План конспект уроку мовленнєвого розвитку для 6 класу на тему "Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень"

Про матеріал
Матеріал дібрано для формування в учнів ключових компетентностей та виховання любові до художнього слова, шанобливого ставлення до родинних цінностей, традицій.
Перегляд файлу

Тема. Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень

Мета:

  • допомогти учням оволодіти навичками опису приміщення, формувати уміння  визначати роль таких описів у художніх і наукових текстах;
  • розвивати зв’язне мовлення;
  • збагачувати словниковий запас;
  • розвивати образне та логічне мислення, вміння оформляти свої думки;
  • виховувати  любов до художнього слова, шанобливе ставлення до родинних цінностей, традицій.

Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку.

Обладнання: виставка ілюстрацій, фотографій, репродукцій картин на тему «Інтер’єр», тлумачні словники, пам’ятка «План опису приміщення», мультимедійна презентація.

Хід уроку

Епіграф: Прадавня хата сперлася на пліт

                 І згадує свою заснулу весну.

                 На перехрестя стоптаних століть

                 Старенька хата спомини принесла.

                                                                                        С. Когут

І. Організаційний момент.

1. Створення емоційної готовності до уроку.

- З яким настроєм ви прийшли на урок?

-  Назвіть іменник-побажання сусіду для створення гарного настрою на роботу впродовж уроку. 

І. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя

  • Хата. Оселя. Рідний батьківський поріг. Домівка. Отчий дім… Яким теплом і щемом наповнюється душа, коли звучать ці чарівні, магічні слова.

І сьогодні на уроці ми поведемо розмову саме про «свій дім – свою фортецю», як говорять у народі.(Запис у зошити теми уроку).

  • Чого очікуєте від уроку?
  • Де зможете застосувати знання про опис приміщення у майбутньому? (Для замовлення чи при  самостійному оформленні дизайну приміщення).
  • Словникова робота (дизайн, дизайнер).
  • Справді, люди проводять в оселях, у приміщеннях більшу частину свого часу, навіть життя. І те, в яких умовах живе людина, дуже впливає на її настрій та самопочуття. У красивому, затишному домі краще й працювати, і відпочивати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Для того, щоб навчитися описувати приміщення, нам необхідно пригадати:
  • Що називається описом?

(Опис - це тип мовлення, в якому виражене загальне враження і окремі ознаки предметів чи осіб. У ньому знаходимо відповідь на питання: який предмет, тварина чи людина?).

  • Що ми можемо описувати? Які види опису ви знаєте?

(Пейзаж, портрет, інтер’єр, екстер’єр). Лексичне значення слів проілюструйте замітками з тлумачного словника.

  • Які є види опису приміщення?
  • Які особливості ділового опису? (У діловому описі дається максимально точна інформація про розміри приміщення, освітлення, меблі, їх розташування і т. п.
  • Які особливості художнього опису? (У ньому передається враження від приміщення і предметів, що там знаходяться, за допомогою епітетів, метафор, порівнянь, образних висловів і т. п.).
  • Мета художнього опису – не тільки розповісти про приміщення, а й передати ставлення до нього та до людей, які там мешкають, працюють.

ІІІ. Процесуально-діяльнісний етап.

  1. Робота з підручником.
  2. Спостереження.
  • А зараз ми заочно помандруємо в село Нагуєвичі, на батьківщину Івана Франка, заглянемо до оселі, де проживав Великий Каменяр.
  • Чи знаєте ви, що І. Я. Франко часто бував і у нас, на Прикарпатті? У яке село навідувався славний поет? (У Лолин, де мешкала його кохана, Ольга Рошкевич).
  • Тепер я прочитаю вам два описи: оселі Франка та іншої особи, а ви визначите, діловими чи художніми вони є.

 

  • «Завітаймо в будинок Франків, що у Нагуєвичах. У хаті дві кімнати долішня і світлиця. Зайдімо до долішньої кімнати. Тут привертає увагу велика піч, у якій палили дровами і готували їжу. На печі спали діти, часто вигрівалися хворі.

      Посередині кімнати стоїть довгий дерев’яний стіл. Навколо нього збиралась уся сім’я Франків. Біля столу – ослін, на якому сідали, а в разі потреби приставляли його до лави, що стоїть уздовж стіни, і робили постіль. Поряд зі столом, ближче до стіни, є мальована скриня для святкового одягу. У такій скрині складали доньці придане. У миснику, під стіною біля дверей, начиння для щоденного вжитку, біля нього лошак і цебер, у якому прали білизну або мили посуд. На центральній стіні рядочком – образи» (В.Бонь, М.Оркуш).

 

  • Удовина хата була висока, світла й дзвінка. На трьох блакитнавих її стінах цвіли й одцвітали дивовижні рушники. На четвертій стіні світилися полив’яні миски й полумиски. Посередині стояв старовинний ткацький верстат, на якому волохатився зелений, м’який, як сон, налавник (М. Стельмах).

                                                                                             

  • Що розповів нам другий опис про господиню?
  • Які слова на це вказують?
  • Який настрій викликає такий інтер’єр?
  • Якими фарбами ви б його змалювали або якою б озвучили музикою?
  • Які художні засоби використано в цьому описі? (Епітети: «хата… висока, світла й дзвінка», «На … блакитнавих … стінах», «дивовижні рушники». Метафори: «цвіли й одцвітали… рушники», «світилися полив’яні миски й полумиски», «волохатився… налавник». Порівняння: «м’який, як сон, налавник»).
  • Де ви бачили подібне до описаних у двох текстах приміщення? (Шкільна кімната-музей).
  • У яких художніх творах ви зустрічали опис подібних приміщень?
  • Знайдіть у першому тексті слова, які вийшли у наш  час зі вжитку, з’ясуйте за словником їх лексичне значення. Як вони називаються? Яка їх роль у тексті?
  1. Гра «Упізнай предмет».
  • Спливає час, змінюються покоління, осучаснюється і наше житло. У минуле відходять такі слова, як: ослінчик, скриня, запічок, лава, налавник… І зараз ви повинні впізнати предмети сучасного інтер’єру.
  • Рулони паперу з друкованим візерунком, якими обклеюють стіни приміщень (шпалери).
  • Завіса на вікно із поздовжніх або поперечних стрічок (жалюзі).
  • Електричний світильник, закріплений на стелі (люстра).
  • Дрібненькі дощечки для конструювання підлоги (паркет).
  • Відмінним є інтер’єр не тільки стосовно часу, а й щодо різних народів.

 

  • Які національні особливості інтер’єру супроводжують уже багато років українців?(Вишиті рушники, ікони, вироби з дерева, оздоблені різьбленими візерунками…).
  • Так, змінюються візерунки, кольори, але не перестають українські жінки мережити на рушниках свою долю, що переливається то яскравими веселими, то сумними темними барвами. Незмінними оберегами оселі залишаються ікони, перед якими схиляємо голови і просимо в щирій молитві до Бога долі нам і нашим дітям, рідній неньці Україні. І ми повинні зберегти й передати наступним поколінням усе те, що вказує на нашу ідентичність як нації, що є символом славного українського народу.
  1. Робота над планом опису приміщення.
  • Ознайомлюючись із різними видами описів, ви, мабуть, зауважили, що це зв’язні тексти, які мають певну послідовність.

Орієнтовний план опису кімнати

1. Призначення кімнати. Загальні враження.

2. Розмір, форма, освітлення.

3. Оздоблення стін, вікон.

4. Обстановка (меблі, їх розташування).

5. Особливості кімнати.

6. Який настрій викликає кімната; умови для праці та відпочинку.

6. Словникова робота (у зошитах).

- Які предмети наявні у більшості приміщень?

- Назвіть ознаки кожного з них.

Кімната – велика, мала, світла, простора, чиста.

Вікна – дерев’яні, великі, білі, замріяні.

Стіни – побілені, поклеєні шпалерами, прикрашені картинами (стендами), вазонами.

Парти - дерев’яні, зручні, за якими написана вже не одна контрольна робота, прочитана не одна книжка.

  • Які слова вказують на місце розташування предметів?

7. Словниковий диктант

Посередині, справа, зліва, збоку, вгорі, близько, поруч, недалеко, поряд із, праворуч, ліворуч, переді мною, навпроти, неподалік.

  • Поясніть орфограми.
  • Знайдіть серед записаних слова-синоніми.
  • Для чого ми використовуємо синоніми в мовленні?
  • Доберіть синоніми до слова «знаходиться» (розташований, розміщений, висить(стоїть, лежить), розлігся, красується…).

Фізкультхвилинка.

8. Творча робота в групах.

- Тепер спробуйте себе в ролі письменників і складіть художній опис приміщення, не називаючи його, щоб потім інші могли розгадати, що саме описано (завдання на картках вибирають лідери груп).

І група.  Опис бібліотеки.

             Переступаю поріг цього прекрасного палацу і щоразу завмираю від захоплення.

            Простора світла зала з великими вікнами, в які завжди кидає сонечко свої ласкаві промені. А перед очима – чарівне царство книг. Справа на дерев’яних стелажах вишикувалися книги українських письменників. Зліва – світ зарубіжної літератури, а там – народна мудрість манить влучним, дотепним слівцем…

       ІІ група. Опис майстерні.

Усе приміщення переповнене речами. Тут стіл, верстати, рубанки, пилки і багато стружки. А ще завжди приємно пахне клеєм, лаком і деревом…

      ІІІ група. Опис продуктового магазину.

      Очі розбігаються, і тече слинка, коли потрапляю сюди. Зліва, на дерев’яних поличках, вмостилися смачні духмяні булочки, батони і щойно спечений хліб… Справа манить найрізноманітніше морозиво. А прямо переді мною – запашні апельсини та мандарини, виноград та лимони, а ще найбільша моя спокуса – цукерки, шоколадні й карамельки, фруктові й молочні, і всі такі смачненькі…

ІV. Оцінювання, самооцінювання (взаємооцінювання).

V. Рефлексія

- На уроці я дізнався…

- Зрозумів…

- Труднощі я відчув…

- Я змінив погляд на…

VІ. Домашнє завдання (на вибір):

     Початковий рівень. Виписати опис приміщення з художньої літератури. Проаналізувати його будову.

     Середній рівень. З художньої літератури виписати опис приміщення. Проаналізувати його будову. Скласти план.

     Достатній,  високий рівні.

За орієнтовним планом та опорними словами, записаними в зошиті, скласти твір-опис на одну із тем:

  • Рідна батьківська хата
  • Моя кімната
  • Кімната моєї мрії.
  • Заключне слово вчителя

І на останок хочу попрохати: пам’ятайте, діти, якою б не була батьківська оселя, сучасною чи стародавньою, у ній завжди чекатимуть рідні батько й ненька. То ж неодмінно спішіть до них, поки вони живі.

Відео з хвилиною релаксації «Прощальна мамина сльоза»

https://www.youtube.com/watch?v=6Vm3rMHew4c

 

Використані джерела:

  1. Заболотний В. В., Заболотний О. В. Українська мова: підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, 2014. С. 232-237
  2. http://ditky.info/load/ukrajinska_mova/opis_primishhennja/23-1-0-5368
  3. https://www.youtube.com/watch?v=6Vm3rMHew4c

 

docx
Додано
12 лютого 2022
Переглядів
3197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку