Урок № ______ Дата____________
Тема: Підсумковий урок за твором Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». Риси характеру Тома, що розкриваються в стосунках з іншими. Сміливість і заповзятливість Тома Сойєра та його друзів, їхнє прагнення зробити довколишній світ цікавішим і людянішим.
Мета: перевірити знання учнями біографії Марка Твена; в ігровій формі підсумувати розуміння прочитаного твору; підвести до усвідомлення, що гра у повісті є одним з основних прийомів творення образів- персонажів; розвивати усне зв'язне мовлення та креативне мислення; формувати вміння аргументувати свою точку зору, творчо підходити до розв'язання нестандартних завдань; виховувати почуття дружби, товариськості та толерантності.
Тип уроку: узагальнення знань.
Форма проведення: урок-гра.
Обладнання: презентація, ілюстрації до твору, завдання, кольорові стікери, смайлики, портрет письменника, роздатковий матеріал.
Хід уроку:
І Організаційний момент
Сл.уч Розпочати наш останній урок за творчістю Марка Твена та його захоплюючим твором «Пригоди Тома Сойєра» хочу з асоціацій, які у вас виникають при слові ДИТИНСТВО та ДРУЖБА. (Думки учнів про асоціації з цими словами).
(Створення променевої таблиці за допомогою кольорових наліпок)
(Дитинство - фантазія, безтурботність, сподівання, пригоди, таємниця, гра, несправедливість).
Дружба – вірність, допомога, спілкування, кохання, відданість, зрада).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Як добре, коли в тебе багато друзів — вірних, відданих, чесних, порядних, готових підтримати в скрутну хвилину! Тому Сойєру в цьому плані поталанило. У нього є і Гек Фінн, і Джо Гарпер, і Беккі і інші герої. Життя друзів сповнене пригод. Їм доводилося ризикувати, рятувати мовчати, плакати, чекати на допомогу чи шукати вихід самим.
Будь-яка деталь або подія повісті пройняті грою: це і фарбування паркану, і гра у шукачів скарбів, а зуб який випав, а лісовий кліщ, якого потім так цікаво було ганяти на парті під час уроку в школі. І таких подій в повісті багато.
Тож давайте ще раз повторимо все, що ми вчили з даної теми, за допомогою гри згадаємо ті епізоди твору, які вам найбільше сподобались.
Перед уроком ви собі обрали смайлик і таким чином утворили дві команди, «Пустуни» та «Бешкетники». Разом ви будете виконувати завдання, різноманітні вправи і за це отримувати СМАЙЛИКИ.
Оберіть у своїй команді капітана, який буде приймати рішення, слідкувати за поведінкою і підтримувати команду.
Бажаю всім вдалого уроку, гарного настрою та мирного дня.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
Тема: Підсумковий урок-гра за твором Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». Риси характеру Тома, що розкриваються в стосунках з іншими. Сміливість і заповзятливість Тома Сойєра та його друзів.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
І Сл. вчителя: А чи запам’ятали ви основні факти з біографії письменника? Це ми зараз з’ясуємо. Пропоную Вам згадати за допомогою методу «Крісло автора», використовуючи підказки відповісти на запитання. Хто бажає побути Марком Твеном та задати питання командам?
(автор по черзі задає питання команді/ рахує правильні відповіді)
(підсумок/ обговорення)
ІІ Сл. вч. Щоб згадати головних героїв твору пропоную вам розгадати по 2 ребуси.
(розгадування та обговорення ребусів)
Том Сойєр і його друг Гек Фінн — усього лише літературні герої, але їм поставлений пам’ятник у рідному містечку Марка Твена Ганнібалі.
-Як ви гадаєте, про що це свідчить? (Це свідчить про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що книга дала багатьом дітям і навіть дорослим безцінні моральні уроки).
ІІІ Сл.вч Так як ми сьогодні говоримо про дитинство, дружбу, дитячі пригоди, гру – пропоную згадати зміст повісті і пограти у відому гру «ФУТБОЛ».
(Завдання командам по черзі / підсумки )
ІV Сл. вч. Том – звичайна дитина – бешкетлива, неслухняна, лінькувата, але водночас дуже винахідлива. Він постійно вигадує якісь витівки, завдаючи дорослим чимало клопоту, але ніколи на робить це зі злими намірами.
Найбільше за все він не любив ПРАЦЮВАТИ.
- Яке покарання придумала для Тома т. Поллі?
- За що тітка хотіла покарати племінника?
- Чи Том сам білив паркан?
Отож він за допомогою гри здобув собі чимало цінних і цікавих речей. Наступне Ваше завдання “Знайти зайвий предмет”. Що Том Сойєр не отримав в нагороду від хлопців за можливість пофарбувати паркан?
(зайве закреслити)
Для першої команди: цукерки, шматочки пляшки, ключ, іграшкова машинка, шматок крейди, рукоятка ножа. (Цукерки, іграшкова машинка).
Для другої команди: повітряна кулька, ручка від дверей, футбольний м'яч, яблуко, скляна пробка, пуста котушка. (Повітряна кулька, футбольний м'яч).
V Сл. вч. Які саме пригоди трапилися з Томом та його друзями ми дізнаємося виконавши наступне завдання. Пропоную командам вікторину «Що? Де? Коли?
Кожній команді по черзі зачитую по 6 запитань:
- Що вигадав Том щоб не йти до школи? (хвороби: болить зуб, гангрена на нозі).
- Що послужило Тому і Геку за чорнило, яким вони підписали клятву у дружбі? (кров).
- Що влаштувала т. Поллі у містечку коли подумала, що Том потонув? (похоронну процесію).
- Що Том з Геком побачили вночі на кладовищі? (вбивсто).
- Де ночував Гек у дощову погоду ? (у діжці).
- Де на думку Тома та Гека найкраще місце для виведення бородавок? (кладовище).
- Де Том розповів про вбивство лікаря? (у судді)
- Де заблукав Том разом з Беккі? (у печері).
- Коли Том навчився курити? (на острві коли схотів стати піратом).
- Коли Том освідчився Беккі в коханні? (у класі).
- Коли Том і Джо Гарпер влаштували перегони кліща? (під час уроку).
- Коли Том дізнався де знаходяться скарби? (коли побачив у печері індіанця Джо).
(обговорення та підсумок)
VІ Сл. вч. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Пропоную трішки розімнутися, побігати і виконати наступне завдання. Яким постає Том у своїх іграх та розвагах? Які риси характеру допомогли Тому у його пригодах з друзями?
Гра «Хто більше?» Охарактеризуйте Тома за допомогою:
І команда прикметників (винахідливий, кмітливий, розумний, дружелюбний, наполегливий, сміливий, цілеспрямований, хитрий, відважний, ледачкуватий, непосидючий, турботливий, неохайний, закоханий, мрійливий)
ІІ команда дієслів (працює, мандрує, подорожує, ховається, порушує, дружить, захищає, спілкується, блукає, знаходить, втікає, любить, турбується, мріє, нудьгує, фантазує, бешкетує).
(Правила: капітан сидячи на місці пише на стікерах відповідне слово, віддає по черзі учням, які прикріплюють на дошці навколо портрета Тома).
(зачитуємо риси характеру/ отримуємо смайлики)
VІІ Сл. вч. Знайомлячи нас зі своїм героєм Томом Сойєром, автор в тексті використовує цілий ряд фразеологізмів.
Чи знаєте ви, що таке ФРАЗЕОЛОГІЗМИ? (- це стійке словосполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову (словосполученню).
Наприклад – ловити гав – байдикувати, нічого не робити, гратися з вогнем - ризикувати).
Ваше завдання: пояснити зміст фразеологізмів і визначити, як їх можна співвіднести з героями твору та їх вчинками.
Викидати коники |
Вередувати, виявляти свою примхливість;
|
Так говорить тітка Поллі про Тома, який був здатен на будь-які витівки |
Збити з пантелику |
Заплутувати кого-небудь. |
Своєю поведінкою Том міг спантеличити будь-кого |
Руки опускаються |
Хто-небудь впадає в апатію, стає байдужим, пасивним, бездіяльним; не хоче робити чогось. |
Це тітка Поллі втрачала часом сили і терпіння при вихованні Тома |
ІІ група
Дурня клеїти |
Безвідповідально ставитися до виконання своїх обов’язків |
Поведінка хлопчаків |
Голову відірвати |
Суворо покарати кого-небудь. |
Так могли покарати хлопчаків містечка, передусім Тома |
Сунути носа не в свої справи |
втручатися в що-небудь, переважно в те, що не стосується когось. |
Хлопчати могли втрутитись у будь-чиї справи |
(обговорення значення фразеологізмів та їх співвідношення з героями твору)
VІІІ Сл. вч.
Як говорив сам автор твору «Пригоди Тома Сойєра «Більшість пригод, описаних у цій книзі, відбувалося насправді: дві-три сталося зі мною, решта – з моїми товаришами».
- Як ви розумієте дану цитату?
- Що таке автобіографічний твір ? ( це твір у якому використовуються власні епізоди з життя автора)
- Що таке прототип? ( це – живі люди, з яких списані герої).
Наступне завдання «Встановити відповідність», тобто поєднати образи твору та їх прототипи.
(обговорення виконаного завдання)
ІХ Сл. вч. Майже увесь урок ми говоримо про пригоди і дружбу дітей.
- З ким найбільше товаришував Том? (Геком Фінном).
- Чи в однакових умовах жили хлопчики?
Тож пропоную Вам скористатися QR- кодом, граючись, зробити порівняльну характеристику двох друзів, Тома і Гека.
(Виконання завдань за QR- кодом / обговорення)
Х Сл. вч. Щойно ви зробили порівняльну характеристику хлопчиків і вияснили, що у дітей є позитивні і негативні риси. Тож пропоную вам попрацювати разом, викинути у смітник негативні риси, а в корзину скласти і взяти з собою на майбутнє позитивні риси характеру героїв.
(учні по черзі обговорюють позитивні і негативні риси героїв і прикріплюють їх на роздруковані корзини)
ПОВТОРЕННЯ за І семестр
Сьогодні ми з вами говорили про дітей, про їхні пригоди, про те, що діти росли не в однакових умовах.
- Які твори ви пам’ятаєте з попередніх уроків, де мова йшла про дітей-сиріт? (Полліанна).
- Які твори ви пам’ятаєте, де мова йшла про гру? («Полліанна»).
- Яких героїв ви пам’ятаєте, де мова йде про пригоди дітей?
(«Хлопчик-Зірка, Чарлі Бакет, Мауглі)
(обговорення вивчених творів у І семестрі)
Підсумки
- Як ви гадаєте, що потрібно для щасливого дитинства? (мир, сім’я, друзі, радість).
- Як потрібно відноситись до оточуючих людей?
- Як відноситись до школи?
Дитинство – найкраща пора в житті людини. Пам’ятайте про те, що воно ніколи не повториться. Бажаю вам якомога довше не розлучатися з дитинством, щоб у кожного з вас воно було неповторним, яскравим, радісним, щасливим і під мирним небом.
Рефлексія Вправа «Мікрофон»
Я навчився в Тома…
Я дякую Тому за …
Мені сподобалося на уроці…
Я дізнався на уроці…
Мені було важко…
Том і Гек отримали свої скарби, подолавши багато пригод.
Ви отримали багато нових знань вивчаючи творчість марка Твена.
Особисто від мене за плідну працю ви отримуєте солодощі. Дякую кожному з вас за підготовку і гарну роботу на уроці.
(солодощі для учнів)