Міністерство освіти і науки України
Розробка уроку з музичного мистецтва у 3 класі
на тему: «Виражальні та зображальні інтонації»
Підготувала
вчитель музичного мистецтва
Нестерова Світлана Юріївна
Кривий Ріг 2018
Мета уроку: (формувати компетентності):
- ключові: уміння вчитися (уміння зосереджено слухати вчителя);
-загальнокультурну(формувати естетичне ставлення до навколишньої дійсності);
-соціальну (співпрацювати з однокласниками й учителем);
-інформаційно-комунікативну (оперувати інформацією, отриманою на уроці);
- предметні: розширити уявлення про емоційний зміст музики; опанувати поняття «виражальні та зображальні інтонації»; розвивати уяву, уміння імпровізувати; удосконалювати вокальні навички; прищеплювати інтерес до музики та співу.
Музичнийматеріал: М.Римський–Корсаков“Політ
джмеля”,”Засмутилось кошеня” І.Кририліна,” “Веселкова пісня”О.Жилінський.
Обладнання: ТЗН.
Наочні посібники:підручник.
Тип уроку: урок-подорож.
Хід уроку
I. Організаційний момент
1. Вхід учнів до класу.
2. Перевірка готовності класу до уроку.
3. Музичне привітання.
Вчитель.
«Музика як казка,музика жива
І не треба серцю будь-які слова.
В музиці — найвищі ніжні почуття.
В ній любов і туга, та саме життя.
Музика, як море, то штормить, то ні.
Там знаходить серце рятівні вогні.
Музика, як сонце, гріє нам серця,
їй нема початку і нема кінця.
І чого не зможеш словом досягти,
В музиці розкажеш щиру правду ти.»
Доброго дня усім, хто завітав сьогодні до цього затишного класу на свято зустрічі з музикою. Давайте зараз зануримось у неповторний світ музичного мистецтва.
II. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.
Учитель:
-Діти, пригадайте, що таке музична інтонація? (мелодичний зворот, мотив, найменша частина мелодії чи музичного твору певної виразності ).
– А яке значення має інтонація в музиці? ( інтонація передає характер твору. В ній містяться основні елементи музичної виразності: мелодія, ритм, темп, динаміка, регістр, тембр)
III.Основна частина.
Сьогодні тема нашого уроку: «Виражальні та зображальні музичні інтонації».
Інтонації в музиці бувають різними: одні, наприклад, виражають настрої, почуття та думки людини, це - виражальні інтонації. Інші – зображують рухи людини або різноманітні звуки, шуми та явища навколишнього світу, ходу, поведінку людини або тварини. Такі інтонації називаються зображальними інтонаціями. Простежити виражально – зображальні інтонації нам допоможе подорож музичною країною.
Перед тим, як ми поїдемо, треба переконати машиніста потягу (один з учнів), що ми дружні, веселі, кмітливі, любимо свою школу та свій клас, любимо рідну країну Україну та вміємо співати.
Вокально-хорова робота (Зупинка “Пісенна”)
1.Розспівка .
2.Артикуляційні вправи.
3.Виконання пісень.
-“Веселкова пісня”.(Які почуття виражає ця пісня?)
-Охарактеризуйте засоби музичної виразності данної пісні.
-“ Засмутилось кошеня .“(Кого зображує ця пісня?)
Вчитель. Спитаймо машиніста, чи візьме він наш клас в подорож?
Машиніст погоджується, але каже, що треба мати квитки. А щоб отримати квитки треба правильно виконати завдання.
Зупинка’’ Відгадайка’’
-Розкладіть картки зі словами до відповідного конверта.
Машиніст роздає дітям квитки за правильні відповіді.
Вчитель. Ми вже хочемо розім`ятися після сидіння в потязі. Тому наш машиніст пропонує нам вийти на прогулянку.
Зупинка‘’Фізкультхвилинка’’.
Слухання музики(Зупинка “Слухальна”).
М. Римський – Корсаков « Політ джмеля»
Вчитель читає уривок з казки О. Пушкіна «Казка про царя Салтана» Чи знаєте ви цю казку? Хто її склав?
Пригадай -мо «сюжет» казки про царя Салтана, який одружившись їде на війну. Царівна народжує йому сина та злі сестри шлють царю звістку, що та народила йому «неведому зверушку», і царівну з немовлям садять у бочку та кидають в океан. Бочку викидає на безлюдний острів. На ньому, вже дорослий царевич-князь Гвідон рятує царівну-лебідь, а та щоб віддячити йому творить дива: подарувала йому білку, що співає пісні та гризе золоті горішки, перетворює князя на джмеля, щоб той зміг побачитись с батьком:
Князь до моря йде і знов
Лебедицю там знайшов
І вона і знов його
Вмить оббризкала всьго.
Князь тут зменшився, стулився.
І тут джмелем умить зробився.
Полетів щодуху джміль
І кораблик серед хвиль
Наздогнав в одну хвилинку
Та й забився у щілинку.
Закінчується казка тим, що князь Гвідон одружується з царівною-Лебідь і запрошує батька-царя салтана до себе в гості, де вони всі разом зажили щасливо.
Композитор Микола Андрійович Римський – Корсаков написав оперу по цій казці.
Що ви знаєте про оперу?
Опера – великий музично – театральний жанр, в якому співають. Але в опері є й оркестрові номери.
Один з них – «Політ джмеля». Послухайте цю музику.
(Слухання фрагменту з опери М. Римського –Корсакова «Казка про царя Салтана» «Політ джмеля»)
Як дзижчить джміль? (Діти імітують звук)
Колись відомий педагог Василь Сухомлинський створив « Школу Радості». Він з дітьми виходив на природу, діти сідали, слухали звуки природи: шелест трави, дзижчання джмеля… А потім вже в класі він ставив платівку з цим твором. І учні казали,що в музичному творі джміль дзижчить так, як на природі, але красивіше. А що скажете ви?
( Враження учнів)
-А завдяки чому ви взнали, що джміль летить? (Завдяки дуже швидкому темпу).
-Подивіться цей фрагмент у мультфільмі. (Перегляд)
- Чи сподобалася вам музика? (Відповіді)
Зупинка” Пісенна”
Кожного року 19 грудня всі християни відзначають свято Миколая. Цього святого вважають захисником усіх бідних і знедолених, а найбільше його шанують діти, для яких він є почесним охоронцем.
У цей день „святий Миколай” кожній дитині приносить подарунок, однак не забуває присоромити за нечемні вчинки (може навіть покласти лозинку під подушку). А діти, у свою чергу, намагаються не гнівити «діда Миколая, який знає про все».
-Виконання пісні” Святий Миколай”.(Кого зобразила нам музика?)
VI. Підсумок уроку.
-З яким типом інтонацій ми познайомились сьогодні на уроці?
(виражальні та зображальні).
-Що може зображувати музика?
-Що може виражати музика?
«Музика – це найвиразніша мова.
Мова, що може без жодного слова
Людям про радість і сум розказати ,
Вміє картину без фарб малювати,
В світі усьому знайде слухача
Без словника й перекладача…»