Тема: «Таємниці танцювальної музики»
Мета: Поглибити знання учнів про танцювальність, як особливість музики пронизаної танцювальними ритмами, але не обов’язково призначеної для танців. Ознайомити з музичними творами, охарактеризувати їх творців та виконавців, вчити визначати елементи музичної мови, визначати їх значення у вираженні емоцій і почуттів. Розвивати вокально-хорові навички, емоційно-чуттєву сферу. Виховувати інтересс до звичаїв і традицій українського народу.
Музичний матеріал уроку: Жанна Колодуб «Гуцульський танець», невідомий автор першої половини XIX ст. Симфонія (козачок) – слухання.
Слова М. Івенсен, музика Т. Потапенко «Шпачок прощається».
Мутодично-дедактичний матеріал: Музичний інструмент, комп’ютер, наочний матеріал, портрети композиторів, підручний «Музичне мистецтво» 3 клас.
Тип уроку: Комбінований.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
1. Музичне привітання.
2. Оголошення еми та завдань уроку.
Сьогодні ми з вами проведемо наш урок разом із другим музичним китом – із Танцем.
Він також як і Пісня мешкає в країні Музики і має багато друзів, із якими хоче нас познайомити. Деякі із них полюбляють веселі народні гуляння, інші – урочисті бали.
Якщо ви будете уважними на уроці, то зможете з легкістю здогадатися, хто є другом нашого кита.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
III. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.
Танці з’явилися дуже давно, ще на зорі людства. Перші танці не були схожі на наші сучасні. В основі перших танців були рухи, пов’язані з працею первісної людини: ловом риби, полюванням. Танцями супроводжувалися битви, походи на війну, проводи в останню путь. Музичний супровід був найпростішим: удари барабанів, плескання в долоні, спів. Але не лише народні танці були, були також і класичні, наприклад:
Менует – французький народний танець. Він з’явився в 16-17 ст. Спочатку він був сільським танцем, а згодом став зразком класичного балету, і вже не один бал не обходився без нього.
Полонез – польський танець (національний).
Гавот – спочатку був хороводним танцем, але згодом перетворився на парний.
Полька – чеський енергійний танець.
Але один із найголовніших танців звичано вважають вальс. Спочатку він був як народний танець на стику 3 країн Німеччини, Австрії, Чехії.
Вальс – це вічно юний танець.
На Заході нашої країни дуже популярний гуцульський танець.
Гуцули – етнографічна група українців, які живуть у Карпатах, Івано-Франківську в Чернівцях та на Закарпатті. Гуцули займаються вівчарством – це одна з провідних галузей господарства.
Одним з найпопулярніших музичних інструментів гуцулів є:
Дримба |
Трембіта |
Бобон |
Ліра |
Сопілка |
Цимбали |
Послухайте «Гуцульський танець», який написала Жанна Колодуб.
Слухання музики. Жанна Колодуб,«Гуцульський танець».
Гопак, Гуцульський танець, Козачок.
УРОЧИСТИЙ, ВЕСЕЛИЙ, ЖВАВИЙ,
ЕНЕРГІЙНИЙ, РАДІСНИЙ, СУМНИЙ, ЗАПАЛЬНИЙ.
Ансамбль – це спільне злагоджене виконання музичного твора кількома учасниками.
Пригадайте, у 2 класі ви з вже зустрічалися з українським народним танцем, але це був не гуцульський танець, а козачок.
Зараз ми прослухаємо, ще один танець, який вам уже відомий. Симфонія невідомого автора XIX ст. (козачок).
Тому що це було дуже давно і нажаль до нашого часу не збереглося його ім’я.
Симфонія – це жанр оркестрової музики, великий твір для оркестру.
Оркестр – це колектив музикантів, призначений для виконання музичних творів.
Слухання музики. Укр.. нар. танець «Козачок»
І зараз ми з вами почуємо цей народний танець у симфонічному творі.
Слухання музики. Невідомий автор І половини 19 ст. Симфонія (козачок)
МУЗИЧНА АБЕТКА
Почуті слова ми можемо написати, а потім прочитати. Так само і з мелодією, але для її запису використовують «музичні» літери – ноти. Як і вбудь-якій мові, у музичній також є свої правила. Щоб читати музичні твори, треба опанувати музичну грамоту. Для цього існують спеціальні навчальні заклади., в яких музиканти навчаються багато років. Спершу 8 років у музичній школі, потім 4 роки в музичному училищі, далі – 5 років в вищому навчальному закладі – в консерваторії.
ІV.Вокально – хорова робота.
«Шпачок прощається», музика Т.Потапенко, слова М.Івенсен — повторення.
1. Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.
2. Робота над піснею.
Осінь. Дощик сіється.
Приспів:
Гілка ледь гойдається,
|
В путь-доріжку дальнюю
Приспів:
Де ясні веселі дні, Сонце золоте? Сумно над шпаківнею Пісню шпак веде. Приспів: |
VI. Фізкультхвилинка.
«Їжачок»
Йшов по лісу їжачок, (ходьба на місці)
В нього шубка з голочок.
Ніс багато грушечок, (нахиляння тулуба в сторони)
Аж болів йому бочок.
Раз, два, три, чотири, п’ять! (стрибки)
Зупинився спочивать.
Піклувався їжачок (вправи для кистей рук)
Про маленьких діточок,
Чарівних, непосидючих,
Дуже милих і колючих.
Десять, дев’ять, вісім, сім! (стрибки)
Грушечки ці ніс він їм.
V. Заключна частина.
1