Урок "Узагальнення й систематизація знань і вмінь учнів із розділу « Займенник»"

Про матеріал

Урок – подорож з використанням технологій і методів інтерактивного навчання та критичного мислення. Навчити учнів використовувати займенник для зв'язку речень у тексті, з метою уникнення лексичних повторів, розвивати зв'язне мовлення.

Перегляд файлу

Управління освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації

Управління освіти Шосткинської міської ради

Шосткинський міський методичний кабінет

 

 

Розробка уроку

 української мови у 4-Б класі:

«Узагальнення й систематизація знань і вмінь учнів із розділу « Займенник»

 ( Урок – подорож з  використанням технологій

 і методів  інтерактивного навчання та критичного мислення)

 

 

 

 

 

 

                                              Підготувала

                                                                            вчитель початкових класів

                                                                                   ШЗШ І-ІІІ ступенів №4

                                                                                  Кондратенко Алла Василівна

                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

Шостка

2017/2018 н.р.

 

Тема: Узагальнення й систематизація знань і вмінь учнів із розділу «Займенник»

Мета: формування предметних компетентностей: навчати учнів використовувати займенник для зв’язку речень у тексті, з метою уникнення лексичних повторів, розвивати зв’язне мовлення;

Формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: навчати школярів організовувати свою навчальну діяльність;

комунікативної: розвивати вміння спілкуватися усно і письмово, розширювати словниковий запас школярів;

інформаційної: використовувати різні способи для розв’язання навчального завдання;

соціальної: розвивати творчі здібності учнів; удосконалювати вміння працювати в групах, парах; виховувати почуття дружби, старанність.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Обладнання: картки с текстами, мультимедійний проект, презентація, ілюстративний матеріал.

Методи інтерактивного навчання:

Гра «Мікрофон», «Кмітливчик», «Мозковий штурм», «Мнемотехніка».

Методи навчання критичного мислення:

  • Робота в парах
  • Робота в групах
  • Незакінчене речення
  • «Скрайбінг»

Хід уроку

І.Організаційний момент

  1. Привітання (діти заходять до класу і стають у коло)

Закінчилася перерва,

Продзвенів чаклун – дзвінок.

А тепер усі швиденько

Налаштуймось на урок.

Добрий день!

В цьому класі друзі всі

Я і ти, і ми, і ви.

Посміхнись тому, хто хто зліва

Посміхнись тому, хто справа.

Ми одна сім`я.

В цьому класі друзі всі

Я і ти, і ми, і ви.

Ми одна сім`я.

Любі гості – вчителі!

Вас вітаєм щиро ми.

 

Всі гарненькі, чепурненькі,

Й до роботи беручкі.

Починаймо працювати,

Ви ж у мене молодці,

Мови рідної знавці.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  1. Бесіда

 

 Діти, сьогодні у нас урок незвичний, а урок – подорож і  ми будемо подорожувати на кораблі. І тема нашої подорожі   СЛАЙД 1

 

«Узагальнення й систематизація знань і вмінь із розділу  «Займенник»»

Отож, сьогодні  ми повторимо та узагальнимо наші знання про займенник.

Під час нашої подорожі ми будемо виконувати різні цікаві завданння і вправи на визначення займенників в усному і писемному мовленні, закріпимо свої вміння визначати особу, число та відмінок займенників.

Наша мова була б нудна і довга, коли б не у ній не було займенників. Адже вони в мові заміняють іменники, прикметники та числівники. Їх використовують , щоб уникнути повторів одних і тих самих слів.

-   Проходьте в  корабель дівчатка.

  • А тепер хлопчики. І ми починаємо подорожувати.

 

  1. Девіз уроку:

 

Ну а ми працювати починаймо

Наш девіз тепер пригадаймо:  СЛАЙД 2

 

«Якщо дружить увесь клас –

Успіх буде повсякчас!»

 

В своїх каютах сядьте зручно, бо ми відпливаємо від берега.

 

3.Очікування результату.

 

Гра  «Мікрофон».

 

  • Діти, я хочу щоб наш урок був продуктивним і цікавим.
  • А що ви очікуєте від нашого уроку?

(ВІДПОВІДІ УЧНІВ)

*- Я очікую, що ….

*- На уроці мене чекає ….

*- Я ……

*- Цей урок навчить мене ….

 Ми будемо злагоджено працювати і ви зумієте переконати, що знаєте і любите рідну мову.

 

  1. Метод інтерактивного навчання. «Мозковий штурм».

 

Наш корабель все далі і далі пливе по морю. А ми виконуємо наступне завдання.

 

Давайте пригадаємо, що ми знаємо про займенник

 

  • Що таке займенник?
  • Назвіть займенники І особи? ІІ особи? ІІІ особи?
  • Як пишуться займенники з прийменниками?
  • За чим  змінюються займенники?
  • Яку особливість мають займенники ІІІ особи однини?
  • Яким членом речення виступають займенники?

 

Молодці, з теоретичними знаннями ви впорались , а зараз побачимо , як ви вмієте застосовувати свої знання на практиці. Тепер запишемо Двадцять восьме  лютого

Класна робота

 

  1. Острів «Каліграфії»

 

І ось перший острів на нашому шляху - острів «Каліграфії»

 

          Урок продовжимо без зупинки

З каліграфічної хвилинки

Красиво писати - себе поважати.    СЛАЙД 3

 

Сс     сі    ім    м’я   сім’я

 

  • Яке слово складемо зі складів?             малюнок
  • Складемо сенкан з цим словом.

Сенкан! Сім’я (міцна, дружна)

                         (працює,відпочиває, підтримує)

 

Так, сім’я – це джерело любові, підтримки і щастя.

На уроці пишемо охайно, каліграфічно і грамотно.

 

  1. Острів  «Робота над віршем»  (слайд 4)

 

Наступний острів нашої подорожі це острів  робота над віршиком. ( мнемотехніка)     СЛАЙД 4

 

1  Я читаю віршик сама

2  Діти, зверніть увагу, що деякі слова замінено картинками

3  А тепер прочитаємо разом (З указкою)

4  Візьміть листочки і прочитаємо віршик по рядах  (1,2,3)

5  Перегорніть листочки , хто бажає прочитати напам,ять?

6  Запишіть в зошит

7 Прочитайте ,що ви записали.

 

Результат пошуку зображень за запитом "картинка улыбка"Я до тебе

Результат пошуку зображень за запитом "картинка дружба детей"          І  з тобою

Результат пошуку зображень за запитом "картинка улыбка"

       і ти в отвіт

Результат пошуку зображень за запитом "картинка дружба детей"    -цілий світ.

 

 

          Я до тебе усміхнусь

І з тобою подружусь

Усміхнись і ти в отвіт

Ми з тобою цілий світ

Молодці! Гарно ви виконали це завдання.  

 

  III Узагальнення і систематизація знань учнів

 

   Діти, на морі піднявся шторм, сильний вітер. Але ми підпливли до острова 

 

  1. Острів «Робота над реченням»

 

СЛАЙД 5

 

Після шторму слова в реченні переплутались і треба зі слів скласти речення.

 

сині, У, нього, великі, були, очі

 

  1. Зі слів складіть речення
  • Яке ти склала речення?
  • Яке в тебе речення?

 

  1. Запишіть речення в зошит
  2. Підкресліть граматичну основу речення

 

  1. Вкажіть відмінок займенника

                                      Молодці! Впорались з цим завданням.

 

     А зараз ми з вами на острові ВІДПОЧИНОК

  1. Острів «Відпочинок»

 

(фізкультхвилинка під музику) 

 

  1. Острів «Вибірковий диктант»

СЛАЙД 6

 

(Ми  добре відпочили і вирушаємо далі та підпливаємо до острова «Вибірковий диктант»)

Українська ніч

Чи знаєте ви українську ніч? Ні, не знаєте її. Розповім вам. Пригляньтесь до неї. З середини неба дивиться місяць. Він говорить наче дихає.

 

  • Прочитайте текст очима.
  • Випишіть займенники.
  • Визначте особу і число

ПЕРЕВІРКА

  • Підніміть руку, хто правильно виконав завдання.
  • -Молодці!!!
  • Підніміть руку, хто припустився помилки. Вам треба бути уважнішими.
  • (Доведіть, що …..)

 

  1. Острів «Дружба» (слайд 7)

СЛАЙД 7

А зараз ми на острові « Дружба»

( Метод «Скрайбінг»)

 

Вам треба з’єднати  слова із займенниками, якими їх можна замінити:

 

Корінь

Квітка

           Стебло                                                  він

Морський                                                  вона

Насіння                                                 воно

Сьома

-Які частини мови можна замінити займенниками?

 

5. Робота в парах»

Ми з вами на острові робота в парах.
СЛАЙД 8

Візьміть маленькі  листочки та виконайте завдання.

 

№1. Спишіть текст, вставте займенники за змістом.

Синичка

Узимку до вікна прилетіла синичка.   ….. змерзла і шукала затишку. Діти

відчинили кватирку.    ……нагодували ….. .

ПЕРЕВІРКА

  • У кого було таке завдання?
  • Ця пара правильно виконала?
  • А ваша пара правильно виконала?
  • Підніміть руку, яка пара правильно виконала завдання
  • Підніміть руку, хто зробив помилку.
  • Ви виправили ?
  • Добре!

ВИХОВНА МЕТА

-Діти, про яку пташку прочитали учні?

-Яка це пташка?

Чому вона взимку селиться ближче до житла людей?

Яких осілих птахів ви ще знаєте?Я

Як ви допомагаєте зимуючим пташкам ?

Підніміть ручки, у кого вдома є годівничка

 

  • Молодці!!! ВИ всі піклуєтесь і допомагаєте нашим братам меншим перезимувати. А пернаті за це нам віддячать, поїдаючи шкідників полів, садів та городів.
  •  

№2. Запишіть текст, замінивши займенники першої особи однини займенниками третьої особи однини.

 Я навчаюся у четвертому класі. У мене хороші оцінки  з усіх предметів.

Мені подобаються уроки читання і мови.

 

 ПЕРЕВІРКА

  • У кого було таке завдання?
  • Ця пара правильно виконала?
  • А ваша пара правильно виконала?
  • Підніміть руку, яка пара правильно виконала завдання
  • Підніміть руку, хто зробив помилку.
  • Ви виправили ?
  • Добре!

Молодці! А які вам подобаються уроки?

 

  1. Острів «Робота з підручником» впр. 252 (усно – ланцюжком)

 

Наш шлях проліг до острова ТВОРЧИЙ

СЛАЙД 9

  1. Острів «Творчий» ( слайд 8)

Візьміть різнокольорові листочки та виконайте завдання

 

Робота в групах:

Складіть зі слів прислів’я, запишіть, вкажіть особу і число займенника.

Група 1

від, природи, його, за, гроші, Розум, не, купиш.

Розум – від природи, його за гроші не купиш.

Група 2

правди, коли, Не шукай, в, тебе, нема, її, інших, в.

Не шукай правди в інших, коли в тебе її нема.

Група 3

як, з водою, риба, з тобою, Ми.

Ми з тобою – як риба з водою.

Група 4

Ніхто, має, коли, усміхнутись, не знає, йому, щастя.

Ніхто не знає, коли йому щастя усміхнутись має.

Група 5

ти, до людей, Як, так, до тебе, і люди.

Як ти до людей, так і люди до тебе.

 

Дуже гарно ви виконали і це завдання.

  1. Острів «Для кмітливих»

Ми потрапили на острів Кмітливчик і зараз виконаємо наступне завдання нашої подорожі.

 

      Гра «Кмітливчик» (на дошці таблиця)

Завдання: вилучи зайве і обгруйтуй свою відповідь.

Ти,  ми, візок, вони.

Вас, синій,  її, нам.

Його, ви, мене, десять.

СЛАЙД 10

 

Разом нам легко було працювати, а зараз ви покажете, як треба працювати самостійно, тому що ми на острові «Я – сам»

 

  1. Острів «Я- сам» (по варіантам)

 

 (Поставте займенники у потрібній формі, розкриваючи дужки)

 

  1. варіант: з (вона), під (ми), за (ти), у (вони).

ПЕРЕВІРКА  (ЧИТАЄ УЧЕНЬ 1 ВАРІАНТУ)

 

  1. варіант: перед (він), від (ви), попереду (ми), до (я).

 

ПЕРЕВІРКА (ЧИТАЄ УЧЕНЬ 2 ВАРІАНТУ)

 

 

 

-Як пишуться займенники з прийменниками?

- Підніміть руку, хто завдання виконав правильно.

-Молодці!!! Мови рідної знавці!

-Підніміть руку, хто виконав з помилками.

 

Діти, я вам раджу повторити правило про правопис займенників з прийменниками.

 

Наступний острів нашої подорожі – це острів Випробувань

Візьміть великі білі листочки і виконайте тестування 

 

  1. Тестування.                         

Тести

1.Займенник – це частина мови, що

А) вказує на предмети, їх ознаки, кількість, але не називає їх ;

Б) вказує на предмети, їх ознаки, кількість,

В) відповідає на запитання ЩО?

2. Визначте рядок, у якому записані тільки займенники:

     А) я, ти, шість;

     Б) ви, вона, діти ;

     В) ми,  ти, вони

3.  Займенники першої особи є слова:

     А)  я, ми ;

     Б)   ти, ви ;

     В) він, її, нам , вони.

4.  Визначити групу займенників, що належать до другої особи однини :

      А) ми, я ;

      Б) ти,  ви

      В) він, вона, воно, вони .

5.  Я к пишуться займенник з прийменниками :

      А) разом

      Б) окремо

6. До якої особи належать займенники: з нею, про нього, у них:

      А) до 2 особи;

      Б) до 1 особи ;

      В) до 3  особи .

ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА

1  а        2  в        3  а        4  б          5 б         6  в

Молодці! Гарно засвоїли тему Займенник.

 

  1. Підсумок уроку.
  • Ось і закінчилась наша уявна подорож морем Займенників. Молодці! Ви добре засвоїли вивчений матеріал.

 

  1. Технологія «Незакінчене речення»

 

Зробимо останній крок

Підсумуємо урок

«Незакінчене речення» розпочинаємо

Все, що знаєм, пригадаємо.

(Відповіді учнів)

 НА УРОЦІ Я …..

  • Закріпили вміння впізнавати в реченнях займенники.
  • Визначали особу, число та відмінок займенників.
  • Навчилися добирати потрібні за змістом займенники.
  • Збагатили своє мовлення.
  • Що вам сподобалось?
  • Чи здійснилися ваші очікування!

 

  •  І на завершення нашої роботи прочитайте вірш

          22 у класі … (нас)

Разом ми одна сім’я.

Всі сміються навкруги –

Він, вона, воно… (вони).

Бо усмішка у всіх одна,

Жити в дружбі помага.

 

  • Які слова ми вставили в вірш?
  • Що це за слова? 
  1. Домашнє завдання: (на вибір)

 

  • Виписати з казок 5 речень з займенниками.
  • Скласти 5 словосполучень з займенниками.
  • Скласти і записати 5 речень з займенниками

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
27 березня 2018
Переглядів
2084
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку