ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ.
Тема. Історичні джерела про скіфів.
Геродот про скіфський похід Дарія І.
Мета:
Ціннісні орієнтації: хронологічна компетентність, просторова компетентність, мовленнєва компетентність, інформаційна компетентність; соціальна компетентність; аксіологічна компетентність.
Обладнання: витяги з історичних документів, ілюстративний матеріал, презентація.
Хід уроку
ХІД УРОКУ
I. Етап орієнтації.
Взаємне привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
Організація уваги учнів: побажання гарного настрою, цікавої роботи, нових знань та відкриттів. А зараз ми з вами трішки пограємось в гру «світлофор». Діти, які кольори має світлофор і для чого він призначений?
ІІ. Етап цілепокладання. (Додаток 1)
Гра «Три країни». Учнів розподіляємо на держави: Вавилонія, Фінікія, Персія.(використовуємо «світлофор» - колір світлофора відповідає країні: червоний – Вавилонія, жовтий – Фінікія, зелений – Персія). Показуються ілюстрації, які стосуються історії однієї з країн. Учні-представники країн сигналізують: підносять відповідного кольору прапорець. Обов’язково використовуються ілюстрації, які стосуються інших країн.
ІІІ. Етап проектування.
Ми з вами погралися, а тепер давайте пригадаєм
ІV Етап організації виконання плану діяльності.
Розповідь. В останню чверть VI ст. до Р.Х. степи Північного Причорномор’я зазнали навали військ перського царя Дарія І з династії Ахеменідів (521–486). Про цей похід ми знаємо виключно зі свідчень Геродота та пізніших античних авторів, що переказували дані його праці.
З метою поширити свій вплив на весь культурний світ, Дарій І, використавши як привід до початку війни зі скіфами їхні набіги столітньої давнини на Мідію, вирішує підкорити Скіфію.
Приблизно у 513 р. до Р.Х. його армія на чолі з самим царем, за даними Геродота налічувала неймовірну на той час кількість – 700 тис. чол., пройшовши всю Малу Азію, переправилась через Фракійський Боспор. Перси побудували міст з кораблів біля гирла Істру (Дунаю) і вдерлися у Скіфію.
Протягом близько 30 днів перси просувалися на схід, не будучи в змозі нав’язати бій більш рухливому війську скіфів. За свідченням Геродота, перси пройшли за скіфами до земель савроматів. Здавалося, що долю Скіфії вирішено наперед. Вона буде підкорена персами і стане однією із сатрапій найбільшої імперії, котра розкинулася від Індії до Єгипту. Одначе скіфські правителі не поспішали капітулювати перед супротивником, перевага якого була настільки очевидною. Скіфи використали тактику партизанської війни. Вони уникали відкритого бою, а нападали невеликими загонами на окремі підрозділи, завдаючи великих втрат персам.
Дарій з часом зрозумів, що шансів на перемогу у цьому поході в нього не залишилося. Покинувши табір із безліччю хворих та поранених цар поспіхом залишив Скіфію із найбільш боєздатною частиною армії. Скіфам дістався величезний обоз і безліч полонених.
Армія Дарія І переправилася на правий берег річки та повернулася додому ні з чим. Скіфи ж здобули собі славу непереможних воїнів.
VІ. Контрольно – оцінювальний етап.
Встановіть відповідність між уривками та планом розповіді. (Додаток 5)
Прийом «Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися»
Що ж нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
Що найбільше сподобалось на уроці?
VІІІ. Домашнє завдання.
Додаток 1
Ілюстрація №1
Ілюстрація №2
Ілюстрація № 3
Ілюстрація № 4
Ілюстрація № 5
Ілюстрація № 6
Ілюстрація № 7
Ілюстрація № 8
Ілюстрація № 9
Ілюстрація № 10
Ілюстрація № 11
Ілюстрація 12
Додаток 2
Інформація про Геродота.
Славнозвісний грек Геродот (між 490 і 480 - між 480 і 424 рр. до н.е.) з міста Галікарнасу недаремно прозваний «Батьком історії». Працюючи над своєю знаменитою «Історією» (у дев'яти книгах), що розповідає про події пов'язані з греко - перськими війнами, невтомний дослідник давнини побував і на берегах Понту Евксинського (Чорного мори). Декілька місяців історик жив у давньогрецькому місті-колонії Ольвії та мандрував Північним Причорномор'ям. Повсюди допитливий грек збирав та записував відомості про історію, життя і звичаї скіфів, інших народів і племен, що тоді населяли теперішню територію України. Його свідчення є надзвичайно цінним джерелом вивчення давньої історії нашої Батьківщини.
Додаток 3
Геродот про скіфів
Заняття |
Суспільство |
Духовна та матеріальна культура |
Джерело 1
…кочові скіфи жили в Азії. На них найшли війною масагети. Під їх натиском скіфи перейшли до країни кіммерійців…Як зачули кіммерійці, що надходять скіфи, зібрали велике військо і стали радитися, їх думки розійшлися надвоє, обидві групи вперто обстоювали свою. Кращою була рада царів, але народ гадав за ліпше покинути край і не наражатися на небезпеку: царська ж думка була така, що треба боротися з прийшлими. Ніхто не хотів поступатися - ані царі народові, ані народ царям; боролися між: собою й полягли. Кіммерійський народ поховав їх коло ріки Тіраса; ще й тепер можна бачити ту могилу. Поховавши їх, вирушив народ з краю, а скіфи прийшли й зайняли порожні землі.
Джерело 2
Від гавані борисфенітів (бо вона розташована якраз посередині приморської частини всієї Скіфії), від неї і далі перший народ, котрий можна зустріти… мають такий спосіб життя, як і скіфи, але сіють і їдять пшеницю і цибулю та часник і сочевицю та просо. Над ...[ними] живуть скіфи-оратаї, які сіють пшеницю не для їжі, а на продаж...
На схід від цих скіфів-землеробів… мешкають кочовики також скіфи, які нічого не сіють і не обробляють землі. Вся ця країна позбавлена дерев...
За Геррами простягається країна, що називається царською, і скіфи, які в ній живуть, найхоробріші та найчисленніші і вони вважають інших скіфів своїми невільниками...
Джерело 3
Жертвоприношення вони роблять однаково під час усіх свят у такий спосіб. Жертовна тварина стоїть із двома зв'язаними передніми ногами, а жрець стоїть позаду від тварин, тягне за кінець мотузки, перекидаючи тварину, коли та падає. Він звертається до божества, якому приносить жертву, а потім обкручує навколо шиї тварини зашморг, устромляє в нього ціпок, крутить у всі боки і так задушує, не запалюючи вогню, не посипаючи борошном і не роблячи зливань, І коли він вже задушить тварину і обдере шкуру, починає куховарити.
Оскільки в скіфській землі не вистачає дров, то тамтешні мешканні вигадали ось що, щоб варити м'ясо. Коли вони остаточно обдеруть шкуру тварин, знімуть м'ясо... і після цього розпалюють під казаном кістки жертовних тварин і варять м'ясо...
Джерело 4
Щодо їхніх звичаїв на війні, то встановлено таке: першого ворога, якого вб'є скіф, він п'є його кров, а скількох інших він вб'є в битві, то приносить до царя їхні відтяті голови. За кожну голову йому дозволяється одержати щось із трофеїв, а якщо не принесе голови, це йому не дозволяється...
Джерело 5
Похорони царів відбуваються у краю Геррос, до котрого Борисфен ще судноплавний. Коли у скіфів умирає цар, вони там викопують велику чотирикутну яму. Тіло мерця покривають воском, живіт розпорюють і вичищають, наповнюють товченим шафраном, кропом, насінням селери і анісовим насінням, а потім знову зшивають. (Мерця) кладуть на віз і везуть до іншого народу (племені). Ті, що до них привезено мерця, роблять так, як царські скіфи. Відрізують шматок свого вуха, стрижуть волосся, роблять кругом надрізи на руці, дряпають чоло і ніс, проколюють ліву руку стрілою. Звідти (знову) беруть тіло царя на віз і везуть далі, до іншого народу, який під їх пануванням. З ними разом ідуть ті, до яких прийшли найперше.
Коли вже об'їдуть із мерцем усі краї, спиняються в Герросі, що є останнім із підвладних їм народів і місцем поховання. Після того, як покладуть мерця в яму на підстилку, застромлюють у землю з обох боків тіла списи, прив'язують до їх вершків поперечні жердини і накривають їх очеретом. Обіч нього (мерця) кладуть до ями одну задушену наложницю, виночерпія, кухаря, конюха, слугу, окличника, коней і первенців всяких інших домашніх тварин, а також золоті чаші; срібла ж і міді не мають у вжитку. Коли це зроблять, насипають наперегони високу могилу, щоб була якнайбільша.
Джерело 6
...В Аріапейта, царя скіфів, серед інших його дітей, народився Скіл... Скілеві, хоч він і був царем скіфів, не подобався скіфський спосіб життя, і зокрема порівняно з еллінськими звичаями, які він засвоїв унаслідок свого виховання, і ось що він зробив... Скіл залишав своє військо в передмісті, а сам заходив у місто і наказував зачинити брами, знімав із себе скіфський одяг і надягав еллінський... і в усьому іншому він наслідував еллінський спосіб житія і приносив жертви богам за еллінськими звичаями. Він залишався в місті протягом одного місяця або й більше, а потім надягав скіфський одяг і виходив...
Скіфи побачили … вважаючи це за найбільшу ганьбу, повідомили про те, все скіфське військо. І коли Скіл повернувся до свого житла…його брат відрубав йому голову. Отак обороняють свої звичаї скіфи і таку кару накладають на тих, хто хоче запозичити іноземні звичаї
Додаток 4
Аналіз зображення пекторалі з кургану Товста Могила
«Уважно подивіться па пектораль. Ви бачите, що майстер поділив її чотирма золотими крученими джгутиками на три яруси (частини). Зверніть увагу на те, що зображено в кожному ярусі, згадайте відомі вам міфи Передньої Азії, Єгипту, Стародавньої Греції та Риму про створення світу, а також: 1) спробуйте обґрунтувати таку будову пекторалі, тобто поясніть значення кожного ярусу та їх єдність .
Знайдіть центр першого (верхнього) ряду пекторалі. Ви бачите, як два скіфи шиють одяг з овечої шкіри. Згадайте,
1) що означає овеча шкура в давньогрецькій міфології, що вона означає у слов'ян (наприклад, коли її надівають під час колядування).
2) визначить її символічне значення в цьому шедеврі скіфської культури. Придивіться, які ще сцени зображено у верхньому ярусі та виявіть, що спільного в композиції цього ряду, яка в ньому провідна ідея.
Тепер досліджуємо другий (середній) ярус. Починаємо з центру і встановлюємо, що об'єднує композицію та яку ідею вона відображає.
Нарешті, третій ряд. Уважно огляньте елементи сюжету, вони по-різному відображають одне й те ж. З'ясуйте,
Додаток 5
Скіфо - перська війна (514-512 рр. до н.е.)
Розповідається про похід 700-тисячного війська перського царя Дарія на скіфів. За словами Геродота причиною війни стало бажання Дарія помститись скіфам за їхні напади. Дарій переправляється через Дунай і вторгається у Скіфію. Скіфи звертаються по допомогу до народів-сусідів. Частина з них відповіли відмовою, говорячи, що скіфи самі винуваті, нібито ті розізлили персів.
Уривки з праці Геродота про скіфо-перську війну (514-512 рр. до н.е.) |
План розповіді |
1. Як скіфи дістали таку відповідь племен, порішили не зводити бою на відкритому полі, бо союзники не хочуть іти з ними разам, а сходити з дороги (персам)
|
А.Причини відступу скіфів |
2. «Мої справи такі, персе. Я ще ніякої людини (досі) не злякався і не втік перед нею давніше, отже, й тепер від тебе не тікаю…А що я не воюю з тобою, то й це тобі поясню. Ми не маємо ні міст, ні обробленої землі, щоби боятися за них і чим скоріше починати з вами бій. Та як уже так конечно треба його починати, то ми маємо батьківські могили; ось відшукайте їх і спробуйте знищити. І тоді побачите, чи будемо воювати з вами за могили, чи ні.»
|
Б.Стратегічна хитрість скіфів |
3. Скіфи мали наперед заманити (персів) просто до країни тих, що не обіцяли допомогу, щоби й вони воювали; а якщо не хотіли б добровільно битися з персами, то щоби мусили боротися. Після того вони мають повернутися назад до свого краю й нападати, як визнають це за потрібне.
|
В.«Дари Іденфірса» |
4. Царі скіфів послали до Дарія посла, що ніс йому в дар птицю, мишу, жабу і п'ять стріл. Перси питали того, що приніс, про значення тих дарів. Він сказав персам, що як вони мудрі, то нехай самі розгадають, що означають ті дари. Це почули перси й стали радитися. Дарієва думка була така, що скіфи віддали йому самих себе, землю й воду, стріли ж означають, що вони передають (персам) свою (воєнну) силу. Протилежна цій думці була Гобрієва…Він так пояснив значення дарів: «Якщо ви, перси, не станете птахами і не полетите в небо, або не станете мишами й не сховаєтеся під землю, або жабами й не скочите в болота, то не повернете назад, а загинете від цих стріл». |
Г.Тактика «спаленої землі» |
5…як будуть наступати все далі перси, мають засипати всі криниці й джерела, що до них переходитимуть, нищити траву на землі й поділитися на дві частини. |
Д. Відповідь скіфського царя Іденфірса |
Відповідь: 1 - А, 2 – Д, 3 - Б, 4 - В, 5 - Г |