Презентація до уроку української літератури у 5 класі на тему:. Загадки як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок. Види загадок. Художні засоби в них.
Презентація до уроку української літератури
у 5 класі на тему:«Загадки як вид усної народної творчості.
Зміст і форма загадок. Види загадок. Художні засоби в них»
Загадки як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок. Види загадок. Художні засоби в них Урок української літератури 5 клас Вчитель української мови та літератури Закордонець О.П.
Номер слайду 2
Завдання: Визначити, що таке загадка, як вид усної народної творчості. Визначати зміст, форми та види загадок. Уміти пояснювати особливості будови загадок, роль художніх засобів у них. Розвивати творчі здібності учнів, логічне мислення, спостережливість, уважність, кмітливість. Уміти відгадувати загадки. Розвивати уміння самому складати загадки. Висловлювати власні судження та доводити свою думку. Виробляти шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу. Робити адекватну самооцінку та оцінювати роботу однокласників.
Номер слайду 3
Думати добре, а відгадувати – ще краще Народна мудрість
Номер слайду 4
Загадка – це стислий поетичний твір, часто ритмізований вислів, що треба відгадати. У ньому в завуальованій (прихованій) формі зашифровано якийсь предмет.
Номер слайду 5
“Ой за лісом, за пралісом Золота діжа горить” Повернутись
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Метафора – перенесення рис живої істоти на предмет чи явище. Перешіптуються листочки, сміється сонечко. Цей художній засіб робить нашу мову образною, поетичною. Метафора (від грецького – переміщення, віддалення) – перенесення рис одного предмета на іншиий на основі подібності.
Номер слайду 8
Фізкультхвилинка Скласти віршовану фізкультхвилинку, використовуючи слова: Посміхнутись, нахилитись, покрутитись, потягнутись за схемами: аа бб; аб аб. Щоб нам плідно працювати Про здоров’я треба дбати: Стати струнко, підстрибнути, Швидко п’ть разів кивнути. _____________________________ _____________________________ _____________________________ _____________________________
Номер слайду 9
Види загадок Загадки, в яких подається опис предмета в прихованій формі Шаради, крутиголовки - різновиди загадок Загадки-зіставлення Загадки-акровірші Загадки-метафори Загадки з підказувальною римою Далі
Номер слайду 10
“На сонечко я схожий І сонечко люблю, До нього повертаю Голівоньку свою “ Повенутись
Номер слайду 11
Загадка-ребус
Номер слайду 12
Математичні загадки
Номер слайду 13
АКРОВІРШ Хата мною багата. Людям брат я і друг. І коли вже я в хаті – Буде пісня навкруг!
Номер слайду 14
КАРТИНА-ЗАГАДКА
Номер слайду 15
Пам’ятка ЯК ЧИТАТИ ЗАГАДКУ Читати повільно, щоб слухачі зрозуміли смисл загадки. Виділяти голосом слова, які вказують на прихований предмет або явище. Читати трохи утаємничено, хитрувато.
Номер слайду 16
Загадки можна поділити на групи за тематикою : Про життя, освіту, звичаї Про людину Про природу Про працю
Номер слайду 17
Порядок складання загадок Що нагадує коректор? Яке його призначення? Яку оберемо форму загадки? ЗАГАДКА: Моя сестра пише буква, а я витираю.
Номер слайду 18
Загадки виступають мірилом розуму, кмітливості; є свідченням безмежної людської фантазії; вони допомагають нам уважніше подивитись на навколишній світ. Тому загадки роблять навколишній світ більш зрозумілим.
Номер слайду 19
Висновки: Загадки виникли давно. У загадках у завуальованій, алегоричній формі зашифрований якийсь предмет чи явище. Загадки відбивають особливості суспільно-побутового життя свого народу. Тематичне коло загадок надзвичайно широке. В кожній загадці вже міститься підказка, натяк на відгадку.
Номер слайду 20
ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ НА УРОЦІ № ВИД РОБОТИ Максимальна кількість балів Самооцінка Оцінка вчителя + коментар учителя 1 Я активний на уроці… 4 2 Я працював у групі… 4 3 Я узагальнював думки, робив висновки 4 4 Разом 12
Номер слайду 21
Домашнє завдання І-ІІ рівень. Опрацювати матеріал підручника. Вивчити напам’ять п’ять загадок (на вибір), до однієї намалювати малюнок. ІІІ рівень. Записати десять загадок різних видів. ІV рівень. Скласти загадки самостійно. Скласти загадку про щоденник, можна використати слова: розклад добре знає Скласти загадку про комп’ютерну мишку, можна використати слова: маленька, кругленька бігає Скласти загадку про мобільний телефон, можна використати слова: голосу не має, голосно гукає Скласти загадку про комп’ютер, можна використати метафору: чорна скринька, мерехтить віконце синє Скласти загадку про школу, можна використати метафору: вулик бджолиний шумить Скласти загадку про телевізор, можна використати метафору: темний ящик сповіщає Скласти загадку про пенал, можна використати метафору: хатинка для ручок, олівців, гумок Скласти загадку про Інтернет, можна використати слова: павутина усіх обплела.