1
Казавчинська філія КЗ «Хащуватський ліцей»
План-конспект
уроку української літератури
у 5 класі
на тему:
«Загадки як вид усної народної творчості.
Зміст і форма загадок.
Види загадок.
Художні засоби в них»
Вчитель
української мови та літератури
Закордонець О.П.
Тема уроку: Загадки як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок. Види загадок. Художні засоби в них (слайд 1).
Мета уроку:
ознайомити учнів із загадкою як видом усної народної творчості; подати відомості про зміст, форми та види загадок;
формувати вміння відгадувати загадки, пояснювати особливості будови загадок, роль художніх засобів у них, розвивати творчі здібності учнів, логічне мислення, спостережливість, уважність, кмітливість, уміння самому складати загадки;
виховувати почуття поваги до українського народу, фольклору, шанобливе ставлення до старших, кмітливості та мудрості нашого народу (слайд 2).
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, робочі зошити, аркуші паперу, презентація, картки самооцінювання.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.
Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися зі світом мудрості й фантазії українського народу – фольклором. Давайте згадаємо:
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Продовження бесіди:
Так, правильно, це загадка. Запис теми в зошитах (слайд 4).
Є загадка народна й авторська. Досліджували й складали загадки такі письменники, як: Л.Глібов, І.Франко, С. Васильченко, Д.Білоус. (Слайд №3)
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Слово вчителя. Вважають, що загадка має давню історію, виникла вона ще тоді, коли первісна людина уявляла природу живою, розумною і ворожою, коли боялася називати вголос якусь хворобу звіра, явище, аби не накликати біди, тому старалася їх задобрити, обманути, використовуючи підставні слова.
Умінню відгадувати загадки колись надавали великого значення. Вони були мірилом мудрості й розуму. Пригадайте прочитану нами нещодавно народну казку, де дівчинка рятує себе й батька від лиха, відгадуючи загадки.. («Мудра дівчина» )
Крім цього, з допомогою загадки пізнавали світ, передавали досвід, виховували дітей. Фрагмент із оповідання С.Васильченка «Золота діжа» допоможе вам уявити, як це відбувалося.
1.Виразне читання в особах фрагменту з оповідання С.Васильченка «Золота діжа» (слайд 5).
Дід спиниться серед двору, довго-довго дивиться на небо. А далі:
– Біжи сюди, я тобі загадку загадаю.
– Прибіжиш.
– Яку?
– А ось яку: «Біжать коні вороні, на них узди порвані».
Одгадую і так і сяк – не виходить.
– Ні, – каже ,- так ти не вгадаєш , глянь краще вгору.
– Глянеш.
– Ну, що ж ти побачив там?
– Хмари, а більш нічого.
– Подивись краще, може, то й не хмари (слайд 6).
– Тільки він скаже так, зразу ніби очі тобі розплющаться: вже немає хмар – то табуни сполоханих, розпутаних диких коней скільки духу мчаться понад хатами, понад садами, хвости та гриви на вітрі порозпускавши.
2. Усвідомлення прослуханого.
Отже, щоб відгадати загадку, треба вміти помічати подібність. Зараз перевіримо вашу кмітливість і спостережливість.
3. Розгляд побудови загадок
Відгадайте:
На темно – синьому килимі золоте зерно посіяно.
За горами, за долами ходить свита і кожух. (Вівця)
(Свита – верхній чоловічий одяг).
Звичайно, мороз – не людина і малювати не вміє. Але взимку на шибках з’являються візерунки.
Отже, в основі побудови загадки – приховане порівняння – метафора.
4. Робота з підручником. Читання статті «Загадка».
Фізкультхвилинка (слайд 8)
Посміхнутись, нахилитись, покрутитись, потягнутись за схемами: аа бб; аб аб.
Щоб нам плідно працювати
Про здоров’я треба дбати:
Стати струнко, підстрибнути,
Швидко п’ть разів кивнути
Вправо, вліво нахилитись,
В різні боки покрутитись,
Знизу вгору потягнутись,
Друзям щиро посміхнутись!
5.Дослідження побудови загадки (слайд 9,10,11).
(Прочитати загадки, відгадати, пояснити хід думки автора.)
Яку форму мають ці загадки? (розповідного речення, питального, вірша).
6. Повідомлення учнів. Випереджальне завдання.
Але це не всі форми загадок (слайд 12,13,14).
Загадка – картинка: Скільки тварин зображено на картині?
Бліц – опитування.
Загадка – жарт.
Загадка – задача:
У кожному кутку кімнати – кішка, перед кожною кішкою – по три кішки. Скільки всього кішок у кімнаті? (чотири). Відгадка – (Слайд№13).
(Запис у зошиті: форма загадок – запитання, розповідь, вірш, картинка, жарт, задача).
7. Робота з пам’яткою.
Пам’ятка «Як читати загадку» (слайд 15).
8. Гра «Найкмітливіший» (у групах).
Виразне читання груп загадок у підручнику.
Відгадування. Визначення теми кожної групи загадок.
Після аналізу кожної групи загадок на дошці під заголовком «Тематика загадок» відкривається аркуш із правильною відповіддю.
(Тематика загадок записується в зошит) (слайд 16).
V. Практичне застосування нових знань.
Складання загадки колективно. Ознайомлення з порядком складання загадок (слайд 17).
Що нагадує коректор?
ЗАГАДКА : Моя сестра пише букви, а я витираю.
«Творча лабораторія».
2.Звіти груп.
VІ. Рефлексія (слайд 18).
1. Незавершене речення: (слайд 19).
VIІ. Домашнє завдання (слайд 21).
І-ІІ рівень. Опрацювати матеріал підручника. Вивчити напам’ять п’ять загадок (на вибір), до однієї намалювати малюнок.
ІІІ рівень. Записати десять загадок різних видів.
ІV рівень. Скласти загадки самостійно.
РОБОЧА СТОРІНКА
ДАТА:
ТЕМА УРОКУ: Загадки як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок. Види загадок. Художні засоби в них.
Завдання:
Словникова робота
ЗАгадка, метАфора
ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ НА УРОЦІ
№ |
ВИД РОБОТИ |
Максимальна кількість балів |
Самооцінка |
Оцінка вчителя + коментар учителя
|
1 |
|
4 |
|
|
2 |
|
4 |
|
|
3 |
|
4 |
|
|
4 |
Разом |
12 |
|
|
Фізкультхвилинка
Посміхнутись, нахилитись, покрутитись, потягнутись за схемами: аа бб; аб аб.
Щоб нам плідно працювати
Про здоров’я треба дбати:
Встати струнко, підстрибнути,
Швидко п’ть разів кивнути
Узагальнення знань
Заповнити таблицю
Сьогодні на уроці я: |
я дізнався… |
я навчився… |
я усвідомив(ла)… |
я повторив(ла)…. |
Домашнє завдання
І-ІІ рівень. Опрацювати матеріал підручника. Вивчити напам’ять п’ять загадок (на вибір), до однієї намалювати малюнок.
ІІІ рівень. Записати десять загадок різних видів.
ІV рівень. Скласти загадки самостійно.
1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16
17 18
19 20
21