План-конспект "Апаратна і програмна складові інформаційної системи"

Про матеріал
План-конспект до урока на тему "Урок 2 Апаратна і програмна складові інформаційної системи"
Перегляд файлу

Урок № 2

5 клас

Тема уроку: Апаратна і програмна складові інформаційної системи. Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини.

Мета уроку:

Навчальна: познайомити учнів з апаратними та програмними складовими інформаційної системи; ознайомити учнів з роллю інформаційних технологій у житті сучасної людини.

Виховна: :  розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;

Розвивальна: виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.

Тип уроку:  Урок засвоєння нових знань.

Обладняння та наочність: комп’ютер, презентація, завданням розроблені за допомогою інтернет-технологій.

Програмне забезпечення: браузер, програма Zoom.

План уроку

  1.       Організаційний етап
  2.       Мотивація навчальної діяльності
  3. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань
  4. Вивчення нового матеріалу
  5.       Усвідомлення набутих знань
  6.       Підбиття підсумків уроку
  7.       Домашнє завдання

Хід уроку

І. Організаційний етап

  •                 Привітання з класом, перевірка присутніх
  •                 Повідомлення теми і мети уроку

Минулого уроку ми говорили про інформацію та інформаційні процеси та системи. Сьогодні ми заглибимось в тему інформаційних систем та розберемо її апаратну та програмну складову та дізнаєтесь про роль інформаційних технологій у житті сучасної людини.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Також ми говорили про те, що всі пристрої комп’ютера призначені для зберігання, передавання, опрацювання і пошуку інформації. Розуміючи як саме працює комп’ютер ми маємо змогу покращити  свою роботу з ним. Та перш ніж розпочати перевіримо домашнє завдання.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Учні показують поданий у графічний спосіб вид інформаційного процесу та пояснюють його сутність.

Повторення раніше вивченого матеріалу

  1. Що таке «інформація», «повідомлення»? Який в них зв'язок?
  2. Що таке інформаційна система?

Вправа «Інформаційні процеси»

Учні сканують QR-код та виконують завдання створене за допомогою інтернет-ресурсу Learning Apps, завданням якої є знайти усі потрібні слова

https://learningapps.org/display?v=p6m095jat21

(Учні сканують QR-код та виконують завдання створене за допомогою інтернет-ресурсу Jigsaw Planet)

 

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Flearningapps.org%2Fdisplay%3Fv%3Dp6m095jat21&4&0

Очікувані результати:

ІV. Вивчення нового матеріалу

Будь-яка інформаційна система складається з 2 частин – апаратної та програмної. Поглянемо на будову апаратної складової.

Головною складовою апаратної частини є шина до неї підключаються центральний процесор, внутрішня пам’ять, пристрої введення та виведення, зовнішня пам’ять, комунікаційні пристрої та блок живлення.

 Центральний процесор – це «мозок» комп’ютера. Саме в ЦП відбувається опрацювання всіх даних.

До внутрішньої пам’яті належить жорсткий диск (на якому зберігається вся інформація) та оперативна пам’ять (відповідає за обмін даними між шиною, ЦП та іншими складовими.

 До пристроїв введення належать пристрої, які посилають спеціальні сигнали в комп’ютер, надають йому інформацію. До них належать: клавіатура, миша, сканер, мікрофон, різні джойстики, графічний планшет та веб-камера.

До пристроїв виведення належать пристрої, що виводять інформацію в зручному вигляді для користувача: монітор, проектор, принтер, колонки, навушники та інші.

Якщо внутрішня пам’ять знаходиться в середині комп’ютера, то зовнішня зовні. Це диски, різнотипні флешки, та SSD накопичувачі (аналогія жорстким дискам, умовно це дуже велика флешка).

Комунікаційними пристроями можуть бути мережеві карти, свіч, модеми та роутери.

 Головними хто відповідає за подачу та регулювання напруги в системному блоці є блок живлення. Блок живлення працює в 3 струменевих режимах. Подає 3,3, 5 та 12 вольти на внутрішні пристрої по одному кабелю. Поєднання декількох кабелів може давати вищу напругу, тому потрібно бути дуже обережним з увімкненим комп’ютером.

Апаратна частина не може виконувати операції з обробки інформації без різноманітних програм, завдяки яким пристрої ви­конують свої функції.

Ось перед вами програмно складова інформаційної системи.

Програми діляться на три типи: системні, прикладні та інструментальні. Системні забезпечують роботу комп’ютера, прикладні допомагають вирішувати додаткові потреби користувача, а інструментальні призначені для створення нових програм.

 Програмне забезпечення здійснює керування пристроями комп'ютера під час введення, обробки, виведення і зберігання інформації, створює умови для роботи користувача на комп'ютері тощо.

Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини.

Діти, як вважаєте, де люди використовують комп’ютерну техніку в житті?

(Відповіді дітей, та розповідь вчителя.)

Людина отримує повідомлення за допомогою своїх органів чуття, при цьому може користуватися спеціальними пристроями. Наприклад, для: Визначення температури в електричній печі – використовують вбудований термометр, оскільки висока температура небезпечна для людини; Спостереження за космічними об’єктами – використовують телескоп, оскільки космічні об’єкти розташовані на відстані й недосяжні для звичайного зору.

Сьогодні використовують різні пристрої для отримання повідомлень як у побуті, так і на роботі: Електронні ваги використовують для зважування предметів, Спідометром фіксують швидкість, за допомогою мікроскопа вивчають дрібні предмети, Барометром визначають атмосферний тиск.

Упродовж життя ми постійно шукаємо нові повідомлення, які допомагають нам розвиватися: Пошук відомостей в Інтернеті, Довідкова служба на вокзалі, Електронна енциклопедія. Для здійснення успішного пошуку людина має чітко сформулювати запитання з потрібної теми про предмет чи явище, звернутися з ним до відповідного джерела, отримати повідомлення та опрацювати його. Результати пошуку подаються в певному вигляді й обов’язково аналізуються та оцінюються.

Отримані чи знайдені повідомлення можна передавати. Текстові, звукові, графічні повідомлення можна передавати за допомогою сучасних пристроїв: комп’ютер, мобільний телефон.

Опрацювання повідомлень, як правило, пов’язане з їх зміною. Повідомлення опрацьовуються під час зміни способу їх подання. Наприклад:

  •                   Скрипаль, граючи на скрипці, перетворює повідомлення, написані нотами, на звуки;
  •                   Художник може на комп’ютері перетворити сканований малюнок на електронне зображення;
  •                   Після перенесення знятого на камеру відео редактор на комп’ютері монтує відеоролик.

Опрацювання повідомлень відбувається з метою вирішення певного завдання, наприклад, розв’язування задачі з математики. Розв’язати задачу можна за допомогою міркування, пригадування, виконання обчислень та знань, які отримав раніше. Кінцеві чи проміжні результати можна зберігати, а можна передавати, щоб, наприклад, обговорити чи оприлюднити.

Все більшої популярності набирає автоматизація, робототехніка, моделювання, обробка даних, біоніка, віртуальна реальність, нанотехнології та штучний інтелект. Однак не варто забувати й про проблеми, які спричиняють технології це і технологічне сміття, спалювання вугілля, мазуту, природного газу, використання атомної енергії, енергії води та Сонця.

  1. Усвідомлення набутих знань

Вправа «Апаратні та програмні складові»

Учні сканують QR-код та виконують завдання створене за допомогою інтернет-ресурсу Learning Apps, завданням якої є тестування

https://learningapps.org/display?v=pxy5o2ygk21

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Flearningapps.org%2Fdisplay%3Fv%3Dpxy5o2ygk21&4&0

Очікувані результати:
 

 

VI. Підбиття підсумків уроку

  •                 Бесіда за питаннями
    •                З яких частин складається інформаційна система?
    •                Назвіть складові апаратної чистини.
    •                Назвіть частини програмної складової.

VIІ. Оцінювання учнів

VIІІ. Домашнє завдання

Опрацювати вивчений матеріал. Знайти приклади використання інформаційних технологій у житті сучасної людини

 

docx
Додано
28 серпня 2022
Переглядів
931
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку