Тема: Піраміда. Різні випадки розміщення висот в піраміді.
Мета: продовжити роботу над засвоєнням поняття піраміди та її елементів, над формуванням уміння учнів розв’язувати задач на знаходження величин елементів піраміди; доповнити знання учнів через ознайомлення з окремими випадками пірамід, а саме:
-
пірамідами, в яких висота належить одній або двом бічним граням;
-
пірамідами, в яких основою висоти є центр кола, описаного навколо основи піраміди;
-
пірамідами, в яких основою висоти є центр кола, вписаного в основу піраміди.
Розвивати уяву, мислення.
Виховувати акуратність, самостійність, зацікавленість предметом.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Наочність та обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, ПК.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на роботу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Перевірка якості виконання письмових вправ домашнього завдання проводимо у формі усних відповідей учнів по готовому рисунку на дошці. (слайд 2,3)
Перевірку засвоєння учнями теоретичного матеріалу проводимо у формі тестів на ПК або на індивідуальних картках (5 учнів).
-
Відрізки, які з'єднують вершину піраміди з вершинами її основи, називають (А - вершина, Б - апофема, В - бокові ребра, Г - грані)
-
Піраміда в основі якої лежить трикутник, називається ( А - октаедр, Б - тетраедр, В - куб, Г - чотирикутна піраміда)
-
Піраміда, в основі якої лежить правильний n-кутник, а бічні ребра рівні між собою, називається ( А - правильна,Б - квадратна, В - довільна, Г - зрізана)
-
Геометричне тіло, відітнуте від піраміди площиною, яка паралельна основі, називається ( А - правильна піраміда, Б - квадратна піраміда,В - довільна піраміда, Г - зрізана піраміда)
-
Площа бокової поверхні піраміди дорівнює сумі площ її (А – двох любих граней, Б – бокових ребер, В – всіх граней, Г – бокових граней)
-
Апофемою піраміди називається висота (А – бокової грані, б – піраміди, В – основи піраміди, Г – проведеної до любого ребра)
-
Піраміда це (А - многогранник, у яого шість граней, і всі вони рівні квадрати, Б - многогранник, у якого шість граней, і кожна з них паралелограм, В - мноогранник, одна грань якого довільний многокутник, а інші грані трикутники, Г - множинв всіх точок простору рівновіддалених від даної точки)
-
Скільки граней у чотирикутної піраміди? ( А – 4, Б – 5, В – 6, Г – 7).
-
Скільки ребер у тетраедра? ( А – 6, Б – 7, В – 8, Г – 9)
-
Чи може мати піраміда 45 ребер? (А – так, Б – ні)
-
Чи може мати піраміда 44 грані? ( А – ні, Б - так)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
-
Сформулюйте означення елементів піраміди (слайд 4).
-
Сформулюйте теорему про три перпендикуляри (слайд 5).
-
Сформулюйте означення кута між прямою та площиною (слайд 6).
-
Сформулюйте означення кута між площинами (слайд 7).
-
Які ви знаєте способи побудови лінійного кута двогранного кута (слайд 8)
-
Вкажіть кут, між бічним ребром МС і площиною основи піраміди (слайд 9).
-
Вкажіть кут, між бічною гранню ВМС і площиною основи піраміди (слайд 9)
-
Як побудувати чотирикутну піраміду? (слайд 10)
ІV. Формування мети й завдань уроку
Для створення відповідної мотивації роботи можна запропонувати задачу. (слайд 11)
Задача. Основою піраміди є прямокутний трикутник із катетами 6см і 8см; кожне бічне ребро її дорівнює 13см. Обчисліть висоту піраміди.
Для того щоб знайти довжину висоти піраміди, необхідно її побудувати. Виникає питання: де лежить основа висоти піраміди, якщо це не обумовлено в умові задачі? (слайд 12) Отже, завданням уроку є вивчення окремих випадків піраміди з метою в положення висоти (або основи висоти) піраміди (слайд 13).
V. Доповнення знань
1. Перегляд відеоролика з різними випадками розміщення висот в піраміді. Розв’язання стереометричних задач на піраміди зазвичай розпочинається з побудови рисунка. У багатьох випадках для правильного відображення на рисунку положення висоти піраміди необхідно провести попередній аналіз умови задачі, з’ясувати, які властивості має піраміда.
2. Аналіз почутого і побаченого під час перегляду і визначення кількості випадків розміщення висот в піраміді. Визначення властивостей кожного виду пірамід (слайд 14, 15).
3. Узагальнення властивостей і визначення умов від яких залежить розміщення основи висоти піраміди (слайд 16,17,18)
4. Учням роздаються індивідуальні опорні конспекти на яких відображені окремі випадки пірамід і умови від яких залежить розміщення висот цих пірамід.
VІ. Формування вмінь
Виконання усних вправ
-
Висота піраміди дорівнює 6 см, а всі бічні ребра рівні й дорівнюють 10см. Чому дорівнює радіус кола, описаного навколо основи піраміди? (слайд 19)
-
Висота піраміди дорівнює 5 см, а всі бічні грані нахилені до площини основи під кутом 45°. Чому дорівнює радіус кола, вписаного в основу піраміди? (слайд 20)
-
Усі бічні ребра трикутної піраміди утворюють із площиною її основи рівні кути, а одна з бічних граней піраміди перпендикулярна до площини основи. Визначте вид трикутника, що лежить в основі піраміди (слайд 21).
Виконання усних вправ
-
Тепер ми можемо повернутися до задачі, яка викликала в нас проблеми на початку уроку. Основою піраміди є прямокутний трикутник із катетами 6см і 8см; кожне бічне ребро її дорівнює 13см. Обчисліть висоту піраміди. (слайд 22)
-
Аналіз умови задач визначення місця розташування основи висоти піраміди. Побудова піраміди учнями в зошитах
-
Фронтальний аналіз розв’язку задачі і самостійний запис учнями в зошитах короткого розв’язку.
-
Робота в групах
Учні діляться на дві групи:
-
Отримують завдання із підручника (І група №13*, ІІ група №14*). Після самостійної роботи з кожної групи вибирається по два учні. Один з низ виконує побудову піраміди, а інший з місця розказує хід розв’язання задачі.
-
Умови задач для груп відображені на дошці (слайд 24) учні самостійно їх розв’язують користуючись готовими малюнками до задач (слайд 25).
-
Скласти задачу по рисунку і розв’язати її (слайд 26).
-
Розв’язати задачу за запропонованим планом по готовому рисунку (слайд 27).
Задача. Основою чотирикутної піраміди є рівнобічна трапеція, бічна сторона якої дорівнює меншій основі і дорівнює а. Кут при більшій основі трапеції дорівнює 60°. Бічні ребра піраміди нахилені до площини основи під кутом 45°. Знайдіть висоту піраміди.
VІІ. Підсумки уроку
Контрольні запитання у формі тесту «Перевір себе» (слайд 28,29)
-
Яке найменше число граней може бути у піраміди?
-
Чи існує піраміда, яка має 125 ребер?
-
Чи існує піраміда, яка має 125 граней?
-
Чи може піраміда мати дві бічні грані, які перпендикулярні до основи?
-
Чи може піраміда мати три бічні грані, які перпендикулярні до основи?
-
Піраміда може мати два бічні ребра перпендикулярні до основи?
-
Де знаходиться основа висоти піраміди, якщо в неї всі апофеми рівні?
-
Тетраедр – це піраміда?
-
Чи кожна піраміда є тетраедром?
-
Якщо одна з бічних граней піраміди перпендикулярна до основи, то висота піраміди збігається з висотою даної грані?
VІІІ. Домашнє завдання
(слайд 34) §16(ст.129), вивчити опорний конспект,
№14*,15 для всіх, № 23* за бажанням
(слайд 35) Творче завдання: підготувати коротке повідомлення або презентацію по темам: «Історія пірамід на Землі»,
«Піраміди – правда і міфи»,
«Піраміди навколо нас»,
«Піраміди сучасності»