє іменники серед інших частин мови, орієнтується в граматичних характеристиках іменника, як частини мови.
Розрізняє назви істот та неістот, власні та загальні назви, виділяє рід, число іменника.
Підбирає іменники – синоніми та антоніми , виділяє їх серед запропонованої групи слів.
Створює міні-проекти на запропоновану тему. Вміє пояснити свій вибір, обґрунтувати свою думку.
Проводить дослідження щодо спільності звучання та лексичного значення деяких українських слів та слів західнослов’янських мов країн, в яких перебувають деякі учні класу.
Тип уроку: урок–квест практичного застосування знань, умінь і навичок з елементами театралізації.
Обладнання: сигнальні картки, підручник Н. Кравцова «Українська мова і читання» 1ч., 3 клас, презентація, медіа матеріали, костюм для короля Іменника.
Перебіг уроку.
І. Організація класу до роботи. Створення психологічного настрою.
- Добрий день !
У добрий час радо ми вітаєм вас.
Здоров’я, щастя бажаємо.
Урок рідної мови розпочинаємо.
Я зараз скажу 3 фрази, а ви на кожну з них відповідатимете: «Краще і краще!»
ІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
«Дорогі третьокласники!
Я знаю, що ви закінчили вивчати тему «Іменник». Тож запрошую вас до себе на гостину. Щоб потрапити вам в моє королівство, вам потрібно буде пройти квест і перевірити свої знання з вивченої теми. Бажаю успіху. І чекаю на вас. Моя порада: шукайте іменники!»
Нам іменник надав маршрутний лист. Нам буде потрібно пройти такі станції «Закодоване слово», «Веселі перегони», «Світлофор», «Вибіркова», «Відпочивайка», «Пізнавальна», «Сортувальна».
Тож розгортаймо свої записники мандрівників, в які сьогодні перетворилися ваші зошити, записуємо дату нашої подорожі і шукаємо слово-підказку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Завдання: розгадати ребус, зробити звуко-буквений аналіз слова, і скласти з ним речення.
Знання
Знання - найбільший скарб людини.
Мабуть, Іменнник хоче нам надати підказку, що ті знання, які ми отримали при вивченні теми, стануть нам в нагоді і допоможуть пройти квест.
Завдання: згадайте, що ви знаєте про іменник. Пограйте в гру «Так чи ні». Що ж ми знаємо про іменник?
Іменник взяв собі на плечі
Велике діло - називати речі:
Ім’я, найменування і наймення.
Робота. Біль. І радість. І натхнення. Д.Білоус
Хмарка. Сонечко. Дитина.
Пташечка. Квітка. Тваринка.
Посмішка. Літо. Краса.
Мрія. Сон. Чудеса.
Стежечка. Зайчик. Травичка.
Вовчик-братик. Лисичка-сестричка.
Друзі. Розваги. Футбол.
Здоров’я. Біг. Баскетбол.
Мама. Тато. Родина.
Добро. Толерантність. Людина.
Все це іменники. Чудова країна!
Найбільша у світі їхня родина. Т. Крикота
Гра «Так чи ні» (позначаємо в зошиті + або –) :
-Іменник - це частина мови, що означає назву предмета і відповідає на питання Хто? Що?
-Іменники бувають чоловічого, жіночого, середнього роду.
- Іменники змінюють свій рід.
- Власні іменники пишуться з великої букви.
- Всі іменники вживаються тільки в множині.
- Іменники є назвами істот і неістот.
Перевірка:+ + - + - +
IV. Узагальнення і систематизація знань учнів.
3. Станція «Світлофор»
Завдання: Розподіли іменники за родами, просигналь карткою: ч.р. - червоний колір, ж.р. - жовтий колір, с.р. -зелений колір.
Краса, політ, сонце, поет, дружба, кошеня, метелик, країна.
4 Станція «Вибіркова» впр.184, ст. 65
Завдання: Знайдіть зайве слово в кожному рядку, поясніть, чому ви так гадаєте. Випишіть «зайві» слова, позначте в дужках рід.
5Станція «Відпочивайка». Фізкультхвилинка.
6 Станція «Пізнавальна».
Завдання: Щоденні 5. Читання для себе.
Цікавинки про іменник.
Назву «Іменник» почали вживати у 1873 році, Правопис 1926 року називав іменник «Речівником».
В 11-томному «Словнику української мови» налічується близько 135 тисяч слів. Серед них іменників - майже половина.
Однина – це не проблема
Іменники, що вживаються тільки в однині
От хіба це дивина –
Однина і множина?
Учень-учні, день і дні,
Хмара -хмари, пень і пні.
Форму числа іменник має
Й так предмети називає.
Та от є один нюанс…
Щоб у мові був баланс,
Існують у ній такі слова
(І це справді не дива!),
Однину вони лиш мають,
І їх у групи всіх єднають.
Речовинні серед них:
Руда, солома, нафта, сніг.
Власні назви та поняття:
Волинь, Полісся, Прикарпаття.
Збірні вивчити вдалося:
Комашня, молодь, колосся.
Абстрактні іменники всі знають,
Явища, предмети означають:
Розвиток, любов і гнів,
Мудрість, гордість, далечінь.
Ось такі слова чудові
Є у рідній нашій мові! Т. Крикота
Іменники, що вживаються тільки в множині
У мові є слова чудні,
Вжиті тільки в множині,-
От до прикладу штани.
Однини вони не мають,
У множині їх лиш вживають.
Шахи, меблі і Карпати…
Треба мову добре знати.
А якщо вже прийде втома,
Не сидімо ми вдома.
Коні в сани запрягаймо
І ворота відчиняймо.
Між снігами є дорога,
Зникне вся наша тривога.
Коли тільки множина. Т. Крикота
7. Станція «Сортувальна»
Завдання: Виконати завдання впр.185. Виконати завдання на вибір:
Записати синоніми парами.
Записати антоніми парами.
Всі завдання виконали. Ось ми і потрапили в «Королівство Іменника»
ІV. Підсумок уроку
Іменник : Я радий вас бачити в своєму королівстві, друзі. Вітаю з успішним виконанням всіх завдань.
Вчитель: У нас, українців прийнято на гостини ходити не з порожніми руками. Діти зробили тобі, Іменнику, подарунок. Проєкт «Малюю словом. Іменники». (Відео)
Іменник : У мене для вас також є подарунок. У вашому класі є дітки, які зараз навчаються за кордоном. Вони надсилають вам вітання і ознайомлять зі своїми дослідженнями. (Слова, які звучать чеською і польською мовами однаково)
А ще я хочу вас познайомити з колоритними українськими словами. Запам’ятовуйте їх та вживайте в своєму мовленні. Бажаю подальших успіхів у навчанні.
https://www.youtube.com/watch?v=GdLrGfRwqwg
Вчитель. Рефлексія: 1 слово про урок - іменником.
Дякую всім, хто працював,
В зошитах гарно писав,
На всі запитання відповідав,
Різні завдання читав,
Та тим, хто в гості до нас завітав.
Всім, всім подяка.