Тема: Підсумковий урок за розділом «Тарас Шевченко сторінки життя і творчості»
Мета: систематизувати знання учнів за вивченим розділом, удосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити школярів узагальнювати, порівнювати прочитані твори; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення, творчу уяву учнів; збагачувати словниковий запас учнів, вчити давати характеристику дійовим особам, робити висновки з прочитаного; виховувати любов до рідного слова, до творчості великого Кобзаря.
Тема: Підсумковий урок за розділом «Тарас Шевченко сторінки життя і творчості»
Мета: систематизувати знання учнів за вивченим розділом, удосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити школярів узагальнювати, порівнювати прочитані твори; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, творчу уяву учнів; збагачувати словниковий запас учнів, вчити давати характеристику дійовим особам, робити висновки з прочитаного; виховувати любов до рідного слова, до творчості великого Кобзаря.
Обладнання: літературна виставка творів Т.Г.Шевченка, дитячі ілюстрації до віршів поета, презентація до уроку.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Пролунав уже дзвінок,
починається урок.
Він незвичний і цікавий,
До нас гості завітали.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовим; «Добрий день».
В добрий день і в добрий час
Ми зібралися із вами.
Тихо надворі, ні вітру, ні хмар,
Ані шелесне верба височенька.
Наш клас має «Кобзар»,
І вголос читає Шевченка.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація діяльності
-Чому я згадала «Кобзар» Шевченка?
(Вірно, ми завершили розділ «Тарас Шевченко: сторінки життя і творчості».)
Сьогоднішній урок буде присвячений життю і творчості славетному генію України Т. Г. Шевченку, де ми підведемо підсумки нашої роботи за цим розділом. Перевіримо здобуті знання.
Починаючи будь яку справу, людина має свої сподівання щодо її результату.
Тож, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
А я очікую від сьогоднішнього уроку, розумних, працьовитих, уважних, толерантних, один до одного, дітей. А ще, хочу отримати задоволення від нашої з вами співпраці.
Бажаю вам і собі успіхів!
ІІІ. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу.
У кожного народу є великі люди, які своєю справою прославляють свій народ, яких знають всі: дорослі і діти.
Для українського народу таким є поет і художник Тарас Григорович Шевченко. Його ще називають великим Кобзарем.
Ім'я Т.Г.Шевченка невіддільно пов’язано з Україною. Україна – це Шевченко, Шевченко – це Україна.
Через усе життя проніс великий Кобзар палку любові до рідної землі, до неньки-України.
Вшановуючи пам’ять про великого генія, справжнього сина України - багато письменників і поетів написали чудових книг про великого Кобзаря. Давайте і ми напишемо свою книгу, яку назвемо «Тарас Шевченко: сторінки життя і творчості».
Кожний з вас мав завдання, ще раз згадати і підготувати певний етап з життя Т.Г.Шевченка, проілюструвати вірші поета у своїй книжці та прочитати напам’ять улюблений вірш. Тож прошу вас до слова. З чого все почалось?
1.Сторінки Книги вшанування
1 учень. У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної темної ночі блиснув на все село один вогник – це народилася дитина. Для пана – нова кріпацька душа, а для України – великий поет, буремний Тарас, незламний Кобзар. Це сталося 9 березня 1814 року.
2 учень. Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, – смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження. На 12 році Тараса спіткало нове горе – раптово, простудившись у дорозі, помер батько.
3 учень. Доля привела 17- річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його, де він став художником і вільною людиною.
4 учень. 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу, які зібрали і заплатили за поета 2500 крб. Тарасові було 24 роки.
5 учень. Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, – вихід у світ книги віршів «Кобзар» у 1840 р. Справді, «Кобзар» належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України.
6 учень. За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали – 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров'я. Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря – йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати – писав і малював, ховаючи у «захалявні книжечки».
Шевченкові тоді виповнилося 33 роки.
7 учень. Через 10 років, коли поетові виповнилося 43 роки, його звільнили. Він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі.
8 учень. 9 березня 1861 року Тарасу Шевченку минуло 47 років. Надійшло багато вітальних телеграм. Привітати поета, який лежав тяжко хворий, прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце великого українського Кобзаря. Він був похований у Каневі на Чернечій горі. Так заповідав великий поет.
Тарас Григорович Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 був у кріпацтві, 10 років мучився в солдатській неволі на засланні і всього 13 років був вільною людиною.
- Молодці, було цікаво ще раз пройти, разом з вами, стежками життя і творчості поета.
- Настав час показати свій талант як ілюстратора так і декламатора.
2.Вправа « Декламатор»
Розказування вивчених віршів напам’ять.
Показ проілюстрованих творів Т.Г.Шевченка
3.Фізхвилинка
Землі нашій поклоніться.
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться,
В різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
4. Шеченкові вірші стали словами до пісень.
Багато віршів написані Шевченком покладені на музику. Це пісні «Заповіт», «Зацвіла в долині», «Реве та стогне Дніпр широкий»,«Стоїть гора високая», «Думи мої думи», «Садок вишневий коло хати», «Ой, у полі калина» та інших.
Український композитор Микола Лисенко написав музику більш, ніж на 100 творів Шевченка.
Прослухайте і подивіться на талановиту працю творчих людей.
Перегляд мультфільму «Садок вишневий коло хати»
5.Шевченко –художник.
Шевченко здобув славу не лише як поет, а й як художник. Бо малярство його вабило ще з дитинства. Як випадала вільна хвилина він, сховавшись у бур’янах, малював усе, що бачив довкола. Дуже хотів бути освіченим. А здобувши освіту він не забув, хто він і якого роду. Для Тараса Шевченка малювання стало потребою, вираженням його творчого духу. До нас дійшло близько 1200 акварелей, малюнків олійною фарбою, олівцем
Перегляньте деякі роботи художника.
Показ картин
ІV. Узагальнення вивченого матеріалу.
Ще раз згадавши життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка,
запрошую вас виконати ряд вправ пов’язаних з творами поета, його життям та мудрістю, яку він нам залишив.
Оголошую«Бліцтурнір»!
«Бліцтурнір»
2. Назвіть псевдонім Шевченка?
Робота в парах.
Наступна вправа нам покаже, яким ви бачите Шевченка.
Ш – (швидкий, шановний)
Е – (ерудований);
В – (волелюбний, вільний, видатний)
Ч – (чемний, чесний, чуйний)
Е – (енергійний)
Н – (наполегливий, настійливий, невблаганний, невтомний)
К – (кремезний, культурний)
О – (осиротілий, обдарований, особливий, освічений).
Знаючи твори поета для дитячого кола читання, ви з легкістю впораєтесь з цим завданням.
«з-під, вода, тече, явора»;
«край, палає, світає, неба»;
«моя, зоре, вечірняя»;
«калина, у, лузі, зацвіла, червона»;
«землю, встала, сонну, весна, чорну, розбудила».
Тарасова мудрість буде жити віками у народній творчості.
А чи справді це так, давайте разом перевіримо.
3. Із слів, які лежать у вас на парті, складіть прислів’я.
Тараса думки будуть жити віки
Хто з Шевченком знається, той розуму набирається
Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став
Поезію, яку ми сьогодні чули, була майстерно виконана.
Прошу відтворити рядки віршів , в яких не вистачає слів.
4. Допиши слово у рядок з вірша
1) … вишневий коло хати. ( садок).
2) Поговорим тихесенько
в … з тобою. ( неволі).
3) Додолу … гне високі
горами хвилі підійма. ( верби).
4) … моя вечірняя
зійди над горою. ( зоре).
5) Поклала … коло хати
Маленьких діточок своїх. ( мати).
6) Реве та стогне … широкий. ( Дніпр).
5. Робота з «Деревом життя Т.Г.Шевченка»
V. Підсумок уроку
- Підводячи підсумок нашої з вами серйозної роботи, прочитайте цей вислів з секретом.
Т . р . с Гр . г . р . в . ч Ш . вч . нк . - в . л . к . й . кр . їнськ . й
п . . т, х . д . жн . к.
Ці слова є підтвердженням того, що книгу яку ми з вами писали, буде великою подякою нашому Кобзареві.
Іменем Т. Г. Шевченка названо міста і села, вулиці і площі, а памятники побудовані не лише в Україні, а й далеко за її межами: в Росії, Молдові, Казахстані, Канаді, Франції, Америці. Його твори видані на 33 мовах світу.
Цікаво знати
Тарас Шевченко любив гармоніку і грав на ній.
У «Кобзарі» слово калина Шевченко вжив 385 разів, а всього у своїх творах він згадував про неї 965 разів.
А ще - власні вірші наших однокласників до вашої уваги.
Пилькова Олександра
Феде Дарія
Грищенко Денис
Ось ми і перегорнули останню сторінку нашої книжки.
Чи справдились ваші очікування?
Закриваючи її, хочеться сподіватися, що ми з вами ще не один раз повернемося до цього скарбу, який залишив нам Великий Кобзар.
VІ. Оцінення та домашнє завдання
Кожна праця повинна бути оцінена і наша з вами також. Оцініть свої старання самі. Нехай квіти, які зарясніють у нашому кошику будуть нашою спільною великою працею. Вони будуть різнокольорові, як і ваші зусилля.
У кожній хаті, у кожній школі нехай живе,
а не стоїть почесно на полиці мудре,
ніжне, гнівне, пророче слово нашого Кобзаря.