Пісочна терапія. Вправи та ігри.

Про матеріал
Пісочна терапія – це один з методів арттерапія, який передбачає взаємодію з піском. Він є способом спілкування дитини з навколишнім світом і самим собою, а також засобом зняття внутрішньої напруги.
Перегляд файлу

 

навчитися пісочна терапія — Ментор Виктория. Психолог онлайн. Консультации  психолога онлайн. Обучение психологов. Курсы, тренинги психолога эксперта

 

 

Пісочна терапія

 

Вправи та ігри

 

Упорядник:

                      практичний психолог КЗЗСО ліцею «Перспектива»

                      Гунченко Катерина Володимирівна

 

 

 

 

 

 

Пісочна терапія – це один з методів арт-терапії, який передбачає взаємодію з піском. Він є способом спілкування дитини з навколишнім світом і самим собою, а також засобом зняття внутрішньої напруги.

 

Мета пісочної терапії - не міняти і не переробляти дитину, не учити її спеціальним поведінковим навичкам, а дати їй можливість бути такою, якою вона є.

 

Перевагою методу «Пісочна терапія»

 є реалізація доступності і наочності процесу навчання

 і виховання дітей з особливими освітніми потребами

 з мовним порушенням:

     Пісок – природний матеріал, що володіє власною енергетикою.

     Пісок здатний «заземлити» негативну енергію, що важливо у роботі

 з «особливими» дітьми.

     Пісок – загадковий матеріал, щ о володіє здатністю зачаровувати дитину

своєю піддатливістю, здатність приймати бажану форму, бути сухим, легким

або вологим, щільним і пластичним.

       Найдрібніші частинки піску активізують чутливі нервові закінчення на кінчиках пальців і долонях, тим самим стимулюють сусідні мовні зони в корі головного мозку.

      Занурення обох рук в пісок, а не однієї провідної, як при роботі олівцем у зошиті, знімає м'язове, психоемоційне напруження дитини і природно розвиває моторику рук.

      Для молодших школярів – це перш за все гра, яка приносить величезне задоволення від навчання.

 

Завдання пісочної терапії:

-Розв’язання психологічних проблем.

-Позбавлення комплексів та страхів.

-Розвиток координації рухів, дрібної моторики, 

   орієнтація в просторі.

-Розкриття індивідуальності.

-Активізація творчих здібностей та фантазій.

-Зняття внутрішнього напруження та отримання

 емоційного задоволення.

-Покращення пам'яті, уваги і просторової уяви.

-Формування навичок позитивної комунікації.

 

 

Вправа «Здрастуй пісок»

Мета: зниження психофізичного напруження.

Вихователь від імені феї пропонує по-різному привітатися з пісочком, тобто різними способами доторкнутися до піску.- доторкнутися до піску кожним пальчиком по черзі однієї, потім другої руки, потім всіма пальчиками одночасно;- легко стиснути кулачок з пісочком, потім повільно висипати його у пісочницю;- доторкнутись до піску всією долонькою-внутрішньою, потім тильною стороною.В останньому випадку можна заховати у піску маленьку іграшку: «З тобою захотів привітатися житель піску…»Діти старшого віку описують та порівнюють свої відчуття: «тепло-холодно», «приємно-неприємно» і так далі.2.

 

Вправа «Пісочний дощик»

Мета: регуляція м’язової напруги, розслаблення.

Пісочна фея: У моїй країні може іти незвичайний пісочний дощик та дути пісочний вітерець, Це дуже приємно. Ви можете самостійно влаштувати такий дощик і вітерець. Дивіться, як це відбувається.Дитина повільно, а потім швидко сипле пісок із свого кулачка у пісочницю, на долоньку дорослого, на свою долоньку.Дитина закриває очі і кладе на пісок долоньку з розтопиреними пальчиками, дорослий сипле пісок на будь-який пальчик, а дитина називає пальчик.Потім вони міняються.

 

Вправа «Незвичайні сліди»

Мета: розвивати тактильні відчуття,уяву.

«Ідуть ведмежатка» – дитина кулачками і долоньками з силою надавлює на пісок. «Стрибають зайчики» – кінчиками пальчиків дитина стукає по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках.«Повзуть змійки» – дитина, розслабленими пальчиками рук робить поверхню піску хвилястою (у різних напрямках).«Біжать жучки-павучки» – дитина рухає всіма пальцями, імітуючи рух комах (можна повністю занурювати руки у пісок, зустрічатися під піском один з одним – «жучки вітаються»).

 

Вправа «Візерунки на піску»

Мета: закріплення знань про сенсорні еталони, встановлення відповідностей.Хід гри1 варіант. Дітям пропонується пальцем, ребром долоні, пензли¬ком намалювати різні знайомі геометричні фігури та ство¬рити різноманітні візерунки (прямі та хвилясті доріжки, огорожі, драбинки).Можна запропонувати продовжити візерунок, що роз¬почне вихователь, або відтворити візерунок, намальова¬ний на папері.2 варіант. Дітям пропонується ті самі візерунки на піску відобра¬зити шляхом викладання в заданій послідовності предме¬тів, наприклад: камінчиків, жолудів, великих ґудзиків тощо.

 

Гра-вправа «Ми створюємо світ»

Мета: розвиток та розширення уявлень дитини про навколишній світ живої та неживої природи, про світ людини.

Вихователь показує способи побудови у пісочниці різних живих та неживих спільнот-місто, село, ліс, річка, озеро, острів, а потім в ігровій формі спонукає дитину будувати самостійно чи по інструкції різні природні та рукотворні спільноти.

 

Вправа «Ми їдемо у гості»

Мета: розвиток просторових уявлень,орієнтування на «пісочному листку»

Вихователь в ігровій формі знайомить дитину з просторовими уявленнями (чи закріплює знання) верх-низ, право-ліво, над-під, центр, куток. Дитина за допомогою інструкцій дорослого пальцями «ходить, стрибає, повзає» по піску, зображуючи різних персонажів.

 

Гра-вправа «Секретні завдання кротів»

Мета: розвиток тактильної чутливості під час занурення рук у пісок; активізація інтересу до мешканців, які живуть під землею.Заздалегідь необхідно ознайомити дітей із тваринами, які мешкають під землею (кріт, ховрах, миші).

«Перетворимо руки на кротів»

Вихователь. Сьогодні наші руки можуть перетво¬рюватися на кротів.Вихователь змахує руками, складає їх певним чи¬ном і показує дитині намальовані на кісточках пальців очі, ніс і два зуби. Потім вихователь пропонує занурити од¬ну руку в пісок, поворушити нею під піском (звертає ува¬гу дитини на зміну поверхні піску), а потім обережно роз¬копати кожен палець.«Кроти на прогулянці»Усі дії здійснюються із заплющеними очима: шукати в піску пальці одне одного, потискувати їх — «кроти вітають¬ся ласкаво» або «з силою потискують одне одному лапки».8.

 

Гра-вправа «Пісочні хованки»

Мета: розвиток тактильної чуттєвості, зорового сприймання, мислення, невимушеності.

Іграшки хочуть погратися з тобою у хованки. Вибери іграшку, яка найбільше тобі подобається. Ти закриєш очі, а вона сховається в пісок, а потім дитина повинна знайти іграшку. Можна роздувати пісок, розкопувати пальчиками, використовувати палички, пензлики.

 

Вправа «Вітер піщаної пустелі»

Мета: навчання дітей регулювати власне дихання за до¬помогою дихальних вправ.

Дітям пропонуються для вправи трубочки для кок¬тейлю.Діти вчаться управляти вдихом і видихом, не затягую¬чи пісок у трубочку. Старшим дошкільникам можна запро¬понувати висловити приємні побажання своїм друзям, при¬мітати пісочну країну, а потім спробувати подути на пісок крізь трубочки, видуваючи заглиблення на його поверхні та зображуючи піщаний вітер у пустелі, а також подути на свої долоні з піском, здуваючи його в пісочницю.

