Урок 11 «Жартівливі та сумні інтонації».План-конспект уроку з музичного мистецтва у 3 класі загальноосвітньої школи, розроблений за підручником Аристової, Сергієнко.
Урок 11 «Жартівливі та сумні інтонації»
Тема. Жартівливі та сумні інтонації. Запитальні, стверджувальні, окличні інтонації в мові та музиці. Ритмічні інтонації. Пісні рідного краю. Віктор Косенко «Гумореска», «Колискова» — слухання. Повторення вивчених пісень (с. 40—42).
Мета. З’ясувати, які почуття може передавати музика; розвивати співацькі навички, почуття ритму, вміння аналізувати прослухану музику і розповідати про неї; підтримувати бажання учнів брати активну участь у народних іграх; виховувати любов до народних традицій, бажання їх зберігати та відтворювати.
Методично-дидактичне забезпечення уроку. Музичний інструмент, програвач, «Хрестоматія» та «Фонохрестоматія» з музики 3 клас.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Вхід до класу під звучання п’єси Віктора Косенка «Гумореска»
Музичне привітання.
- Доброго дня, діти!
- Доброго дня, вчитель!
ІІ. Розспівування
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Музика має дуже багато спільного з нашим побутовим життям.
Ми зробимо з вами невеличку екскурсію до фруктового саду, щоб з’ясувати це.
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
Уявіть, що ми з вами опинилися в літному саду і навколо нас росте багато фруктових дерев з різнокольоровими плодами, дуже соковитими, спілими,до яких так і хочеться простягнути руку і дістати яблучка чи грушу.
Дереву для цього необхідно пройти довгий шлях – від зернятка до дорослої рослини.
Так і в музиці – кожен музичний твір так би мовити «проростає» із музичного «зернятка» - інтонації.
А допомагають їй зростати друзі – Темп, Ритм, брати Лади – Мажор і Мінор. Разом із ними і створюється неповторна краса – МУЗИКА! Ось так! Інакше і не може бути, адже фея Інтонація відіграє визначну роль – з неї народжується музика.
Кожен музичний твір має своє власне зернятко - основну інтонацію.
Коротка послідовність звуків, з якої складається основна інтонація, називається мотивом.
Завдяки тому, що мотив може мати різний характер, музика може бути сумною або веселою. І навіть жартівливою.
Для того, щоб створити жартівливу музику, композитор використовує багато різних способів.
І таким чином музика набуває жартівливого характеру.
Послухайте музичний твір, який написав український композитор Віктор Косенко і поміркуйте над тим, який характер цього твору.
Слухання музики. Віктор Косенко «Гумореска»
Послухайте ще один музичний твір цього автора.
Слухання музики. Віктор Косенко «Колискова»
Віктор Степанович Косенко — український композитор, піаніст, педагог, народився11 листопада 1896 в у місті Санкт-Петербурзі в сім’ї військовослужбовця. Через два роки його сім’я переїхала жити до Варшави.
Музичні здібності Віктора виявилися рано: у п’ять років він досить вільно підбирав на фортепіано знайомі мелодії. Хлопчик мав абсолютний слух і прекрасну музичну пам’ять.
Серйозно займатися музикою Косенко почав досить пізно.
Батьки мріяли про традиційну в родині військову кар’єру сина, тому він пішов навчатися на військового у кадетському корпусі.
Але потяг до музики змусив його покинути військову справу і він продовжив своє життя як композитор і музикант.
Після закінчення музичної консерваторії в Санкт-Петербурзькій консерваторії він переїжджає до України, де живе весь час.
В його творчості дуже багато уваги приділяється фортепіанним музичним творам для дітей.
Прожив композитор лише 42 роки.
У Києві відкрито Меморіальний музей-квартиру композитора. На будинку встановлено меморіальну дошку
Віктор Косенко залишив після себе десятки творів, які увійшли до золотого фонду української фортепіанної музики. Серед них «Альбом дитячих п'єс», на якому зростало багато поколінь юних піаністів.
Твори для ф-но, віолончелі, скрипки, романси, музику до к/ф, аранжування укр.., рос. І білор. нар. пісень.
Ім'я Косенка присвоєно Житомирському музичному училищу, Київській дитячій музичній школі № 3, його іменем названо вулиці в Києві та Житомирі.
ЗАВДАННЯ
Оберіть слова, що характеризують прослухані твори В.Косенка.
МУЗИЧНА АБЕТКА
На першому поверсі музичного будиночка присіла нотка МІ. Вона завітала до нас здалеку, тому ми нескінченно раді, що нотка знайшла затишне місце на першій лінійці, щоб перепочити.
Робота над піснею. Т. Попатенко « Щеня і кошеня» - розучування
1. Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.
2. Робота над піснею.
« Щеня і кошеня».
Слова Василя Вікторова Музика Тамари Попатенко
1. Жили в одній квартирі щеня і кошеня.
Завжди удвох дружили щеня і кошеня.
Одне вусатеньке, друге кошлатеньке,
Завжди удвох дружили щеня і кошеня.
2. Та іграшку предивну внесли якогось дня.
І дуже розгубились щеня і кошеня.
Бо як пригорнешся, то весь обколешся,
І, не секрет, що зветься ялинкою вона.
3. І от на цю ялинку з колючим чубеням
Напали тишком-нишком щеня і кошеня.
Зубами і лапами кусали й шкрябали,
Аж поки не звалили - щеня і кошеня.
4. Ялинку повалили та не змогли піднять.
Сховалися під килим щеня і кошеня.
Та відшукали їх, і покарали їх…
І сорому зазнали щеня і кошеня.
5. Ялинку заквітчали, пісні гостей дзвенять.
І навіть запросили щеня і кошеня.
Одне вусатеньке, друге кошлатеньке.
Із дітьми веселились щеня і кошеня.
VIІ. Фізкультхвилинка. Бігла мишка по ліску
Бігла мишка по ліску,
(біжимо по колу, як мишка)
скаче жабка у ставку,
(скачемо, як жабка)
зайчик наздогнав лисичку, печуть разом паляничку.
(знаходимо собі пару, плескаємо в долоньки)
А ведмедик іде пішки,клишоногі в нього ніжки.
(ходимо на зовнішній стороні стопи, як ведмедик)
VIІІ. Підсумок уроку
Отже, ми дізналися на уроці, що в музиці – кожен музичний твір так би мовити «проростає» із музичного «зернятка» - інтонації.
З якими музичними творами ми познайомились на уроці? («Гумореска», «Колискова»)
Учні виходять із класу під музичний супровід
(Віктор Косенко «Гумореска»)
1