План-конспект групового інтегрованого логопедичного заняття з використанням нетрадиційної техніки малювання з лексичної теми «Явища природи. Веселка»
ЗНМ 3 рівень. Старша група ДНЗ
Тема: « Веселка»
Мета: * навчальна (розширювати та систематизувати уявлення про явища природи, закріплювати знання про веселку, назви і властивості кольорів, закріплювати уміння виділяти перший звук у слові та утворювати слова на заданий звук, навчати дітей уважно слухати художній твір, відповідати на запитання за змістом, вчити дітей малювати нетрадиційним способом, дотримуватися послідовності дій під час практичної роботи, продовжувати формувати вміння відгадувати загадки);
* корекційно-розвивальна (встановлювати атмосферу взаємодовіри, викликати емоційний відгук під час створення творчої роботи, розвиток зв’язного мовлення,фонетичний слух, сприймання кольорів, артикуляції, спостережливості, пам’яті, уваги, уяви, дрібної моторики та формувати творчі здібності);
* виховна (виховувати акуратність в роботі, виховувати любов до природи).
Обладнання: артикуляційна гімнастика, дидактична гра «Кольори веселки», предметні картинки з зображенням явищ природи., казка «Повернення веселки», тарілка, фішки-лайки, ємність з водою, пензлик, фарби, піна для гоління, папір, картон, серветка
Хід заняття
І. Вступна частина
Психогімнастика: Діти, а давайте привітаємось і позичимо добра присутнім і подаруємо свої теплі усмішки, щоб від них стало тепліше, веселіше та радісніше.
Я всміхаюсь сонечку:
Здравствуй, золоте!
Я всміхаюсь квітоньці
Хай вона цвіте
Я всміхаюсь дощику
Лийся, мов з відра!
Людям усміхаюся –
Зичу їм добра.
Діти стають в коло та грають в гру-привітання «Комплімент» - по черзі передають один одному «в долоньки» приємні слова.
ІІ. Основна частина
Артикуляційна вправа
У будиночку своєму язичок шукає двері (вправа "Горішки")
На прогулянку зібрався він умився (вправа "Смачне варення")
Причесався (рухи язиком згори вниз, торкаючись губ)
На сусідів озирнувся вправо-вліво обернувся (рухи язичком вправо-вліво)
Вниз упав (витягнути язик)
Вгору забрався (підняти язик вгору до носика)
Раз, і в ротику сховався ( закрити рот)
Знову вийшов язичок погуляти до діточок
Заглядав у віконечка (рухи язиком вправо-вліво )
Гріється на сонечку (витягнути і широко розпластати язик)
Тут повіяв вітерець заховався пустунець (закрити рот)
В гості кішечка прийшла. Просить: "Дайте молочка". (язичок облизує)
Потім коник прискакав. Все копитом вибивав. (прицмокування язика до піднебіння)
"Тпр-ру",- сказав і геть помчав
А тут двері відчинились. Появились гості товсті (надути щічки)
За ними худі - лиш шкіра та кості (втягнути щічки всередину рота)
Ми їм щиро усміхнулись (вправа "Усмішка")
Поцілувати потягнулись (вправа " Хоботок")
І співати будем ми з ними звуки голосні (фонетична зарядка)
(проспівування голосних А, О, У, І, Е, И)
Вихователь пропонує дітям розглянути картинку та відгадати загадки про явища природи та визначитись, про яке явище загадки не прозвучало.
Загадки до гри:
«Мене просять і чекають, А як прийду – усі тікають!» (дощ)
«Високо стоїть – одне око має, всюди заглядає!» (сонце)
«Щось у небі гуркотить, наче звір страшний летить!
Сильний дощ на землю л’ється, звір у руки не дається!
Очі світяться яскраво! Всі у дім тікайте жваво!» (гроза)
«Народився восени – навесні вмираю,
узимку своїм тілом землю укриваю!» (сніг)
«невидимий дух скинув з мене капелюх!» (вітер)
«Аж до раночку вночі дід-пастух овець лічив.
Вийшло сонце із-за гаю – де вони тепер? - не знаю…» (місяць і зорі)
Після того, як діти правильно визначать, про яке явище не прозвучала загадка – читає загадку про веселку.
«Тільки дощик прошумів, за лужком, за лісом!
Хтось у небі рушничок вишитий повісив!
Хто вгадає з діточок – що воно за рушничок!» (веселка)
- Давайте назвемо з вами, з яких кольорів веселка складається (червоний, оранжевий (жовтогарячий), жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий).
Далі педагог пропонує дітям стати в коло та пограти в гру «Кольори веселки»: картинку веселку передаємо по колу, називаючи слово на перший звук кольору «червоний» Ч – човен, чоло, чорнило, чоботи… «оранжевий» О – огірок, око, олівець, опудало… «жовтий» Ж - жолудь, жук, жарт, жито… «зелений» З – залізо, зуб, зірка, золото… «блакитний» Б – борщ, будинок, бульдозер, бегемот… «синій» С – сіно, супутник, слон, самокат… «фіолетовий» Ф – фонтан, фазан, фіалка, футбол… (за виконане завдання діти отримують фішку з зображенням маленької веселки).
- Діти, пропоную вам присісти біля мене ось тут на стільчики та послухати одну історію…
Діти сідають в коло разом з вихователем та слухають казку: «На одній пухнастій хмаринці жила чудова різнобарвна Веселка. Вона дуже любила смикати сонечко за промінці, весело граючись з ним. І коли так ставалося – люди бачили на небі диво природи – яскраву дугу, що всіх звеселяла. Та одного разу Веселка не помітила, як потрапила у велику грозову хмару. Грім та блискавка налякали її, ї вона заховалася у найдальший куточок, а потім не змогла знайти дорогу додому – на свою пухнасту хмаринку. А неподалік жив хлопчик Сергійко, який дуже любив дивитися на веселку. На вулиці пройшов дощик, та на цей раз Сергійко не помітив подружку. Він вдивлявся у небо – та все марно… Та хлопчик знав, як можна зробити веселку самому: він взяв склянку, налив у неї водички, люстерком «зловив» промінчик сонця і направив його крізь воду. З його вікна засяяла маленька веселка, яка і вказала шлях додому загубленому диву. Всі мешканці міста побачили яскраву, різнобарвну Веселку, яка дарувала всім загадковий, сонячний, мрійливий настрій.»
Далі діти відповідають на запитання вихователя за змістом прочитаного.
Практична частина
Створення малюнку веселки в техніці монотипії «Мармуровий папір»
Рівномірним товстим шаром нанесемо піну для гоління на тарілку. Змішаємо фарби або харчові барвники різних кольорів з невеликою кількістю води, щоб вийшов насичений розчин. За допомогою пензлика або піпетки накапаємо фарбу різних кольорів на поверхню піни в довільному порядку. Пензликом або паличкою розтягнемо фарбу по поверхні тарілки, утворюючи форму веселки. Прикладаємо аркуш паперу до поверхні кольорової піни на тарілці та акуратно віднімаємо. Покладемо аркуш на стіл і знімемо залишки піни картоном. Отриманий результат: під шаром піни для гоління з’являться цікаві, мармурові візерунки.
Пальчикова гімнастика «Веселка»
В небі грім та блискавка. (діти зжимають та розжимають пальчики на ручках в кулачок)
Закривайте оченята .(закривають долоньками очі, а потім відкривають)
Дощ скінчився, трава блищить.(стукають пальчиками по столику)
Вийшли дітки погуляти.(пальчики рук бігають по столику)
Подивитися на веселку в небі.(малюють пальчиком в повітрі півколо).
Діти малюють самостійно, педагог за потреби допомагає, контролює процес малювання дітей. Діти доводять роботу до кінця, а поки підсихають роботи, з допомогою вологих серветок протираємо руки і столи, наводимо лад на робочому місці.
ІІІ.Заключна частина
-З яким природним явищем ви познайомились?
- Скільки кольорів має веселка?
- Вам сподобалось заняття?