Запропоновані в збірнику завдання допоможуть налагодити оперативний зв'язок між учителем і учнем, своєчасно виявити і ліквідувати прогалини в знаннях, активізувати пізнавальну діяльність, індивідуалізувати розвиток творчих можливостей учнів.
За даним збірником учитель може на уроках організувати індивідуальну, парну та групову форми роботи, використовувати на додаткових заняттях з української мови, орієнтуючись на зміст і складність, що дасть можливість поступового формування міцних знань, умінь та навичок.
Передмова
Запропоновані в збірнику завдання допоможуть налагодити оперативний зв'язок між учителем і учнем, своєчасно виявити і ліквідувати прогалини в знаннях, активізувати пізнавальну діяльність, індивідуалізувати розвиток творчих можливостей учнів.
Завдання у збірнику дібрано різні за рівнем складності і охоплюють усі теми програми.
За даним збірником учитель може на уроках організувати індивідуальну, парну та групову форми роботи, використовувати на додаткових заняттях з української мови, орієнтуючись на зміст і складність, що дасть можливість поступового формування міцних знань, умінь та навичок.
********************************************************************
**************************************************************************
Мова і мовлення
1. Прочитай тексти. Визнач їх тип.
1.Українська мова - це мова українського народу. Вона постійно розвивається, поповнюється, збагачується новими словами, але залишається зрозумілою. Саме тому ми прекрасно розуміємо мову попередніх поколінь, наприклад, твори Т.Г.Шевченка, хоч жив і творив він у минулому столітті.
2.Українська мова - це великий скарб нашого народу. Вона ніжна, мелодійна, прекрасна, мов чарівна пісня, що вміщує в собі і палку любов до Батьківщини, і до рідної домівки, і до мами.
2. Зі слів кожного рядка склади і запиши речення.
3. До слова мова дібрати слова - назви ознак.
Мова (яка?) ...
4. Віднови вірш С. Воробкевича ( пронумеруй рядки).
0 Вчіться складно говорити
0 Плекайте, діти,
0 своїм рідним словом
0 рідну свою мову.
5. Доповни речення.
6. Прочитай висловлювання і поясни, як ти його розумієш.
Хто не любить своєї рідної мови, солодких святих звуків свого дитинства, не заслуговує на ім'я людини.
(Й. Г. Гердер)
7. Склади і запиши речення. Запиши прислів'я про мову,
про слово.
Має, усне, мовлення, правильним, для, виразним, бути, всіх , зрозумілим.
Своє, кожна, мовлення, здатна, людина, розвивати.
Значення, міміка, велике, жести, у, мають, інтонація, мовленні.
**************************************************************************
Текст
1.Склади з поданими словами текст, щоб вийшла зв'язна розповідь. Який це текст ( текст - розповідь, текст - опис, текст - міркування).
Ліс, білочка, дупло, грибочки, дбайлива,горішки, трудівниця, господарочка.
2. Прочитай текст. Визнач тему і мету. Добери заголовок. Спиши.
Підкресли речення, в якому говориться про обов'язок кожної людини.
Рідна домівка ... У цих словах всі людські сподівання.
Про власну хату співано в багатьох піснях. Тільки в рідних стінах людина почуває себе господарем.
Наші предки, заселяючи нові землі, вибирали мальовничі місця. Ці місця були біля воли, з багатими угіддями, зручні для оборони від ворога. Адже нам мали постійно жити їхні родини.
У народі говорять, що кожна людина за життя повинна спорудити дім, посадити дерево, виростити дитину.
( О. Воропай)
3. Знайди початок і кінець кожного речення. Запиши текст правильно,
добери до нього заголовок. Підкресли основу кожного речення.
Біля твоєї хати цвітуть мальви вузенька стежка біжить до криниці там росте калина або шумить молода тополя за хатою ростуть вишні і яблуні з поля вітерець доносить запах жита і гречки долітає гуркіт моторів там працює твій батько звідси починається твій рідний край.
4. Згрупуй синоніми. Склади і запиши з двома з них речення.
гриміти чудовий
мама вниз
небокрай гуркотіти
гарний ненька
додолу обрій
5. Добери синоніми до виділених слів. Поясни, чому автор вжив у тексті
саме ці слова.
***********************************************************************
6. Зістав вирази. Поясни, в яких одне й те ж слово вживається в прямому і
переносному значеннях. У яких текстах вживаються слова першої
колонки, а в яких - другої? Склади і запиши речення з виразом у прямому
значенні і в переносному.
Гострий ніж ... Гостре слово ...
Прокинулася бабуся ... Прокинулася земля ...
Свіжий хліб ... Свіжа думка ...
Плаче дитина ... Плаче небо ...
7. Перепиши текст, замінюючи слова, що невиправдано повторюються.
У Варі був чиж. Чиж жив у клітці і ні разу не співав. Варя прийшла до чижа :
8. Прочитай в і визнач недоліки в побудові речень Виправ їх.
Олесь мій сусід. Він має десять років. Вчиться Олесь у четвертому класі. Батьки його геологи, дуже добрі і освічені люди. Вдома бувають рідко, весь час у відрядженні чи в експедиції.
Коли батьки, вони у від'їзді, Олесь з бабусею залишається.
9.Добери до поданих слів синоніми.
Сміливий - ...; говорити -..., базіка -...; завірюха -...; робота - ...; дивився -...; товариш - ...; їжа - ...; дім
10. Розташуй речення так, щоб вийшов текст. Добери заголовок і запиши
текст.
Ось протоптав стежинку зайчисько. Білою скатертиною вкрилася земля і спочиває. Важкі білі шапки надів ліс і притих. Мальовничим ланцюжком повився узліссям слід старої лисиці. Височіють глибокі замети. На снігу видні і пташині сліди.
11. Віднови вірш. Запиши. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.
Склади з цими словами словосполучення з прямим значенням.
Кришталева зимонька
Білого сніжку
Ти кругом насипала
В срібнім кожушку!
********************************************************************
12. Доповни текст.
Пісня
Вона дзвеніла ( якими?) ... струмочками,перекочувалася ( якими?) ... хвилями, гриміла ( чим?)... . Вона тремтіла ( якими?) ... крилами птаха, ( що робила?) на яблуневих вітах, метеликом опускалася на ( які?)... квіти. Ввібравши сонце, вона падала краплею ( якої?) роси, потім хмаркою пливла по ( якому?) ... небу.
13. Спиши текст. Визнач у скількох значеннях вживається слово « земля»,
підкресли ці значення.
Багато є значень у слові «земля»,
Земля - це Вітчизна твоя і моя,
І ґрунт, що орють весняної пори,
І наша планета, де ми живемо,
І суша, що вабить мандрівника в морі
І кличе його у водяному просторі.
14. За поданим планом напиши розповідь на тему : « Мудра сова».
План
15. Прочитай діалог. Добери заголовок. Склади і запиши продовження
діалогу.
16. Прочитай зачин і кінцівку тексту. Склади основну частини і запиши
увесь текст.
Чому я книгу вважаю своїм другом
«Золото добувають із землі, а знання - із книги». Так говорить народна мудрість.
Книгу я вважаю найближчим другом тому, що вона вчить розуму, вона підтримує у важкі хвилини. Ніколи не зрадить і не підведе. Розум без книги, що птах без крил.
*********************************************************************
17. Прочитай кілька текстів, визнач, до якого типу належить кожен із них.
Склади і запиши текст - опис про свою улюблену домашню тваринку..
1. Я люблю квіти. Люблю тому, що вони дуже красиві, запашні й червоні.
2. Одного разу Миколка вийшов на прогулянку. Гуляючи селищем, він
раптом побачив маленьке сіреньке кошенятко. Воно сиділо під кущем і
трусилося від холоду. Миколка взяв сиротину, обігрів, забрав із собою. Вдома
він напоїв маля молочком.
Кошенятко з вдячністю поглядало на свого рятівника.
3. У нас давно вже живе кішка. Мені вона дуже подобається. У неї пухнастий хвостик. Зелені очі, мов вогники. Лапки чорненькі, а сама вона сіра.
18. Склади і запиши текст - опис пташки за поданим планом.
Ластівка
19. Склади текст - опис за поданим планом. Запиши.
Лисичка
20.Склади текст - опис за поданим планом. Запиши.
Морква
21. Склади і запиши твір за поданою кінцівкою.
****************************************************************************************
22. Розташуй абзаци у відповідному порядку : зачин, основну частину,
кінцівку.
Чому я люблю бабусю
Адже вона завжди така добра та лагідна. Бабуся ніколи не свариться на мене, розповідає багато казок та різних історій. А скільки приповідок та приспівок вона знає! Щовечора, коли я засинаю, бабуся співає колискову.
Я дуже люблю свою бабусю.
Мені цікаво з бабусею. Я ніколи її не ображаю.
23. Склади текст за поданим зачином і кінцівкою. Запиши.
Урок праці. Діти виготовляють іграшки для дитячого садка.
З вдячність і теплом в очах дивилися дошкільнята на своїх старших друзів.
24. Склади текст - міркування, використовуючи ( на вибір) твердження.
25. Прочитай текст. Доповни його і запиши.
Калина
Ми живемо в Україні і любимо її ... мову, ... людей, ... природу. Наша земля красива і .... Росте і ... жито, і ... городина, цвітуть ... квіти, дзюркотять... річечки. Але особливу любов викликає у нас калина.
Росте вона по ... лісах, в ... гаях і ... дібровах, на схилах, на узліссі, на ... галявинах. Садять калину і біля хати, щоб весною ... цвітом милувала, а взимку від ... застуди лікувала.
26. Прочитай текст. Поділи його на складові частини та добери до кожної заголовки.
Рушники В кімнаті у бабусі Олени на стінах рушники. А ось цьому рушникові дуже багато років. Його ткала ще бабусина мати, коли бабуся йшла заміж. Дві війни рушник пережив, і сьогодні висить на стіні як символ мистецтва людських рук. Колись в Україні не було такої дівчини, щоб не вміла ткати чи вишивати. Вишиває вона і співає. Через те й узори на рушниках співають : чорні кольори - сумної ведуть, а червоні - веселої. Пам'ятай, що вихована людина завжди стоїть на сторожі свого народу.
****************************************************************************************
Речення
1. Прочитай речення. За допомогою інтонації перетвори їх у питальні.
Запиши.
2. Прочитай загадки, розгадай їх. Запиши розгадки розповідними
реченнями.
3. Прочитай речення. Визнач види речень за метою висловлювання, постав
розділові знаки.
4. Склади із поданими словами ( на вибір) три речення, різні за типами
висловлювання.
Калина, Україна, край, любити, дівчина, пісня, життя, мудрість, книга, мати, родина.
5. Прочитай текст. Поділи його на речення. Запиши, ставлячи, де потрібно
розділові знаки та велику літеру.
Мишка Під старим могутнім дубом мишка вирила собі нірку із сухих травинок і моху вимостила собі кубельце випав на землю перший сніг вилізла з нірки мишка й озирнулася тихо в лісі залізла вона на пеньок і знайшла там сухе насіннячко поласувала мишка й стала сніжком очі протирати потім свою шубку почистила і знову в нірку.
6. З поданих слів склади речення, підкресли в них головні члени речення.
***************************************************************************************
Зима Прийшла зима. Посипалися з неба пухнасті сніжинки. Білим килимом лягли вони на поля, на горби, на дахи будинків. Заіскрився на сонці ліс. Тепер можна ходити на лижах, бігати на ковзанах по льоду. Настали веселі деньки. Добре взимку!
9. Спиши, підкресли однорідні члени речення.
Увечері до хати посходились батько, мати, брати і сестра. У густому лісі посплітали свої віти дуби, берези, сосни, ялини, осика, вільха. Я люблю доглядати за моїми улюбленими трояндами, жоржинами, півоніями, тюльпанами.
10. Склади речення за початком, ускладнивши їх однорідними членами
речення.
Річка вдалині синіє,..., ...
Сонечко гріє,....,....
Пісня над селом лине,....,....
Буревій реве,.., .... снігом.
Сплять міцним сном берізки,....,....,....
11. З'єднай речення, підкресли однорідні члени речення.
Живи своїм розумом, а навчився.
Ми хоч бідні, а в гідності.
Багатство не в майні, а на його діло.
Дивись не на чоловіка, але чесні.
Мудрим ніхто не вродився, та звіряйся з чужим.
12. Прочитай, вставляючи потрібні за змістом іменники, дієслова,
прикметники. Утворені речення запиши. Підкресли однорідні члени
речення.
Нам ( хто?) .... і ..... зичить щастя на землі.
Вітер ( що робить?) ....,...., по полю.....
Опадає з клена (яке?)....,.... листя.
********************************************************************
ІЗ. Прочитай. Спиши речення. Підкресли граматичні основи.
Життя навчає, труд єднає.
Сад замріяно стоїть, і солов'ї весело співають.
Чує й бачить лис, як шаснула по дереву білочка.
14. Прочитай. Постав потрібні розділові знаки в реченнях. Спиши.
Бабуся і дідусь мама і тато дивляться телевізор. У саду доспіли соковиті яблука запашні груші. Я був не в лісі а в полі. Ми бігаємо граємось збавляємось.
15. Пошир речення словами залежними від однорідних членів речення.
Для птахів ми принесли ... насіння і... ягідки. Маринка зірвала ... яблучка та ... грушки. Наталочка читала про ... квіточку, ... сонечко і про ... пташку. Сашко намалював ... берізку і... дуба.
16. Подані прості речення об'єднай у складні за допомогою сполучників або
без них. Утворені речення запиши, поясни розділові знаки.
17. До речень лівого стовпчика добери продовження з правого. Поєднай їх і
запиши народні прислів'я. Підкресли в реченнях основи.
Сонце блищить, Ластівка день починає Осінь збирає, Незнайко на печі лежить, Праця чоловіка годує,
а соловей кінчає.
а весна з'їдає, а мороз тріщить.
а лінь марнує.
а Знайко по дорозі біжить.
18. Визнач, яке речення відповідає такій схемі:
Випиши його і встанови зв'язки між словами в реченні.
**************************************************************************
Іменник
1. Добери слова за запитаннями і відповіддю, склади загадку. Запиши її.
Підкресли іменники.
В небі ( що?)....пролітала,
Білий ( що?)...порозсипала.
Він (на що?) на...міцно ліг,
Називають його....
Чорне ( що?) ....лізе ( у що?) у...
Голуба (що?)...., червоний ( що?)....
(По чому?) по...качається,
Вдень ( у чому?) у.., а ввечері (на що?)....сідає.
Маленький ( хто?) ... у сірій ( чому?)....
( По чому?) по .... Стрибає, ( що?)....збирає.
2. Випиши у дві колонки окремо іменники - назви істот і назви неістот. У
кожному іменнику підкресли другу від початку букву. З них прочитай
прислів'я.
Одесит, вовк, схід, стіна, абориген, трудівник, солома, режисер, схованка, сон, очерет, отаман, домогосподарка, село, хвала, острів, агроном, теніс, дослідник, автор, озеро, знання, вчитель, накат, втрата, директор, життя, сторож, винахідник.
3. Випиши з вірша іменники за групами. Допиши свої приклади.
Рідна мова Українська мова - знає цілий світ, Мов трава шовкова, мов калини цвіт. Не соромся, доню, нею говорить -Від Карпат до Дону мова ця дзвенить. Не соромся, сину, мовонька твоя, Як під небом синім пісня солов'я. Українська мова - то великий дар, Мовою твоєю створено «Кобзар».
( Олесь Лупій) Назви істот:
Назви неістот:
***************************************************************************************
4. Запиши іменники у дві колонки : 1) власні назви; 2) загальні назви. У
кожному слові підкресли другу від початку букву. З них прочитай
прислів'я.
(Уу)країна, (Іі)ндик, (Кк)рим, (Зз)ірка ( небесне світло), (Нн)аталка, (Юю) хненко ( прізвище), (Уу)жгородці, (Іі)інженер, (Бб)ерлін, (Оо)панас, (Нн)імець, (Уу)країнець, (Нн)ікітенко ( прізвище), (Аа)зія, (Вв)орона, (Вв)ласник, (Аа)нглія, (Рр)оман, (Дц)иректор.
5. Подані іменники розподіли за трьома колонками так, щоб в одній
колонці були іменники чоловічого роду, в другій - середнього роду, а в
третій - жіночого роду. У кожному іменнику підкресли першу букву. З них
прочитай і запиши прислів'я.
Заєць, ніж, гальмо, назва, радіо, ослятко, електрика, зима, шосе, українка, архів, напрям, ім'я, насип, якір, вікно, індюша, банка, орлиця, жоржина, іграшка, небосхил, екран, дива, добро, Євпаторія, авто, ймення, шафа.
6. Іменники запиши у дві колонки : 1) що вжиті в однині; 2) що вжиті в
множині. У кожному слові підкресли першу букву. З цих літер прочитай і
запиши прислів'я.
Квітка, ноги, ранок, абзац, інженери, жолуді, щастя, слова, екзамен, огірки, люди, овочі, горіх, ірис, річка, дороги, квиток, айстра, ключі, аркуші, берези, приміщення, ромашка, раки, екрани, аркуш, віночок, директор, хвости, ножі, ялинки, альбом.
7. Добери іменники до теми. Познач у дужках рід і число.
«Школа» -«Ліс» -«Зима» -
8. Із букв даного іменника склади інші. Познач їх рід і число.
Редиска, жайворонок.
9. До поданих слів випиши з дужок в одну колонку антоніми, а в іншу -
синоніми.
Іти, тиша, веселий, сміятися, мокрий.
(Стояти, сумний, крокувати, реготати, спокій, плакати, шум, радісний, сухий,
вологий).
***********************************************************************
10. Знайди в тексті синоніми до слова хуртовина. Добери споріднені слова
до слова сніговиця.
Ось прийшла зима. Вітер налітає згори і знизу, безжалісно жбурляє сніжинки у вікно. Це вирує віхола.
Вона загнала дітей до хати. А вони притулилися лобами до холодних шибок і не відводять очей від сніговиці. Уявляють себе на санчатах, які підхопила заметіль, закрутила й понесла в поле.
11. Добери синоніми до слів:
ущух-
розкочувався -
сіявся -
ковтала.
Склади і запиши і запиши три речення із дібраними синонімами.
12. Добери антоніми до іменників:
літо - друг - старт -
день - земля - холод -
13. Від поданих слів утвори іменники. Запиши, в дужках вкажи рід, число.
Ніжний - Осінній -
Сильний - Успішний -
Пам'ятний - Сонячний -
Довгий - Земляний -
14. Впізнай слово. Запиши. Визнач рід.
************************************************************************
15. Запиши словосполучення у давальному відмінку. З одним із
словосполучень склади і запиши речення, виділи в словосполученні
закінчення.
Учень Петренко, добродій Іванюк, тренер Федір Миколайович.
16. Дані слова пов'яжи між собою. Визнач число, рід, відмінок іменників.
Пишуть ручка; відпочивати галявина; дякувати гості; грати м'яч; сіяти сівалка; малювати олівець; копати лопата.
17. Визнач, у якому слові відмінкове закінчення іменника написане
неправильно. Запиши виправлене речення, підкресли однорідні члени
речення.
Туристам довелося перепливати через річку; підніматися по горам, стрибати зі скелі.
18. Визнач, яке закінчення буде мати іменник у таких словосполученнях :
Пригостити смачною груш..., зупинився на круч... , роздумував над складною задач..., насолодився смачною каш... .
Запиши словосполучення правильно. З одним із словосполучень склади речення, підкресли іменники.
19. Зі слів побудуй речення, ставлячи іменники в потрібному відмінку.
Підкресли слова, що стосуються вивчених правил.
20. Випиши з тексту іменники в родовому, давальному та знахідному
відмінках. Поясни їх правопис.
Часто кажуть, що заєць безпорадний та боязкий. Але насправді це не так.
Якщо злякати його зненацька, заєць зірветься з усіх чотирьох, але далеко не втече. Пробіжить рівно сто кроків, зупиниться, оглянеться назад.
І якщо побачить людину без рушниці або оленя, то спокійнісінько пострибає собі в гущавину. Часто заєць полюбляє пастися в компанії рогатих красенів - лося та косулі.
Отож, коли вам скажуть, що заєць - боягуз, не вірте! Головна заяча зброя -мужність та ноги.
****************************************************************************************
21. Спиши, в дужках зазнач відмінок, у якому вжите слово «хліб».
22. Запиши, користуючись орфографічним словником, подані іменники у
родовому відмінку.
Вітряк, очерет, сад, ліс, край, світ, цемент, Київ, Дніпро, футбол, клас, стіл.
23. Виправ помилки, допущені у реченнях.
Марійка подала подруга книгу. На луг паслася велика рогата худоба. Ми сиділи на берег і весело розмовляли. В рука хлопчик тримав маленьку поранену пташку.
24.Утвори словосполучення з поданих іменників з прикметниками так, щоб відбулося чергування. З двома словосполученнями склади і запиши речення.
Осінь - радість - ячмінь -
лід - гілка - тайга -
25. Постав іменник жіночого роду у форму орудного відмінка однини,
запиши. Виділи закінчення в іменниках.
Учні йшли до школи з ( радість).
Хліб пахне ( любов) трударів.
Ми милувалися молодою ( зелень) на деревах.
26. Постав іменники чоловічого роду у форму орудного відмінка однини,
запиши. Підкресли основу в реченнях.
Могутнім (богатир) стоїть на галявині самотній дуб. Під ( гай) в'ється річечка. Дідусь (ліхтар) освітив стежку.
*******************************************************************
27. Постав іменники у форму місцевого чи давального відмінка однини.
Встанови зв'язок між словами у першому і третьому реченнях.
Маринка всміхнулась ( подруга). « Я у слона сидів у ( вухо)». На (фабрика) працює моя мама.
28. Постав іменники у форму орудного відмінка однини, запиши
речення,склади до другого речення схему.
Земля оповита ( тиша).
(Зима) ми чекаємо Новорічне свято.
Марійка підкреслила підмет однією (лінія).
29. Від поданих іменників утвори форму орудного відмінка однини. З двома
із них склади і запиши речення.
Любов, річ, скатерть, віддаль, мати, мудрість, мить, юність.
30. Зі слів кожного рядка склади і запиши речення. Підкресли члени
речення.
31. Спиши, змінюючи іменники в дужках. Підкресли іменники у множині,
у дужках познач відмінок.
Весна красна ( квіти), а осінь ( пироги).
(Вуха) слухай, (очі) дивись, а ( рот) мовчи.
їж борщ з (гриби), держи язик за ( зуби).
Під ( ноги) боягуза земля розступається.
За двома ( зайці) не гонися, бо ні одного не піймаєш.
32. Встав пропущені букви, правильність перевір за орфографічним
словником.
**************************************************************************************
Прикметник
1. Добери ознаки до поданих слів.
Мама - Вода -
Лисиця - Сонце -
Ялинка - Стежка -
2. Запиши речення, дібравши з довідки потрібні за змістом прикметники.
Котику - братику! Несе мене Лиска за ... ліси, за ... гори, за ...води, - порятуй мене! Була собі в одного царя ... донька. Унадився колись давним - давно один ... змій десь у якусь слободу людей їсти. Щороку посилали цьому змієві дань : або ... парубка, або дівку.... Довідка. Кленові, молодого, страшний, красну, крутії, бистрії, гарна.
3. Розгадай загадки. Випиши з них прикметники за алфавітом.
4. З поданих слів випиши ті, які стосуються іменника «лисичка». З будь -
яким із них склади і запиши речення, встанови в ньому зв'язок між
словами.
Руда, велика, дзвінкоголоса, хитра, гостра, холодна, пухнаста, перелітна, висока, улеслива, черства, сонячна, колюча, сіра, вузька, мила,зухвала, цікава, допитлива, швидка.
***************************************************************************
5. Доповни прислів'я прикметниками, що підходять за змістом.
6. Прочитай текст. На місці крапок встав з довідки потрібні слова. Запиши.
Підкресли прикметники. Спробуй продовжити оповідання.
Ледь - ледь посвітліє за вікном, прилітає маленька ... пташка. Це синичка. Шапочка в неї ... , щічки .... На ... крильцях кожна пір'їнка ніби пензликом намальована. Синичка стукає ... дзьобом у ....шибку. Заглядає... оченятком у кімнату.
Довідка. Зеленувато - сірих, заплакану, агатовим, чорно - оксамитова, гострим, жовтогруда, біляві.
7. Від поданим іменників утвори прикметники і запиши їх. У
прикметниках познач закінчення і суфікси, за допомогою яких вони
утворилися.
Зима, школа, зелень, клен, хмара, дуб, весна, річка.
8. Утвори словосполучення : перший іменник заміни утвореним від нього
прикметником.
Дощ, день; служба, телефон; бій, друзі; кіш, отаман; квасоля, суп; груша, узвар; сніг, буря; вишня, сік; сова, гніздо; мама, руки; радість, усмішка.
9. Зміни прикметники за родами. Добери до прикметників іменники.
Смачний, гіркий, кислий, солодкий, довгий, короткий, веселий, сумний.
10. Склади загадку про яблуко, використовуючи прикметники.
11. До виділених прикметників добери антоніми. Запиши скориговане
прислів'я.
З великого насіннячка маленьке дерево виростає.
**************************************************************************************
12. Заміни іменники в словосполученнях так, щоб прикметники вживалися
у прямому значенні. Склади і запиши два речення з словосполученнями в
прямому та переносному значенні.
Гаряче серце, залізна рука, тиха річка, веселий день, м'який характер, порожня голова.
13. Склади загадку про лисичку, добираючи відповідні прикметники.
У неї .... вуха, .... хвіст, шерсть ...., а носик ....
14. Випиши слова, які відповідають на питання який? яка? яке?. Склади з
двома з них речення.
Пісня, веселий, добре, жоржина, мудрий, ходить, ясне, гостра, ручка, довгий, холодний, берег, щедро, залізне, біле, легко, школа, весняна.
15. Подані словосполучення заміни на словосполучення з прикметниками.
Пісня солов'я, стілець із дерева, сітка з металу, кора берези, зарослі очерету, варення з вишні, сироп із малини, пиріг із шоколаду, кулька зі скла, настій із трави.
16. Згрупуй близькі за значенням прикметники.
Ніжний, давній, неосяжний, делікатний, старий, безмежний, видатний, безконечний, визначний, старезний, знатний, м'який, неозорий, тонкий, видний, безмірний.
17. Прочитай. Подумай і відгадай загадки. До кожного слова - відгадки (
іменника) добери по кілька прикметників.
18. З поданими словосполученнями склади речення, вживаючи іменники і
пов'язані з ними прикметники у називному та знахідному відмінках.
Зимовий день; могутній дуб; широкий степ; ясне сонце, синє море.
***************************************************************************************
19. Заміни прислів'я одним словом.
20. Спиши. Підкресли прикметник. Визнач відмінок, в якому вжиті
прикметники.
Радість бути здоровим, Радість краси незрівнянної. Радість праці натхненної, Радість обов'язків виконаних. Радість материнської ласки, Що нас все життя зігріває. І без цієї великої радості Людина щастя в житті не має.
21. Спиши текст, розкриваючи дужки і ставлячи прикметники в
потрібному відмінку.
У лісі
Щедро світить ( ясного) сонечко. Дихає ( тепленькому) вітерець. Дзюркочуть ( веселих) струмочки. Буйно цвітуть ( блакитним) проліски. Дзвенить ( голосного) спів пташок. Дятел дзьобом стукає по ( стара) корі дерев. Він шукає (довгі) черв'ячків.
Гарно в лісі весною!
22. Спиши прислів'я та приказки, розкриваючи дужки й утворюючи
прикметники.
Дерево ( міць) корінням. (Рано) пташка росу оббиває. (Розум) не подивує, а (дурень) не побачить. Правда ( світло) за сонце. (Лихо) (добро) псує.
23.Випиши прикметники, зміни їх за родами і числами, виділи закінчення.
Дівчино - перлинко, Золота краплинко, Весняна росинко, Літнє моє сонечко, Доню моя, донечко.
********************************************************************
24. Вибери і встав замість крапок найвлучніші прикметники, підкресли їх
хвилястою лінією. Визнач відмінок, в якому вони вжиті.
До кімнати старої вчительки завітала ... ( несподівана, випадкова, раптова) радість. Різні ...( турботливі, тривожні, неспокійні) думки непокоїли серце матері. У розчинене вікно разом з теплим вітерцем хлюпнули пахощі акацій, звідкілясь долинули ... (лункі, дзвінкі, звучні) дитячі голоси, пісня зяблика і... ( оглушливий, гучний, голосний) гамір горобців.
25. Прочитай і спиши текст, ставлячи прикметники, що в дужках, у
потрібному відмінку.
У ( глибока) криниці, на ( синій) дні живе ( маленької) ( крижаної) дівчинка -Холодинка. Дочка Зими й ( холодне) Вітру. Вона народжується того дня, коли настають ( найсуворіше) морози. Мати Зима й батько Вітер опускають її в криницю і кажуть:
- Дивись нам, щоб і влітку вода була (холодні).
( За В.Сухомлинським)
26. Додай до слів назву предмета. Склади і запиши три речення з будь -
якими словосполученнями.
Тепла хутряна - Весняний квітучий -
Сміливий, хижий - Нова багатоповерхова -
Відкрита дерев'яна - Сіра шкодлива -
27. Удоскональ текст, використовуючи прикметники.
Ранок
Ранок після ночі. Зірки пірнули у безодню неба. Піднімається туман. Тихо навкруги.
Довідка : літній, зимовий, ясний, короткої, довгої, теплої, бліді, яскраві, в синю, темну, похмурого, ясного, безхмарного, сивий, густий, блідий).
28. Склади із поданими словосполученнями такі речення, щоб їх можна
було використати в художньому описі.
Тендітні берези, могутні дуби, стрункі осокори, гнучкі верби.
29.Спиши речення. Підкресли прикметники, визнач їхнє число, рід, відмінок.Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.
**************************************************************************
Числівник
1. Запиши числа словами.
Розумна пташка
Зозуля зранку вже кує
І лічить все, що в лісі є :
64 клени, 7 ялин вічнозелених,
Сосен 180.Та берізок 50,
З дуба, 2 горобини,
22 кущі ожини, і Мухомора 1- (півтора)
Й печериця ще стара.
З вовки, зайців 16,
9 білок, змій 12,
901 мурашка
Й лиш одна розумна пташка.
2. Спиши прислів'я та приказки. Цифри заміни словами, ставлячи їх у
відповідному відмінку.
(І)волом хліба не доробишся. Пани : на (3) (1) штани, котрий раніше встав, той і вбрався. (2) правд не буває. Виїхав на (3) колесах. (1) рукою в долоні не заплещемо. (7) ятерів - ні (1) рибини.
3. Випиши числівники з тексту. До кожного з них у дужках постав
запитання.
На Буковині бісером вишивали усі компоненти жіночого одягу : намітки, сорочки, безрукавки, пояси, фартухи. Часто на вишивку жіночої сорочки йшло 12 кілограмів бісеру.
Для виготовлення круглої житньої хлібини витрачається 630 грамів борошна, яке одержують із 900 грамів зерна. Це 20 000 зернин чи 1000 колосків.
4. Утвори словосполучення, числівники запиши словами.
6 (зошит), о 12 (година), 5 ( брат), 7 (лисиця), 9 (підручник), 7 (козенята), 24 ( година).
********************************************************************
5. Випиши числівники, постав до них запитання. Поєднай кожен числівник
з одним із поданих іменників: дерево, острів, книга. Склади і запиши
речення з будь - яким словосполученням.
До школи прийшло чотирнадцятеро діток поливати сінці яблунь - шкілку. Особливо щедро їх треба поливати восени, коли земля стає суха від літньої спеки.
Учитель поставив біля шкілки чотирнадцять відер. Тринадцять маленьких, а чотирнадцяте - велике. Діти швиденько розібрали відерця.
6. Дай письмові відповіді на запитання.
7. Склади речення. Визнач основу речення.
0,10, година, учні, відвідати, музей.
До, 4, проліски, дівчинка, додати, ще, й, сон - трава.
Три, п'ять, сім, дев'ять, двадцять, сорок, вісім, чотири, одинадцять, шістдесят, двадцять один, сто.
10. Спиши. Підкресли словосполучення з числівниками.
Перший урок, останній урок, важливе доручення, шосте доручення, восьмий рік, навчальний рік, сердечна зустріч, друга зустріч, порядковий номер, четвертий номер, п'ятий клас, дружний клас.
11. Побудуй речення. Запиши. Підкресли числівники.
*********************************************************************************
12. Розгадай загадки. Випиши з них числівники.
13. Перепиши народні загадки, розгадай. На місці крапок встав
числівники.
Стоїть дуб, на нім ... гілок, на кожній гілці по ... гнізда, в кожному гнізді - по ... пташенят. ... баранець пасе ... овець. Стоїть при дорозі на ... нозі, хто її зрушить - плакати мусить. Хто вранці ходить на ... ногах, удень на ... , а ввечері на ...? Було собі... брати, обидва Кіндрати, через дорожку живуть і ... ... не бачать.
14. Випиши тільки ті речення, що вміщують порядкові числівники,
підкресли їх, в дужках постав запитання, визнач рід, відмінок.
Дивлячись на хліб, людина сім раз правдивіше стає. Хто хоче сягнути до сьомого неба, трудитись повинен до сьомого поту. Наговорив вісімнадцять пасок. Де двом любо, третьому місця нема. Заблукав між трьох дубів.
15. Провідміняй числівники.
Н. сім вісім п'ятдесят
16. Спиши текст. Підкресли числівники. Один із них розбери як частину
мови.
Мудрому і два слова досить, а дурневі і сто не допоможуть. Краще один раз побачити, ніж тричі почути. Не так страшно п'яти вовків, як улесливого лиходія. За двома зайцями не гонись, бо й одного не піймаєш. Двох сорок разом за хвіст не вдержиш. Хто на два стільці сідає, той з обох падає. Обіцяного три роки ждуть.
17. Склади речення з однією парою числівників. В реченнях встанови
зв'язок між словами.
Сто, шістдесят чотири, вісімдесят п'ять, сорок шість, триста, дев'яносто вісім, двісті три.
**************************************************************************
Займенник
1. Прочитай. Спиши. Підкресли займенники, вкажи їх особу і число.
Ми з тобою, як риба з водою. Час не віл, його не нагониш. Я довіку жила б у бабусі з дідусем. Сорочка мені ближче, ніж каптан.
2. Прочитай. Спиши текст. Підкресли займенники, визнач їх відмінок.
Один добрий господар Хлібороб мав родючу ниву. Щороку сіяв на ній пшеницю. Було, як тільки вона доспіє, скосить ї, а на стерню прилетить Журавель - колоски збирає. І дякує Хліборобові, що такої доброї пшениці надбав.
3. Спиши текст, замінивши займенник 1 особи на 3 особу однини.
Я навчаюсь у четвертому класі. У мене хороші оцінки з усіх предметів. Мені найбільше подобаються уроки читання й музики.
4. Встав у словосполучення займенники.
Не бачив ... ; зайшов до...; згадав про .... ; звернувся до .... ; не читав ... ;
не було в ...
5. Прочитай. Випиши особові займенники. Вкажи в дужках особу, число,
відмінок.
Покажіть мені, будь ласка, Хоч одненьке мишенятко, Щоб його в котячу школу Посилав мишиний татко. Покажіть мені ту мишку, Що на батькове бажання Віддала її матуся Павукам на виховання... Хоч одну назвіть, щоб знав я Звірину таку жорстоку, -Я вам буду посилати Поздоровлення щороку.
(Йован Змай)
*************************************************************************
6. З поданими займенниками склади і запиши речення.
Нам, вас, вони, на ньому, у тебе.
7. Запиши речення, змінюючи називний відмінок займенника потрібним за
змістом відмінком.
Мама подарувала ( він) цікаву книжку. Ходімо в ліс зі (я). Марійка подружилася з ( ми). Сьогодні (я) призначили черговим. По (він) плаває багато пароплавів і човнів.
8. До поданих займенників в однині запиши займенники в називному
відмінку однини, а в множині - в називному відмінку множини.
Його, їх, її, неї, на ньому, на нім, на ній, про них, йому, їй, їм, ним, нею.
Зразок. Його - він; їх - вони.
9. Допиши замість питань займенники, узгоджуючи їх з іншими словами.
10. Заміни іменники відповідними займенниками. Склади два речення, де
займенники виступатимуть підметом і другорядним членом речення.
Визнач основу речення.
Сонечко, весна, птахи, пролісок, струмки, травичка, небо, зірки, соловей, бруньки, гілочки.
11. Спиши текст, замість крапок запиши займенники в потрібному
відмінку.
Влітку .... Жила в селі у бабусі. Там у ... було багато подружок. Дівчата ходили з ... в ліс, показували ... свою школу.
12. Знайди в реченнях помилки, виправ їх.
Ми купили для його гарні квіти. Маринка прийшла до її. Ми зустрілися з їм на шкільній виставі. Ми з іми добре провели час.
*********************************************************************
Дієслово
1. До іменників добери слова - назви дій.
Струмок - .... Пісня -... . Лисиця
Сніг -.... Сонце -.... Лід
Калина - ... . Трава -... Журавель - ... .
2. Випиши дієслова разом із залежними словами, до дієслів у дужках
постав запитання.
Випав на землю перший сніг. Вилізла з нірки мишка й озирнулася. Тихо в лісі. Залізла вона на пеньок і знайшла там сухе насіннячко. Поласувала мишка й стала сніжком очі протирати. Потім свою шубку почистила. І знову в нірку.
3. Склади і запиши зв'язний текст. Виділи дієслова.
Осінь
Осінь, золота, прийшла. І, груші, в, яблука, садках, достигли. До, діти, школи, готуються.
Збираються, зграї, в птахи,. У, незабаром, почнуть, вирій, відлітати. На, жовтіє, деревах, листя. Зів'яли, квіти, осінні. Все, сонце, слабше,світить.
4. До поданих дієслів допиши дієслова, протилежні за значенням.
Взуєшся - ...; піднімаєшся -...; смієшся -...;
радієш - ...; радієш - ...; оглянешся -...
5. Запиши текст, вставляючи замість крапок найточніше за змістом слово.
Я ... ( помандрував, пішов, рушив) до лісу. Дорога ... ( піднімалася,прямувала, тяглася) вгору і ... ( зникала, ховалася, пропадала) у зелені трав. Ліс ... ( перестрів, зустрів, здибав) співом пташиного хору.
6. Заміни одним словом вислови.
Кричати на все горло; здіймати лемент; чинити галас; кричати з вереском.
7. Запиши синоніми в порядку зростання швидкості руху.
****************************************************************************
8. Замість крапок добери найвлучніші дієслова з ряду синонімів.
Дощ
Вітер .... Між листом .... Густий рівний дощ. А на небі .... Гуркотнява. По широких небесних просторах луною ... над хмарами гук.
На прив'яле листя, на присмажені трави й хліба тихо .... Дрібний, холодний дощ. Захлинаючись, .... Воду суха земля.
Довідка. Ущух, стих, стишився, замовк. Зашелестів, зашумів, зашерхотів. Зчинилась, сталася, розносився. Сіявся, лився, падав, проливався, мрячив. Ковтала, пила, поглинала, вбирала.
9. Запиши прислів'я, розкриваючи дужки.
(Не) посушиш насіння, посушиш голову. (Не) вродив мак - перебудемо й так. (Не) кажи - ( не) вмію, а кажи - навчусь! (Не) бажай синові багатства, а бажай розуму. (Не) бий дубцем,а карай слівцем.
10. З'єднай частини цілого. Підкресли дієслова в неозначеній формі.
Добре того вчити, у ліс не ходити.
З ремеслом дружити - хто хоче вчитися.
Вовка боятися - у житті не тужить.
Тяжко знання добувати, важко -зберегти.
Знайти друга легко, зате легко носити.
11. Прочитай прислів'я. Розкрий дужки і запиши дієслова в неозначеній
формі.
Без діла ( живе) - тільки небо (коптить).
Хочеш ( їсть) калачі - не сиди на печі.
Краще кривду ( перетерпить), як кривду ( чинить).
12. Від поданих дієслів утвори дієслова в неозначеній формі.
Працював, ходив, мережить, співає, працює, пише, радіє, одягнувся, милується, копає, сіє.
*****************************************************************************
13. Запиши дієслова в дві колонки : в першу - неозначену форму дієслова, у
другу - особові форми.
Співає, працювати, граються, вишиває, вишивати, співати, дякувати, підніматися, лінується, малювати, сіли, казати, почав, відчуває, стати, гойдав, розсипати, відчуває.
14. Склади і запиши прислів'я. Підкресли дієслова в майбутньому часі.
Довідка. Не проживеш, не купиш, не сховаєш, не перескочиш.
15. Запиши поради з поданими дієсловами.
Не грайся, не ображай, не запізнюйся, не говори, не включай.
16. Випиши дієслова у формі теперішнього часу, визнач особу, число.
Життя завжди йде вперед, а хто за ним не встигає, той залишається позаду. Ніщо так не виховує людину, як час. Коли ми спільно щось робимо, то нікому дякувати. Крокуєш - дорогу долаєш, сидиш - дні коротаєш. Бур'яни посівам не дають життя, лінощі людину збивають з пуття. У своїй хаті і кутки помагають, їж, коли дають, стрибай, коли грають.
17. Спиши, замінюючи дієслова теперішнього часу на минулий. Зроби
звуко - буквений аналіз двох дієслів.
Осінь
Осінь бере відра золоті, Пшениці озимі поливає... Потім сідає на людськім путі І зернята дітям роздає Не прості зернята - золоті. (П.Воронько)
18. Подані дієслова постав у другій особі однини. Склади і запиши з трьома
з них речення.
Працюю, бігаю, сміюся, ліплю, бачу.
*******************************************************************************
19. Прочитай текст. Випиши дієслова. Визнач особу і число. Встанови
зв'язок слів у першому реченні.
Сидить старенька бабуся на сонці. А сонечко осіннє не пече, а тільки гріє ласкаво. Дивиться бабуся - у повітрі пливуть срібні павутинки. « Звідки вони пливуть, де вони беруться?» - питається бабусі внучка. А бабуся розповідає казку про ткача павука.
( В.Сухомлинський)
20. Прочитай і запиши текст. Визнач час дієслів.
Тихого осіннього вечора на узліссі сіли відпочивати журавлі. Вони летіли в теплий край. Сонце вже зайшло, то й заночують.
Притулились журавлі до білокорої берези та й курличуть щось тихо - тихо. Береза прислухається, хоча зрозуміти, про що вони гомонять.
21. Випиши у дві колонки : в першу - дієслова 1 дієвідміни, в другу - 2
дієвідміни. Підкресли у кожному слові другу від початку букву. З них має
скластися прислів'я.
Зберуть, несете, зносять, узагальнюємо, непокоїться, зміниться, стережеш, шарудить, спинимо, красується, клеїш, порадите, думаєш, здається, здійснимо, падають, бачать.
22. Прочитай текст. Випиши у дві колонки дієслова першої та другої
дієвідміни, виділи закінчення.
23. Прочитай прислів'я. Знайди в них дієслово, в якому закінчення
написане з помилкою. Виправ і запиши прислів'я.
24. До поданих дієслів допиши дієслова в першій особі однини і множини.
Пишуть-..., ...; співають-...,...; гоять-...,...;
біжать -...,...; переходять -...,...; рухаються -...,....
***************************************************************************************
25. До поданих дієслів допиши дієслова в другій особі однини і множини.
Сидять - .. ; сплять -... ; ходять -...; працюють - ... ;
гріють -...; навчаються
26. До дієслів неозначеної форми добери дієслова третьої особи однини і
множини.
Рити-...,...; носити-...,...; прасувати-...,...;
стояти-..., „; плакати-...,....; возити-...,......
27. Спиши прислів'я. Вставляючи пропущені букви, звертайся за
допомогою до правила.
Як працю ..мо, так і ма ..мо.
Як роб ..мо, так і пожива..мо.
Розламаний хліб не скле..ш .
Як умі..ш розводити вогонь, то розтоп..ш кригу.
28. Перепиши, встав пропущені літери є (є) або и (і).
Пал..ш, навчаєшся, люб..ш, переносш, бач..ш, допомага..ш, кос.ш, сі..ш, полю..ш, хвилю..шся, скаж..ш, воз..ш, біл..ш, вереду..ш.
29. Прочитай текст. Постав дієслова, що в дужках у відповідній формі.
Запиши.
Пташині пісні Час не ( стояти). Сонце (підпливати) все вище і вище. Воно вже (припікати). Жайворонки (затихнути) в степу. Кропив'янки ( розкидати) своє цьомкання у кущах. Іволги з лип щось ( белькотіти) на весь садок. Горлиці жалібно ( туркотати) в бузку. ( стрекотати) балакучі сороки. А серед самого саду ( щебетати) соловейки.
30. Встав дієслово та визнач його час.
**************************************************************************
Прислівник
1. Прочитай слова. Спиши, розподіливши прислівники в три колонки за
запитаннями: куди?, коли?, як?.
Вгору, холодно, вдень, додому, яскраво, сьогодні, щотижня, назад, весело, туди, навесні, вперед, повільно, вправо.
2. Спиши речення. Підкресли прислівники.
Вдалині розносилася дзвінка пісня жайворонка. Здалеку море здається спокійним. Звечора небо було ясне, опівночі надійшла холодна хмара, і вмить полився густий дощ. Понад степом вночі шепочеться осока.
3. Спиши. У кожному ряду підкресли зайве слово.
4. Добери і запиши прислівники за поданими запитаннями:
Як? Коли?
Де? Куди?
5. Спиши текст, поділяючи його наречення. Постав розділові знаки.
Знайди у тексті прислівник, підкресли його, розбери за будовою.
Росте на ставку біла квітка - водяна лілія росте вона собі у воді радісно розтулює свої пелюсточки до сонця сів на білу квітку метелик хоче переночувати бо вже вечір заходить.
6. Утвори прислівники від інших частин мови.
Гордий -...; швидкий -...; вечір -...;
зима - ...; високий -...; день
7. Добери з довідки відповідні прислівники, встав їх у речення.
• ..тільки ворони літають.
Довідка. Ліпше, далеко, навпростець, погано, хороше, далі.
****************************************************************
8. До поданих дієслів добери і запиши прислівники, з якими ці слова можуть вживатися.
Спить ...,...,...; піднімається ..., ...; говорить ...., ...., ....; росте ..., ....; грають
...., •••'■) малює ...,..
9.3аміни словосполучення дієсловами в неозначеній формі з прислівником.
Тихий шепіт- .....; приємна розмова -....; уважний слухач -....;
рішучий вчинок -...; веселий спів -....; швидкий підйом -....;
сумлінне навчання -...; виразне читання -.....
10. Прочитай текст. Випиши прислівники разом з дієсловами, які вони
пояснюють. У дужках перед прислівниками запиши питання, на яке вони
відповідають.
Як цікаво ходити на прогулянку до весняного лісу. Тут легко і приємно дихати. Та одного разу ми побачили сумну картину. Молода берізка обливалася слізьми. Чиясь безжальна рука глибоко поранила її.
Ми допомогли скривдженому деревцю. Важко було залікувати рану. Але все ж берізка була врятована.
11. Запиши речення, замінивши слова в дужках спорідненими
прислівниками. Визнач у прислівниках суфікси, за допомогою яких вони
утворилися від прикметників.
(Високий) в повітрі літає тонесеньке павутиння. Його зіткали маленькі павучки. Воно летить і ( яскравий) зблискує на сонці.
Пташки збираються зграями і ( дзвінкий), ( галасливий) прощаються з рідними лісами й полями. Вони мусять відлетіти ( далекий) у вирій.
12.Перепиши. На місці крапок устав дібрані з довідки прислівники, що відповідають на подані в дужках питання.
Довідка. Добре; ніколи; дружно, сутужно,нижче, вище.
******************************************************************************
13. Доповни речення однорідними прислівниками.
В зошиті треба писати ...,...,....
Соловейко співає..............
Миколка на уроці відповідав ...,....,.....
Тетянка віднеслась до біди подруги ...,...., ....
14. Від поданих прикметників утвори прислівники, добери до них
антоніми.
Правий-...-...; голосний-...-...; гарний-...-....;
холодний -...-...; мокрий -....-....; сильний -....-.........
15.До поданих прислівників добери синоніми з не.
Сумно-....; низько-...; дешево-....; повільно-....;
похмуро -..; добре -....; хибно -....; коротко -.......
16. Доповни речення прислівниками.
. щебечуть пташки у лісі. Портфель треба складати ...... Дівчинка
посміхалася.......видніє гай. Сонце пригріває все.....Так .... , .... , ....
буває тільки навесні.
17. Заміни вислови прислівниками - синонімами. Розбери їх за будовою.
18. Віднови прислів'я. Запиши. Підкресли прислівники.
19. Від поданих прислівників утвори нові форми.
Довго, високо, низько, глибоко, повільно. Зразок. Довго - довше - значно довше, найдовше.
*************************************************************************
Повторення вивченого в 1 - 4 класах
1. Прочитай текст. Знайди зайві речення. Вилучи їх. Добери заголовок тексту. Запиши.
Скромна краса пізньої осені. Весело співають пташки. Листопад найчастіше буває сумним. Зникли яскраві барви. Затихли пташині голоси. Яскраво світить сонечко. Природа чекає на зимові холоди. Спохмурніло, насупилося, посіріло небо. Потекли з нього ниточки дощу. Діти раді весні.
Холодно й непривітно. День сірий і вологий. Настала похмура осінь. Розквітли дерева. Незабаром зима.
2.Прочитай текст. Випиши з нього іменники з прикметниками, що з ними зв'язані, визнач рід, число, відмінок іменника.
Барвінок У народі живе легенда про цю прекрасну квітку. Колись давно на українську землю напали злі вороги. В одному селі вони знищили всіх людей. Лише парубок і дівчина змогли сховатися у густому лісі. Але й тут їх знайшли кляті бусурмани та вбили. З парубочої крові в лісі виріс в'юнкий барвінок. А з уст дівчини полився дзюркотливий струмочок.
3. Постав речення у такій послідовності, щоб вийшла зв'язне
висловлювання. Добери заголовок. У першому реченні познач над кожним
словом частину мови, зроби звуко - буквений аналіз виділеного слова.
Школярі ходили на екскурсію до лісу.
Гарно в лісі взимку!
Був теплий зимовий день.
Дерева одягнулися в срібні пухнасті шапки.
Лисичка в лісі
6. Випиши в окремі колонки спільнокореневі слова і слова, які тільки
відрізняються закінченням.
Сміливий, сміливого, сміливець, сміливість, сміливо, сміливцю. Ліс, лісок, лісу, лісовий, узлісся, лісники, лісочок, лісника, лісовому.
************************************************************************
7. Запиши в один стовпчик іменники, що означають загальні назви, в
інший - власні.
Котик Мурчик, річка Дніпро, місто Кривий Ріг, ягнятко Лада, папуга Гоша, коник Орлик, півень Веселун, корова Лиска, песик Бровко, хлопчик Юрасик, бабуся Дарина, хом'як Хомка, планета Земля.
8. Прочитай і запиши прислів'я та приказки. Випиши з них іменники,
визнач їх рід, число, відмінок.
9. Випиши слова, в яких звуків більше, ніж букв. Із двома склади і запиши
речення. Виділи граматичну основу.
Сіль, ніч, яблуко, небо, ягода, поїздка, поле, річка, день, сонце, їжак, сопілка, ящірка, пташка, хліб, яскравий, розмаїтий, яхта, океан.
10. До поданих слів добери споріднені слова, що відносяться до різних
частин мови.
Веселий -Холодно -Радіти -Говір -Усмішка -
11. Перепиши, вибравши з дужок потрібні літери.
(3-,с-) тиха диха хвиля тиха. На сонці сушиться (з-,с-)кошена трава. Задивилась хмарка на обрій і все (з-,с-)червоніла. (3-,с-)хилила віти над водою тендітна верба.
12. Прочитай текст. Визнач, який це текст. Спиши, підкресли
прикметники.
Трав'яна жаба живе в заплавах річок і в лісах. Вона веде наземний спосіб життя. Може тривалий час обходитися без води. Вдень вона ховається, а на полювання виходить в сутінках або вночі. Під час дощу буває активною і вдень. Забарвлення трав'яної жаби зверху буре, а знизу брудно - біле або жовтуватого кольору з плямами. Зустрічається вона на півдні України.
**********************************************************************
13. Прочитай вірш. Визнач де прийменники, а де префікси. Спиши,
вставляючи пропущені букви і розкриваючи дужки.
Білий бузок
- Мамо, мамо, глян.. шв..ден..ко: (під)вікном (за)цвів бузок, наче хмарон..ка білен..ка (о)пустилася (в)садок. Простяглась аж (в)хату гілка, та пахуча, та густа, а (над) нею в.. .ється б.ллка, вся (від) сонця золота.
( Ніна Калюжна)
14. Випиши з кожного ряду зайве слово, склади з ним речення. В реченні
визнач основу.
15. Прочитай. Добери заголовок. Спиши. У першому реченні виділи
основу. Від виділених прикметників утвори дієслова.
Сидить під дубом козак Мамай. На бандурі грає. Біля козака - мушкет, порохівниця. Позаду нього стримить із землі гострий спис. А на гілляці висить шабля. Вірний кінь застиг біля Мамая.
16. Спиши текст, підкресли дієслова, познач в дужках дієвідміну.
Сьогодні вітер лютує над небом, степом, над усім містом. Небом жене кучугури жовто - білих хмар, вертить ними, як перинами, сіє хмарним борошном по небесній блакиті. Степом суне величезні запони пороху, затуляє ними сонце, обгортає сірим, бурим волокном усе місто внизу.
17. Виконай звуко - буквений аналіз дієслів.
Раджу, сміється, в'ється, співаємо.
18. Від поданих іменників утвори дієслова другої особи множини
теперішнього часу.
Взуття-...,праця-....,спів-....,старання- ..., сміх-... .
********************************************************************************
19. Розкрий дужки і спиши.
Без вітру (не)родить жито. Без вітру вода (не)біжить. Без мрії (не)можна жити, (Не) можна нічого любить.
20. Обери слово з дужок, яке повніше розкриває речення. Добери
заголовок.
Івась йшов до школи і (зазирнув, побачив) на дорозі горобця. Горобець замерз і (тріпотів, тремтів) від холоду. Івась (взяв, схопив) його і поніс до школи. В школі ( Івась, хлопчик) поклав горобчика у (шапку, кашкет) і зігрів. Пташка ( випурхнула, вискочила) і ( понеслась, полетіла) по класу. Вчителька (відкрила, відчинила) квартирку. Горобчик вилетів ( заспівав, зацвірінчав).
21. Склади розповідне, питальне та спонукальне речення зі словами ( на
вибір).
Кури, квіти, лисиця кавун, гуска, картопля, морква, цибуля, вовк, рись, заєць.
22. Використовуючи запропоновані слова, як однорідні члени речення,
склади три речення за зразком.
Зразок. Берези, липи, клени - це дерева.
Тюльпани, жоржини, марганець, дощ, град, троянди, торф, нафта, гніг.
23. Запиши речення, замінивши виділені слова однорідними членами
речення, виділи основу речень.
Троє хлопчиків грали в м'яча. Двоє дітей допомагали мамі на городі.
24. Встав пропущені букви.
Вос.ни, гард..роб, г..ктар, гв..нтівка, д..ржава, вп..ред, м...ханік, ок..ан, пос.дині, п'ятд...сяти, т...л..фон, т..мп..ратура, ш..ренга, ц..мент.
25. Постав іменники в орудному відмінку однини. Склади і запиши
речення з одним словом так, щоб цей іменник вживався з прийменником і
без прийменника.
Сіль, зозуля, тінь, любов, зброя, совість.
****************************************************************************************
26. Перепиши речення, числівники виділи. Визнач їх розряд.
На одній Марушці семеро кожушків.
Сімсот воріт, та один вихід.
Двоє третього чекають.
Зажурилась моя парта, третя парта од вікна.
27. Встав у словосполучення займенники у відповідній формі.
Поговорили про ( вона), гукнув (він), домовилися з ( він), побачив ( воно), купив ( вона), відійшов від ( вона) прийшов до ( воно).
28. Запиши по два - три слова до дієслів - прислівники. У прислівниках познач суфікси.
Говорити -Літати -Працювати -Малювати -
29.3найди прислівники, постав до них питання в дужках. Виділи основу в реченні.
Легко, тихо, аж несміло, Листям липа шелестіла.
30. Склади із речень текст. Добери заголовок. У першому реченні визнач
головні та другорядні члени речення.
31. Спиши, зі Слів у дужках утвори прислівники. Земля дихає ( вільний,
легкий). Пташка співає ( веселий, лункий, гучний). (Спокійний) і (тихий) було
цього дня у класі під час перерви. Бровко (сердитий) гарчав на сусідського
кота Матвія.
1