Урок позакласного читання у 5 класі
Тема: Леся Воронина. «Різдвяна казка від слона Гудзика»
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Лесі Ворониної; проаналізувати її твір, виявити ідейно-тематичну спрямованість твору, особливості назви, розвивати пам'ять, увагу, творче мислення, вміння толерантно і аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну позицію; узагальнювати, порівнювати, робити власні висновки, формувати етичні смаки школярів; виховувати почуття пошани до творчості письменниці, позитивних рис характеру; прищеплювати інтерес до народних звичаїв і традицій.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет Лесі Ворониної, дидактичний матеріал (картки, інформативне гроно)
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Як у вашій сім'ї відзначають Різдвяні свята?
2.Які твори про це ви читали?Чи сподобались вони вам ?
3. Чти вірите ви у дива?
5.Яке повчальне значення для вас мають твори художньої літератури7
6.Як ви ставитесь до пригод? Які цікаві пригоди з тваринами траплялися з вами?
ІУ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Життєвий і творчий шлях Лесі Ворониної. (Додаток №1)
2. Робота над твором «Різдвяна казка від слона Гудзика» Лесі Ворониної
1. Вступне слово вчителя про твір Лесі Ворониної «Різдвяна казка від слона Гудзика», зокрема про її вступну частину.
«Різдвяна казка» починається вступом, в якому розповідається про слона Гудзика, який «умів вигадувати найцікавіші пригоди».
Потім авторка знайомить нас із дівчинкою Ясею. Вона «найбільше у світі не любила заплітати свої довгі золоті коси»
«Коси в неї були русяві, але на сонці вони починали мінитися й виблискувати золотою барвою, і, напевно,тому всі родичі й знайомі називали Ясю Золотою Дівчинкою». Купивши морозива у вафельному ріжку, дівчина милувалася цвітом бузку і вдихала його чудовий весняний запах.
Та раптом у траві заворушилося «щось сіре й маленьке», Яся розгледіла «схожі на лопухи вуха, товсті ноги-стовпчики і довгий хоботок, який довірливо потягся до її руки. То був маленький, завбільшки з рукавичку, слоник. Яся здогадалася, що він був чарівний».
Дівчинка забрала його додому, нагодувала.
2. Бесіда за казкою.
- Що любив їсти слоник? (Пожадливо їв морозиво, дві булочки, халву, кілька бананів, п’ять зефірин і пакетик чипсів).
- Які ігри любив гратися слоник? ( « у старовинну слонячу гру, яка зветься «Упіймай слона за хвіст!»)
- За правилами гри той, хто переміг,має виконати будь-які три бажання переможеного.
- Яке було бажання слоника? (Зробити зиму. «Я жодного разу не бачив, як святкують Різдво і Новий рік. А моє бажання зветься:Різдвяна казка.
- Учні переказують зміст «Різдвяної казки».
- Як закінчується «Різдвяна казка»? (Вона знову стояла на своєму подвір'ї біля квітучого куща бузку. Її коси заплуталися у сухих гіллячках. В одній руці дівчинка стискала вафельний ріжок із морозивом. А де ж малий слоник Ґудзик, зимовий ліс і Різдвяне свято? Чи їй це все привиділося? Нарешті Яся відчепила волосся від гілки. Нахилилася нижче й пробачила, як щось зблиснуло у траві. Це був великий сірий ґудзик. Дівчинка усміхнулася, підняла ґудзика і. наспівуючи,побігла додому. Тепер вона точно знала: попереду на неї чекає ще багато чарівних пригод.
3. Виразне читання уривків твору.
4. Визначення теми, ідеї, головної думки, жанру твору.
Тема:Розповідь про різдвяну пригоду дівчинки Ясі та її друга слона Гудзика.
Ідея: засудження брехні, підступності, зради; уславлення чистих та дружніх стосунків між твариною та людиною;возвеличення поваги до тварин та схвалення ухвалення здатності людини до співчуття та милосердя.
Головна думка: Дружба – це найдорожче, що може бути у людини, а особливо, якщо це дружба між людиною та твариною.
Жанр: казка
Казка — це вид художньої прози, що походить від народних переказів, порівняно коротка розповідь про фантастичні події та персонажі, такі, як феї, гноми, велетні тощо.
5. Літературна вікторина «Пізнай героя»
Учитель читає описи, учні називають персонажів.
