«Підвищення якості обслуговування користувачів через впровадження у діяльність шкільної бібліотеки сучасних освітніх технологій»

Про матеріал

Сучасна бібліотека у межах реформ Нової Української школи та інноваційних технологій змушена також реформувати свою діяльність. З одного боку, бібліотека сприяє формуванню духовних та моральних цінностей учнів , має зберегти за собою цю функцію, з іншого – в інформаційному суспільстві, що швидко змінюється, в конкуренції з Інтернетом, бібліотеці необхідно розширювати свої функції і в багатьох випадках позиціонувати себе не тільки як заклад культури, а й як майданчик інформаційного та культурного простору. Одним із важливих напрямів є формування на базі бібліотеки культурного простору для інтелектуального та творчого розвитку учнів .

Перегляд файлу

Комунальний заклад

«Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №20 Маріупольської міської ради Донецької області»

 

 

 

 

 

 

«Підвищення якості обслуговування користувачів  через впровадження у діяльність шкільної бібліотеки сучасних освітніх технологій»

 

 

 

 

 

                                     Опис досвіду роботи над методичною проблемою

Анікіної Тетяни Михайлівни,

 завідувача бібліотеки  ЗОШ №20 м. Маріуполя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   2018

 

           Сучасна    бібліотека  у межах  реформ    Нової  Української  школи  та інноваційних технологій  змушена   також  реформувати свою діяльність.  З одного боку, бібліотека     сприяє формуванню духовних та моральних цінностей  учнів , має зберегти за собою цю функцію, з іншого – в  інформаційному суспільстві, що швидко змінюється, в конкуренції з Інтернетом, бібліотеці необхідно розширювати свої функції і в багатьох випадках позиціонувати себе не тільки як заклад культури, а й як майданчик  інформаційного та  культурного простору.  Одним із  важливих   напрямів   є    формування на   базі   бібліотеки   культурного  простору для  інтелектуального та   творчого    розвитку   учнів . 

              У  Законі  України «Про освіту» затвердженого Верховною  Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст.380)  визначається  « Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу Українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору.»  І в цьому процесі найактивнішу участь має взяти шкільна бібліотека.

Мета моєї роботи – спроба автора розкрити необхідність використання  сучасних технологій в роботі бібліотеки з метою надання якісних послуг користувачам інформації, створення освітнього простору з розповсюдження інформації.

Обґрунтування   актуальності та перспективності  досвіду:  Підвищення якості  навчання учнів, формування у школярів прийомів і способів самоосвіти, самостійного здобуття знань , вміння пошуку інформації та використання її   -  найважливіші завдання сучасної школи. На виконання саме цих завдань націлюють  нормативні документи про перебудову шкільної освіти в Україні: положення Конституції України про освіту, закон України «Про освіту», Державна Національна програма  «Освіта», Національна Доктрина розвитку освіти України в XXI столітті та інші. Основні напрями роботи шкільної бібліотеки відповідають «Концепції національно патріотичного виховання молоді» та направлені на формування патріота своєї Батьківщини.

                 Зростання значення знань за сучасних умов визначає необхідність подальшого вдосконалення формування сучасного користувача інформацією, пошуку шляхів підвищення свідомості та активності читання  , підвищення якості читання  та рівня  читацької компетентності  учнів. Під час  роботи над  темою вирішую  цілу низку різнорівневих  завдань: розвиваю пізнавальні навички учнів, формую  вміння самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі. Активне впровадження сучасних технологій , обладнання бібліотеки комп’ютерною технікою , підключення до мережі  Интернет сприяло створенню  на базі бібліотеки школи сучасного інформаційно – дозвільного центру,у якому  з використанням інноваційних технологій   формується  сучасний  компетентний  читач,здатний  до самоосвіти , самореалізації та творчості. Подовжую  пошуки  шляхів  поновлення  зросту читацької активності , підвищення якості читання та ролі книги у житті учнів ,  формування інформаційної компетентності, як запоруки майбутньої реалізації особистості. Велику увагу приділяю створенню комфортного бібліотечного середовища, використання читальної зали бібліотеки для співпраці з  соціальними партнерами школи : бібліотекою  ім. Чуковського,  дитячим  сектором  заводської бібліотеки, громадськими організаціями, письменниками та поетами Маріуполя,батьками учнів школи,педагогами. Стало традицією проведення тематичних класних годин, виховних заходів, зустрічей  з представниками  громадських організацій, військових врядувань, Національної поліції, захисту проектів . Перетворення бібліотеки школи  в центр активного інформаційно – дозвільного середовища  є  очікуваним  результатом  роботи над методичною проблемою «Підвищення якості обслуговування користувачів  через впровадження у діяльність шкільної бібліотеки сучасних освітніх технологій».

