План-конспект уроку з теми
«Організм людини як біологічна система».
В основу уроку покладено практично-орієнтовний принцип навчання, який базується на формуванні в учнів вмінь та навиків самоорганізації в навчальній діяльності с використанням ІКТ технологій, мультимедійної презентації.
Мета уроку - формування в учнів знань про організм людини як відкриту біологічну систему.
Завдання:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у пиродничих науках і технологіях, здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Сучасне наукове розуміння організації всього живого ґрунтується на структурно-функціональному підході, згідно з яким об'єкти живої природи є біологічними системами. Будова і функції – це два взаємопов'язані прояви існування біологічної системи.
Організм людини є однією з найскладніших біосистем, яка має такі рівні організації: молекулярний, клітинний, тканинний, органний, системний. На кожному з цих рівнів відбуваються процеси, що визначають цілісне існування організму.
Організм людини - це відкрита система, яка перебуває в стані постійної взаємодії (обмін речовин, енергії та інформації) із зовнішнім середовищем. У цій взаємодії надзвичайно важливими для організму є три фундаментальні властивості: саморегуляція для збереження внутрішньої сталості, самооновлення, тобто утворення нових молекул і структур, та самовідтворення для забезпечення спадковості.
Отже, Організм людини – це цілісна біологічна система, що складається із взаємозалежних та взаємопов'язаних між собою компонентів – клітин, тканин, органів і фізіологічних систем. Або, це цілісна відкрита біологічна система, якій властиві рівневість, саморегуляція, самовідтворення та самооновлення.
Рівні організації організму людини.
Організм людини можна розглядати на різних рівнях:
Організм людини складається з молекул, атомів, йонів, утворених різними хімічними елементами. Найважливіше значення для побудови білкової структури організму мають Карбон С, Гідроген Н, Оксиген О, Нітроген N.
Організм людини складається з еукаріотичних клітин, які мають оформлене ядро і будову, характерну для клітин тварин.
Клітини і міжклітинна речовина утворюють в організмі людини тканини. Залежно від виду тканини вони виконують різні функції, тому мають різні розміри і форму.
Кожен орган складається з тканин, які мають загальну структуру і виконують подібні функції. В органі один вид тканини завжди переважає.
Наприклад, у серці переважає м'язова тканина, у шкірі - епітеліальна.
Багато органів за своїми функціями доповнюють один одного. Таким чином, можна виділити системи органів, що виконують загальні функції в організмі (опорно-рухова, травна, тощо).
Системи органів об'єднані в єдиний організм, що функціонує під управлінням нервової та ендокринної систем.
Властивості та фізіологічні функції людського організму. Основними властивостями є саморегуляція, самооновлення, самовідтворення, обмін речовин, адаптивність, ріст, розвиток, спадковість, мінливість, гомеостаз, подразливість та інші.
Організм людини – відкрита система, тобто він здатнийобмінюватися з навколишнім середовищем енергією та речовиною.
Розрізняють фізіологічні та функціональні системи організму. Перші є постійними у структурному відношенні утвореннями та представлені відомою сукупністю клітинних груп, тканин та органів, що зумовлюють виконання складних життєво необхідних функцій. Будучи продуктом еволюції, у тому чи іншому структурному оформленні ці системи або їх аналоги виявляються практично у всіх багатоклітинних тварин незалежно від структурно-функціональної організації. До них належать: нервова, серцево-судинна, видільна системи, системи травлення, дихання, репродуктивна, опорно-скелетна, зовнішні покриви, м'язова система, система крові, імунна, ендокринна системи.
Функціональні системи є тимчасові об'єднання клітинних груп, тканинних комплексів, органів прокуратури та навіть фізіологічних систем, що зумовлюють досягнення організмом необхідного ситуаційного результату. Біоекологічні, психологічні, соціальні, функціональні системи складаються залежно від конкретних обставин. Тому їх важливе число важко визначити. Число учасників (органів, фізіологічних систем) тієї чи іншої функціональної системи також змінюється. Так, для відновлення нормальних цифр артеріального тиску, що знизився, в одному випадку достатньо почастішання серцевих скорочень і звуження просвіту відповідних кровоносних судин, тобто. реакція обмежується органами однієї фізіологічної системи. Однак після значних крововтрат, при яких також спостерігається зниження артеріального тиску, його стабільне відновлення вимагає оформлення більш складної функціональної системи за участю серцево-судинної, кровотворної, ендокринной.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ
Обґрунтуйте судження про організм людини як цілісну та відкриту біологічну систему.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§3 (https://uahistory.co/pidruchniki/biology-8-class-2021-sobol-reissue/3.php)
читати, відповісти на питання усно