Підвищення зацікавленості та розвиток креативного мислення учнів на уроках фізики
Будьте самі шукачами, дослідниками.
Не буде вогника у вас – вам ніколи
не запалити його в інших».
Василь Сухомлинський
Чому діти не завжди із задоволенням ідуть у школу? Причин може бути багато, але одна з них «нудно», «нецікаво». Учня необхідно зацікавити. Як цього досягти? Для оригінального вирішення проблеми, учителю необхідно не тільки по – новому вчити, а й по – новому вчитися, бути в постійному творчому пошуку.
Вчитель має усвідомлювати свою соціальну відповідальність, бути об’єктом особистісного і професійного зростання, вміти досягати нових педагогічних рівнів.
Кожен із нас певен: усі діти мають творчий потенціал. Звідси і головне завдання для вчителя – створити умови для підвищення зацікавленості та розвитку креативного мислення учнів через використання ігрових завдань та інтерактивних технологій.
У класі сидять діти з різними здібностями і талантами. І переді мною встало непросте завдання – розкрити їх і розвинути. Вже в процесі роботи я зрозуміла, що завдання вчителя навчити думати. Потрібно допомогти дітям не просто засвоювати певну інформацію, але і, осмисливши її, йти далі, знайти їй вживання, а якщо повезе, відкрити щось нове.
Погоджуючись з основним принципом навчання В. Ф. Шаталова «Учити всіх, навчати кожного» -, вважаю, що дорога до кожного учня лежить через урок. На уроках діти читають, пишуть, думають, сперечаються, міркують, вчаться співпереживати, відкривають істини і пізнають світ.
Урокам властиві непередбачені ситуації, і професійна майстерність вчителя перевіряється на них найстрогішим чином. Що необхідно, щоб учень не відчував себе безпорадним від невміння виконати вимоги вчителя, боязні отримати двійку, щоб навчання не було нудним заняттям. У чому ж секрети професіоналізму педагога? У підготовці до уроку.
Впровадження інтерактивних технологій, проведення нестандартних уроків, використання ігрових елементів допоможуть зробити урок цікавим, пізнавальним, таким, що може розкрити творчий потенціал особистості, дати змогу постійно підтримувати високий тонус дитячої уваги, навчить приймати самостійні рішення.
Методична проблема, над якою я працюю, - «Підвищення зацікавленості та розвиток креативного мислення учнів на уроках фізики».
На сьогоднішній день я вважаю цю проблему особливо актуальною, тому що в світі вимог особистісно – зорієнтованого навчання не можливо вчити всіх однаково, потрібно знайти підхід до кожної дитини – старанної і не дуже, обдарованої і лінивої, лідера і виконавця. Швидкість засвоєння навчального матеріалу у кожної дитини різна. Для осмислення сприйнятої інформації кожному учню необхідно свій час. Одному достатньо 5-10 хвилин, а іншому і більше. Але всі діти мають здібності, і нам, учителям, необхідно їх розвинути.
Розроблена мною технологія дає змогу забезпечити здобуття всіма учнями знань на рівні Державного стандарту:
Моя головна мета на уроці – викликати у дітей пізнавальний інтерес. Тому на кожному уроці необхідно:
Різноманітні технології для активізації роботи на уроці
Щоб зацікавити учнів на уроці, активізувати їх роботу, розвивати креативність мислення використовую:
Психологічні аспекти в роботі з учнями
З психологічної точки зору – враховую індивідуальні здібності та особливості мислення учнів:
Методи, форми та засоби,
що підвищують зацікавленість до навчання
Сьогодні перед вчительством стоїть важливе питання: як вчити дітей. Кожний вчитель шукає відповідь на нього і приходить до висновку, що вчити потрібно так, щоб уроки були цікавими і, при цьому, діти отримували міцні знання.
У кожного вчителя є арсенал власних прийомів. Пригадаємо, що К. Д. Ушинський більше ста років тому сформулював основну мету школи: навчити дітей вчитися. Саме навчити не фізиці, історії, хімії, а сформувати здатність учити себе. Важливо навчити дитину самостійно здобувати знання і вміти їх обробляти. Тільки так може з’явитися справжній інтерес до навчання. І якщо ми допоможемо дітям розвинути потребу в знаннях, уміти набувати їх, то ці важливі якості залишаться з нею і після закінчення школи.
Які ж методи і методичні прийоми переважають в моїй роботі? Це традиційні, випробувані часом і досвідом, а також новітні, інтерактивні методи.
Щоб зробити уроки цікавими, змістовними, щоб учні чекали на них, я і впроваджую в практику своєї роботи нестандартні уроки:
Під час вивчення нового матеріалу і закріплення користуюсь опорними конспектами, таблицями (додаток №1).
Опорний конспект сприяє учням:
Опорний конспект допомагає мені:
Для формування необхідних експериментальних навичок і умінь проводжу уроки – експерименти, де діти самостійно в групах виконують експериментальні завдання, досліди (додаток №2). Потім роблять висновки. Свої висновки, думки, гіпотези висловлюють всьому класу.
Іноді задаю додому експериментальні завдання по фізиці. Вважаю, що такі завдання порушують і підтримують інтерес до предмету. Домашні досліди роблять на учнів великий вплив, спонукаючи їх серйозно вивчати фізику. (додаток №3)
Виконання подібного роду домашніх експериментальних завдань логічно пов’язує теоретичні знання з повсякденним життєвим досвідом школярів, сприяє усвідомленому перенесенню знань з однієї теоретико - практичної ситуації в іншу, формує технічне мислення, розвиває уяву і розширює сферу застосування знань.
У учнів розвивається допитливість розуму, кмітливість, самостійність в думках, працьовитість і завзятість в досягненні поставленої мети.
Відомо, що деякі учні виконують домашні завдання не систематично. Це пов’язано з тим, що для одних учнів (слабких) завдання важкі, у інших (сильних) відсутній інтерес, оскільки вони дуже легкі.
Це вдається подолати диференціацією і індивідуалізацією змісту домашніх робіт.
Наприклад, тема уроку «Електромагніт і його застосування». Домашнє завдання, обов’язкове в одному з варіантів (додаток №4).
Диференціація домашнього завдання розвиває здібності всіх учнів. Підсвідомо кожен прагне виконати складнішу роботу.
Щоб розвивати мислення учнів, їхні творчі здібності використовую проблемне навчання. Перед учнями на уроці ставиться проблема, яку вони повинні вирішити шляхом самостійного аналізу, через висування пропозицій, гіпотез, доказів, а також шляхом перевірки правильності розв’язання.
Для розвитку творчих здібностей учнів проводжу творчі уроки. Підготовка до них триває 10-12 днів. Групи учнів отримують назви тем, зміст яких треба розкрити за допомогою самостійно підібраних та проведених на творчому уроці дослідів, цікавої та важливої теоретичної інформації, прикладів, запитань до класу. Учні збираються після уроків малими групами і готуються в фізичному кабінеті, бібліотеці та вдома.
Для перевірки знань учнів розробила ряд різнорівневих тестів, завдань. Я пропоную дітям декілька варіантів роботи, що забезпечує індивідуальність роботи учнів. Ця індивідуальність посилюється ще і тим, що кожен учень в межах свого варіанту може вибрати завдання того рівня, який йому під силу. Цим забезпечується диференційований і особистісно – орієнтований підхід до навчання.
Додаток №1
Додаток №2
Архімедова сила
Завдання першій групі
Обладнання: посудина з водою, динамометр, алюмінієвий і мідний циліндри з набору тіл для калориметра, нитка.
Завдання другій групі
Обладнання: посудина з водою, тіла різного об'єму з пластиліну, динамометр, нитка.
Завдання третій групі
Обладнання: динамометр, нитка, посудини з водою, солоною водою і олією, алюмінієвий циліндр.
Завдання четвертій групі
Обладнання: мензурка з водою, алюмінієвий циліндр, нитка, динамометр.
Завдання п'ятій групі
Обладнання: шматочок пластиліну, посудина з водою, нитка, динамометр.
Електричні заряди.
Закон збереження електричного заряду.
Завдання першій групі
Як переконатися в тому, що при дотику електризуються обидва тіла?
Обладнання: скляна паличка, целофан.
Завдання другій групі
Як на досліді переконатися в існуванні зарядів двох видів?
Обладнання: смужки з целофану, шовку, паперу.
Завдання третій групі
Як на досліді переконатися, що електричний заряд можна передати від одного тіла до іншого?
Обладнання: ебонітова паличка, гільза з фольги, шерсть.
Завдання четвертій групі
Як на досліді переконатися, що навколо заряду існує електричне поле?
Обладнання: електроскоп, ебонітова паличка, шерсть.
Додаток №3
Експериментальні завдання по фізиці
VII клас
VIII клас
IX клас
Додаток №4
Домашнє завдання з теми
«Електромагніт і його застосування»
Варіант I
Поясніть пристрій і роботу електричного дзвінка по малюнку підручника.
Варіант II
Накресліть схему включення електричного дзвінка. Поясніть пристрій і принцип роботи приладу.
Варіант III
Накресліть схему включення електричного дзвінка у вашій квартирі. Які її особливості в порівнянні з простою? Як влаштований і як діє ваш дзвінок?