Питання для розвитку критичного мислення на уроках літературного читання.
3 клас «Про Карлсона, що живе на даху» (Астрід Ліндгрен)
Критичне мислення — це необхідна навичка і життєво важливий ресурс сучасної людини, так як воно базується на законах логіки та на розумінні психологічних процесів, які протікають у нашій свідомості. Критичне мислення допомагає в пошуку нових шляхів вирішення проблем.
Уроки літературного читання надають величезну можливість розвивати у дітей критичне мислення, адже саме на них можна задавати питання і не приймати на віру все, що нам пропонують (знак питання порівнюють з рибальським гачком, на який ловиться риба. Кожен повинен мати такий гачок); шукати докази, що підтверджують або спростовують отриману інформацію; накопичувати знання і розширювати світогляд.
Пропоную такі питання для розвитку критичного мислення на уроці літературного читання у 3 класі під час вивчення уривку з казкової повісті Астрід Ліндгрен «Про Карлсона, що живе на даху».
Я підготувала і використала ці питання для перевірки домашнього завдання методом «Карусель» (цей варіант навчання найбільш ефективний для одночасного включення всіх учасників у активну роботу з різними партнерами для обговорення дискусійних питань. Учні розсаджуються в два кола – внутрішнє і зовнішнє. Внутрішнє коло нерухоме, зовнішнє рухається. Можливі два варіанти використання методу – для дискусії (відбуваються «попарні суперечки» кожного з кожним, причому кожен учасник внутрішнього кола має власні, неповторювані докази), чи для обміну інформацією – в такому випадку учні із зовнішнього кола, рухаючись, збирають дані).
Що стосується розвитку критичного мислення у дітей, то важливо орієнтуватися не на запам’ятовування ними фактичного матеріалу, а на постановку проблеми і пошук її вирішення.
Важливо пам’ятати, що навчитися критично мислити — це як опанувати майстерність танцю чи якогось виду спорту — тільки практикуватися і не здаватися, а будь-які проблеми чи невдачі сприймати тільки як додатковий досвід.
Красавіна Людмила Михайлівна,
вчитель початкових класів
КЗО «Солонянське НВО»