План-конспект уроку у 3 класі .Урок 11 «Жартівливі та сумні інтонації» (за підручником Аристової, Сергієнко).

Про матеріал

Урок 11 «Жартівливі та сумні інтонації».План-конспект уроку з музичного мистецтва у 3 класі загальноосвітньої школи, розроблений за підручником Аристової, Сергієнко.

Перегляд файлу

Урок 11  «Жартівливі та сумні інтонації»

Тема. Жартівливі та сумні інтонації. Запитальні, стверджувальні, окличні ін­тонації в мові та музиці. Ритмічні інтонації. Пісні рідного краю. Віктор Косенко «Гумореска», «Колискова» — слухання. Повторення вивчених пісень (с. 40—42).

Мета. З’ясувати, які почуття може передавати музика; розвивати співацькі на­вички, почуття ритму, вміння аналізувати прослухану музику і розпові­дати про неї; підтримувати бажання учнів брати активну участь у народ­них іграх; виховувати любов до народних традицій, бажання їх зберігати та відтворювати.

Методично-дидактичне забезпечення уроку. Музичний інструмент,  програвач, «Хрестоматія» та «Фонохрестоматія» з музики 3 клас.

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

 Вхід до класу під звучання п’єси  Віктора Косенка  «Гумореска»

 Музичне привітання.

- Доброго дня, діти!

- Доброго дня, вчитель!

ІІ. Розспівування

C:\Users\2106~1\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image52.jpeg

IV. Мотивація навчальної діяльності.

Музика має дуже багато спільного з нашим побутовим життям.

  • Ось, наприклад, як ви гадаєте, що може бути спільного між яблуком і піснею?

Ми зробимо з вами невеличку екскурсію до фруктового саду, щоб з’ясувати це.


V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

  • Хто з вас бував у фруктовому саду?
  • Які фруктові дерева ви там бачили?

Уявіть, що ми з вами опинилися в літному саду і навколо нас росте багато фруктових дерев з різнокольоровими плодами, дуже соковитими, спілими,до яких так і хочеться простягнути руку і дістати яблучка чи грушу.

  • Як ви гадаєте, що має статися для того, щоб ці фрукти налилися соком?

Дереву для цього необхідно пройти довгий шлях – від зернятка до дорослої рослини.

 

Так і в музиці – кожен музичний твір так би мовити «проростає» із музичного «зернятка» - інтонації.

А допомагають їй зростати друзі – Темп, Ритм, брати Лади – Мажор і Мінор. Разом із ними і створюється неповторна краса – МУЗИКА! Ось так! Інакше і не може бути, адже фея Інтонація відіграє визначну роль – з неї народжується музика.

 

  • Пригадаємо, що таке інтонація?

 

  • У перекладі з латинської мови слово «інтонація» означає - гучна, виразна вимова.

Кожен музичний твір має своє власне зернятко -  основну інтонацію.

Коротка послідовність звуків, з якої складається  основна інтонація, називається мотивом.

Завдяки тому, що мотив може мати різний характер, музика може бути сумною або веселою. І навіть жартівливою.

Для того, щоб створити жартівливу музику, композитор використовує багато різних способів.

  • Так, наприклад, він може вставити гучний звук саме тоді, коли цього ніхто не очікує.
  • Або зробити тривалу паузу посередині музичної фрази.
  • Або навмисне вставити неправильну, фальшиву ноту, яка здавалося б, недоречна в цьому разі.

І таким чином музика набуває жартівливого характеру.

 

Послухайте музичний твір, який написав український композитор Віктор Косенко і поміркуйте над тим, який характер цього твору.

Слухання музики.  Віктор Косенко «Гумореска»

 

  • Який характер музики?
  • А який характер її основної інтонації?
  • Який характер мелодії?
  • Які особливості темпу, тембру, сили звука?
  • Як розвивається мотив у цьому музичному творі?
  • Яку назву можна дати йому?

 

Послухайте ще один музичний твір цього автора.

Слухання музики.  Віктор Косенко «Колискова»

  • Порівняйте характер інтонацій цих двох творів, що ви прослухали.
  • Який з мотивів сумний, а який – жартівливий.

 

Віктор Степанович Косенко — український композитор, піаніст, педагог, народився11 листопада 1896 в у місті Санкт-Петербурзі в сім’ї військовослужбовця. Через два роки його сім’я переїхала жити до Варшави.

Музичні здібності Віктора виявилися рано: у п’ять  років він досить вільно підбирав на фортепіано знайомі мелодії. Хлопчик мав абсолютний слух і прекрасну музичну пам’ять.

Серйозно займатися музикою Косенко почав досить пізно.

Батьки мріяли про традиційну в родині військову кар’єру сина, тому він пішов навчатися на військового у кадетському корпусі.

Але потяг до музики  змусив його покинути військову справу і він продовжив своє життя як композитор і музикант.

Після закінчення музичної консерваторії в Санкт-Петербурзькій консерваторії він переїжджає до України, де живе весь час.

В його творчості дуже багато уваги приділяється фортепіанним музичним творам для дітей.

Прожив композитор лише 42 роки.

У Києві відкрито Меморіальний музей-квартиру композитора. На будинку встановлено меморіальну дошку

Віктор Косенко залишив після себе десятки творів, які увійшли до золотого фонду української фортепіанної музики. Серед них «Альбом дитячих п'єс», на якому зростало багато поколінь юних піаністів.

Твори для ф-но, віолончелі, скрипки, романси, музику до к/ф, аранжування укр.., рос.  І  білор. нар. пісень.

Ім'я Косенка присвоєно Житомирському музичному училищу, Київській дитячій музичній школі № 3, його іменем названо вулиці в Києві та Житомирі.

 

ЗАВДАННЯ

Оберіть слова, що характеризують прослухані твори В.Косенка.

 

МУЗИЧНА АБЕТКА

На першому поверсі музичного будиночка присіла нотка МІ. Вона завітала до нас здалеку, тому ми нескінченно раді, що нотка знайшла затишне місце на першій лінійці, щоб перепочити.


Робота над піснею. Т. Попатенко « Щеня і кошеня» - розучування

1. Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.

2. Робота над піснею.

« Щеня і кошеня».

Слова Василя Вікторова Музика Тамари Попатенко

1. Жили в одній квартирі щеня і кошеня.

Завжди удвох дружили щеня і кошеня.

Одне вусатеньке, друге кошлатеньке,

Завжди удвох дружили щеня і кошеня.

2. Та іграшку предивну внесли якогось дня.

І дуже розгубились щеня і кошеня.

Бо як пригорнешся, то весь обколешся,

І, не секрет, що зветься ялинкою вона.

3. І от на цю ялинку з колючим чубеням

Напали тишком-нишком щеня і кошеня.

Зубами і лапами кусали й шкрябали,

Аж поки не звалили - щеня і кошеня.

4. Ялинку повалили та не змогли піднять.

Сховалися під килим щеня і кошеня.

Та відшукали їх, і покарали їх…

І сорому зазнали щеня і кошеня.

5. Ялинку заквітчали, пісні гостей дзвенять.

І навіть запросили щеня і кошеня.

Одне вусатеньке, друге кошлатеньке.

Із дітьми веселились щеня і кошеня.

 

VIІ.   Фізкультхвилинка. Бігла мишка по ліску

 

Бігла мишка по ліску,

(біжимо по колу, як мишка)

скаче жабка у ставку,

(скачемо, як жабка)

зайчик наздогнав лисичку, печуть разом паляничку.

(знаходимо собі пару, плескаємо в долоньки)

А ведмедик іде пішки,клишоногі в нього ніжки.

(ходимо на зовнішній стороні стопи, як ведмедик)

VIІІ.  Підсумок уроку

Отже, ми дізналися на уроці, що в музиці – кожен музичний твір так би мовити «проростає» із музичного «зернятка» - інтонації.

  • Коротка послідовність звуків, з якої складається  основна інтонація, називається … (мотивом).
  • Яким може бути характер  мотиву? (веселий, сумний, жартівливий)

З якими музичними творами ми познайомились на уроці? («Гумореска», «Колискова»)

  • Назвіть автора цих п’єс.
  • Порівняйте характер інтонацій цих двох творів, який з мотивів сумний, а який – жартівливий.
  • З якою ноткою познайомились на уроці, де вона розташувалась? (мі)

 

Учні виходять із класу під музичний супровід

(Віктор Косенко «Гумореска»)

1

 

docx
Додано
20 серпня 2018
Переглядів
3050
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку