Діти дуже люблять експериментувати, а особливо проводити досліди. Використовуючи їх бажання і свої можливості можна подивитися як проходить очищення води через різні види фільтрації. А найкращий приклад "Апельсину" дасть можливість зрозуміти, що воду необхідно берегти для нащадків.
СЦЕНАРІЙ
ПІЗНАВАЛЬНО - ДОСЛІДНОЇ ПРОГРАМИ
«ВОДА, СПРАВЖНІЙ ЕЛІКСИР ЖИТТЯ»
Підготувала
педагог-організатор
Кобобел А.Є.
Ведуча:
Доброго дня діти та шановні дорослі! Сьогодні ми, як й завжди зібралися в нашому гостинному клубі для того, щоб дізнатися багато цікавого та корисного для нас. Про те, без чого люди, тварини, рослини не зможуть існувати на нашої планеті Земля. Мабуть ви здогадалися про що піде мова.
Діти:
Так. Про воду!
Ведуча:
Вірно. Про воду. Що ж таке вода? Це дуже просте запитання скажете ви. Вода — це звичайна рідина про дива якої, всім давно відомо. Постривайте, не поспішайте робити висновки, оскільки звичайна вода є надзвичайно цікавою, невідомою речовиною. Вона заслуговує бути названою 8-м чудом світу. І сьогодні ми переконаємося в цьому, тому що вона є справжнім «Еліксиром життя».
Ведуча:
Вода природна. Хімічна формула її - Н2О. Молекула води складається з двох атомів гідрогену (водню) і одного атома оксигену (кисню). Англійський фізик Генрі Кавендіш перший встановив, що водень і кисень утворюють воду. Якщо підрахувати всі можливі сполуки із загальною формулою Н2О, то виявиться, що всього може існувати 48 різних видів води.
А ви знаєте, як вода з’явилася на нашій планеті?
Діти:
Ні.
Ведуча:
Ви знаєте, на справді ніхто не знає, звідки на Землі з'явилася вода. Звідки вона прийшла? Хто подарував нам її. Вода з'явилася на Землі з її народження. Вона - ровесниця нашого світу. Саме завдяки воді він виглядає таким, яким ми з вами його бачимо. В природі вода зустрічаюся в трьох агрегатних станах:
твердому - (сніг, лід),
рідкому – (рідина),
газоподібному (водяна пара).
При 0ºС починаю тверднути, а при 100ºС за нормального атмосферного тиску починаю кипіти.
Ведуча:
А зараз ми перевіримо, зможете ви надати відповіді на наші запитання.
Без ніг біжить,
Без вітрила - пливе. (Хмара)
І паркани, і вдома,
А як вітер нападе -
Цей оксамит опаде. (Іній)
Не руками зроблено,
Не ткалося і не кроилось -
З неба на землю звалилося. (Сніг)
На пальто і на хустці?
Всі наскрізні, вирізні,
А візьмеш - вода в руці. (Сніжинки)
Вночі на землі спочиває
А в ранці в небо злітає (роса)
Ведуча:
Молодці. Ви гарно орієнтуєтесь у питаннях природознавства, тому змогли надати вірні відповіді.
А хто може надати відповідь про особливості характеру води?
Діти:
Звичайна природна вода прозора, без кольору, без запаху.
Ведуча:
Зараз ми з вами це перевіримо та проведем дослід. Смак води залежить від розчинених в ній речовин.
Дослід «Смаколиків»
ХІД ДОСЛІДУ
Запропонувати дітям скуштувати воду на смак. Вона без смаку. Добавити ложечку цукру. В інший посуд ложку солі. Що сталося? З цукром? З сіллю? Якою стала вода? Від чого залежить смак води?
Ведуча:
Як бачимо вода може змінювати смакові якості і це залежить від того що може потрапити до води. В силу деяких обставин, наприклад повені вода змінює свій колір. Ця вода вже не придатна для пиття. Навіть митися цією водою не бажано. Що робити в цьому випадку? Зараз ми з вами проведемо дослід, в якому спробуємо очистити забруднену воду.
Дослід «Чиста вода»
Вода, що оточує нас, не завжди чиста, але її можна очистити.
ХІД ДОСЛІДУ
Прозорі склянки наповніть водою в рівному об’ємі. Першу — водою з водопровідного крана, другу — водою з калюжі, третю — дощовою водою. Спершу слід роздивитись воду в кожній пробірці. Висновок діти роблять самі. Воду з другої та третьої пробірки треба очистити. Запропонуйте пропустити її через фільтри: піщаний, з вугілля чи через серветку. Діти роблять висновки. Припущення підтвердилося.
Ведуча:
Всі учасники впоралися із завданням. Зараз ми побачили з вами, що в наших силах не придатну до пиття воду можна очистити та навіть пити.
А скажіть мені будь ласка, де на вашу думку найбільше води? На океани припадає 71% поверхні всієї Землі. На підземні води - 42%. Все інше це ріки, озера, льодовики. Загальний запас льоду складає 23,9 млн. м³. Якби всі льодовики розтанули, то рівень Світового океану піднявся на 10м. Крім того вода зустрічається в космічному просторі, на планетах Сонячної системи. У мантії Землі води міститься в 10-12 разів більше, ніж у Світовому океані. При цьому майже вся маса води на планеті не придатна для пиття. Ми можемо пити тільки 3% води – саме стільки в нас запасів прісної води.
Ведуча:
З приходом води з'являється життя. Пропаде вода, і життя стане неможливим. Тому що вода - це еліксир життя. Але над водою нависла загроза забруднення. Заводи, фабрики, міста отруюють річки, озера і моря. Якщо не вжити термінових заходів, помре цілий світ. І берегти треба не тільки річкову воду, але і ту, яка біжить з водопровідного крана. Третина води марно витікає в каналізацію. А зараз я хочу показати вам на досліді про залишки запасів пітної води на Землі.
Дослід «Апельсин»
Кількість питної води залежить від її збереження.
ХІД ДОСЛІДУ
Діти отримують по половині апельсину та прозору склянку. Необхідно однією рукою вижати сік апельсина в склянку. В кінці досліду розповісти дітям, про наслідки зменшення прісної води на Землі, про те що ми залишимо нашім нащадкам та про наслідки зникнення питної води.
Ведуча:
На перший погляд вода ніжна і лагідна, а насправді жорстока і не підступна. В твердому стані, у вигляді айсбергів, вона створює велику загрозу кораблям. Будучи в рідкому стані, вода може стати страшною небезпекою у вигляді гігантською хвилею-цунамі для всього живого на Земля. Найвищі хвилі (до 35 м) спостерігались в1883 року між островами Суматра і Ява. При цьому хвилями постраждало 36830 чоловік. На Гавайських островах викликало найбільше спустошене цунамі висотою 7,5 м. Найбільше від цунамі страждає Японія. Так 11 березня 2011 року в результаті великого землетрусу тихоокеанське узбережжя Японію накрило цунамі висотою 10-12 м.
Ведуча:
А зараз для вас буде наступні завдання, на які потрібно надати відповіді
Конкурс «Знавців»
• Який океан є найбільшим, а який найменшим? (Тихий океан і Північний Льодовитий океан відповідно)
• Біле, Червоне, Чорне, Жовте - що це? (Назви морів)
• Яке море є самим солоним на нашій планеті? (Мертве море)
• Яка річка найдовша на Землі? (Ніл)
• У якому озері знаходиться 80 % усієї прісної води нашої країни і п'ята частина прісної води всієї планети? (Байкал)
• По руслу якої річки протікає п'ята частина всієї річкової води світу? (Амазонка)
• Скільки відсотків земної поверхні покрито водою? (Близько 70 %)
• Скільки відсотків від загальної кількості водної маси Землі становить прісна вода? (3 %)
А чи знаєте ви рослини і тварин, чиє життя пов'язане з водою?
• У якої риба обидва ока на одному боці? (Камбала)
• Хто дихає однією ніздрею? (Кашалот)
• Яку птицю море змусило літати? (Пінгвін)
• Що таке «морська капуста»? (Водорості)
• Яка пролітна "зграя обіцяє сніг? (Зграя гусей)
• Хто п'є ногою? (Жаба)
Ведуча:
А ще хочу звернути вашу увагу на те, що вода зберігає об’єм, але не зберігає форми. І зараз ми з вами це перевіримо.
Дослід «Від форми до об’єму»
ХІД ДОСЛІДУ
Взяти гумову рукавичку, обережно наповнити її водою з глечика. Спосте-рігати, що вода набула форми рукавички. Зробити такий же дослід з іншими ємностями (повітряна кулька, целофановий мішечок, різні склян-ки). Зробити висновок: вода змінює форму. Отже, припущення не підтверди-лось.
Ведуча:
На власному досвіді ми побачили з вами, як вода та набирає різні форми. Однак це буває не завжди. Сила води велика, особливо коли на путі з’являються перешкоди. Вона починає шукати шляхи виходу в процесі чого утворюються водоспади. Які водоспади ви знаєте?
(Перегляд слайдів водоспадів)
1. Найвищий водоспад на Закарпатті – Трофанець (або Труфанець). Розташовується на південно-східних схилах українських Карпат.
2. Водоспад Скакало розташований в урочищі Нижнє Грабовищ, Мукачівського району Закарпатської області. Загальна висота водоспаду — понад 4 м.
3. Найбільш видовищний водоспад Нової Зеландії чудовий 580 метровий водоспад Сазерленд (Sutherland Falls) розташований в глибині диких і красивих фіордів національного парку Фьордленд (Fiordland National Park).
4. Водоспад Деттіфосс (Dettifoss), Ісландія. Це найпотужніший водоспад Європи, спускаючи талі льодовикові води в 44 метрову прірву. Розташований у національному парку Йекульсаурглювур.
5. Падаючий з висоти 979 метрів з вершини Гвіанського нагір’я, водоспад Анхель (Angel Falls), Венесуела розташований глибоко в венесуельських екваторіальних лісах національного парку Канайма.
6. Найвідоміший і найпотужніший водоспад Північної Америки Ніагарський водоспад (Niagara Falls), США. Ніагарські водоспади — це водоспад «Підкова», Американський водоспад і водоспад «Фата». Максимальна висота Ніагарського водоспаду — 53 м, максимальна ширина — 790 м.
7. Водоспад Вікторія (Victoria Falls), Замбія і Зімбабве. Напевно, нікого не здивує, що цей «гримлячий дим» вважається одним з природних чудес світу і є об’єктом та входить до Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
8. Водоспади Ігуасу (Iguazu Falls), Аргентина і Бразилія. На вершині списку перебуває неймовірний комплекс, що складається з, приблизно, 275 водоспадів і каскадів. Його ширина більше 2,5 кілометрів.
Ведуча:
Неймовірна сила і сліпуча краса водоспадів зачаровує та вабить нас! Повертаючись до питання збереження води, хочу нагадати, що це питна вода Землі і її потрібно берегти та охороняти. А зараз давайте перевіримо, яким чином можна утримати воду та проведем
Дослід «Сила тяжіння»
ХІД ДОСЛІДУ
Для досліду необхідні одна тонка прозора соломинка, одна товста прозора соломинка та плоска склянка з водою. Соломинку потрібно поставити вертикально у воду та спостерігати за тим, як вода буде підніматися по соломинках. Діти спостерігають за тим, що відбувається. В тонкій соломинці вода піднімається вище ніж у товстий. Чому це відбувається? Через вузьку соломинку, вода піднімається знизу швидше, тому що маса води у ній легша ніж у товстій соломинці.
Ведуча:
Цій дослід дав нам можливість побачити, як сила повітря впливає на воду. Поки ми тримали закритим отвір соломинки вода знаходилася в нутрі, а коли ми відкрили отвір верхньої частини соломинки вона одразу вилилася.
А зараз я хочу перевірити вашу увагу та проведу
Гра «Вода - не вода»
Ведучий вимовляє слова. Якщо назване слово означає те, що містить воду (наприклад: хмара, калюжа), діти повинні встати. Якщо предмет або явище має відношення до води (кораблик, риба), діти піднімають руки. Якщо предмет або явище не має ніякого зв'язку з водою (вітер, камінь), діти плескають в долоні.
Ведуча:
Сьогодні ми дізналися багато корисного про еліксир нашого життя, про те наскільки вода важлива для нас. Отже давайте берегти її, тому що людина – це вода, тварина – це вода, Земля – це також вода. А вода – це життя.