Тема Людська доброта й жорстокість, милосердя та справжня турбота про природу в оповіданні Є.Гуцала “Сім’я дикої качки”.
Мета:
навчальна
формувати предметні компетентності:
● комунікативно-мовленнєву – удосконалювати вміння висловлювати власні думки з приводу проблем, порушених у творі;
● власне читацьку – сприяти розвитку вмінь давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції; добирати цитати з твору на підтвердження власних думок; давати характеристику героям; усвідомити головну ідею твору;
● інтелектуальну - формувати вміння працювати з різноманітною інформацією, застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях; удосконалювати прийоми самостійного здобуття нових знань, активізувати прийоми роботи в умовах пошуку;
● ціннісно-світоглядну – формувати вміння й навички, визначати й аргументувати оцінне ставлення до прочитаного; аналізувати та робити висновки; з’ясовувати різні погляди на одну проблему;
● творчо-діяльнісну – формувати інтерес до розв’язання будь-якої навчальної задачі творчо; формувати асоціативне та логічне мислення, пізнавальну активність учнів;
● особистісну – формувати вміння виявляти творчу самостійність, організовувати власну діяльність, дотримуватися правил етики, співробітництва.
розвивальна:
розвивати ключові компетентності:
● соціальну – удосконалювати діалогічне мовлення учнів; сприяти вмінню спілкуватися в парах, розвивати навички висловлювати власні думки, чітко та послідовно;
● інформаційно - пізнавальну – удосконалювати прийоми самостійного здобуття нових знань, активізувати роботу в умовах пошуку, дослідження; розвивати активність пізнавальних процесів учнів;
● самоосвіти та саморозвитку – сприяти розвитку навичок самостійно працювати з різними джерелами інформації;
● здоров'язберігаючу– формувати навички збереження здоров'я;
виховна:
● виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї, відповідальність за свої вчинки.
Цілі уроку:
учні повинні знати:
учні повинні вміти:
Місце уроку в системі уроків цього розділу: позакласне читання.
Тип уроку: комбінований урок (засвоєння знань, навичок і вмінь,творче застосування їх на практиці в нестандартних умовах).
Методи й форми роботи:«незакінчене речення», «мозковий штурм», «коло ідей», вправа «усмішка по колу», розповідь учителя, бесіда, робота в парах, словникова робота, спостереження над текстом.
Обладнання: ноутбук, мультимедійний екран, оповідання Є.Гуцала «Сім'я дикої качки», зошити, портрет автора, ілюстрації до оповідання.
Випереджувальні завдання:
1. Прочитати оповідання Є.Гуцала «Сім'я дикої качки».
2. Підготувати повідомлення про автора, диких качок.
Міжпредметні зв’язки: музика, біологія, етика, українська мова.
Хід уроку
Не всяка стежечка без спориша,
не в кожної людини добра душа.
Народна мудрість.
І. Орієнтація, мотивація діяльності
1. Слово вчителя: Доброго дня! Сподіваюсь, що ви почуваєте себе комфортно.Не хвилюйтесь. Краще привітайте в добрий час гостей посмішкою й миром. А тепер за парти всі сідайте рівно, і до роботи візьмімося сумлінно!
Знову день почався, діти,
Усі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити —
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні у нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний!
За це подякуєм йому!
2.З’ясування емоційного стану школярів
Діти, який у вас на уроці настрій?
Вправа “Усмішка по колу”.
Візьміться за руки. Подивіться мені в очі, а тепер погляньте один на одного, усміхніться. Побажайте один одному чогось доброго, світлого. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо наш сьогоднішній урок.
ІІ. Цілепокладання.
1.Повідомлення теми уроку, мети, цілей уроку
Слово вчителя: Отже, тема нашого уроку «Людська доброта й жорстокість, милосердя й справжня турбота про природу в оповіданні Є.Гуцала “Сім’я дикої качки”.
Діти, а чому ви повинні навчитися? Сформулювати мету сьогоднішнього уроку зможе кожен із вас. Учні повинні закінчити речення « На сьогоднішньому уроці я…». Учитель пропонує порівняти їх зі своїми.
2. Мотивація навчальної діяльності
(Лунає мелодія).
Слово вчителя. Чи вмієте ви слухати птахів? Чи знаєте, про що розмовляє зелене листя, говорять тварини, шепоче вітер, кому кивають голівками квіти? Послухайте… Це звуки самої природи, яка повсякчас звертається до нас, але чи завжди ми дослухаємося до її мудрого й доброго голосу?
Отже, діти, епіграфом до нашого уроку я взяла слова з народної мудрості «Не всяка стежечка без спориша, не в кожної людини добра душа».
Скажіть, як ви його розумієте. (Стежечка може бути зарослою споришем,так само, як і душа людини, може бути без добра).
Запишіть дату, тему та епіграф уроку.
3. Визначення очікуваних результатів.
Слово вчителя: Діти, чого ви очікуєте від уроку? Перед вами на столах лежать імпровізовані листочки Напишіть, будь ласка, на них, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку й озвучте. Давайте прикрасимо наше дерево.
ІІІ. Цілереалізація.
1.Актуалізація опорних знань, навичок і умінь.
Учні, прочитайте народні прислів’я та поясніть одне з них.
Зрубав одне дерево-посади троє.
Доглядай землю плідну, як матір рідну.
Не псуй джерела-онуки прокленуть.
Бесіда.
Чому люди так говорять?
Чому матінку-природу треба охороняти?
Як ви охороняєте природу?
Слово вчителя. Сьогодні ми міркуватимемо над серйозними, дорослими питаннями: якою має бути людина, для чого вона прийшла в цей світ, як ми повинні ставитися до своїх ближніх. Одвічні поняття добро і зло, милосердя й жорстокість, над якими замислюється кожен. Доброта асоціюється з любов’ю, щирістю,чуйністю, а зло – жорстокістю, жадністю, бездуховністю. Які вічні цінності ви знаєте? (Добро і зло)
Словникова робота
ДОБРОТА – ЧУЙНЕ, ДРУЖНЄ СТАВЛЕННЯ ДО ЛЮДЕЙ, ГОТОВНІСТЬ ДО ДОБРИХ ВЧИНКІВ.
ЗЛО – ПОЧУТТЯ
Слово вчителя. Я погоджуюся з вашою думкою про те, що людина повинна творити більше добра. Саме своїми хорошими, благородними вчинками вона прекрасна.
2.Вивчення нового матеріалу, його сприйняття, усвідомлення й осмислення.
Слово вчителя. Діти, на уроці ми знайомимося з творчістю Євгена Пилиповича Гуцала. Він писав здебільшого про сільське життя та природу, звідки й черпав духовну енергію, виховував мову Добра.
Повідомлення учениці про життєвий і творчий шлях автора.
Євген Пилипович народився на Вінниччині в учительській сім'ї.
Він дитина війни. Закінчив педагогічний університет. Багато років працював у редакціях газет. Багаторазові переїзди дали йому можливість ознайомитися з новими краями й людьми. Працюючи журналістом він збирає цікавий матеріал для майбутніх книжок.
Не випадково свою першу збірку автор назвав «Люди серед людей».
Поважну частку творчого доробку письменника становлять твори для дітей: «Олень Август», «З горіха зерня», «Дениско».
«Саййора» (1980), «Пролетіли коні» (1984) удостоєні премії імені Шевченка.
Є.Гуцало був і поетом. У 1981p. вийшла друком перша поетична збірка «Письмо землі». Далі з'являються книжки віршів «Час і простір», «Живемо на зорі»
Письменник дуже любив природу, тонко її відчував, вболівав за те, щоб зберегти її красу для багатьох наступних поколінь. Відомі оповідання про природу: «Лось», «Сім'я дикої качки».
Слово вчителя. Автор звертав увагу на психологізм, внутрішній світ людини, на єдність її з природою. Майстерно змалював живий світ природи, його “благодатний” вплив на людину. Друзі жартома розказували, що коли Євген Пилипович проходив вранішніми вулицями Києва, то пташки переставали співати й спурхували йому на плече – природа тонко відчувала справжнього митця.
Людської треба доброти,
Щоб соловейко тьохкав, - нині
Щоб цвіт з’явився на калині,
Природі, звірові, людині,
Щоб ночі в ранок перейти,
Людської треба доброти.
Отже, сьогодні ми будемо працювати з оповіданням „Сім’я дикої качки” Є.Гуцала.
Бесіда з учнями.
Чи здатен заголовок сформувати ваше перше враження про літературний твір?
Що для вас означає слово сім'я?
Словникова робота
Сім'я - група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом.
У нас теж в оповіданні сім'я, але яка вона з кого складається? (сім'я дикої качки)
Яка різниця між дикими й свійськими птахами?
Свійська – яка живе при людях, не дика, вона звикла до людини; приручена.
Дика – яка перебуває у первісному природному стані, живе на волі. Не приручена, на відміну від свійської.
Повідомлення про диких качок.
3.Первинне застосування отриманих знань(пробні вправи).
1. Робота з підручником. Бесіда. Характеристика образів.
4.Застосування навичок і умінь на готовому матеріалі в стандартних умовах (вправи за зразком, інструкцією).
Спостереження над текстом
5.Релаксація.
6. Застосування узагальнених умінь у нестандартних ситуаціях (творчі роботи).
1.Творча робота в парах.
Давайте спробуємо скласти порівняльну характеристику героїв оповідання. Визначте позитивні та негативні якості героїв оповідання.
ТОСЯ + |
ЮРКО + |
Любить природу Товариська Прагне до нових знань Щира Засуджує зло - |
Любить милуватися природою Має почуття сорому Багато знає Життєрадісний
- |
Дуже довірлива Не наполеглива при захисті своєї правоти |
Не думає про наслідки своїх вчинків Любить хвастатись Нетовариський Грубуватий
|
2. Інтерактивна гра «Коло ідей»
7. Самостійна робота: творче застосування знань, навичок і умінь, перевірка результатів роботи.
1. Інтерактивна гра « »
Які прикметники ви запропонуєте для розкриття основної ідеї твору (бережливе, добре, чуйне, милосердне, людяне)
Отож, як можна сформулювати
Ідея твору - засудження бездумного ставлення людини до природи, своїх вчинків, заклик до доброти, милосердя.
Яка проблематика твору?
- охорона й збереження дикої природи;
- дружба;
- совість і сором;
- активнивний захист добра.
2. Робота в парах.
Удома кожен із вас підготував поради, як стати добрим. Попрацюйте в парах і запишіть на листочок три поради, виберіть найкращі. Я вам пропоную прослухати пам’ятку «Як стати добрим».
ПОСПІШАЙ РОБИТИ ДОБРО.
ЗА ДОБРО ДОБРОМ СПІШИ ВОЗДАТИ – МУДРІСТЬ ЗАВШЕ ДОБРОЮ БУЛА.
ЩОБ БУТИ ДОБРИМ, ВИЯВЛЯЙ СПІВЧУТТЯ УСЬОМУ ЖИВОМУ.
ЩОБ ЖИТТЯ БУЛО ЩАСЛИВИМ, КОЖЕН ДЕНЬ РОБИ ДОБРІ СПРАВИ.
ДОБРЕ ДІЛО ТЕ, ЩО ВИКЛИКАЄ ПОСМІШКУ НА ОБЛИЧЧІ ІНШОЇ ЛЮДИНИ.
ДОБРОТА – НАЙБІЛЬШЕ ДОСЯГНЕННЯ ЛЮДИНИ.
ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
1.Підведення підсумків уроку.
Колективна робота «Мозковий штурм»
Чи здійснилися ваші очікування?
Наскільки корисний є вивчений на уроці матеріал і де його можна застосувати?
2.Рефлексія.
Діти, щоб дізнатися чи досягли ми мети уроку, давайте використаємо технологію «Незакінчене речення».
Технологія «Незакінчене речення».
Завдяки уроку дізнались про…
Мені хочеться вірити, що…
Найбільший успіх - це…
Найбільші труднощі відчули…
На наступних заняттях хочу…
Настрій на уроці був..
Я ніколи не буду…
Я буду старатися…
3. Інформування про домашнє завдання.
Обов'язкове:
Підготувати власну версію подальшого розвитку подій твору (усно).
За бажанням:
А) Намалювати ілюстрації до твору.
Б) Написати твір-мініатюру одну з тем:
«Земля буде такою, якими будуть люди»,
«Людина – природи вершина»,
«Добрі вчинки моїх товаришів».
3. Цінування. Оцінювання.
Заключне слово вчителя.
Бережіть природу, любі діти,
Я до цього все життя вас закликаю.
Хто байдуже ставиться до неї,
Той у грудях серденька не має.
А якщо його немає в грудях,
До природи він байдужий буде.
Пам'ятаймо це і я, і ти,
Маймо в серці зерна доброти.
Ці зернятка будуть проростати,
Спів почуєте душі своєї.
Про природу станете ви дбати,
Вірним другом будете для неї.
Відділ освіти Бердянського виконавчого комітету
Бердянської міської ради
Методичний кабінет
Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1
План – конспект уроку
з української літератури
у 5-б класі
з теми «Людська доброта й жорстокість, милосердя й справжня турбота про природу в оповіданні Є.Гуцала “Сім’я дикої качки”
Розробила: вчитель
української мови та
літератури Тімченко О.І.
Вища категорія,
старший учитель