Есе з педагогіки "Макаренко про колективне виховання"

Про матеріал

Есе авторства мого сина, з педагогіки з теми: "Макаренко про колективне виховання"

Перегляд файлу

Сало Олександр

632 група

Есе на тему:

А.С. Макаренко про колективне виховання

Центром педагогічної теорії А.С. Макаренко  є його вчення про колектив. Макаренко  ввів термін «колектив» в професійно-педагогічну  практику, розуміючи під ним певну  організацію дітей.

«Колектив повинен бути першою метою нашого виховання, повинен володіти абсолютно  певними якостями»

Ці якості він визначив так: колектив об'єднує  людей в ім'я спільної мети, в  загальній праці і в організації  цієї праці. Загальні і приватні цілі не повинні протистояти один одному. Кожна дія окремого учня, кожна  його удача чи невдача повинні  розцінюватися, як невдачі на загальному тлі, як удача у спільній справі.

Через колектив кожен його член входить у суспільство, звідси випливає ідея дисципліни, поняття  обов'язку і честі, гармонії особистих  інтересів.

Колектив - це не натовп, а соціальний організм, «цілеспрямований комплекс особистостей», він володіє органами самоврядування, уповноваженими представляти інтереси колективу і суспільства. Завдяки  досвіду колективного життя у  хлопців розвиваються управлінські вміння, кожен вчиться розпоряджатися і підкорятися більшості, товариш  вчиться підкорятися товаришеві і бути його керівником одночасно, виробляють відповідальність та узгодженість у  діях. Окремий член колективу повинен  відчувати свою залежність від колективу, бути відданий його інтересам і дорожити ними.

Колектив  сприяє вихованню енергійних і активних членів суспільства, здатних знайти вірні моральні критерії для своїх  вчинків і зажадати від інших  поведінки відповідно до такими критеріями, - це було переконанням А.С. Макаренко  і воно здійснювалося в керованих  ним дитячих установах.

У своєму розвитку колектив проходить три  стадії:

На першій - колективу ще немає, а педагог  в цей час виконує роль диктатора, виступаючи з вимогами до вихованців.

На другій - виникає актив-група найбільш діяльних вихованців, підтримують починання  педагога і його вимоги до вихованців.

Третя - складаються органи самоврядування, колектив стає здатним вирішувати найрізноманітніші  навчальні, господарські, культурні  та інші питання, вимоги йдуть до окремого вихованцю від усього колективу

«Під  активом розуміються всі вихованці, добре відносяться до установі і  його завданням, які беруть участь у  роботі органів самоврядування, в  роботі управління виробництвом, в клубній і культурній роботі»

Потрібно  прагнути до того, щоб більшість  членів колективу становило актив, особливо важливо залучити до роботи найбільш діяльних хлопців як можна  швидше, в початковий період організації  колективу. Актив - опора педагога, завдяки  йому вимоги педагога передаються членам колективу, стаючи вимогами самих хлопців. Члени активу можуть обіймати певні  посади, не може бути ніяких матеріальних привілеїв і поблажок, необхідно  пред'являти до активу підвищені вимоги.

Колектив  живе в постійному русі. Якщо колектив досяг поставленої мети, а нових  перспектив перед собою не поставив, настає самозаспокоєння, немає більше прагнень, надихаючі учасників колективу, немає майбутнього. Колектив завжди повинен жити напруженим життям. А.С. Макаренко сформулював закон  руху. Його джерелом він вважав завтрашню  радість, до якої прагнуть вихованці. Він  рекомендував починати з постановки цікавих, привабливих для дітей  перспектив.

Перспективи можуть бути близькими, середніми і  дальніми. При цьому важливо, щоб  вони були загальними, потрібна гармонія особистих і загальних перспектив.

Близька перспектива особливо важлива для  дітей молодшого віку і на перших стадіях розвитку колективу: це кіно, концерти, вечори, прогулянки, екскурсії  та ін. Всяка, навіть невелика радість робить колектив більш дружним і бадьорим.

Середня перспектива - це радісне колективне подія, кілька відсунути в часі: свята, ювілейні дати, літній відпочинок, закінчення і початок навчального року та ін. Ця подія вимагає довгої підготовки і обговорення.

Далека  перспектива - це майбутнє установи.

«Колектив є розширена сім'я, і ​​для  кожного члена майбутня доля установи ніколи не може бути байдужою»

Розвиток  дитячого колективу, за Макаренком, має  відбуватися постійно; воно повинно  направлятися педагогічним колективом, який творчо шукає найбільш ефективні  шляхи для його руху вперед.

«Може бути, головна відмінність нашої виховної системи від буржуазної в тому, що у нас дитячий колектив обов'язково повинен рости і багатіти, попереду бачити кращий завтрашній день і прагнути до нього в радісному спільному  напруженні, в наполегливій веселій  мрії»

Важливим  шляхом згуртування колективу є  накопичення позитивних традицій. Традиції - це такі стійкі форми колективного життя, які емоційно втілюють норми, звичаї, бажання вихованців. Традиції допомагають виробляти загальні норми поведінки, розвивають колективні переживання. Ніщо так не скріплює колектив, як традиція, стверджував А.С. Макаренко. У керованих ним виховних установах  культивувалися і дбайливо зберігалися  яскраві, барвисті традиції, які об'єднували колектив комунарів. Цікаві традиції склалися в багатьох школах: останній дзвінок, святкові дні народження школи, спортивні  свята. Традиції закріплюють все  цінне в досвіді колективу, створюючи  в той же час його самобутність. «Традиції прикрашають життя  хлопців».

 

docx
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
1808
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку