План-конспект уроку з музичного мистецтва у 3 класі загальноосвітньої школи . Урок 7 «Зустріч музичних жанрів» розроблений за підручником Аристової, Сергієнко.
Урок 7 «Зустріч музичних жанрів»
Тема. Пісенність, танцювальність, маршовість в українській народній музиці і творах композиторів-класиків. Поняття про увертюру. Основні поняття і терміни: пісенність, танцювальність, маршовість, увертюра, танцювальна пісня, пісня-марш. Жорж Бізе, увертюра до опери «Кармен» — слухання. Музика і слова Анатолія Загрудного «Будем козаками» — розучування (с. 29—31).
Мета. Продовжувати вчити визначати пісню-танець та пісню-марш; перевірити рівень знань, умінь та навичок з даної теми; розвивати музичні здібності учнів, почуття ритму, уяву, увагу, уміння відтворювати асоціації; виховувати любов до народних традицій, бажання їх переймати та примножувати.
Методично-дидактичне забезпечення уроку. Музичний інструмент, програвач, «Хрестоматія» та «Фонохрестоматія» з музики 3 клас.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
1. Вхід до класу під звучання А.Загрудного «Будем козаками».
. Музичне привітання.
- Доброго дня, діти!
- Доброго дня, вчитель!
ІІ. Розспівування
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Наші друзі, музичні кити Пісня, Танець і Марш відкрили нам чимало нового і неймовірно цікавого, ми побували разом із ними в подорожах по різних країнах світу. Слухаючи музику, ви навчилися краще вирізняти їхні характери.
Але сьогодні в країні Музики сталася прикра подія – Пісня, Танець і Марш посварилися – вони не можуть вирішити, хто з них головний.
Давайте допоможемо їм визначитися.
Для цього необхідно уважно слухати музику. Адже Пісня, Танець і Марш в одному музичному творі можуть бути головними героями, а в іншому – ні.
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
Пригадайте, у 2 класі ми з вами познайомились із творчістю французького композитора Жоржа Бізе, з його оперою «Кармен».
Жорж Бізе народився в Парижі 25 жовтня 1838 р. Батько
був перукарем, що не заважало йому займатися також співом.
Мати добре грала на фортепіано, зналася на музиці і заохочувала сина до цього. Вона вклала багато зусиль у виховання хлопчика, з яким пов’язувала всі свої надії. Малий Жорж охоче опановував музичну грамоту і виділявся здібностями.
Він досить легко склав іспити і в 10 років став студентом Паризької консерваторії з правом безоплатного навчання, яку він вдало закінчив в 1857 році.
Бізе написав багато опер, в яких часто використовував інтонації народних наспівів.
Але його музика не завжди подобалась аристократам, тому що в ній багато уваги приділялось життю простого народу. Тому його творчість не дуже вітали.
Фактичний провал останнього зі своїх творів маестро переживав у Буживалі (поблизу Парижа).
Якогось дня він купався в холодній воді річки Сени і після цього захворів на гнійну ангіну. Стан хворого швидко погіршувався, і 2 червня композитор утратив пам’ять, наступного дня він помер. Поховання Бізе відбулося на цвинтарі Пер-Лашез.
Тепер варто докладніше познайомитися із цим твором. Послухайте увертюру до цієї опери.
Увертюра – це інструментальний вступ до опери, балету, симфонії, вистави, кінофільму.
Прагнення композитора до демократизації оперного мистецтва, тобто наближення його до простого народу, бажання позбутися театральних штампів та умовностей дістали своє яскраве вираження в опері «Кармен».
Уперше на французькій оперній сцені виступили представники «нижчих класів» — робітниця сигарної фабрики і солдат. Правдиво розкриті переживання і пристрасті людей низького, нешляхетного походження. В опері втілений іспанський національний музичний колорит, багатоплановість і розмаїття народних сцен; драматичні події відбуваються стрімко і напружено. На прем’єрі в театрі Опера комік (1875) «Кармен» сприйняли несхвально. Несприйняття нової опери й обурення буржуа підтримала і тодішня буржуазна преса.
Слухання музики. Жорж Бізе, увертюра до опери «Кармен».
МУЗИЧНА АБЕТКА
Нотки можуть розміщуватися на лінійках, між ними, під та навіть над лінійками.
Перегляд м/ф про ноти
ЗАВДАННЯ
Оберіть правильну відповідь.
БАЧИМО – звуки чи ноти.
ЧУЄМО – звуки чи ноти.
Слухання музики. Анатолій Загрудний «Будем козаками»
Роздивіться репродукцію картини «Козак Мамай» і пригадайте:
Робота над піснею. А. Загрудний «Будем козаками» - розучування
1. Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.
2. Робота над піснею.
Ми, веселі і завзяті діти України,
Дуже любимо співати пісню солов`їну.
Приспів (2 р.):
Гей! Хто любить Наш козацький край,
З нами пісню Дзвінко заспівай!
Ми кохаємося гідно в українській мові.
Розцвітай, наш краю рідний, квітами любові.
Приспів (2 р.):
Не сумуйте, гори й ріки, не журіться, мами:
Коли виростем великі - будем козаками!
Приспів (2 р.):
VIІ. Фізкультхвилинка. Ми січем, січем капусту
Ми січем, січем капусту
(долоньками рухати в гору-вниз, імітуючи рух ножа)
І гарненько моркву трем,
(кулачками рухати вперед-назад, імітуючи тертя)
Ще і солі додаєм
(потирати пальчиками, імітуючи посипання сіллю)
І у бочки все кладем.
(імітувати рух набирання у жмені і висипання у бочку)
Потім котим бочку в льох.
(імітувати рух котіння бочки по землі)
Як стомилися ми! Ох! (витираємо піт з лоба)
IX. Підсумок уроку
Учні виходять із класу під музичний супровід
(Анатолій Загрудний «Будем козаками»)
1