Клас – 6
Тема: Практичне заняття «Писемність, освіта та наукові знання в Давньому Китаї»
Мета: ознайомити учнів із здобутками культури Давнього Китаю, розвивати вміння учнів готувати учнівський проект і представляти його результати у формі повідомлення перед класом; розвивати вміння здобувати нові знання за проблемою, опрацьовувати додаткові джерела інформації; розвивати естетичні уявлення учнів, аналізувати внесок китайського народу в скарбницю світової культури.
Тип уроку: застосування набутих знань
Обладнання: підручник, атлас, ілюстративні матеріали.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Оголошує теми та мети практичного заняття.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Гра «Змійка»
Перший учень називає факт, термін або коротке речення з історії Давнього Китаю. Другий повторює його і додає своє, третій – обидва попередніх і додає своє і т.д. Порядок слів зберігається. Той, хто помиляється, вибуває з гри.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Уявна подорож до Китаю: перегляд відео фрагменту «Пам’ятки Китаю»
Проблемне завдання: «Дайте оцінку внеску цивілізацій Давнього Китаю у світову культуру»
ІV. Проведення практичного заняття
План роботи
1. Представлення учнівських проектів про наукові знання й винаходи Давнього Китаю.
2. Освіта давніх китайців.
3. Розвиток писемності в Давньому Китаї.
1. Представлення учнівських проектів про наукові знання й винаходи Давнього Китаю.
Гра «Шаради»
Учні мають відгадати, про що йдеться, скориставшись найменшою кількістю підказок:
(Компас)
Учні виступають з повідомленнями про винаходи Давнього Китаю.
Учитель систематизує і доповнює результати робота учнів, використовуючи додатком матеріал.
Перегляд відео фрагменту про виготовлення китайцями паперу.
Додаткова інформація
У стародавньому Китаї було зроблено багато винаходів, якими ми користуємося і сьогодні. Значних успіхів китайцям удалося досягти в галузі астрономії. Вони передбачали місячні і сонячні затемнення, появу комет, першими виявили плями на Сонці.
Світ стародавні китайці уявляли у вигляді величезного яйця. Земля була подібна до жовтка, а небо до шкарлупи. До неба були прикріплені світила, які разом із небом оберталися навколо землі.
Придворні астрологи складали гороскопи та інші астрологічні прогнози.
Китайці математики знали десяткові дроби, уперше в історії винайшли від’ємні числа.
У ІІ ст. н.е. в Китаї винайшли глобус.
Китайці були майстерними лікарями. Вони знали таємниці рослин і мінералів і робили ліки з них від багатьох хвороб, вони добре вивчили людське тіло, відкрили в ньому точки, вплив на які покращує здоров’я людини. За допомогою золотих голок, які встромляли в такі точки, лікарі успішно лікували багато серйозних хвороб. Також лікарі покращували стан хворих за допомогою цілющого підбадьорюючого засобу – чаю, який пізніше стали вживати як звичайний напій.
Розминка: Цікавий і неповторний Китай. Ви йдете вулицями села, що розташоване в долині р. Хуанхе. Привітайтеся з його жителями.
2. Освіти давніх китайців.
Здобували освіту китайці в численних приватних школах, у яких «учителі-мудреці» самі набирали собі учнів. Проте існували і державні школи. Шкільництво в Китаї отримало поштовх для розвитку після запровадження імператором У Ді конкурсних іспитів. Мета іспиту – відкрити шлях для чиновницької кар’єри най здібнішим, найкомпетентнішим випускникам.
Освіченим у Китаї вважався той, хто опанував «шість мистецтв»: ритуал, музику, уміння стріляти з лука, управляти колісницею, рахувати, читати і писати.
3. Розвиток писемності в Давньому Китаї.
Писемність у Китаї з’явилася ще у ІІІ тис. до н.е., тобто на початку становлення китайської цивілізації. Під час розкопок археологи знайшли багато старовинних предметів із написами. У період правління династії Цінь було запроваджено єдине для всієї країни письмо. Воно дійшло до наших днів майже без змін.
Знаками в китайському письмі є ієрогліфи. Кожен ієрогліф означає окреме слово. Стародавні китайці використовували близько 10 тис. ієрогліфів. Опанувати грамоту було надзвичайно складно, адже давньокитайське письмо не мало розділових знаків.
В давнину для письма використовували панцирі черепах, кістки тварин, бронзовий посуд. У І тис. до н.е. писали на дощечках із бамбука. За допомогою шкіряного або шовкового шнурка бамбукові дощечки з’єднували в книгу, яка могла займати цілий віз, а іноді навіть більше.
Графічна робота «Зобрази ієрогліф»
Виконуючи графічну роботу, кожен учень повинен вибрати один із наведених ієрогліфів і спробувати зобразити його на папері за допомогою пензля та фарби.
V. Закріплення та систематизація знань учнів
Учні відповідають на поставлене на початку уроку проблемне запитання, використовуючи метод «Мозкова атака»:
Робота з картками «Знайди зайве»:
Картка № 1
1. Яйце – будова світу.
2. Шахи.
3. Чай, шовк.
4. Нитка Аріадни
Картка № 2
1. Жовта пов’язка – повстання
2. Скло
3. Папір
4. Дедал та Ікар.
Скринька запитань: кожен учень готує по 2 запитання, вкидає їх до скриньки. Потім по черзі учні витягують по одному запитанню та відповідають на нього.
VI. Підведення підсумків
Підведення підсумків уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VIІ. Домашнє завдання