Тема. Жартівливі та сумні інтонації.
Мета. - навчати виконувати музичні твори, передаючи образний зміст:
- розвивати музичний слух та ладове чуття дітей.
- виховувати любов до музики, вміння її вислухати та обговорювати.
-ознайомити учнів з термінами інтонація і мотив
Обладнання. Фортепіано, програвач, наочність, підручники
Музичний матеріал. Віктор Косенко «Дощик», «Гумореска», «Колискова», розспівка, В.Попович «Співучий колобок», картки, портрет В. Косенка
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку
1.1 Привітання
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо .
Роботу швидше починаймо.
-Доброго дня! Звати мене Вікторія Русланівна, і сьогоднішній урок музики проведу у вас я.
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку
-А чи всі підготувались і готові розпочинати урок?
Щоб наша праця була плідною, щоб ми отримали позитивні емоції від уроку, давайте з вами визначимо правила, за якими ми будемо працювати.
•Не відволікайся.
•Поважай вчителя та інших учнів.
•Якщо хочеш відповісти – підіймай руку .
•Слідкуй за поставою.
•Не підказуй і не вигукуй.
•У важно слухай, дивись, запам’ятовуй.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
2.1. Вступна бесіда
Отже, з гарним настроєм сьогодні на уроці за допомогою своїх знань і вмінь ми потрапимо у дуже цікаву країну, яку ми найбільше любимо, і називається вона "Музика "
-як звуть фею, з якою ви знайомились на попередньому уроці?
-Діти, а що таке мова? Для чого вона нам потрібна?
Мова є одним з основних засобів людського спілкування. Основний елемент мови — інтонація. Вона допомагає відчути настрій та емоції співбесідника. Прочитайте вірш, наведений нижче спочатку виразно, а потім – не дотримуючись ніяких знаків. Чи буде різниця?
Висне небо синє, синє та не те.
Світить та не гріє сонце золоте.
Темная діброва стихла та мовчить,
Листя пожовтіле з дерева летить.
Звичайно ж ми відчуваємо різницю. Вона полягає в інтонації,виразності читання вірша.
IІІ. Повідомлення теми і мети уроку
-Сьогодні на уроці ми продовжимо наше знайомство з феєю інтонацією, познайомимось з новим композитором, , будемо розвивати вміння слухати та обговорювати музику. Отже, тема нашого уроку жартівливі та сумні інтонації.
IV. Вивчення нового матеріалу
4.1. Музичний словник
Пригадаємо, що кожен музичний твір має своє власне зернятко - основну інтонацію.
Коротка послідовність звуків, з як ої складається основна інтонація,
називається мотивом.
Завдяки тому , що мотив може мати різний характер, музика може б ути сумною або веселою. І навіть жартівливою. Для того, щоб створити жартівливу музику , композитор використов ує багато
різних способів. Так, наприклад, він може вставити гучний звук саме тоді, коли цього ніхто не очікує. Або зробити тривалу паузу посередині музичної фрази. Або навмисне вставити неправильну , фальшиву ноту , яка здавалося б, недоречна в цьому разі. І таким чином музика набуває жартівливого характеру.
4.2. Розповідь про композитора
Косенко Віктор Степанович – український композитор, піаніст. Народився 11 листопада 1896 року, в місті Петербурзі. Ще у віці шести років, будучи маленьким хлопчиком, не знаючи нот, з голосу грав «Патетичну сонату» Бетховена. Віктор Косенко залишив після себе десятки творів, які увійшли до золотого фонду української фортепіанної музики. Серед них «Альбом дитячих п'єс», на якому зростало багато поколінь юних піаністів.
4.2. Слухання музики
Послухайте музичний твір, який написав український композитор Віктор Косенко і поміркуйте над тим, який характер цього твору .
4.3 Аналіз музики «Дощик»
- Який характер?
- Який настрій цієї музики?
- Що ви відчували, коли слухали п’єсу?
-А взагалі, вам подобається дощ? В яку пору року ви любите його найбільше?Який у вас з’являється настрій, коли йде дощ?
4.5. Слухання музики
-Наступна композиція над якою ми попрацюємо, має мазву «Гумореска». Поміркуйте, чому саме таку назву автор дав цій музиці?
4.6. Аналіз музики «Гумореска»
Видатний український композитор Віктор Косенко назвав п’єсу, яку ми щойно прослухали, „Гумореска”. Такою назвою він підкреслив гумористичну інтонаційну виразність твору. У цьому йому допомогли швидкий темп, постійна зміна динаміки, акценти.
-Діти, а хто з вас знає, що таке гумореска?
Гумореска — невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом.
-А можливо хтось знає якусь гумореску, і має бажання розповісти її?
Пропоную Вам послухати гумореску
Рекорд
— Поздоров мене, браток!
Каже Федір гордо. —
Я учора встановив
Справжнього рекорда.
Триста метрів прошмаляв
Десь за півхвилини —
Мотоцикла перегнав
І автомашини.
Недовірливий Мусій
Скоса подивився:
— А чого ж у тебе ніс
Так перекосився?
— Як «чого»? Та я ж тому
І ушкварив кроса,
Що трамвайними дверми
Прищикнуло носа.
4.7. Слухання музики «Колискова»
-Діти, а чи знаєте ви, що таке колискова?
Колискова — повільна пісня для заколисування дитини, один із найдавніших видів народної творчості. Музика колискової має спокійну та лагідну мелодію, заколисуючий ритм, уповільнений темп.
Тож давайте послухаємо останню композицію, і скажемо, чим же вона відрізняється від тих, які ми вже опрацювали?
Ніч спускається на землю, сідає на колиску дитини й співає ніжним голосом пісні. І вливаються у серце дитини батьківська любов, турбота, побажання найкращої долі. У слова колискової пісні вплітається мелодійний візерунок — і виникає своєрідний оберіг. У колискових піснях мати заклинає свою дитину від нещастя й пророкує їй щастя та здоров’я. Батьки всього світу співають колискові своїм дітям, щоб заспокоїти їх, щоби ті спокійно спали та,бачили солодкі сни. Усю любов, ніжність, бажання бачити свою дитину щасливою, розумною, здорового матір укладає у невибагливі рядки і простеньку мелодію, організовану ритмом гойдання колиски. Колискові пісні виникли дуже давно, ми навіть не знаємо, хто є їх автором. Таку музику називають народною. У будь-якого народу є свої колискові, і зазвичай у них ідеться про місяць та зорі, іграшки та маленьких звіряток, спокій та дрімоту.
4.8. Аналіз музики «Колискова»
Ми прослухали три музичних композиції.
-Які у вас були почуття, коли ви прослуховували цю композицію?
4.9. Порівняння прослуханих композицій
Ми прослухали 3 композиції, які відрізняються, мають свій характер. Давайте ж охарактеризуємо їх, і визначимо чим гумореска, тобто жартівлива інтонація, відрізняється від колискової, яка має сумну інтонацію. Для цього ви повинні обрати слова, що характеризують ці твори.
V. Рефлексія
5.1. Розспівка
-Пригадаємо, яких правил ми дотримуємось, коли виконуємо пісню?
Правила: Сидимо рівно
Не кричимо
Спочатку я, потім ви
5.2.Виконання пісні з використанням музично-ритмічних рухів
Діти, а давайте ми з вами виконаємо пісню «Співучий колобок», але тепер ми будемо рухатись і використаємо рухи.
VІ. Підсумок уроку
Дякую всім за роботу на уроці
Спасибі всім, хто працював
Пісні співав, диригував.
ПОВІЛЬНИЙ |
|
ЕНЕРГІЙНИЙ |
ГУМОРЕСКА |
СПОКІЙНИЙ |
КОЛИСКОВА |
ВЕСЕЛИЙ |
ЛІРИЧНИЙ |
ПОРИВЧАСТИЙ |
РАДІСНИЙ |
СХВИЛЬОВАНИЙ |
СУМНИЙ |
ЖУРЛИВИЙ |
СТРИМАНИЙ |