Урок 10 «Знайомство з феєю Інтонацією». План-конспект уроку з музичного мистецтва у 3 класі загальноосвітньої школи, розроблений за підручником Аристової, Сергієнко.
Урок 10 «Знайомство з феєю Інтонацією»
Тема. Інтонація як основа музики. Спільність розмовної і музичної мов (посилення і послаблення звучання, чергування сильних і слабких часток, смислові наголоси, паузи). Музичні скоромовки. Інтонація скоромовки. Слова А. Варто, музика С. Прокоф’єва «Базіка» — слухання. Слова Володимира Кленца, музика Василя Поповича «Співучий колобок» — розучування (с. 36-39).
Мета. Встановити спільність та відмінність розмовної та музичної мов; засобами музичного мистецтва показати, як музика відображає внутрішній світ людини, її переживання, емоційний стан; розвивати уміння відчувати емоційний зміст музики, співацькі навички, уяву, фантазію; виховувати врівноважену, повну гармонійного змісту дитину.
Методично-дидактичне забезпечення уроку. Музичний інструмент, програвач, «Хрестоматія» та «Фонохрестоматія» з музики 3 клас.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
1. Вхід до класу під звучання Василя Поповича «Співучий колобок».
. Музичне привітання.
- Доброго дня, діти!
- Доброго дня, вчитель!
ІІ. Розспівування
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Мова є одним з основних засобів людського спілкування. Ми знаємо мову розмовну (наприклад, українську, англійську, німецьку) та мову музичну. Кожна з них може існувати самостійно, але вони мають багато спільного.
Для того щоб краще розуміти музичну мову, в нас є помічники – це засоби музичної виразності – мелодія, динаміка, темп, тембр.
І сьогодні ми познайомимось ще з однією помічницею неймовірною музичною феєю,що живе в країні Музики.
Її звуть Інтонація. Напевно, ви вже чули її ім’я. а що воно означає? Про це ви дізнаєтесь на уроці, якщо будете уважно мене слухати.
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
Інтонації є різні... У розмовній мові вони бувають розповідними, окличними, питальними. Якщо інтонації відсутні, не завжди можна зрозуміти, про що йдеться.
Добрий день.
Добрий день?
Добрий день!
Ось як я вмію змінювати тон свого голосу, коли хочу висловити своє ставлення до того, про що говорю.
Спробуйте і ви виголосити слова привітання:
А що відбувається в музичній мові? Там теж є інтонації чи без них можемо обійтися?
Спробуємо те саме проспівати:
Ви відчули, що мовленнєві інтонації схожі із музичними?
У перекладі з латинської мови слово «інтонація» означає - гучна, виразна вимова.
Завдяки інтонації ми можемо краще висловити своє ставлення до чогось, а мелодія, завдяки інтонації, набуває яскравості і виразності, й музичні інструменти, завдяки інтонації, мають точне звучання.
Коли ми чуємо мову, неважливо, яку – літературну чи музичну мову, - ми виражаємо голосом емоції, характер твору.
Наприклад, якщо ми хочемо виразно прочитати вірша, то маємо прочитати його з правильною інтонацією для того, щоб не спотворити сенс твору.
Послухайте вірш Агнії Барто «Базіка». («Болтунья»)
Это Вовка выдумал,
Что болтунья Лида, мол,
А болтать-то мне когда?
Мне болтать-то некогда!
Драмкружок, кружок по фото
Хор кружок — мне петь охота,
За кружок по рисованью
Тоже все голосовали.
А Мария Марковна сказала,
Когда я шла вчера из зала:
«Драмкружок, кружок по фото —
Это слишком много что-то.
Выбирай себе, дружок,
Один какой-нибудь кружок».
Ну, я выбрала по фото...
Но мне ещё и петь охота,
И за кружок по рисованью
Тоже все голосовали.
А что болтунья Лида, мол,
Это Вовка выдумал.
А болтать-то мне когда?
Мне болтать-то некогда!
Я теперь до старости
В нашем классе староста.
А чего мне хочется?
Стать, ребята, лётчицей.
Поднимусь на стратостате…
Что это такое, кстати?
Может, это стратостат,
Когда старосты летят?
А что болтунья Лида, мол,
Это Вовка выдумал.
А болтать-то мне когда?
Мне болтать-то некогда!
У меня еще нагрузки
По-немецки и по-русски.
Нам задание дано —
Чтенье и грамматика.
Я сижу гляжу в окно
И вдруг там вижу мальчика.
Он говорит: «Иди сюда,
Я тебе ириску дам».
А я говорю: «У меня нагрузки.
По-немецки и по-русски».
А он говорит: «Иди сюда,
Я тебе ирису дам».
А что болтунья Лида, мол,
Это Вовка выдумал.
Уявіть, що вам довелося б написати музику до цього вірша.
Інколи буває, що інтонація слів, які хтось говорить, дуже схожа на музичну! Музика може бути наближена до мовних інтонацій...
Прослухайте, як цей вірш втілив у музиці видатний російський композитор Сергій Прокоф’єв і поміркуйте, який своєрідний прийом мовлення ви почули.
Слухання музики. С. Прокоф’єв «Базіка»
(симфонічна казка «Петрик і вовк»)
Бесіда про скоромовки
Цей прийом мовлення називають скоромовкою.
Скоромовка – це вірші, слова в яких складні для швидкого вимовляння. Найчастіше зміст скоромовок жартівливий.
Дівчинка намагається показати себе розсудливою, однак стрімка жартівлива скоромовка характеризує її як базіку.
Заболіло горло в горили -
Бо горила багато говорила.
***
Пироги перепечені
Перцем переперчені.
***
Ґава ґаву запитала:
- Ти на ґанок не літала?
- Не літала я на ґанок,
То й проґавила сніданок.
***
Ми плакати –
Не плакали.
Нам плакати
Нема коли.
***
Крокодил до крокодила
Припливав просити мила,
Бо набридло крокодилу
Умиватися без мила.
МУЗИЧНА АБЕТКА
Друга нотка, з якою ми з вами подружимось, радісна і доброзичлива РЕ.
Вона привітно кивнула голівкою і розташувалася вище нотки ДО під нотним станом.
Робота над піснею. Т. Попатенко « Щеня і кошеня» - розучування
1. Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.
2. Робота над піснею.
« Щеня і кошеня».
Слова Василя Вікторова Музика Тамари Попатенко
1. Жили в одній квартирі щеня і кошеня.
Завжди удвох дружили щеня і кошеня.
Одне вусатеньке, друге кошлатеньке,
Завжди удвох дружили щеня і кошеня.
2. Та іграшку предивну внесли якогось дня.
І дуже розгубились щеня і кошеня.
Бо як пригорнешся, то весь обколешся,
І, не секрет, що зветься ялинкою вона.
3. І от на цю ялинку з колючим чубеням
Напали тишком-нишком щеня і кошеня.
Зубами і лапами кусали й шкрябали,
Аж поки не звалили - щеня і кошеня.
4. Ялинку повалили та не змогли піднять.
Сховалися під килим щеня і кошеня.
Та відшукали їх, і покарали їх…
І сорому зазнали щеня і кошеня.
5. Ялинку заквітчали, пісні гостей дзвенять.
І навіть запросили щеня і кошеня.
Одне вусатеньке, друге кошлатеньке.
Із дітьми веселились щеня і кошеня.
VIІ. Фізкультхвилинка. Бігла мишка по ліску
Бігла мишка по ліску,
(біжимо по колу, як мишка)
скаче жабка у ставку,
(скачемо, як жабка)
зайчик наздогнав лисичку, печуть разом паляничку.
(знаходимо собі пару, плескаємо в долоньки)
А ведмедик іде пішки,клишоногі в нього ніжки.
(ходимо на зовнішній стороні стопи, як ведмедик)
VIІІ. Підсумок уроку
Отже, ми дізналися на уроці, що музика близька до розмовної мови. В мові так, як і в музиці, є послаблення і посилення звучання, є сильні і слабкі долі, наголоси, паузи, розділові знаки.
Те, що говорить людина можна записати словами, а музичну мову записуємо за висотою і тривалістю.
Інтонація – один із найважливіших засобів виразності в літературних і музичних творах.
Учні виходять із класу під музичний супровід
(Т. Попатенко « Щеня і кошеня»)
1