- «…вуха, схожі на лопухи, довгий хобот і тоненький хвіст». (Слон Ґудзик)
- «… коси в неї були русяві, але на сонці мінилися й виблискували золотою барвою». (Яся)
- «Він любить, коли окраєць чорного хліба густо посипати сіллю». (Олень Мартин)
- Він «перестав плакати і вражено дивився на Гудзика, аж поки той перестав співати. Потім … підійшов до ялинки й обережно простяг руку до слоника».(Хлопчик Сень)
- «Руки й ноги в них були схожі на гілки, тулуб нагадував дерев'яну колоду, а голови скидалися на снопики сухого листя й трави. Очі світилися хижим полум’ям, а довгі гачкуваті носи смикалися від люті» (Заманюки)
- «… замружившись від задоволення, почала їсти морозиво і роздивлятися квітучий кущ бузку, що саме вкрився чудовими фіолетовими кетягами.» (Яся)
- «… спритно вихопив у дівчинки недоїдений вафельний ріжок з морозивом, запхав його у рота й апетитно захрумкотів, тупцяючи від задоволення».( Слон Ґудзик)
6. Завдання «Що зображено на малюнку?»
Учитель пропонує ілюстрації до твору. Учні повинні пригадати зображуваний епізод і переказати його.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Тестування. (Додаток №2).
VI. Підсумок уроку.
Учні відповідають на питання.
- Чи зацікавила вас прочитана казка? Чим саме?
- Чи хотіли б ви, щоб з вами трапилася Різдвяна пригода? Яка саме?
- Хто з героїв вам найбільше сподобався? Чому?
- Хто у вас викликає жах? Чому?
- Якби з вами трапилася така пригода, як з оленем Мартином, кого б ви взяли у свою команду? Чому?
VII. Домашнє завдання.
Придумати і записати продовження «Різдвяної казки», придумати свій заголовок.
Додаток №2. Тестування
1.Як звати головних героїв казки?
а) Аля Ґудзик; б) Яся і Ґудзик; в) Яся і Мартин.
2. Чого не любила робити Яся?
а) вчити уроки; б) заплітати коси; в) їсти солодощі.
3. У яку гру любив найбільше гратися слоник?
а) «Упіймай слона за хвіст!»; б) «Упіймай слона за вухо!»; в) «Упіймай слона за ногу!»
4. Як звалося бажання Гудзика?
а) Різдвяна казка; б) Новорічна казка; в) Зимова казка.
5.Чому плакав хлопчик Сень? а) олень Мартин десь пропав; б) тата і мами немає вже цілий день; в) немає в нього новорічної ялинки.
6.Люди і звірі в Різдвяну ніч назавжди втрачають пам'ять
а) коли заснуть у Різдвяну ніч від забудькуватої трави і не прокинуться опівночі;
б) коли опиняться у великій ямі заманюк;
в) коли святкуватимуть Різдво.
7.Що сталося з рогами оленя Мартина, коли слоник торкнувся їх хоботком?
а) на гіллястих рогах Мартина з'явилося безліч срібних дзвіночків;
б) на гіллястих рогах оленя Ма
ртина з'явилося безліч ліхтарів;
в) на гіллястих рогах оленя Мартина з'явилося безліч слоників.
8.Як вилізли з ями заманюк всі ті, хто в неї провадився?
а) по рогах оленя Мартина;
б) по хоботу слоника;
в) по драбині.
9.Як слоник заманив заманюк у яму?
( Перетворився на ґудзика, якого заманюки переслідували, і так цим захопилися, що втратили пильність і попадали у глибоку яму, встелену забудькуватою травою)
10. Куди були запрошені всі персонажі казки оленем Мартином?
(Олень Мартин запросив веселу компанію у гості. У лісі почалося свято, всі грали на музичних інструментах і танцювали. У небі появилися яскраві вогні, які складалися у живі картинки. А Яся стояла на своєму подвір'ї біля куща бузку. У траві зблиснув ґудзик. Дівчинка побігла додому. Тепер вона точно знала: попереду на неї чекає ще багато чарівних пригод.
Загальноосвітня школа I-II ст.с. Угриничі
Урок позакласного читання у 5 класі
Леся Воронина. «Різдвяна казка від слона Гудзика»
Підготувала Матюк Галина Петрівна