Тема: Північна Америка. Загальні відомості. Географічне положення. Історія відкриття та освоєння Північної Америки.
Мета уроку: дати знання про фізико-географічне положення, особливості берегової лінії, історію відкриття та дослідження материка Північна Америка; удосконалювати вміння працювати з картою,визначати географічні координати;
розвивати навички самостійної роботи з картою, підручником, увагу, творчу уяву, зорову пам’ять; сформувати навички групової роботи, почуття взаємодії, підтримки, бажання пізнавати нове, невідоме.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель.
День добрий, друзі, ще один урок.
Прийшов до нас за розкладом сьогодні.
Отож, давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнути в знань безодню.
Отже, ми розпочинаємо наш урок, який я гадаю, не пройде для вас даремно, тому, що ви поповнете свої знання, дізнаєтесь багато цікавого та нового. Епіграфом уроку будуть слова Генрі Форда:
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це процес,
Працювати разом – це успіх.
Яких ми і намагатимемось дотримуватися.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Бесіда:
1.Ми продовжуємо з вами вивчати материки нашої планети. До цього ви ознайомилися з чотирма материками. Назвіть і покажіть на карті.
2. Ці материки називають південними. Поясніть, чому це так?
3.Які епітети можуть схарактеризувати кожний з вивчених материків?
4.Чому вивчення будь-якого материка починають вивчати з фізико-географічного положення? (ФГП визначає природні умови материка)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
Розповідь вчителя. Як ми з вами бачимо на карті, для вивчення залишились материки, які повністю знаходяться в Північній півкулі, тому і відносяться до так званих північних материків. Сьогодні на уроці ми з вами почнемо знайомитися ще з одним материком. Цей материк звертається до вас, уважно послухайте його розповідь і поміркуйте: хто він?
Материк. «Протягом шести уроків ви відкриватимете мене для себе. З космосу я нагадую величезний трикутник, повернутий широкою стороною на північ, що неначе вмерзаю в кригу Північного Льодовитого океану. А на півдні лагідне тепле море омиває мої береги, порослі зеленню лісів і лугів. Я тремчу від частих землетрусів, що не дають мені спокою. На мені є міста-гіганти, які одночасно є сусідами незайманих куточків природи, в яких ще можна натрапити на племена, що мало знайомі з цивілізацією. Вивчаючи мене, будете йти шляхами моїх дослідників, перетинати мене з півночі на південь, милуватися Ніагарським водоспадом, із жахом заглядати у найглибші каньйони світу, ознайомитеся із найбільш безводною пустельною западиною світу – Долиною Смерті, дивуватиметеся надзвичайною різноманітністю моїх природних комплексів…
Назвіть мене! Хто я?»
Розповідь вчителя. Отже, це дійсно – Північна Америка. І тема нашого уроку «Особливості географічного положення. Історія відкриття та дослідження Північної Америки».
(Вивішую на дошці назву теми уроку)
(Запис теми у зошит)
Сьогодні ми продовжимо розвивати вміння складати характеристику географічного положення материка, ознайомимося з історією відкриття та дослідження. Південна та Північна Америка – складають єдину частину світу Америку, мають багато спільних і відмінних рис. Наше завдання – дізнатися якомога більше інформації про Північну Америку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. Вивчення материка починається з географічного положення. Давайте згадаємо план характеристики географічного положення.
(Вивішую на дошці)
План характеристики географічного положення
1.Площа материка і його місце за цим показником серед інших материків, кількість населення.
2.Положення відносно екватора, тропіків, полярних кіл, нульового і 180-го меридіана.
3.Крайні точки материка, їхні географічні координати.
4.Положення відносно материків. Протяжність материка.
5.Положення відносно океанів, морів і океанічних течій.
1.Завдання. Робота в парах. Кожна пара отримує завдання розкрити певний пункт плану, користуючись картами атласу, підручником.
1.пара. Площу материка і його місце за цим показником серед інших материків, кількість населення. (запис у зошит)
2.пара. Положення відносно екватора, тропіків, полярних кіл, нульового і 180-го меридіана.
3.пара. Крайні точки материка, їхні географічні координати. (запис у зошит)
4.пара. Положення відносно материків. Протяжність материка.
5.пара. Положення відносно океанів, морів та океанічних течій.
(На виконання завдань відводиться до 5 хвилин. Після закінчення роботи представник кожної пари ознайомлює усіх присутніх зі своїм результатом. Усі учні записують відповідь 1 і 3 пари)
2.Завдання: Порівняйте ФГП Північної і Південної Америк.
3.Завдання у контурній карті: Обведіть на контурній карті Північну Америку і підпишіть крайні точки.
Розповідь учителя: Берегова лінія материка. (Показ на карті)
Північна Америка – материк контрастів. На заході, через весь материк з півночі на південь тягнеться ланцюг гірської системи Кордильєри з найвищою точкою над рівнем моря г. Мак-Кінлі (6194 м) - це дуже крута двохголова гора (складається із двох вершин), названа на честь 25 президента США Уільяма Мак-Кінлі. Її ще називають «Велика гора». У центрі материка знаходяться Великі рівнини, які колись були вкриті степами, а тепер розорані, з полями пшениці й кукурудзи. На сході їх змінюють старі невисокі гори Аппалачі із вершиною Мітчел (2037 м). Найнижчою точкою над рівнем моря є Долина смерті, яка знаходиться на 86 м нижче рівня моря.
Найдовшою річкою є Міссісіпі із притокою Міссурі. Найбільшим озером за площею є озеро Верхнє.
На відміну від материків тропічних широт Північна Америка має більш розчленовану берегову лінію: тут багато островів, півостровів, заток і проток. Біля північних та східних берегів материка розміщені острови материкового походження. Один із них – найбільший острів у світі – Гренландія, що датською мовою «гренланд» - зелена земля, тоді як поверхня острова вкрита товстим шаром льоду. Острів одержав таку назву від вікінгів, що відкривали його у 10 столітті, влітку на південному краї острова зеленіють луки. У холодні води Північного Льодовитого океану занурюються острови Канадського Арктичного архіпелагу. Вони лежать усього в тисячі км. від Північного полюса. Ці острови виникли після відступу давнього льодовика, який утворив вузькі протоки, що відокремлюють острови від материка – Гудзонова протока та від Гренландії – Девісова протока. Біля східного берега Північної Америки знаходиться острів Ньюфаундленд.
На південний схід від материка гірляндою оточують Карибське море дві групи островів: Малі Антильські та Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка, Пуерто-Ріко). Більшість із них має вулканічне походження.
Береги материка мають багато зручних бухт та глибоких заток. Найбільшими серед них є: на півночі – Гудзонова затока, на півдні – Мексиканська, на північному заході – затока Аляска, на південному заході – Каліфорнійська затока. Сильно порізані береги Північної Америки утворюють численні півострови. На північному сході – Лабрадор, що з португальської перекладається як «землероб», на південному сході - Флорида (з іспанської означає «квітучий») та Юкатан ( з мови індіанців перекладається «не розумію» - саме так вони відповіли на запитання європейців, як називається ця земля), Каліфорнія – на південному заході, Аляска – на північному заході.
4.Завдання: Порівняйте берегові лінії Північної та Південної Америки.
(Перегляд презентації)
Вчитель. Відкриття Америки – Нового Світу – пов'язане з пошуками морського шляху до Індії, її відкрив у 1492 р. Христофор Колумб. Ці факти нам відомі ще з 6 класу Але, виявляється це відкриття не було першим. Ранні плавання європейців до північно-східних берегів Північної Америки відбулися ще у Х ст. Це були жителі Скандинавського півострова – вікінги. Хто ж ще брав участь у дослідженні материка? Зараз ми й дізнаємось, прослухавши повідомлення, які ви підготували. Всі решта уважно слухають і слідкують за таблицею, адже я перевірю, як ви уважно слухали. А дома вклеїте таблицю у зошит.
(Роздаю таблицю учням)
5. Повідомлення учнів та робота із таблицею.
(Одночасно і перегляд презентації)
Час дослідження |
Дослідники |
Результати досліджень |
10 століття |
Ейрик Рауді |
о. Гренландія |
поч. 11 століття
|
Лейв Щасливий |
о. Ньюфаундленд, півострів Лабрадор, о. Баффінова Земля |
1492-1502 р.р |
Христофор Колумб |
Великі та Малі Антильські острови, Панама |
1497-1498 р.р. |
Джон Кабот |
Вдруге після норманів відкрив о. Ньюфаундленд, досліджував Гренландію, півострів Лабрадор, о. Баффінова Земля |
1519 р. |
Ернандо Кортес |
Зруйнував столицю ацтеків Теночтітлан, заснував м. Мехіко
|
18 століття |
Вітус Беринг, Олексій Чириков |
Берінгова протока, Берінгове море, Аляска, Алеутські острови |
6. Запитання до таблиці:
1.Ейрик Рауді (Рудий).
В кінці 10 століття нашої ери ісландець Ерик Рауді, якого називали Рудий вбив людину і його вигнали із країни. В 982 році він відплив зі своїми товаришами від берегів Ісландії на захід. Через деякий час його експедиція досягнула невідомої землі, яку назвав – «Гренландія» - «Зелена земля». Зараз учені сперечаються, чому Рудий вікінг назвав цей острів зеленим, 80% якого покрито льодом. За однією з версій, в той час клімат в Гренландії був не такий суворий, ніж зараз, і перед очима скандинавців постали зелені луки, що нагадували «Зелену землю». Інша версія твердить те, що і в кінці 10 століття ця назва не відповідала дійсності, але на думку Рудого це повинно було зацікавити більше поселенців. В 986 році Рудий вернувся в Ісландію, взяв із собою іще людей і знову відплив до Гренландії. Вважається, що до кінця життя Ейрика Рудого кількість жителів «Зеленої землі» було близько 3 тисяч. Поселення скандинавців в Гренландії існувало ще декілька століть.
2.Лейв Ейриксон.
У Ерика Рудого був син Лейв, що ввійшов історію як Лейв Щасливий. Одного разу Лейв почув розповідь одного моряка, який плив у Гренландію, але потрапив у шторм і корабель його був віднесений далеко на захід до раніше невідомої землі. Син Ерика Рудого від батька успадкував зацікавленість до невідомого. Тому в 1000 році Лейв Щасливий зібрав команду і відплив із Гренландії на південний захід. Через деякий час досяг берегів невідомої землі. Нова земля здивувала вікінгів своїм м′яким кліматом і великою кількістю лісів. Вона отримала назву – «Вінланд» - Земля винограду. За версією вчених – це острів Ньюфаундленд, не території якого в ті часи ріс виноград, з якого робили вино. Далі вікінги дослідили ще дві області Північної Америки . Одна – можливо, півострів Лабрадор, названий Хеллуланд – «Країною плоских каменів», а друга – ймовірно – Баффінова Земля, що отримала назву Маркланд – Земля лісів. Лейв зі своєю командою хотів залишитися, але через конфлікти із місцевими жителями (індіанцями чи ескімосами) змушений був повернутися до Гренландії, захопивши великий вантаж лісу.
3.Христофор Колумб (1451-20 травня 1506 р.). Народився в італійській Генуї, у 1470-х роках переїхав до Португалії, а в 1485 році потрапив до Іспанії. Колумб був переконаний, що Азії можна досягти, пливучи на захід. З серпня 1492 р. експедиція вийшла з порту Палос (Іспанія) у плавання через Атлантичний океан на кораблях «Санта Марія», «Пінта» та «Нінья». Протягом першого плавання мореплавець відкрив Сарґассове море, Багамські острови, Кубу і Гаїті. З новинами про відкриті землі 15 березня 1493 року Колумб повернувся до Іспанії.
З величезним поспіхом було організовано другу експедицію, яка розпочалася 25 вересня 1493 року. Під час цього плавання Колумб відкрив острови Домініку, Гваделупу, Монтсеррат, Антиґуа, Невіс та Пуерто-Ріко.
У листопаді 1493 року Колумб заснував місто Ізабелла на острові Гаїті, а 5 травня 1494 року відкрив острів Ямайка та поплив до Куби. Не дійшовши усього 100 км до західного кінця острова, Колумб вирішив повернутися до Іспанії, куди прибув 11 червня 1496 року.
Третя подорож мореплавця почалася 30 травня 1498 року. На цей раз Колумб вирішив триматися якомога ближче до екватора. Під час цієї експедиції вперше було досягнуто берегів Центральної Америки, яку Колумб прийняв за острів. Рухаючись далі на захід уздовж узбережжя, він відкрив острів Тринідад. Повернувшись на Гаїті, Колумб заснував перше постійне іспанське поселення у Вест-Індії - Санто-Домінґо.
9 травня 1502 року вирушає у четверту подорож, внаслідок якої було відкрито Панаму. А під час п′ятої подорожі 1503 рік досліджує Південну Америку.
4.Джон Кабот (1450-1499 р.) італійський мореплавець. Народився в Генуї, потім переїхав жити у Венецію, де находячись на службі у Венеціанській торгівельній компанії Кабот плавав по східному Середземномор′ю. У 1490 році переїхав до Англії і оселився у Бристолі. Отримавши фінансову підтримку від бристольських купців, 2 травня 1497р. Кабот відплив із Бристоля на корабля «Метью», і 24 червня висадився біля берегів острова Ньюфаундленд, який прийняв за північно-східний берег Азії. В 1498 р. здійснив друге плавання в цьому ж напрямку, але уже на 5-ти кораблях. В результаті якого дослідив східні і західні береги Гренландії, побував на о. Баффінова Земля, півострові Лабрадор. Але через брак продуктів харчування, вже скоро повернувся до Англії, де в 1499 р. і помер.
5.Ернандо Кортес (1485 - 2 грудня 1547 р.) іспанець за походженням. Був єдиною дитиною у сім′ї. З самого дитинства проявляв лідерські якості і схильність до ризикованих дій. Брав участь у завоюванні Гаїті та Куби. У 1519 р. військова експедиція Кортеса завоювала стародавню державу ацтеків, яка існувала на території сучасної Мексики. Захопивши столицю ацтеків Теночтітлан, Ернандо Кортес здобув великі скарби, які збагатили Іспанію, а населення перетворив на рабів. На руїнах індіанської столиці згодом заснував місто Мехіко і став одноосібним правителем.
В ході війни проявив себе жорстоким завойовником, в результаті якої загинуло близько 300 тис. ацтеків. Завойовані землі Кортесом в Північні Америці отримали назву «Нова Іспанія».
6.Вітус Беринг і Олексій Чириков. Північно-західні береги Північної Америки стали відомими європейцям лише у 18 столітті. Їх дослідила російська експедиція під керівництвом Вітуса Беринга і Олексія Чирикова.
Вітус Беринг (1681-1741 р.) датчанин за походженням, був на службі у російського царя Петра І. Пред Вітусом Берингом було поставлено завдання відкрити північний морський шлях з Європи до Азії.
У червні 1741р. з Камчатки відправилися до американських берегів два кораблі - «Святий Петро» і «Святий Павло». Першим командував сам Вітус Берінг, другим - його помічник - штурман Олексій Чириков (1703-1748 р.) - російський мореплавець і вчений. Важко доводилося морякам в незнайомих неспокійних водах. Буря розділяє два кораблі, і вони окремо один від одного продовжують подорож. Через два тижні радісний крик: «Земля!» сповістив про те, що настільки довгоочікувана мета досягнута. Моряки з борту «Святого Петра» побачили берег Аляски. На зворотному шляху корабель потерпів крах, його викинуло на невідомий острів. Під час вимушеної зимівлі багато хто помер від цинги, в тому числі і Вітус Берінг. Поховавши командора, моряки побудували з уламків судна нове. У серпні 1742 вони повернулися на Камчатку, де на них вже не чекали.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Вчитель. А зараз ми пограємо у гру й дізнаємось, хто з користю провів цей час.
1. Гра «Чи знаєш ти карту?» (На столі лежать перевернуті картки із написами географічних назв до даної теми. Учні по черзі беруть і показують на фізичній карті зазначені об′єкти)
1. м. Мар′ято
2. о. Гренландія
3. Панамський канал
4. Берінгова протока
5. м. Сент-Чарльз
6. о. Ньюфаундленд
7. затока Аляска
8. Карибське море
9. півострів Каліфорнія
10.півострів Лабрадор
2. Прийом «Перестрілка». (Клас ділиться на дві групи. Кожна група робить постріл – дають запитання по черзі одна одній)
3. «Продовж речення»
1.Першими дослідниками Північної Америки були…
2.Північна Америка розташована у………півкулях.
3.Площа материка становить…………і за розмірами він займає………..місце.
4.Має велику протяжність з ……….., що впливає на………..материка.
5.Омивається ……. океанами.
5.Межує з материками………
6.Берегова лінія материка…….
VІ. Підсумок уроку.
Рефлексія. Відповісти на запитання анкети(необхідне підкреслити)
1 |
На уроці я працював |
активно / пасивно |
2 |
Своєю роботою на уроці я |
задоволений / не задоволений |
3 |
Урок здався мені |
коротким / довгим |
4 |
За урок я |
не втомився / утомився |
5 |
Мій настрій |
покращився / погіршився |
6 |
Матеріал уроку був мені |
зрозумілим / незрозумілим; корисним / непотрібним; цікавим / нудним; легким / важким |
7 |
Домашнє завдання здається мені |
цікавим /нецікавим |
VІІ. Домашнє завдання.
1. § 34 ст.189-191.
2.Позначити у контурній карті названі у тексті острови, півострови, протоки та затоки.
3.Усно дати відповідь на запитання – «Чим відрізняється ФГП Північної Америки від ФГП інших, уже вивчених нами материків?»
4.Скласти уявну подорож навколо Північної Америки або скласти кросворд з вивченої географічної номенклатури.
5.Повторити § 8 (Атлантичний океан).