Урок історії в 6 класі: Тема уроку «Фінікія. Ізраїльсько-Іудейське царство»

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку формування компетентностей для учнів 6 класу, всесвітня історія.
Перегляд файлу

Конструктор уроку формування  компетентностей

на прикладах уроків історії в 6 класі.

 Гаращук Світлана Володимирівна,

вчитель історії Овруцького ліцею ім. Малишка Житомирської області

Урок історії в 6 класі:

Тема уроку «Фінікія. Ізраїльсько-Іудейське царство»

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Обладнання: програма з історії, підручник «Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс), О.І. Пометун, П.В. Мороз, Ю.Б. Малієнко, Київ, видавничий дом «Освіта» 2014, атласи та контурні карти, настінна карта, ілюстрації.

Хід уроку:

ЗМІСТОВЕ ПОЛЕ УРОКУ:

План уроку:

 1. Природно-географічні умови розвитку.

 2. Повсякденне й господарське життя.

 3. Фінікійська колонізація. Карфаген. Алфавіт.

 4. Ізраїльсько-Юдейське царство.

 5. Організація влади.

 6. Єрусалим. Біблія як історичне джерело.

ПОЛЕ ЦІЛЕСТВОРЕННЯ УРОКУ: очікувані результати

Після цього уроку ви зможете:

  • показувати на карті фінікійські міста-держави, кордони Ізраїльсько- Іудейського царства, напрямки фінікійської колонізації; (просторова компетентність)
  • називати хронологічні межі розквіту Ізраїльсько - Іудейського царства; (хронологічна компетентність, математична грамотність)
  • характеризувати діяльність Соломона; (інформаційна компетентність, соціальна та громадянська компетентність, цінності й моральність)
  • оцінювати внесок фінікійців та Ізраїльсько - Іудейського царства у світову культуру; (інформаційна компетентність, соціальна та громадянська компетентності, спілкування державною мовою, культурна самосвідомість)
  • застосовувати та пояснювати нові поняття «колонія», «метрополія», «колонізація», «місто-держава», «Біблія». (інформаційна компетентність, соціальна та громадянська компетентності, спілкування державною мовою, логічна компетентність)
  •  описувати найзначніші пам'ятки культури давньоєврейського народу;  (соціальна та громадянська компетентності,  спілкування державною мовою, культурна самосвідомість)
  •  поясню­вати причини занепаду Давньоєврейського царства; (спілкування державною мовою, аксіологічна компетентність)
  • ви­словлювати особисте ставлення до загарбницьких війн. (аксіологічна компетентність, спілкування державною мовою, цінності й моральність)

Картинки по запросу спектрЕМОЦІЙНЕ ПОЛЕ УРОКУ: метод  «Кольоротерапія»

  • Оберіть колір, який відповідає вашому настрою:

 

 

 

МОТИВАЦІЙНЕ ПОЛЕ: Сьогодні на уроці ми познайомимось  з  народами, які жили у Передній Азії у давнину. Це фінікійський та єврейський народи.  Вони створили найцікавіші та найцінніші для нас речі.Тому, нашим головним питанням уроку буде дізнатися:  Який внесок фінікійської та ізраїльсько-іудейської цивілізації у культурну спадщину людства?

 ТЕХНОЛОГІЧНЕ ПОЛЕ:

Актуалізація  навчальної  діяльності:  Дидактична гра «Відгадай загадку»

  1. Близько половини людей в усьому світі зайняті цією справою. Що це? (торгівля)
  2. Якщо б ви жили в ті давні часи, як могли дізнатися про життя інших народів? (подорожуючи)
  3. Що найперше ви вивчаєте в школі, і без чого було б неможливим винайдення всесвітньої мережі Інтернет? (алфавіт)
  4. Яка книга найпоширеніша і найпопулярніша в світі? (Біблія)

Вивчення нового матеріалу

1. Природно-географічні умови розвитку.

Розповідь, яка супроводжується роботою з картою

У давнину на східному узбережжі Середземного моря знаходились країни Сирія, Фінікія та Палестина. Географічне положення цих країн було дуже вигідним — на перехресті караванних і морських торгових шляхів, що з'єднували Єгипет, Грецію, Палестину, Ассирію, Халдею (Вавилонію). Фінікія розташовувалась на території сучасної держави Ліван. З початку ІІ тис. до н.е. на території Фінікії виникають перші міста. На півночі було місто Бібл, що означало «гора». Його назва збереглася в словах «Біблія» і «бібліотека». Найбільше фінікійське місто Тір (це слово означає «скеля») стояло на острові неподалік від берега. Воно було неприступним для ворогів. Сідон означало місце риболовлі. Дамаск відрізняється від попередніх місцем розташування. Уточніть, що мається на увазі? 

Робота з атласом та контурною картою: розгляньте на мапі територію Фінікії. Позначте та підпишіть в контурній карті головні фінікійські міста-держави Тір, Сідон, Бібл, Дамаск.

2. Повсякденне й господарське життя.

Метод «Коло думок». На території цієї країн не було великих річок, земля була не придатна для полів і пасовищ. Як ви думаєте, чим займалися житель фінікійських міст-держав?

Робота з текстом підручника: стор. 72 (читаємо абзац 2-3 стор. 73).

 - Шукаємо відповідь на питання: чим займалися фінікійці?

3. Фінікійська колонізація. Карфаген. Алфавіт.

Метод «Мозковий штурм». Уявіть що ви перемістились в ті далекі часи. Запропонуйте, як можна боротися з работоргівлею та піратством.

 Продовження розповіді. Фінікійці першими на своїх кораблях об'їхали навколо Африки. Послав їх в експедицію в 600 р. до н. е. єгипетський цар Нехо. Відпливши з Єгипту Червоним морем, вони повернулися додому через три роки вже Середземним морем. На мандрівників чатували різні небезпеки, вони потерпали від голоду й спраги. Двічі довелося їм причалювати до берега, сіяти ячмінь та пшеницю й збирати врожай. Коли мандрівники обігнули Африку, сонце раптом зійшло з протилежного боку. Моряки дуже злякалися. Коли вони розповіли про це вдома, їм ніхто не повірив.

Робота над формуванням понять: словник: Колонізація – заселення та освоєння вільної території.

Фінікійські торговці стали володарями морів і засновниками морських торгівельних шляхів. На чужих землях фінікійські мореплавці заснували нові поселення - колонії.

  • Як ви вважаєте, для чого створювались нові поселення? 

Робота над формуванням понять: прочитайте в підручнику термін метрополія (ст. 74)

Словник: Метрополія – місто, що заснувало колонію

  • Поміркуйте, чи нагадують вам відносини між колонією і метрополією та дорослою людиною і дитиною. Чим?

Робота з картою:  Спочатку на Кіпрі, а пізніше в Північній Африці і Піренейському півострові створювали фінікійці свої колонії. Відомою фінікійською колонією було місто Карфаген на півночі Африки, який був заснований в ІХ ст. до н.е. і проіснував довше ніж його метрополія.

Запитання: Чим відрізнявся спосіб життя фінікійців від вавилонян і єгиптян?

Завдання: з розповіді вчителя знайти відповідь:   які винаходи уславили фінікійців?

Розповідь учителя: Особлива роль належить народів Східного Середземномор'я у створенні алфавіту, одного з чудових досягнень людської культури. По суті, всі сучасні алфавіти або прямо походять від фінікійського, як грецький і латинський, або створені на його основі.

Евристична бесіда:

  • Клинопис Месопотамії та ієрогліфи Єгипту були добре відомі фінікійцям.
  • Як ви вважаєте, чому ієрогліфи і клинопис їм не подобався?
  • На основі якого алфавіту створено український?

Висновок: Обидві системи були складними і вимагали великих професійних навичок для запам'ятовування сотень і тисяч знаків. Нарешті, найбільш досконалою системою виявився фінікійський алфавіт. Він був дуже простий, мав 22 літери. Позначалися лише приголосні звуки з яких, наче конструктор, складали слова.  Застосування цього алфавіту (сприйнятого згодом з деякими змінами греками) робило грамотність доступною будь-якому громадянину, що мало величезне значення для розвитку торгівлі і мореплавання.

Робота з ілюстраціями (підручник стор.73-74) та бесіда за запитаннями:

- Які винаходи уславили фінікійців?

- Який з винаходів фінікійців мав надзвичайне значення для них самих?

- Який винахід фінікійців особливо важливий для розвитку людства?

Хвилинка відпочинку “Австралійський дощ”

Піднімається вітер (потираємо руки). Падають перші краплинки дощу (клацаємо пальцями).  Почалася справжня злива (плескаємо долонями по стегнах). Злива перетворюється на бурю (тупцюємо).  Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудях).  Стихає злива (плескаємо долонями по стегнах).  Закінчується дощ, падають останні краплі (клацаємо пальцями).  Шумить тільки вітер (потираємо долонями). Австралійський дощ скінчився. Сонце! (усі разом піднімають руки вгору).

4. Ізраїльсько-Іудейське царство.

Робота з картою. Учні, користуючись картою, дають відповіді на запитання:

1. Вздовж узбережжі якого моря розташована територія Палестини? (Середземного)

2.  Чи є на території Палестини річки? (є, але не багато)

3. Як називається найбільша з них? (Йордан)

4.  В яке море вона впадає? (Мертве море)

Розповідь вчителя: У ХІV-XIII ст. до н. е. з Месопотамії до Палестини прийшли племена євреїв. 

Метод «Мозковий штурм». Давньоєврейські племена багато подорожували, яким було їх основне заняття?

Сама назва «євреї» перекладається як «житель по той бік річки» або «зарічна людина», що узгоджується з легендою про прихід вождя Авраама в Палестину з-за ріки Євфрат. Історію цього народу викладено в Біблії.

5. Організація влади.

Завдання: Яким було правління Давида та Соломона в Ізраїльсько-Іудейському царстві?

Розповідь вчителя: Близько 1030 р. до н.е. царем був обраний Саул, владу якого визнали всі 12 племен. Після смерті Саула царем став його зять Давид (близько 1005-965 р. до н. е.), який завершив створення Ізраїльсько-Іудейської держави. При ньому був приєднаний Єрусалим, який став столицею нового царства. Наступником Давида став його молодший син, Соломон (965 - 935 рр. до н. е.). Традиція прославляє його за мудрість, зображує проникливим і справедливим суддею і оголошує автором низки літературних творів, які увійшли в Біблію. За правління Соломона багато уваги приділялося будівництву. В честь єдиного бога Яхве Соломон спорудив у Єрусалимі розкішно прикрашений храм.

Робота з документом: стор. 77 Суд Соломона.

- Як ви вважаєте, чи було Соломонове рішення справедливим? Чому?

 Після смерті Соломона Ізраїльсько-Іудейське царство почало слабнути і розділятися на частини (Окремо Ізраїль із центром у м. Самарія та Іудейське царство зі столицею Єрусалим).

Дискусія. Чи погоджуєтесь ви, що поділ держави на частини стало причиною захоплення територій Ізраїльсько-Іудейського царства сусідніми народами.

6. Єрусалим. Біблія як історичне джерело.

Робота над формуванням понять: Біблія, пророки.

Запитання: Що таке Біблія?

Робота над формуванням понять:

Словник: Біблія – Святе Писаніє, священна кника усіх християн. (стор. 76)

Бесіда за запитаннями:

- Що вам відомо про історію Давньоєврейської держави за текстом Біблії?

- Які із біблійних заповідей ви знаєте?

Обговорення в загальному колі.

Продукт діяльності здобувачів освіти: заповнені контурні карти: «Розташування на карті Фінікії, її колоній, Ізраїльсько-Іудейського царства.»

РЕФЛЕКСИВНЕ ПОЛЕ:

-  Учням пропонується провести самооцінку роботи на уроці:

Сьогодні на уроці я дізнався….

Сьогодні на уроці я навчився працювати з картою і показувати…

Сьогодні на уроці я узнав нові слова…..

Метод «Мікрофон». У чому ви вбачаєте важливість проведеного уроку?

  • Оцінювання учнів

 Домашнє завдання. Прочитати матеріал підручника: параграф 16 стор. 72 – 77 підручник О. Пометун, П. Мороз, Ю. Малієнко «Всесвітня історія. Історія України» (інтегрований курс)

- Знайти в Інтернеті і пояснити біблійні вирази: «Вавилонське стовпотворіння» ;  «Повернутися на землю обітовану»; «Камінь спотикання»; «Манна небесна»; «Заборонений плід солодкий».

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
1483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку