Пропоную для використання на уроках літератури план аналізу ліричного твору і схему-шаблон, яка допоможе учням краще виконувати даний вид роботи, швидше запам’ятати послідовність і всі необхідні складові частини аналізу. Дана розробка сприяє вивченню теорії літератури. Доцільно використовувати на уроках української та зарубіжної літератури, ефективна при підготовці до ЗНО.
Автор розробки – Тетяна Катренко
Поетичний твір _______________________________________, написаний __________________________(прізвище автора) у ______ році, Належить до збірки_____________________________ . Ця поезія присвячена____________________________________________________________
Темою цього твору є _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ головна думка: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Авторський задум та ідейно-художній зміст твору допомагають розкрити такі образи:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________(назва-
ти основні образи та вказати їх види)
Автор використовує багато різноманітних художніх засобів, завдяки яким досягається образність мови: _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (вказати їх види з конкретними прикладами)
За жанровими ознаками цей твір належить до _______________________лірики
Вірш написаний______________________(вказати розмір), автор використав_____________________риму, римування ________________________
Для підсилення ідейного звучання автор використовує прийоми поетичного синтаксису__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Який настрій передає даний твір, як впливає на читача, які емоції викликає? Ваше особисте ставлення до даного твору:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
План ідейно-художнього аналізу ліричного твору
1.Вказати автора, назву твору, назву збірки, історію створення (якщо знаємо), присвяту автора (якщо є).
2.Вказати тему та ідею твору.
3.Визначити основні образи, що допомагають розкрити ідейно-художній зміст твору, вказати їх види (образ-персонаж, образ-річ, пейзаж, символ, зорові, слухові образи тощо)
4.Які художні засоби (тропи) використовує автор – вказати їх види з конкретними прикладами
5.Визначити жанр твору (громадянська, філософська, інтимна, пейзажна лірика чи поєднання жанрових ознак)
6.Визначити розмір вірша, вид рими, римування.
7.Які прийоми поетичного синтаксису та звукопису використовує автор (інверсія, тавтологія, антитеза, анафора, епіфора, симплока, риторичні фігури – звертання, заклик, запитання. Звукопис – алітерація, асонанс)
8.Який настрій передає даний твір, як впливає на читача, які емоції викликає. Ваше особисте ставлення до даного твору.