Вивчаю досвід робіт колег Національної бібліотеки для дітей ім. В.Сухомлинського, матеріали професійних журналів «Шкільна бібліотека» та   « Шкільний бібліотекар», використовую у своїй діяльності  інформаційні джерела Інтернет сайтів. Створила добірку Інтернет - ресурсів для професійного використання. За словами Еріка Шмідта з Google, що два дні людство створює стільки інформації, скільки загалом  створили  від  зорі  цивілізації до 2003 року.  Сучасний читач – не просто читач.  Озброєний інформаційно-комунікаційними апаратами, він потребує вже не стільки получити інформацію , скільки  вибрати  необхідну інформацію із інформаційного потоку  .

 Основне завдання  моєї роботи з проблеми  полягає в тому, щоб одночасно продовжувати збір, накопичення традиційних бібліотечних ресурсів і задовольняти інформаційні потреби традиційних читачів і максимально освоювати новітні інформаційні  ресурси  та  відповідати на запити «цифрового» покоління. Використання сучасних освітніх технологій таких , як : інформаційно-комунікаційні технології, ігрові та інтерактивні технології,  технологія  творчих справ , метода  проекту  дало змогу зробити бібліотеку сучасним інформаційним центром .

Так в 2013 – 2015  навчальних  роках   проведена робота проекту « Читаюча родина», учасниками якої стали учні,педагоги та батьки школи. У рамках роботи проекту  проведено захист читацької діяльності учнів,анкетування учнів та батьків. Питання читання дітей у родині обговорювалось на класних годинах та батьківських зборах. Підсумками роботи стали  розроблені рекомендації по організації читання учнів у родині  та виховання творчого читача

У 2015 – 2016 навчальному  році  організована  робота  комплексного          заходу « Читацький марафон» для учнів 2-11 класів у ході якого було проведено моніторинг читацької діяльності класів та учнів, тематичні зустрічі та комплекс заходів по залученню читачів до бібліотеки

У 2016-2017 навчальному році   проведено  шкільний конкурс          «Найкращий читач – 2017», по класах  проведено тематичні заходи та  проаналізовано читання  учнів, виявлені  кращі читачі школи.

 У першому семестрі 2017 – 2018 навчального року  -   організована робота проекту      « То зробила книга», проведено  дослідження « Від  рукописів до електронної книги», тренінг « Бібліотека майбутнього», моніторинг читання учні, проектні зустрічі. Захист проекту відбувся з запрошенням маріупольського поета Шишмана Ф.М.

     У бібліотечній діяльності, за планом роботи бібліотеки, протягом навчального процесу та в канікулярний час   у  роботі з учнями 1-4 класів  широко використовую ігрові  та інтерактивні технології: вікторини, конкурси,  інсценування казок,  рольові ігри,вернісажі , казкові турніри, бібліо – імпрези, презентації,віртуальні виставки.

Учні 5-11 класів беруть участь у  групових творчих справах ,тренінгах, турнірах, бібліотечних квестах , віртуальних подорожах, тематичних класних годинах,захисті проектів. Так учні 6 – 8 класів брали участь у захисті проекту « То зробила книга» , працювали у « Читацький детективній агенції», були учасниками бібліотечного квесту  « У пошуках скарбів» та інше.

Заходи , які проходять у бібліотеці  відбуваються  з використанням  інформаційно  - комунікаційних  технологій, до них створюються презентації ,відеоматеріали, використовую ресурси мережі Інтернет.

           З метою організації роботи  та створення сучасної моделі  бібліотеки   , визначення основних напрямів розвитку  бібліотеки на сучасному етапі я розробила  схему «Модель шкільної бібліотеки».        

   Модель шкільної бібліотеки
                                

 

 

 

 

 

 

 

 Результативність досвіду:

            Систематичні  моніторингові дослідження читацької діяльності з метою залучення читачів до користування  інформацією сприяють активізації роботи з  формуванню  інформаційної компетентності учнів школи.  Ефективність роботи зі створення на базі шкільної бібліотеки активного інформаційного – дозвільного центру має визначатися показником відвідування читачами бібліотеки як  безпосередньо для роботи з книгою так  опосередковано  для здобуття інформації.

 Аналіз відвідування бібліотеки протягом  чотирьох років  показує , що відвідування бібліотеки постійно зростає. Завдяки тому,що  бібліотека  підтримує тісний зв'язок с соціальними партнерами, проводить разом з ними тематичні заходи, надає  користувачам  інформаційні та сервісні послуги, використовує у своїй діяльності сучасні освітні технології якість  читання та отримання інформації  підвищується . Це позволяє залучити до бібліотеки нових користувачів з метою формування  інформаційної компетентності учнів. І якщо кількість читачів  залежить від кількості учнів у школі, кількість відвідувань бібліотеки показує ефективність роботи бібліотеки з надання інформаційних послуг.

  

Впровадження  досвіду:

Свої   наробки з теми «Підвищення якості обслуговування користувачів  через впровадження у діяльність шкільної бібліотеки сучасних освітніх технологій» використовую у різних формах методичної  роботи з колегами, професійних конкурсах та створення публікацій з професійних питань. Брала участь  у VВсеукраїнському  конкурсі « Творчий учитель-обдарована дитина»,номінація «Виховання особистості» посіла  звання лауреату ,номінація «Розвивальний урок», лауреат 2017.

У обласному конкурсі  для працівників шкільних бібліотек  «Віртуальна виставка. Феєрія знахідок» у 2017 році посіла друге місце у міському етапі з роботою « Мудрі книжки з усього світу», у номінації « Тема за вибором учасника». Працювала членом  журі міського етапу обласного конкурсу для працівників шкільних бібліотек  «Віртуальна виставка. Феєрія знахідок» та  членом  журі міського етапу Всеукраїнського конкурсу « Шкільна бібліотека» у  2016 році.

              Являюся  керівником  « Школи професійної майстерності» бібліотекарів Кальміуського району,де щиро ділюся  своїм досвідом з колегами. Щорічно на базі  бібліотеки відбувається методичні форми роботи з бібліотекарями Кальміуського району .У вересні 2016 року  проводився круглий стіл « Оновлення роботи шкільних бібліотек у сучасній школі та основні завдання на 2016 – 2017 навчальний рік» , у вересні 2017 року методичний консиліум для бібліотекарів Кальміуського району « Підвищення професійної компетентності бібліотекарів  в умовах створення Нової  української  школи»,де брала  активну участь та знайомила колег з  добіркою Інтернет - ресурсів для професійного використання.

У своїй діяльності застосовую інформаційні технології, маю особисті медіа продукти: створення  шкільної презентації « Технології вчителів школи» до атестації школи2017рік, бук трейлер за творчістю Глібова для  участі у міському етапі обласного  конкурсу  « Шукай краси,добра шукай»2017 рік , презентація «Літературні герої – солодке знайомство»2017 рік, презентація «Соціальне партнерство у бібліотеки школи»2016 рік,презентація «Фандрейзингова діяльність бібліотек»2015 рік, електронна виставка – дослідження « Мудрі  книжки з усього світу» 2017 рік, та інші.

Сторінка  на сайті школи     https://marzosh20.wixsite.com/zosh20/kopiya-spivpracya, сайт бібліотекаря школи https://anikinatm1959.jimdo.com

 Брала участь  у   конкурсі соціальних  проектів зеленого центру Метінвест  «Город нашими руками»2016рік,  у проекті UNICEF                 « Великий світовий урок»2017 рік.

Отримала сертифікат за участь  у вебінарах  «Інтерактивної школи творчого вчителя» у листопаді 2017 року з теми « Виховання культури читання – складова бібліотечної педагогіки».

Маю особисті публікації :

1.Розробка заходу  з проекту « Читання – ось краще навчання»  була опублікована  у всеукраїнському журналі  «Шкільна бібліотека»,2014 рік № 1,с.74,;

2. Методичні наробки  на  Методпортале:        

2.1.Інформаційна культура вчителя.(Сертифікат 44579 от 17.03.2016 р)

Режим доступу :http://metodportal.com/node/44579"

2.2.Проект « Читання для розуму та навчання» (сертифікат № 50833 от 4.01.2017 р.). Режим доступу:http://metodportal.com/node/50833

2.3. Інформаційне - комунікаційні технології    у     діяльності  бібліотек ЗНЗ.(сертифікат №50834 от 4.01.2017.).  Режим доступу :  http://metodportal.com/node/50834">

2.4.Залучення читачів у бібліотеку майбутнього.(сертифікат № 50837 от 4.01.2017р). Режим доступу: http://metodportal.com/node/50837

2.5. Електронна виставка – дослідження « Мудрі  книжки з усього світу» (сертифікат № 57261)  http://metodportal.com/node/57261

2.6 Моніторингові дослідження у шкільній бібліотеці(сертифікат ).

2.7. Фандрейзингова діяльність бібліотек Основні  складови фандрейзінгової діяльності .(Сертифікат№62750 від21.12.2017).

http://metodportal.com/node/62750

2.8.Презентація на тему « Літературні герої – солодке знайомство». (Сертифікат № 60727 від 07.11.2017.).

2.9.Презентація «Соціальне партнерство у бібліотеці школи». (Сертифікат № 62751 від21.12.2017 р. Режим доступу:  http://metodmetodportal.com/node/60727

portal.com/node/62751

3.Методичні наробки на сайті «Наурок»

3.1. Проект « То зробила книга!» сайт «На урок» Сертифікат № ДБ18013523 15.01.2018 Режим доступу naurok.com.ua/biblioteka/moe

3.2.Презентація «Книги – ювіляри 2018 року»( Сертифікат № ДБ – 18015450) режим доступу https:/naurok.com.ua/publ/5450

3.3.Презентація « Шкільна бібліотека майбутнього». Сертифікат №ДБ-180314436.режим доступу https://naurok.com.ua/prezentaciya-shkilna-biblioteka-maybutnogo-14436.html

               Систематично працюю над самоосвітою,самовдосконаленням професійним зростанням. З відзнакою закінчила курси підвищення кваліфікації при  Маріупольському  державному  університеті  у грудні 2016 року за темою « Роль бібліотеки в інформаційному суспільстві».

Вся моя  професійна діяльність направлена на підвищення  якості обслуговування користувачів  через впровадження у діяльність шкільної бібліотеки сучасних освітніх технологій   з метою формування інформаційно  компетентного сучасного  користувача інформації , здатного до участі у житті держави та суспільства.

 

 

                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          СПИСОК ЛИТЕРАТУРИ:

 

  1. Про освіту [Електронний ресурс] : Закон України № 1060-12, чинний, поточна редакція – Редакція від 19.02.2016, підстава 940-19 // Портал Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1060-12.
  2. Про інформацію [Електронний ресурс] : Закон України № 2657-12, чинний, поточна редакція – Редакція від 25.06.2016, підстава 1405-19 // Портал Верховної Ради України. – Режим доступу:  http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2657-124.
  3. Антипова В. Освітня функція шкільного бібліотечного медіацентру [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://poipkro.pskovedu.ru/cnpi/bibliotekaru/kursy.htm.
  4. Наш методпортфель: Форми бібліотечних заходів [Електронний ресурс] // Бібліотека ім. Горького. - Режим доступу: http://www.gorlib.ru/
  5. . Граємо - квест в бібліотеці: Методична консультація: [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://bibliom.ru/wp-content/uploads/Играем-квест-в-библиотеке: Методична-консультація.doc.
  6. Інновації [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http: //страна-чіталія.рф/? F_n = 46
  7. 7. Логінов Б. Пріоритет - комп'ютерні мережі [інформаційні технології] / Б. Логінов // Бібліотека. - 2011. - № 4. - С. 14 - 15.
  8. 8. Шишкін Ю. В. Технології Web 2.0 як інструмент формування сучасного іміджу бібліотеки [Текст] / Ю.В. Шишкін // Бібліотекознавство. - 2010. - №3. - С. 45-50.

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
27 березня 2018
Переглядів
1430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку