План-конспект уроку у 3 класі Урок 10 «Знайомство з феєю Інтонацією» (за підручником Аристової, Сергієнко).

Про матеріал

Урок 10 «Знайомство з феєю Інтонацією». План-конспект уроку з музичного мистецтва у 3 класі загальноосвітньої школи, розроблений за підручником Аристової, Сергієнко.

Перегляд файлу

Урок 10  «Знайомство з феєю Інтонацією»

Тема. Інтонація як основа музики. Спільність розмовної і музичної мов (по­силення і послаблення звучання, чергування сильних і слабких часток, смислові наголоси, паузи). Музичні скоромовки. Інтонація скоромовки. Слова А. Варто, музика С. Прокоф’єва «Базіка» — слухання. Слова Во­лодимира Кленца, музика Василя Поповича «Співучий колобок» — ро­зучування (с. 36-39).

Мета. Встановити спільність та відмінність розмовної та музичної мов; засоба­ми музичного мистецтва показати, як музика відображає внутрішній світ людини, її переживання, емоційний стан; розвивати уміння відчувати емоційний зміст музики, співацькі навички, уяву, фантазію; виховувати врівноважену, повну гармонійного змісту дитину.

Методично-дидактичне забезпечення уроку. Музичний інструмент, програвач, «Хрестоматія» та «Фонохрестоматія» з музики 3 клас.

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

1. Вхід до класу під звучання  Василя Поповича «Співучий колобок».

. Музичне привітання.

- Доброго дня, діти!

- Доброго дня, вчитель!

ІІ. Розспівування

C:\Users\2106~1\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image52.jpeg

IV. Мотивація навчальної діяльності.

Мова є одним з основних засобів людського спілкування. Ми знаємо мову розмовну (наприклад, українську, англійську, німецьку) та мову музичну. Кожна з них може існувати самостійно, але вони мають багато спільного. 

Для того щоб  краще розуміти музичну мову, в нас є помічники – це засоби музичної виразності – мелодія, динаміка, темп, тембр.

І сьогодні ми познайомимось ще з однією помічницею неймовірною музичною феєю,що живе в країні Музики.

Її звуть Інтонація. Напевно, ви вже чули її ім’я. а що воно означає? Про це ви дізнаєтесь на уроці, якщо будете уважно мене слухати.

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

Інтонації є різні... У розмовній мові вони бувають розповідними, окличними, питальними. Якщо інтонації відсутні, не завжди можна зрозуміти, про що йдеться.

Добрий день.

Добрий день?

Добрий день!

Ось як я вмію змінювати тон свого голосу, коли хочу висловити своє ставлення до того, про що говорю.

Спробуйте і ви виголосити слова привітання:

  • Спочатку спокійно
  • Потім із сумом
  • Із здивуванням
  • З радістю.

А що відбувається в музичній мові? Там теж є інтонації чи без них можемо обійтися?

Спробуємо те саме проспівати:

  • Спочатку спокійно
  • Потім із сумом
  • Із здивуванням
  • З радістю.

Ви відчули, що мовленнєві інтонації схожі із музичними?

 

У перекладі з латинської мови слово «інтонація» означає - гучна, виразна вимова.

Завдяки інтонації ми можемо краще висловити своє ставлення до чогось, а мелодія, завдяки інтонації, набуває яскравості і виразності, й музичні інструменти, завдяки інтонації, мають точне звучання.

Коли ми чуємо мову, неважливо, яку – літературну чи музичну мову, - ми виражаємо голосом емоції, характер твору.

Наприклад, якщо ми хочемо виразно прочитати вірша, то маємо прочитати його з правильною інтонацією для того, щоб не спотворити сенс твору.

Послухайте вірш Агнії Барто «Базіка». («Болтунья»)

 

Это Вовка выдумал,

Что болтунья Лида, мол, 
А болтать-то мне когда? 
Мне болтать-то некогда! 
 

Драмкружок, кружок по фото 
Хор кружок — мне петь охота, 
За кружок по рисованью 
Тоже все голосовали. 
 

А Мария Марковна сказала, 
Когда я шла вчера из зала: 
«Драмкружок, кружок по фото — 
Это слишком много что-то. 
 

Выбирай себе, дружок, 
Один какой-нибудь кружок». 
Ну, я выбрала по фото... 
Но мне ещё и петь охота, 
 

И за кружок по рисованью 
Тоже все голосовали. 
А что болтунья Лида, мол, 
Это Вовка выдумал. 

А болтать-то мне когда? 
Мне болтать-то некогда! 
Я теперь до старости 
В нашем классе староста. 
 

А чего мне хочется? 
Стать, ребята, лётчицей. 
Поднимусь на стратостате… 
Что это такое, кстати? 
 

Может, это стратостат, 
Когда старосты летят? 
А что болтунья Лида, мол, 
Это Вовка выдумал. 
 

А болтать-то мне когда? 
Мне болтать-то некогда! 
У меня еще нагрузки 
По-немецки и по-русски. 
 

Нам задание дано — 
Чтенье и грамматика. 
Я сижу гляжу в окно 
И вдруг там вижу мальчика. 
 

Он говорит: «Иди сюда, 
Я тебе ириску дам». 
А я говорю: «У меня нагрузки. 
По-немецки и по-русски». 
 

А он говорит: «Иди сюда, 
Я тебе ирису дам». 
А что болтунья Лида, мол, 
Это Вовка выдумал.

 

  • Про кого в цьому вірші йдеться?
  • Чому дівчинка Ліда образилась на хлопчика?
  • Як гадаєте, чи легко мені було читати виразно цей вірш? Чому?

 

Уявіть, що вам довелося б написати музику до цього вірша.

  • Який вона мала б характер і темп?

 

Інколи буває, що інтонація слів, які хтось говорить, дуже схожа на музичну! Музика може бути наближена до мовних інтонацій...

Прослухайте, як цей вірш втілив у музиці видатний російський композитор Сергій Прокоф’єв і поміркуйте, який своєрідний прийом мовлення ви почули.

 

Слухання музики.  С. Прокоф’єв «Базіка»

  • У якому темпі говорить дівчинка: швидкому чи помірному?
  • Як упродовж твору змінювалися темп і динаміка?
  • Чому автор вірша назвала дівчинку Ліду базікою?
  • Який своєрідний прийом мовлення ви почули? (скоромовка)
  • Який музичний твір композитора Сергія Прокоф’єва ви ще знаєте?

(симфонічна казка «Петрик і вовк»)

 

Бесіда про скоромовки

Цей прийом мовлення називають скоромовкою.

Скоромовка – це вірші, слова в яких складні для швидкого вимовляння. Найчастіше зміст скоромовок жартівливий.

 

Дівчинка намагається показати себе розсудливою, однак стрімка жартівлива скоромовка характеризує її як базіку.

 

  • А які вам відомі скоромовки?

 

Заболіло горло в горили -

Бо горила багато говорила.

***

Пироги перепечені

Перцем переперчені.

***

Ґава ґаву запитала:

- Ти на ґанок не літала?

- Не літала я на ґанок,

То й проґавила сніданок.

***

Ми плакати –

Не плакали.

Нам плакати

Нема коли.

***

Крокодил до крокодила

Припливав просити мила,

Бо набридло крокодилу

Умиватися без мила.

 

МУЗИЧНА АБЕТКА

Друга нотка, з якою ми з вами подружимось, радісна і доброзичлива РЕ.

Вона привітно кивнула голівкою і розташувалася вище нотки ДО під нотним станом.

 

Робота над піснею. Т. Попатенко « Щеня і кошеня» - розучування

1. Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.

2. Робота над піснею.

« Щеня і кошеня».

Слова Василя Вікторова Музика Тамари Попатенко

1. Жили в одній квартирі щеня і кошеня.

Завжди удвох дружили щеня і кошеня.

Одне вусатеньке, друге кошлатеньке,

Завжди удвох дружили щеня і кошеня.

2. Та іграшку предивну внесли якогось дня.

І дуже розгубились щеня і кошеня.

Бо як пригорнешся, то весь обколешся,

І, не секрет, що зветься ялинкою вона.

3. І от на цю ялинку з колючим чубеням

Напали тишком-нишком щеня і кошеня.

Зубами і лапами кусали й шкрябали,

Аж поки не звалили - щеня і кошеня.

 

4. Ялинку повалили та не змогли піднять.

Сховалися під килим щеня і кошеня.

Та відшукали їх, і покарали їх…

І сорому зазнали щеня і кошеня.

5. Ялинку заквітчали, пісні гостей дзвенять.

І навіть запросили щеня і кошеня.

Одне вусатеньке, друге кошлатеньке.

Із дітьми веселились щеня і кошеня.

  •                 Про кого пісня?
  •                 Який настрій у пісні?

 

VIІ.   Фізкультхвилинка. Бігла мишка по ліску

 

Бігла мишка по ліску,

(біжимо по колу, як мишка)

скаче жабка у ставку,

(скачемо, як жабка)

зайчик наздогнав лисичку, печуть разом паляничку.

(знаходимо собі пару, плескаємо в долоньки)

А ведмедик іде пішки,клишоногі в нього ніжки.

(ходимо на зовнішній стороні стопи, як ведмедик)

VIІІ.  Підсумок уроку

Отже, ми дізналися на уроці, що музика близька до розмовної мови. В мові так, як і в музиці, є послаблення і посилення звучання, є сильні і слабкі долі, наголоси, паузи, розділові знаки.

Те, що говорить людина можна записати словами, а музичну мову записуємо за висотою і тривалістю.

Інтонація – один із найважливіших засобів виразності в літературних і музичних творах.

 

  • З якою новою мешканкою країни Музики ви познайомились? (Інтонація)
  • Який музичний твір ми слухали на уроці? («Базіка»)
  • Які засоби музичної виразності передати характер пісні?
  • Жартівливі  вірші, слова в яких складні для швидкого вимовляння називаються… (Скоромовка)

 

Учні виходять із класу під музичний супровід

(Т. Попатенко « Щеня і кошеня»)

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Ters Jully
    Дякую за матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ters Jully
    Дякую за матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ters Jully
    Дякую за матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 серпня 2018
Переглядів
3300
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку