Тема. Мандрівка життєвими шляхами співця України за повістю
Івана Пільгука “Грозовий ранок”.
Мета. Познайомити учнів з особистістю та творчим доробком письменника-земляка
І. Пільгука, поповнити знання з біографії І.П. Котляревського; розвивати в учнів уміння ідейно-художнього аналізу твору, творчого мислення; виховувати любов до історичного минулого свого народу, гордість за славетних земляків.
Обладнання. Географічна карта України, історична карта Російсько-турецької війни.
Тип уроку. Урок-екскурсія.
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди;
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть!
Т.Г. Шевченко
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Літературний диктант за біографією І.П. Котляревського
ІІ. Оголошення теми, мети і епіграфу уроку.
ІІІ. Опрацювання теми уроку.
На минулому уроці ми з вами опрацювали біографію І.П. Котляревського, а сьогодні познайомимося із романом Івана Пільгука “Грозовий ранок”, твором, який розкриє перед нами двері у найпотаємніші куточки душі письменника, нашого славного земляка. Ми разом із ним помандруємо у широкий світ його життя, разом будемо переживати успіхи і невдачі, перемоги і поразки, разом будемо гніватися і обурюватися, плакати і сміятися. Я хочу, щоб ви зрозуміли, як нелегко буває в житті долати труднощі і переконалися, що людина тільки тоді заслуговує на повагу і вічну пам'ять, коли вона вершить добрі діла.
Іван Іванович Пільгук народився 20 грудня 1899 року в селі Решетилівці на Полтавщині в селянській родині. Освіту здобув у початковій та вищепочатковій школах, у 1917 році закінчив педагогічні курси в Полтаві. Брав активну участь у громадянській війні, в партизанському загоні боровся з німецькими окупантами та з денікінцями. Згодом — учителював, співробітничав у газетах, почав писати художні твори.
Набутком читацького загалу стали історико-біографічні твори Івана Пільгука «Грозовий ранок», «Повій, вітре!», «Дуби шумлять», «Григорій Сковорода», «Пісню снує Черемош», «Іван Карпенко-Карий», «Марія Заньковецька
За час від перших публікацій до видання історико-біографічних повістей Іван Пільгук виховав не одне покоління педагогів. Колишній сільський учитель став професором, доктором філологічних наук, опублікував понад триста наукових праць, серед яких відомі монографічні дослідження «Т. Г. Шевченко — основоположник нової української літератури» (1954, 1963), «Степан Руданський» (1956), «Традиції Т. Г. Шевченка в українській літературі. Дожовтневий період» (1963), «Традиції Т. Г. Шевченка в українській радянській літературі» (1965), створив багато підручників із української літератури для середніх і вищих шкіл. Якось у розмові Іван Іванович напівжартома зауважив: «Якби мені судилося працювати мулярем, то я за все своє життя, навіть при допомозі найновітнішої техніки, не міг би покласти таку кількість цеглин у будови, скількома примірниками моїх підручників протягом сорока років користувалися учні середніх шкіл та студенти. Писались ті підручники або самостійно, або у співавторстві
(в ході бесіди учні збирають гроно Характеристика І.П. Котляревського)
Перша зупинка Решетилівка.
Потомлені коні зупинилися біля корчми, що причаїлася під крутим горбом на березі річки Говтви край битого Полтавського шляху.
— Кого це ти, Микито, везеш? — запитав босий.
— Та то ж пан Сухопень...
Решетилівські гультяї-бурлаки придивлялися до юнака зі скрипкою, який сидів на возі. У руках він тримав скрипку.Коли вони попросили заграти, то Іван Котляревський, а це був саме він, не відмовив.Полилася мелодія скрипки.
Спохмурніло похилились бурлацькі голови. Стрепенула їхні душі пісня
На вежі палацу герб власника і число “1786”. То рік, коли цариця Катерина “пожалувала” село Решетилівку із степами й лугами своєму фавориту, сподвижникові князя Потьомкіна вельможному Попову Василю Степановичу, закріпостивши 1800 душ козацького населення. душевна, таємнича розмова, скрипка пісня викликала приязнь до подорожнього. А він думав:Це ж жива історія народу. Вона вся в пісні... Думкою обіймався з героями Вергілієвої “Енеїди”. Наче вичитував на її сторінках, як колись у семінарії, про славні походи троянців.
Друга зупинка Золотоноша.
Коли почало вечоріти, Котляревський, переодягнений у парубоцьке вбрання, пішов на вулицю. Молодь збиралася віддаля од села аж на березі Дніпра, під старезним крислатим дубом, який здавна звався дубом Івана Сірка.
І знову в збудженій уяві поставали герої добре вивченої в семінарії поеми мудрого Вергілія. Помандрували вони світами після руйнування Трої шукати пристановища на новій землі. Описи тих мандрівок перелицьовували наступні поети різних народів. Земними просторами пішов безстрашний Еней, якого зустрічали всюди в країнах, де шанувалася лицарська відвага, сміливість і духовна дужість. Прибуває він з своєю ватагою троянців і до Дніпрових берегів, а звідси вирушає і за Дунай та на Кубань.
(Інсценізація уривку прощання І.П. Котляревського і Наталки).
Третя зупинка Кременчук.
Розділи 9 -10
Інсценізація уривку у кабінеті полковника.?????? — наказую завтра о десятій годині прибути в штаб на розмову зі мною! Що? Що говорить прапорщик Котляревський? За це знаєте куди потрапляють такі розумні? На Сибір!
— Вітчизна велика...
— Що? Вітчизна? Яка вітчизна? Прапорщику треба знати, що по регламентації імператора слово “вітчизна” заборонено! Нема вітчизни, а є держава, імперія! Розумієте — держава, імперія і ніяких вільнодумних слів! За це на гауптвахту! — І до генерала Дотішампа: — Ваше превосходительство, як вважаєте? Прапорщика Котляревського на гауптвахту і суворо судити...
Четверта зупинка. Шляхами російсько-турецької війни.
(Розділ13
Служба ад'ютантом у генерала Дотішампа не дуже подобалась Івану Петровичу
Найцікавішою, бажаною подорожжю для Котляревського був приїзд у Полтаву 1804 року. Відбулась задушевна зустріч з давнім другом Стебліним-Камінським. Разом з ним узяв участь у влаштуванні традиційного вертепу на Новий рік.
Присутній на святі Василь Васильович Капніст, . генеральний суддя Полтавської губернії, обраний дворянством на цю посаду
— То це ви Котляревський? — запитав Капніст. Каразін задоволене всміхався.
— Прийміть мою прихильність до себе за вашу сміливість. Прошу завітати в мій дім, — тиснув Івану Петровичу руку Капніст.
(переговори з воєводою буджацьких татар. Це складна місія.
— Радий виконати доручення! — відповів Котляревський.)
Часто відвідував січовиків Котляревський, маючи доручення від штабу корпусу тримати з ними зв'язки. При таких зустрічах відбувалися задушевні розмови. Навколо вогнища сідали січові діди, гуторили билиці, а Семен Битий розповідав про свої мандри, пригоди.
А Іван Петрович слухав дотепні розмови, і складалися рядки поеми:
Латин старий був не рубака
І воюватись не любив,
Од слова смерть він, неборака,
Був без душі і мов не жив.
Він стичку тілько мав на ліжку...
Слухав Іван Петрович розмови, наповнені жартами, дотепами, легендами, і від цього несходимий світ здавався ще ширшим, просторішим, ще далі сягав зір за плином води, що ринула в широке безмір'я.
Кожна зустріч Котляревського з задунайськими січовиками була для поета наче святом.
П’ята зупинка. Петербург.
Інсценізація уривку на прийомі у помічника графа Аракчеєва.
Шоста зупинка. Полтава. Розділи 25-26
Діалог Котляревський-Остроградський.
Діалог Котляревський-Аракчеєв.
Зустріч із Щепкіним.
В роздумах актора-кріпака Іван Петрович відчував свіжий голос, в якому артистичність сполучалася з народними поняттями краси.
— Нових нам п'єс треба! Нових героїв!
Довго на самоті думав Іван Петрович. Поставала в уяві проста дівчина-полтавка, щира, добра, що любить матір.. Батька нема... Коханий давно пішов на заробітки, обіцяє повернутися... Сватається заможний пан... Мати вагається... І все це переплітається народними піснями. В таких роздумах відсуваються десь на другий план виплекані раніше образи козаків-троянців, їх заступає постать сердечної, ніжної, як пісня, Наталки Полтавки. Очевидно, так треба і назвати задуману п'єсу — “Наталка Полтавка”.
Шоста зупинка. Петербург.
ІV.Підсумково-рефлексивний етап.
Слово учителя.
Ми перегорнули передостанню сторінку роману, дозбирали гроно.
Учитель. Ми вкотре переконалися, що письменник – це перш за все людина. Але людина незвичайна, яку Бог наділив чистим, прекрасним внутрішнім світом і талантом бачити і розуміти людську душу. Саме ці якості надихають письменників на творчість, ведуть їх нелегким творчим шляхом і приносять митцям вічну славу.
Виразне читання вірша ‘На вічну пам'ять Котляревському”.
Учитель.
Зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Чи стали слова великого Кобзаря пророчими?