План-конспект уроку української літературиу 5 класі на тему: «Загадки як вид усної народної творчості.

Про матеріал
План-конспект уроку української літературиу 5 класі на тему: «Загадки як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок. Види загадок. Художні засоби в них»
Перегляд файлу

1

 

 

Казавчинська філія КЗ «Хащуватський ліцей»

 

План-конспект

уроку української літератури

у 5 класі

на тему:

 «Загадки як вид усної народної творчості.

Зміст і форма загадок.

Види загадок.

Художні засоби в них»

 

 

 

Вчитель

української мови та літератури

Закордонець О.П.

 

 

 

 

 

Тема уроку: Загадки як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок. Види загадок. Художні засоби в них (слайд 1).

 

Мета уроку: 

ознайомити учнів із загадкою як видом усної народної творчості; подати відомості про зміст, форми та види загадок;  

формувати вміння відгадувати загадки, пояснювати особливості будови загадок, роль художніх засобів у них, розвивати творчі здібності учнів, логічне мислення, спостережливість, уважність, кмітливість, уміння самому складати загадки; 

виховувати почуття поваги до українського народу, фольклору, шанобливе ставлення до старших, кмітливості та мудрості нашого народу (слайд 2).

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, робочі зошити, аркуші паперу, презентація, картки самооцінювання.

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда.

Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися зі світом мудрості й фантазії українського народу – фольклором. Давайте згадаємо:

  • Які жанри усної народної творчості в цьому навчальному році ми вже вивчили?
  • Пояснивши народну мудрість, дізнаєтесь, який наступний жанр фольклору будемо вивчати? (слайд 3).

 

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Продовження бесіди:

Так, правильно, це загадка. Запис теми в зошитах (слайд 4).

  • Що ви знаєте про загадки із початкової школи?
  • Зі скількох частин складаються?
  • Хто їх складав?

     Є загадка народна й авторська. Досліджували й складали загадки такі письменники, як: Л.Глібов, І.Франко, С. Васильченко, Д.Білоус. (Слайд №3)

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Слово вчителя. Вважають, що загадка має давню історію, виникла вона ще тоді, коли первісна людина уявляла природу живою, розумною і ворожою, коли боялася називати вголос якусь хворобу звіра, явище, аби не накликати біди, тому старалася їх задобрити, обманути, використовуючи підставні слова.

Умінню відгадувати загадки колись надавали великого значення. Вони були мірилом мудрості й розуму. Пригадайте прочитану нами нещодавно народну казку, де дівчинка рятує себе й батька від лиха, відгадуючи загадки.. («Мудра дівчина» )

Крім цього, з допомогою загадки пізнавали світ, передавали досвід, виховували дітей. Фрагмент із оповідання С.Васильченка «Золота діжа» допоможе вам уявити, як це відбувалося.

1.Виразне читання в особах фрагменту з оповідання С.Васильченка «Золота діжа» (слайд 5).

Дід спиниться серед двору, довго-довго дивиться на небо. А далі:
– Біжи сюди, я тобі загадку загадаю.
– Прибіжиш.
– Яку?
– А ось яку: «Біжать коні вороні, на них узди порвані».
Одгадую і так і сяк – не виходить.
– Ні, – каже ,- так ти не вгадаєш , глянь краще вгору.
– Глянеш.
– Ну, що ж ти побачив там?
– Хмари, а більш нічого.
– Подивись краще, може, то й не хмари (слайд 6).
– Тільки він скаже так, зразу ніби очі тобі розплющаться: вже немає хмар – то табуни сполоханих, розпутаних диких коней скільки духу мчаться понад хатами, понад садами, хвости та гриви на вітрі порозпускавши.

2. Усвідомлення прослуханого.

  • Що допомогло хлопчикові відгадати загадку?
  • З якою метою дідусь навчав свого онука складати й відгадувати загадки?

Отже, щоб відгадати загадку, треба вміти помічати подібність. Зараз перевіримо вашу кмітливість і спостережливість.

3. Розгляд побудови загадок 

Відгадайте:
На темно – синьому килимі золоте зерно посіяно.

  • Що ж допомагає відгадати цю загадку? (Схожість в описі вигляду).
  • Які слова в загадці вказують на схожість предметів, зображених на картині? (Темно – синій килим, золоте зерно).

За горами, за долами ходить свита і кожух. (Вівця)
(Свита – верхній чоловічий одяг).

  • Чому в загадці вівцю назвали свитою і кожухом? (свита і кожух шилися з овечої шерсті)
  • Які слова допомагають відгадати загадку? (ходить, кожух)
  • Уявіть картину, яка б відобразила зміст загадки «Без рук, без олівця – малює без кінця».

Звичайно, мороз – не людина і малювати не вміє. Але взимку на шибках з’являються візерунки.

  • На килимі посіяно, ходить кожух і свита, малює мороз без олівця – ці сполучення слів ужиті в прямому чи переносному значенні?
  • Предмет чи явище описуються прямо чи приховано?
  • Як називається художній засіб, коли властивості, ознаки одного предмета, явища, особи переносяться на інші, коли щось чи хтось приховано порівнюється з іншим? (метафорою) (слайд 7).

Отже, в основі побудови загадки – приховане порівняння – метафора.

4. Робота з підручником.  Читання статті «Загадка».

  • Порівняйте прочитане з нашими висновками. Про що не сказали?
  • Чи правильними є наші висновки про загадку?
  • Запишіть визначення загадки у словник і запам’ятайте.

 

Фізкультхвилинка (слайд 8)

  1. Скласти віршовану фізкультхвилинку, використовуючи слова:

Посміхнутись, нахилитись, покрутитись, потягнутись за схемами: аа  бб;        аб  аб.  

Щоб нам плідно працювати

Про здоров’я треба дбати:

Стати струнко, підстрибнути,

Швидко п’ть разів кивнути

Вправо, вліво нахилитись,

В різні боки покрутитись,

Знизу вгору потягнутись,

Друзям щиро посміхнутись!

 

5.Дослідження побудови загадки (слайд 9,10,11).

(Прочитати загадки, відгадати, пояснити хід думки автора.)

Яку форму мають ці загадки? (розповідного речення, питального, вірша).

 

6. Повідомлення учнів. Випереджальне завдання.

Але це не всі форми загадок (слайд 12,13,14).

Загадка – картинка: Скільки тварин зображено на картині?

Бліц – опитування.

Загадка – жарт.

  • Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим).
  • Без чого не буває криниці? (Без дна).
  • Гори і долини, а що стоїть між ними? (Буква і).
  • Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим).
  • Де є річка без води? (На карті).
  • Як записати слово робота п’ятьма літерами (праця), а чотирма (труд)?
  • Що треба, щоб майка злетіла? (замінити початкове М на Ч – чайка).
  • На яке питання не можна відповісти «ні»? (Ти мене чуєш? Ти спиш?).
  • Чого багато має золото, менше озеро, ще менше море,а зовсім не має ріка?(букву О).
  • Які ключі до неба добираються? (журавлині).
  • У тата Мері 5 дочок: Чічі, Чача, Чучу і Чече. Як звати 5-ту дочку? ( Мері)
  • На що схожа половина яблука? ( на іншу половину).

Загадка – задача: 

У кожному кутку кімнати – кішка, перед кожною кішкою – по три кішки. Скільки всього кішок у кімнаті? (чотири). Відгадка – (Слайд№13).

(Запис у зошиті: форма загадок – запитання, розповідь, вірш, картинка, жарт, задача).

 

7. Робота з  пам’яткою.

Пам’ятка «Як читати загадку» (слайд 15).

  1. Читати повільно, щоб слухачі зрозуміли смисл загадки.
  2. Виділяти голосом слова, які вказують на прихований предмет або явище.
  3. Читати трохи утаємничено, хитрувато.

 

8. Гра «Найкмітливіший» (у групах).

Виразне читання груп загадок у підручнику.

Відгадування. Визначення теми кожної групи загадок.

  • Що об’єднує усі ці загадки? Про кого, про що вони складені?

Після аналізу кожної групи загадок на дошці під заголовком «Тематика загадок» відкривається аркуш із правильною відповіддю.

(Тематика загадок записується в зошит) (слайд 16).

 

V. Практичне застосування нових знань.

Складання загадки колективно. Ознайомлення з порядком складання загадок (слайд 17).

 Що нагадує коректор?

  • Яке його призначення?
  • Яку оберемо форму загадки?

ЗАГАДКА : Моя сестра пише букви, а я  витираю.

«Творча лабораторія».

  1. Робота в групах. (Учні отримують завдання на картках). Самостійне складання загадок про комп’ютер, мобільний телефон, скотч, щоденник, школу, телевізор, пенал, Інтернет.

 

2.Звіти груп.

 

VІ. Рефлексія (слайд 18).

  • Що дізналися на уроці?
    • Що таке загадка?
    • Як створювалися загадки?
    • Яку мають будову й форму?
    • Про кого, про що складалися?

 

1. Незавершене речення: (слайд 19).

  • «Сьогодні на уроці я повторив(ла)….
    • я усвідомив(ла)…
    • я дізнався…
    • я навчився…»

 

  1. Оцінювання роботи (слайд 20).

 

 

 

 

 

VIІ. Домашнє завдання (слайд 21).

І-ІІ рівень. Опрацювати матеріал підручника. Вивчити напам’ять п’ять загадок (на вибір), до однієї намалювати малюнок.

ІІІ рівень. Записати десять загадок різних видів.

     ІV рівень. Скласти  загадки самостійно.

 

  • Скласти загадку про щоденник,  можна використати слова:
    • розклад добре знає
  • Скласти загадку про комп’ютерну мишку,  можна використати слова:
    • маленька, кругленька бігає
  • Скласти загадку про мобільний телефон,  можна використати слова:
    • голосу не має, голосно гукає
  • Скласти загадку про комп’ютер,  можна використати метафору:
    • чорна скринька, мерехтить віконце синє
  • Скласти загадку про школу,  можна використати метафору:
    • вулик бджолиний шумить
  • Скласти загадку про телевізор,  можна використати метафору:
    • темний ящик сповіщає
  • Скласти загадку про пенал,  можна використати метафору:
    • хатинка  для ручок, олівців, гумок
  • Скласти загадку про  Інтернет,  можна використати слова:   
    • павутина  усіх  обплела.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОБОЧА СТОРІНКА

ДАТА: 

ТЕМА УРОКУ: Загадки як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок. Види загадок. Художні засоби в них.

Завдання:

 

  • Визначити, що таке загадка, як вид усної народної творчості.
  • Визначати зміст, форми та види загадок. 
  • Уміти пояснювати особливості будови загадок, роль художніх засобів у них.
  • Розвивати творчі здібності учнів, логічне мислення, спостережливість, уважність, кмітливість.
  • Уміти відгадувати загадки.
  • Розвивати уміння самому складати загадки.
  • Висловлювати власні судження та доводити свою думку.
  • Виробляти шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу.
  •  Робити адекватну самооцінку та оцінювати роботу однокласників.

 

Словникова робота

ЗАгадка, метАфора

ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ НА УРОЦІ

ВИД  РОБОТИ

Максимальна

кількість

балів

Самооцінка

Оцінка вчителя  + коментар учителя

 

1

  • Я активний на уроці…

4

 

 

2

  • Я працював у групі…

4

 

 

3

  • Я узагальнював думки, робив висновки

4

 

 

4

Разом

12

 

 

 

Фізкультхвилинка

  1. Скласти віршовану фізкультхвилинку, використовуючи слова:

Посміхнутись, нахилитись, покрутитись, потягнутись за схемами: аа  бб;        аб  аб.  

Щоб нам плідно працювати

Про здоров’я треба дбати:

Встати струнко, підстрибнути,

Швидко п’ть разів кивнути

 

 

 

 

 

Узагальнення знань

Заповнити таблицю

Сьогодні на уроці я:

я дізнався…

я навчився…

я усвідомив(ла)…

я повторив(ла)….

 

Домашнє завдання

І-ІІ рівень. Опрацювати матеріал підручника. Вивчити напам’ять п’ять загадок (на вибір), до однієї намалювати малюнок.

ІІІ рівень. Записати десять загадок різних видів.

     ІV рівень. Скласти  загадки самостійно.

  • Скласти загадку про щоденник,  можна використати слова:
    • розклад добре знає
  • Скласти загадку про комп’ютерну мишку,  можна використати слова:
    • маленька, кругленька бігає
  • Скласти загадку про мобільний телефон,  можна використати слова:
    • голосу не має, голосно гукає
  • Скласти загадку про комп’ютер,  можна використати метафору:
    • чорна скринька, мерехтить віконце синє
  • Скласти загадку про школу,  можна використати метафору:
    • вулик бджолиний шумить
  • Скласти загадку про телевізор,  можна використати метафору:
    • темний ящик сповіщає
  • Скласти загадку про пенал,  можна використати метафору:
    • хатинка  для ручок, олівців, гумок
  • Скласти загадку про  Інтернет,  можна використати слова:   
    • павутина  усіх  обплела

 

 

1 2

3 4

5 6

7 8

9  10

11 12

13 14

15 16

17 18

19 20

21

docx
Додано
13 березня 2019
Переглядів
2602
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку