7 клас. Творення дієприслівників доконаного і недоконаного виду, одиничні дієприслівники (за підручником О. П. Глазова)
+
Якщо стоїть перед або після дієслова-присудка і означає додаткову дію: нюхаючи не наситишся. Не розвертайся, доїхавши. |
- Як? Яким способом?
Якщо стоїть після дієслова-присудка, має значення обставини способу дії та відповідає на питання як ? яким способом ? пішов козак сумуючи. Остав стояв вагаючись. |
Вправа 329 – усно
Прочитайте. Поясніть уживання розділових знаків.
Вправа 331 – письмово
Перепишіть. Розставте пропущені розділові знаки. Дієприслівники підкресліть як члени рчення.
Доконаний вид |
Недоконаний вид |
Сказавши Виконавши Зробивши Розговоривши Забувши |
Думаючи Мріючи Долаючи Сидячи Стоячи Підставляючи Йдучи |
Сказавши, виконавши, думаючи, зробивши, виконавши, мріючи, долаючи, розговоривши, сидячи, стоячи, розговоривши, підставляючи, йдучи, забувши.
Тремтячи, сидівши, освітивши, освітлюючи, виглядаючи, працювавши, добираючи, заспівавши, танцюючи, заснувши. (Додаток 1)
Написати – написавши (доконаний вид)
Долетіти – долетівши (доконаний вид)
Лежати – лежачи (недоконаний вид)
Шукати – шукаючи (недоконаний вид)
Умитися – умивши (доконаний вид)
Думати – думаючи (недоконаний вид)
Співати – співаючи (недоконаний вид)
Танцювати – танцюючи (недоконаний вид)
Бити - б'ючи (недоконаний вид)
З поданих пар слів утворіть словосполучення за формулою дієприслівник доконаного виду + іменник. Поясніть , якого відмінка іменників вимагає дієприслівник. Утворені словосполучення запишіть.
Опанувати, мова; подякувати, вчитель; виконати, завдання; поставити, запитання; завершити, навчання; досягти, успіхи.
Додаток 1