 

Вправа «Пісочні майстри»

Мета: закріплення знань про геометричні фігу¬ри, просторові уявлення; розвиток слухової та зорової пам'яті.

Піскунчик просить дітей перетворитися на майстрів та допомогти жителям пісочної країни спорудити будиночки. Дітям пропонується обрати необхідний додатковий матеріал (елементи конструктора, гілочки, камінці тощо). А потім вихователь пропонує кожній дитині «розселити всіх жителів пісочниці» в побудоване житло.

 

Вправа «Піщаний дощ»

Мета: вчити регулювати м’язову напругу та розслаблення; ознайомлювати з властивостями сухого піску.

Педагог розповідає від імені Піщинки: «У моїй країни може йти незвичайний піщаний дощ та дути піщаний вітер. Це дуже приємно. Подивіться, як це відбувається. Ви самі можете влаштувати такий дощ та вітер». Діти повільно, а потім швидко сиплють пісок із свого кулачка у пісочницю, на долоню дорослого, на свої долоньки.Піщанка пропонує кожній дитині закрити очі та покласти долоньку на пісок, розставляючи пальці. Дорослий сипле пісок на якийсь пальчик, а дитина називає цей пальчик. Потім вони міняються ролями.

 

Вправа «Незвичні сліди»

Мета: розвивати тактильні відчуття, уяву.Хід вправиПедагог пропонує дітям вправи імітаційного характеру, що залишають слід на піску, скажімо:                                             

           «Ідуть ведмежата» – дитина кулачками та долонями із силою натискає на пісок;         

    «Стрибають зайці» – кінчиками пальців дитина вдаряє по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках;                                                                                                      

        «Повзуть змії» – дитина розслабленими або напруженими пальцями рук залишає хвилястий слід у різних напрямках;                                                                                                     

       «Біжать жучки, павучки» – дитина рухає всіма пальцями. Імітуючи рухи комах (можна повністю занурити руки в пісок, руки зустрічаються – «жучки вітаються»;                    

        «Крокозябла» – діти роблять на піску різноманітні відбитки, вигадуючи назви для фантастичних тварин, які залишили ці сліди.

 

Вправа «Візерунки на піску»

Мета: закріпити знання про сенсорні еталони та закономірності.

Педагог пальцем, ребром долоні, щіточкою у верхній частини пісочниці малює різні знайомі дітям геометричні фігури, прості чи складні візерунки – прямі та хвилясті доріжки, парканчики, східці тощо – і пропонує дитині намалювати такий самий візерунок внизу пісочниці, або продовжити візерунок дорослого. Як варіант педагог може малювати на дошці певний візерунок і пропонувати намалювати його на піску.

Візерунки на піску діти можуть створювати, викладаючи у заданій чи задуманій послідовності певні предмети, скажімо, камінці, жолуді, великі ґудзики.

Педагог звертається до кожної дитини від імені Піщинки: «Сьогодні ми з тобою прикрашатимемо наш пісочний будинок. Поглянь. Які візерунки на піску можна намалювати. Намалюй так, як я. вигадай свій візерунок, малюнок. У верхній частини візерунок має складатися з кілець, а внизу – з трикутників».                                     

Ігри та вправи для занять в пісочниці

в різних напрямках корекційної роботи.

Розвиток діафрагмального дихання

 

-«Вирівняй дорогу». Від дитячої машинки проведена канавка в піску. Дитина повітряним струменем вирівнює дорогу перед машиною.

-«Що під піском?». Під тонким шаром піску картинка.

Здуваючи пісок, дитина відкриває зображення.

-«Допоможи зайцю». У піску поглиблення – «сліди» зайця. Треба замести всі сліди, щоб лисиця не виявила .

-«Секрет». У піску не глибоко закопана іграшка. Здуванням піску виявити захований предмет.

-«Добрий велетень». Перед іграшкою не висока гірка. Повітряним струменем зруйнувати гірку, зрівняти з поверхнею, щоб герой продовжив шлях.

 

Розвиток диференційованих

рухів, сили, спритності пальців.

 

 ( всі вправи виконуються спочатку провідною рукою, потім другою рукою, потім обома одночасно).

-«Пограти» на поверхні піску на піаніно або клавіатурі комп’ютера.

-Стискати і розтискати одночасно всі пальці, занурені в пісок.

-Долоні занурені глибоко в пісок. Піднімати по черзі пальці так, щоб вони здалися з піску.

-В глибині піску виконувати різні вправи («Ріжки» - «Вушка» - «Кільця»).

 

Артикуляційна гімнастика

 

-«Конячка». Клацати язиком, одночасно

 пальцями «скакати по піску».

-«Індик». Швидко облизувати язиком верхню губу зі звуком

«бл – бл – бл», пальцями в такт рухати в товщі піску.

-«Гойдалка». Язиком ритмічно рухати вверх – вниз,

вказівним пальцем в піску рухати в тому ж напрямку.

-«Годинник». Язиком ритмічно рухати вправо – вліво, вказівним пальцем в піску рухати в тому ж напрямку.

-«Бий не слухняний язичок». Губами шльопати по язику «п – п – п»,

 долонею легко поплескувати по піску.

-«Гребінець». Язик протискувати між зубами вперед – назад,

 пальцями – «граблями» рухати по піску, залишаючи сліди.

 

 

Автоматизація звуків

 

-«Гірочка». Набрати пісок в руку.

Насипати гірку, вимовляючи корегуючий звук.

-«Сховай іграшку». Теж саме. Пісок сипати на іграшку.

-«Доріжка», «Крокувати» або просувати пальчиками по заданих доріжках ( зигзаг, хвиля, спіраль, геометричні форми), вимовляючи корегуючий звук.

-«Знайди іграшку». Знаходити в глибині піску іграшки різними способами ( рукою, пальчиком), вимовляючи корегуючий звук.

 

Ігри із мокрим піском

Вправи на ознайомлення з мокрим піском

Зміст вправ на ознайомлення з мокрим піском аналогічний змісту роботи із сухим піском.

 

Умови організації ігрових вправ з мокрим піском:

у дітей не повинно бути порізів на руках, захворювань шкіри;

діти повинні мати фартухи з клейонки;

вода, яку використовують для зволоження піску має бути теплою;

поряд із пісочницею мають бути джерело чистої води та серветки.

Бажано, щоб дитина вже знала властивості сухого піску та ігор з ним.

 

Вправа «У пісочній країні  ідуть дощі»

Мета: вчити регулювати м’язову напругу та розслаблення; ознайомлювати з властивостями мокрого піску.

Педагог розповідає від імені Піщинки: «У нашій пісочній країні іноді ідуть дощі, з’являються річки та озера. Хочете подивитися, як це відбувається?»

Педагог ділить пісок у пісочниці на дві частини і показує способи зволоження піску:

 

«Струмочок тече» – педагог ллє воду на одну частину піску тонкою цівочкою;

«Дощик мрячить» – іншу частину піску педагог зволожує через розсіювач.

Педагог звертає увагу дітей на те, що змінився колір та запах мокрого піску. Потім діти самостійно зволожують пісок. Води для зволоження має бути стільки, щоб жодна дитина не залила пісок.

Педагог звертається до дітей від імені Піщинки: «Давайте привітаємося з мокрим піском. З ним ви можете пограти у дивовижні ігри. Ви перетворитися на чарівників – будівників».

Далі проводяться вправи аналогічні тим, які проводили із сухим піском: «Незвичайні сліди.

 

Ігрова вправа «Відбитки»

Мета: розвивати тактильні відчуття, довільну поведінку та коментоване мовлення; вчити класифікувати та групувати предмети за різними ознаками.Хід вправи

Відбитки, як барельєфні, так і горельєфні, на мокрому піску робимо за допомогою пасочок. Використовуються пасочки у формі тварин, транспортних засобів, різних за величиною геометричних фігур. Педагог та дитина по черзі роблять відбитки на мокрому піску. Потім дитина за словесним сигналом або за планом дорослого виготовляє серію відбитків, коментуючи свою роботу.

У таких іграх можна використовувати завдання на класифікацію предметів, наприклад: лише геометричні фігури, лише тварини.

 

Ігрова вправа «Хто до нас приходив?»

Мета: розвивати здорове та тактильне сприйняття.Хід вправи

Педагог від імені Піщинки звертається до дитини: «До мене в гості приходили мешканці пісочної країни. А я у цей час сама була на гостинах. Допоможіть дізнатися, хто був у мене в гостях».

 

Педагог пропонує дитині відвернутися, а сам у цей час робить барельєфні чи горельєфні відтиски за допомогою пасочок у формі різних тварин. Після цього дитина відгадує тварину, яка приходила в гості.Потім дитина і педагог міняються ролями.

 

Вправа «Здрастуй пісок»

Мета:зниження психофізичного напруження.

Вихователь від імені феї пропонує по-різному привітатися з пісочком, тобто різними способами доторкнутися до піску.

– доторкнутися до піску кожним пальчиком по черзі однієї, потім другої руки, потім всіма пальчиками одночасно;

– легко стиснути кулачок з пісочком, потім повільно висипати його у пісочницю;

– доторкнути до піску всією долонькою-внутрішньою, потім тильною стороною;

В останньому випадку можна заховати у піску маленьку іграшку: «З тобою захотів привітатися житель піску…»Діти старшого віку описують та порівнюють свої відчуття: «тепло-холодно», «приємно-неприємно» і так далі.

 

Вправа «Пісочний дощик»

Мета: регуляція м’язової напруги, розслаблення.

   Пісочна фея: У моїй країні може іти незвичайний пісочний дощик та дути пісочний вітерець, Це дуже приємно. Ви можете самостійно влаштувати такий дощик і вітерець. Дивіться, як це відбувається.Дитина повільно, а потім швидко сипле пісок із свого кулачка у пісочницю, на долоньку дорослого, на свою долоньку. Дитина закриває очі і кладе на пісок долоньку з розтопиреними пальчиками, дорослий сипле пісок на будь-який пальчик, а дитина називає пальчик.Потім вони міняються.

 

Вправа «Незвичайні сліди»

Мета:розвивати тактильні відчуття,уяву.

 

   «Ідуть ведмежатка»- дитина кулачками і долоньками з силою надавлює на пісок.

     «Стрибають зайчики»- кінчиками пальчиків дитина стукає по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках.

      «Повзуть змійки»-дитина, розслабленими пальчиками рук робить поверхню піску хвилястою (у різних напрямках).

      «Біжать жучки-павучки»- дитина рухає всіма пальцями,імітуючи рух комах(можна повністю занурювати руки у пісок, зустрічатися під піском один з одним -«жучки вітаються»)

 

Вправа «Візерунки на піску»

Мета:закріплення знань про сенсорні еталони,встановлення відповідностей.

       Вихователь малює пальцем, пензликом у верхній частині пісочниці різні геометричні фігури, прості, складні візерунки(прямі чи хвилясті доріжки, парканчики). Дитина повинна намалювати такий самий візерунок внизу на піску, або продовжити малюнок дорослого. Ті ж візерунки на піску виготовляються шляхом викладання в певній послідовності предметів, наприклад камінців, жолудів, великих ґудзиків.

 

Гра-вправа «Ми створюємо світ»

Мета: розвиток та розширення уявлень дитини про навколишній світ живої та неживої природи, про світ людини.

      Вихователь показує способи побудови у пісочниці різних живих та неживих спільнот-місто, село, ліс, річка, озеро, острів, а потім в ігровій формі спонукає дитину будувати самостійно чи по інструкції різні природні та рукотворні спільноти.

 

Вправа «Ми їдемо у гості»

Мета:розвиток просторових уявлень,орієнтування на «пісочному листку»Вихователь в ігровій формі знайомить дитину з просторовими уявленнями (чи закріплює знання)верх-низ, право-ліво, над-під, центр, куток. Дитина за допомогою інструкцій дорослого пальцями «ходить, стрибає, повзає» по піску, зображуючи різних персонажів.

 

Гра-вправа «Кроти»

Мета:розвиток тактильних відчуттів,розслаблення,активізація інтересу.

    Вихователь занурює одну руку в пісок, шевелить нею під піском(звертає увагу дитини на зміни поверхні піску) потім обережно розкопує кожен палець. потім те ж саме виконує дитина. Після того вони розкопують руки один одного (можна дути на пісок, використовувати пір’їнку, палички, пензлик).

Гра-вправа «Пісочні хованки»

Мета: розвиток тактильної чуттєвості, зорового сприймання, мислення, невимушеності.

   Іграшки хочуть погратися з тобою у хованки. Вибери іграшку, яка найбільше тобі подобається. Ти закриєш очі, а вона сховається в пісок, а потім дитина повинна знайти іграшку. Можна роздувати пісок, розкопувати пальчиками, використовувати палички, пензлики.

 

Ігри на поверхні мокрого піску

Бажано,щоб діти вже знали особливості сухого піску і гри з ним.

Пісочна фея:у нашій пісочній країні іноді ідуть дощі, з’являються справжні річки та озера. Хочете подивитися як це відбувається?

Вихователь ділить пісок у пісочниці на дві частини показує дітям способи зволоження піску:

«Струмок тече»

Вихователь ллє воду на одну частину піску з лійки

«Дощик моросить»

Друга частина піску зволожується з бризкалки.

 

Вихователь звертає увагу дитини на запах і колір піску, як він змінився. Потім діти самостійно зволожують пісок.

Діти вітаються з мокрим піском. Ігри проводяться, схожі на ігри з сухим піском.

Гра «Нірки-горбики»

Діти кожним пальцем, по-черзі, потім всіма пальцями одразу робить дірочки в піску-будиночки для мишок, ліпить горбики-будиночки для черепашок.

 

Гра «Пісочні будівельники»

Мета:закріпити просторові уявлення,розвиток зорової та слухової пам’яті.

Жителі пісочної країни просять допомогти їм побудувати будиночки. Для початку нам потрібно намітити на піску, де будемо будувати той чи інший будинок. Наприклад, колобок полюбляє будиночки тільки круглої форми, жираф-тільки прямокутні, а бегемотик хоче жити у квадратному будиночку. допоможи жителям пісочниці.

 

Моделювання ігор-казок на піску

1. Введення у ігрове середовище.

Засоби: Заклик до уважного слухання і активної участі. Приказки, потішки, обіцянки неймовірних пригод.Поведінка дорослого: довірливий стиль спілкування, уважне ставлення до кожної дитини, діалог з кожним, знижений тон голосу, сугестивний характер висловлювання.

2. Знайомство з грою і її героями

Засоби: прослухати початок казки, історії і будування у пісочниці ігрового простору (казкової країни, замків, палаців, морів, рік, пісків), заселення його персонажами.

Стиль дорослого: позиція «відстороненого оповідача», доброзичливого і м’якого, дослідника створюваного простору.

 

3. Моделювання конфлікту, труднощів Засоби: дітям зачитується продовження історії, у якому відбувається щось, що руйнує створений на піску світ.Стиль дорослого: створення ситуації, у якій дитина діє самостійно, може переносити і відігравати в грі з піском негативні емоції, при цьому дорослий може виступати руйнівником, використовуючи фігурки і ляльки.

4.  Вибір допомоги. Засоби: Звернення до дитини за допомогою: що буде з мешканцями країни? Що ж робити? Як бути? Чи зможеш ти допомогти? Тільки ти з таким добрим серцем зможеш допомогти мешканцям цієї країни.

Стиль дорослого: дорослий – зацікавлена особа, що вивчає ситуацію, шукає вихід на рівні з дитиною. Дорослий переконує, підбадьорює, вселяє віру в себе, вказує на потенційні можливості дитини. Інтонації сугестивні.

5. Боротьба і перемога.Засоби: діти грають ситуацію боротьби зі злом. Тут – вони мудреці і лицарі, феї і чарівники. Кожен виступає під маскою найближчого йому персонажа. Далі відбувається відновлення, реконструкція, перетворення пісочної країни. Саме зараз діти стають Творцями – відновлюють світ відповідно до своїх побажань і набутих навиків. Будують так, щоб у новій країні всім було зручно. Посилюється успішний досвід – дітям усі вдячні.

Стиль дорослого: він підтримує, підбадьорює, виказує своє зацікавлення, виражає впевненість у тому, що у дитини все вийде. Тоді висловлює щире захоплення дитиною, дякує за вигадку і доброту.

6.  Утвердження перемоги.Засоби: спонтанне продовження гри, у якій відбувається святкування перемоги. Стиль дорослого: дорослий питає про емоційний стан дітей, думки і почуття, які виникли у процесі гри, чи сподобалося їм, що вони будуть робити, якщо раптом знову втраплять у подібну ситуацію.

7. Перспектива подальших ігор. Засоби: Розповідь про подальші ігри, пригоди. Стиль: Дорослий намагається зацікавити дитину.

 

Що заховано в піску?

 

Дорослий і дитина разом занурюють у сухий пісок долоні і починають ними ворушити, спостерігаючи за тим, як змінюється піщаний рельєф. Завдання: повністю вивільнити руки з піску, не роблячи різних рухів, лише ворушачи пальцями і здуваючи піщинки. Щоб ускладнити завдання, цю вправу можна зробити з вологим піском.

У великій кількості піску можна грати «у саперів»: руки одного гравця стають «міною», вони можуть бути занурені в пісок будь-яким чином. Завдання іншого гравця – «сапера», відкопати «міну» не торкаючись її. Сапер може діяти руками, дути на міну, допомагати собі тонкими паличками.

Дорослий замість руки може закопати іграшку (добре, якщо дитина не знає яку), тоді розкопуючи, за частинами, що відкриваються, дитина намагається здогадатися, що ж було закопано.

Можна закопувати не один, а кілька предметів і на дотик впізнавати: що чи хто це?

Будь-яку гру можна подати дитині у вигляді казки.

Наприклад:

«У одній казковій країні жила прекрасна Принцеса. Вона була доброю та розумною і мала дар усіх навколо робити добрими і розумними. Тому усі мешканці її країни почувалися щасливими.

Це не сподобалося Дракону, що мешкав по сусідству. Вирішив він викрасти Принцесу і відняти її безцінний дар. Так і сталося…

 

Щоб принцеса ніколи не змогла дарувати радість людям, дракон перетворив її на невидану істоту й ув’язнив у підземному замку. Більше того, той, хто прийде рятувати Принцесу, своїм доторком занапастить її. І вона навіки лишиться зачарованою.

Чи можеш ти допомоги мешканцям цієї країни? Спробуй!

Також можна зробити «секрети» у вигляді букв, цифр, геометричних форм, які також треба буде знайти і вгадати по формі.

 

 

 

 

 

 

 

Ігри

Гра «Угадайко»

Повторіть з дітьми основні геометричні фігури. Зарийте в піскукілька іграшок які мають певну геометричну форму і запропонуйтедитині вгадати, що там приховано.

Гра « Веселі історії»

Візьміть літери алфавіту і викладіть слова на піску, для початкуне дуже складні. Прочитайте їх разом з малюком. Потім нехай дитиназакриє очі, а ви заховайте букви в пісок, розкидаючи по всій пісочниці.Нехай дитина знайде всі букви й відновить слова.

Гра « У моєму місті»

Запропонуйте дитині розказати, яким вона бачить своє місто,вулицю або кімнату. Можна також створити чарівну країну тапридумати їй назву. Потрібно розповісти історію, яка відбувається впісочниці. При цьому можна дати імена всім персонажам, що берутьучасть в оповіданні.Провести розвивальну й водночас релаксаційну роботудопоможуть наступні вправи з піском:

Вправа « Гра в казку»

Вправа спрямована на розвиток фантазії та образного мисленнядитини. У лотку з піском є всі можливості для того, щоб розігратиулюблені казки дитини та вигадати нові сюжети. Дорослі можутьзапропонувати скласти свій варіант кінцівки відомої казки.

Вправа « Дослідження властивостей»

За допомогою піску дитина може визначити властивостіматеріалів, отримати уявлення про такі поняття, як « теплий –холодний», « мокрий – сухий» та інші.

Вправа « Дощик»

Гра призначена для релаксації та має заспокійливу дію. Діти 2–3років повинні грати разом із батьками. Дорослий пропонує малюковіпідставити долоні й починає повільно сипати в них пісок, після цьоговін пропонує малюкові повторити цю дію і сипати пісок в його долоні.Діти старшого віку грають самостійно і пересипають пісок з однієїдолоні в іншу самостійно.

Вправа «Упізнай, що це»

Вправа допомагає зміцнити родинні зв‘язки. Один із батьківзакопує в пісок кілька будь-яких фігурок, поки малюк стоїть іззаплющеними очима. Дитині пропонують розплющити очі, зануритируки в пісок і розпізнати приховані фігурки.

Вправа « Вітерець»

Для цієї вправи знадобиться соломина для коктейлю. Її кінецьзанурюють у пісок. Дитина повинна дути з протилежної сторони. Цявправа призначена для дітей старшого віку.

Вправа « Будівельник»

Лоток із піском відкриває перед малюком необмеженіможливості для творчості. Можна створити цілий світ в обмеженомупросторі. Пісок повинен бути вологим, для того щоб будувати об‘ємніфігури. Під час роботи можна використовувати іграшкові фігуркизвірів, людей та інші.

Вправа « Знайомство»

Усі учасники розміщуються навколо пісочниці. Педагогпропонує всім занурити руки в пісок, погладити, помацати його,пересипати з долоні в долоню. Одночасно вихователь повиненрозповісти правила гри з піском.

Вправа «.Весела історія»Педагог викладає в пісочницю фігурки в певній послідовності,при цьому розповідає історію про ці фігурки. Після цього він ховаєфігурки в пісок. Діти повинні відшукати фігурки, розкласти їх в тійпослідовності, що й педагог та переказати історію, що він розповідав.Вправа сприяє розвитку уваги, мови, зміцнює зв‘язки в колективі,сприяє зняттю емоційної напруги.

Вправа «Чарівне коло»

Педагог пропонує скласти коло з камінців. Кожна дитинаотримує по кілька камінців, які вона повинна покласти до загальногокола. Мета вправи – корекція гіперактивної поведінки, релаксація.

« Вправа Вигадай казку»

Педагог пропонує дітям вигадати власну казкову історію. Підчас гри можна використати фігурки казкових героїв, дерев, тварин.Педагог може намалювати образи вигаданих героїв, які діти будутьвикористовувати у своїх казках. Вправа активізує уяву, мовнудіяльність дітей, сприяє психоемоційному розвантаженню.

Вправа « Моє місто»

Педагог пропонує дітям збудувати з піску місто, яким би вонихотіли його бачити. Можна створити цілу чарівну країну, вигадати їйназву. Потрібно розповісти історію, яка відбувається з мешканцямицієї країну, дати всім їм імена. Вправа розвиває фантазію, знімаєемоційне навантаження.

Вправа « Пісочна картина»

Дитина малює пальчиком, пензликом картину в пісочниці пояснює, що вона намалювала. Мета вправи – розвиток мови,зміцнення дружніх зв‘язків у колективі, релаксація.

 

Пісочна терапія – Дитячий психолог

docx
Пов’язані теми
Психологія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
7 лютого
Переглядів
4576
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку